Ketipinor unilääkkeenä - kokemuksia?
Auttaa kyllä nukkumaan, mutta seuraavana aamuna en todellakaan ole kauhean selväjärkinen ainakaan omasta mielestäni.
Eli ongelmana se, etten voi käyttää kuin viikonloppuisin jolloin ei tarvitse herätä klo 06 aamulla. Unet jäävät heikoiksi viikolla ja se vaikuttaa kaikkeen.
Lääkäri sanoi, että kahvilla se lääkkeen vaikutus aamulla kuulemma sitten laimenee.. no enpä tiedä.
25mg käytössä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
On off-label käyttö, ja kansainvälisesti sitä ei suositella unettomuuteen ollenkaan. Suomessa jostain syystä käytetään, vaikka on tähän huono lääke.
Pyydä jotain parempaa.
Esim. mitä?
Unettomuuteenhan tuo on loistava lääke, lyö tajun kankaalle koko yöksi.
Monet ns. unilääkkeet aiheuttavat riippuvuutta. Melatoniini ei auta kohdallani yhtään.
Onko kellekkään käynyt niin että ottaa ketipinoria(tai muuta unilääkettä) 2kappaletta(25milligrammasia) ja herää silti kesken unien? Ja normaalisti nukkunut aivan sikeästi heräämättä kun on ton verran lääkettä ottanut.
Testasin mutta sain tuosta lääkkeestä kamalan tinnituksen ja huimausta. Korvissa kesti vielä monta päivää sellainen sähköinen sirinä, vaikken ottanut koskaan enää enempää!
Ei ikinä tuota lääkettä, naapuri oli ottanut sitä lääkärin määräyksestä paniikkihäiriöön ja köllötti ulko-oven edessä nelinkontin huimauksen takia, autoin hänet ylös ja avasin oven ja sanoin että soittaa ambulanssin heti jos olo pahenee. Sanoi ottaneensa Ketipinorin kun lääkäri ei ollut enää määrännyt bentsoja joista ei koskaan tullut sivuoireita silloin harvoin kun joutui ottaa. Kyseessä oli siis työssäkäyvä ihminen joka kaiken lisäksi raitis joten ihmettelen lääkäreiden arvostelukykyä.
Mä olen kerran ottanut Ketipinoria unilääkkeeksi ja heräsin keskellä yötä. Mulla Ketipinor nosti sykettä ja olo oli tosi karmea herätessäni kesken unien. Olin tokkurainen mutta sydän hakkasi todella kovaa. En saanut itseäni kunnolla hereille millään, mutta sydän oli ylikierroksilla ja tuntui, että en saa happeakaan niin paljon kuin haluaisin. Herätin vieressä nukkuvan miehenikin, kun oli niin inhottava olo. Vähitellen siitä sit tointui ja taintui uneen. Mutta en ota enää Ketipinoria.
Nyt syön tilapäisesti ja vuorotellen Zopiclonea eli "tavallista" nukahtamislääkettä tai sitten mirtatsapiinia. Kumpaankaan en ole jäänyt koukkuun. Puolikas mirta-tabletti tainnuttaa syvään pitkään uneen, yksi Zopiclone saattaa herättää jo kuuden tunnin jälkeen mutta joskus silläkin tulee täydet kahdeksan tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kerran ottanut Ketipinoria unilääkkeeksi ja heräsin keskellä yötä. Mulla Ketipinor nosti sykettä ja olo oli tosi karmea herätessäni kesken unien. Olin tokkurainen mutta sydän hakkasi todella kovaa. En saanut itseäni kunnolla hereille millään, mutta sydän oli ylikierroksilla ja tuntui, että en saa happeakaan niin paljon kuin haluaisin. Herätin vieressä nukkuvan miehenikin, kun oli niin inhottava olo. Vähitellen siitä sit tointui ja taintui uneen. Mutta en ota enää Ketipinoria.
Nyt syön tilapäisesti ja vuorotellen Zopiclonea eli "tavallista" nukahtamislääkettä tai sitten mirtatsapiinia. Kumpaankaan en ole jäänyt koukkuun. Puolikas mirta-tabletti tainnuttaa syvään pitkään uneen, yksi Zopiclone saattaa herättää jo kuuden tunnin jälkeen mutta joskus silläkin tulee täydet kahdeksan tuntia.
Kiitos vastauksesta. Sanoiko lääkäri sulle koskaan syytä heräämisellä? Käsittääkseni pitäisi olla aika vahva lääke ja ihmetytttää kesken yöllä herääminen. Varsinkin kun lääkettä on ottanut jo pitkään vaikkakin vähän epäsäännöllisesti..
onko noista muista lääkkeistä sun mielestä ollut enemmän hyötyä?
Ite syön 75mg unilääkkeenä ja silti herään öisin 1-2 krt.. aamuisin herään 5-7 aikaan.
Hyvä lääke. Siitä 1/100 saa diabeteksen, joka on pieni haitta verrattuna unettomuuteen.
Aivan kauhea. Ei sovi mulle, ei millään annostuksella, mutta en ihmettele, neurolepti kun tuo lääke on. Kaksi kertaa olen kokeillut, hyvin pienellä annostuksella, molemmilla kerroilla pyörtyä kopsahdin.
Riitaannuin yhden lääkärin kanssa pari vuotta sitten, kun hän aivan pokkana alkoi väittää mulle Ketipinorin olevan ihan uusi unilääke. Kun sanoin tuntevani ko. lääkkeen jo Seroquel-nimellä, ja sanoin, ettei ketiapiini sovi mulle yhtään, olen pyörtynyt sitä otettuani, lääkäri suuttui mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Sanoiko lääkäri sulle koskaan syytä heräämisellä? Käsittääkseni pitäisi olla aika vahva lääke ja ihmetytttää kesken yöllä herääminen. Varsinkin kun lääkettä on ottanut jo pitkään vaikkakin vähän epäsäännöllisesti..
onko noista muista lääkkeistä sun mielestä ollut enemmän hyötyä?
Joo mulla toimii Mirtatsapiini kaikkein parhaiten. Myös Zopiclonet ja Diapamit auttavat. En siis syö mitään säännöllisesti, enkä ole huomannut toleranssin nousua tai riippuvuutta edes tuosta Diapamista, josta aina varoitellaan. Iso osa kait vaipuu Ketipinorista syvään uneen kuin lekalla päähän, mutta minä jostain syystä heräsin. Lääkäri sanoi vain, että se on aivokemiasta kiinni, mikä kenellekin sopii parhaiten, että jotkut vain heräävät. Mutta jos vertaa siihen, millainen olo on Mirtatsapiinista tai Diapamista kesken heräämisellä, niin Ketipinorissa sydän hakkasi ja teki semmoisen paniikkikohtausmaisen olon. Noista muista jos herää, on vain tokkurainen olo, ei mitään sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
On off-label käyttö, ja kansainvälisesti sitä ei suositella unettomuuteen ollenkaan. Suomessa jostain syystä käytetään, vaikka on tähän huono lääke.
Pyydä jotain parempaa.
Jostain syystä = Orion valmistaa sitä.
Mikä ihmeen off lable???
Kysyvät aina, kun lääkeeni haen., haluanko halvempaa?
Aina haluan.
Mä käytän myös viikonloppuisin, arkiaamuisin ei toimi juuri tuon tokkuran vuoksi. Lisäksi sängystä ylöspääseminen todella hankalaa. Helpottaa vasta siinä iltapäivästä. Annoksena 25 mg.
Mulla tipauttaa todella tehokkaasti eikä paljon huolet valvota, tehokas lääke siinä mielessä. Itse pyydän tosin seuraavaksi jotain muuta, sillä ketipinor aiheuttaa mulle myös älytöntä mässäilyn tarvetta, unihalvauksia ja sydämentykystä. Puoliunessa sitten aina syön kaiken mitä kiinni saan, kunnes nukahdan. Ei hyvä.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22510671
CONCLUSIONS:
There are potential safety concerns when using low-dose quetiapine for treatment of insomnia. These concerns should be evaluated in further prospective studies. Based on limited data and potential safety concerns, use of low-dose quetiapine for insomnia is not recommended.
Ja täällä suomessa ketipinoria syödään melkein mihin tahansa pään sisäiseen vaivaan koska oikeita lääkkeitä ei uskalleta kirjoittaa.
Hauska lukea teidän pohdintoja 25mg tableteista ja sen haittavaikutuksista. Itse syön 600mg päivässä ilman haittavaikutuksia, mut jatkakaa...
Mahdolliset vakavatkin haittavaikutukset voi tulla pienelläkin annoksella
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitkä?
Vierailija kirjoitti:
Hauska lukea teidän pohdintoja 25mg tableteista ja sen haittavaikutuksista. Itse syön 600mg päivässä ilman haittavaikutuksia, mut jatkakaa...
Psykoosiannostuksella psykoottinen on edelleen sairaudentunnoton. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitkä?
Hyvin yleiset (voi esiintyä yli 1 käyttäjällä 10:stä):
painonnousu
epänormaalit lihasliikkeet. Tällaisia ovat vaikeus liikkeiden aloittamisessa, vapina, levottomuus tai lihasjäykkyys ilman kipua.
Yleiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10:stä):
nopea pulssi
sydämentykytys, hakkaus tai muljahtelu
ummetus, ruoansulatusvaivat
voimattomuus
käsien tai jalkojen turvotus
matala verenpaine, etenkin ylösnoustessa. Tämä voi aiheuttaa huimausta tai heikotusta (voi johtaa kaatumiseen).
korkea verensokeri
näköhäiriöt
epänormaalit unet ja painajaiset
lisääntynyt ruokahalu
ärtyisyys
puhekyvyn ja puheen häiriöt
itsemurha-ajatukset ja masennuksen paheneminen
hengenahdistus
oksentelu (lähinnä iäkkäillä)
kuume
muutokset veren kilpirauhashormonipitoisuuksissa
tietyn tyyppisten verisolujen määrän pieneneminen
verestä mitattavien maksaentsyymien määrän suureneminen
prolaktiinihormonin pitoisuuden suureneminen veressä. Prolaktiinihormonin pitoisuuden suureneminen veressä voi harvoissa tapauksissa aiheuttaa:
rintojen turpoamista miehillä ja naisilla ja odottamatonta maidonvuotoa
kuukautisten poisjäämistä tai epäsäännöllisyyttä naisilla.
Melko harvinaiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 100:sta):
kouristuskohtaukset
seksuaalinen toimintahäiriö
diabetes
Harvinaiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 1 000:sta):maksatulehdus (hepatiitti)
pitkäkestoinen ja kivulias erektio (priapismi)
rintojen turvotus ja odottamaton maidonvuoto (galaktorrea)
kuukautishäiriöt
veritulppa erityisesti jalkojen laskimoissa (oireita ovat turvotus, kipu ja punoitus jaloissa), saattaa kulkeutua verisuonia pitkin keuhkoihin, joissa se aiheuttaa rintakipua ja hengitysvaikeuksia. Jos havaitset jotain näistä oireista, ota välittömästi yhteys lääkäriin.
unissakävely, -puhuminen, -syöminen tai muu unenaikainen toiminta
ruumiinlämmön lasku (hypotermia)
haimatulehdus
metabolinen oireyhtymä, jossa voi olla kolme tai useampia seuraavista oireista:
keskivartalolihavuus, ”hyvän” kolesterolin (HDL) väheneminen, triglyseridien (eräs rasva) määrän lisääntyminen veressä, korkea verenpaine ja verensokeriarvojen suureneminen
kuumeen, flunssan kaltaisten oireiden ja kurkkukivun yhdistelmä tai jokin muu infektio sekä hyvin pieni valkosolujen määrä, agranulosytoosiksi kutsuttu tila
suolitukos
kreatiniinifosfokinaasin (lihaksissa oleva aine) pitoisuuden suureneminen veressä.
Hyvin harvinaiset (voi esiintyä enintään 1 käyttäjällä 10 000:sta):
vaikea ihottuma, vesirakkulat tai punaiset läiskät iholla
vakava yliherkkyysreaktio (ns. anafylaktinen sokki), joka saattaa aiheuttaa hengitysvaikeuksia tai sokin
nopeasti ilmaantuva ihoturvotus, tavallisesti silmien, huulten tai kurkun ympärillä (angioedeema)
vakava rakkuloiden muodostuminen iholla, suussa, silmissä tai genitaalialueilla (Stevens-Johnsonin oireyhtymä)
virtsamäärää säätelevän hormonin epänormaali eritys
lihassyiden vaurioituminen ja lihaskipu (rabdomyolyysi).
Esiintymistiheys tuntematon (koska saatavissa oleva tieto ei riitä arviointiin):
ihottuma, jossa epäsäännöllisiä punaisia läiskiä (erythema multiforme)
vakava, yhtäkkinen allerginen reaktio, jossa oireina esim. kuumetta ja rakkuloita iholla, sekä ihon hilseily (toksinen epidermaalinen nekrolyysi)
vastasyntyneellä saattaa esiintyä vieroitusoireita, jos äiti on käyttänyt Ketipinoria raskauden aikana.
Pyydä jotain parempaa.