Lastensuojelun uhrit
Jossain keskusteluissa mainittiin ko. ryhmä, ja menin sitten katsomaan mitä siellä on. Kyseessä on siis avoin ryhmä, jonka kuka vain näkee.
Ja voi luoja mitä settiä. Ihmiset kirjoittavat puolen romaanin vuodatuksia, joissa ei ole päätä eikä häntää. Joku täti syyttää exäänsä huonosta vanhemmuudesta, kun lapsilla on liikaa ruutuaikaa, ja keskustelun edetessä käy ilmi että naisella on itsellään valvotut tapaamiset koska on pahoinpidellyt lapsiaan!!! Puolustaa tätä kertomalla olevansa uskovainen ja kasvattavansa raamatun mukaan!! Herranjumala! Ja hänkin kokee olevansa lastensuojelun uhri!
Tuolla on niin ihmeellisiä vuodatuksia, että itselleni näyttää kyllä aika selvältä, miksi nämä henkilöt ovat ns. lasun kynsissä... eivätkö nämä ihmiset itse näe sitä?
Kommentit (54)
Minulla ei ole mitään salattavaa lapseni kasvatuksesssa, eikä meidän elämässämme, mutta silti pidän inhottavana ajatusta, että normaalit aikuiset ihmiset joutuisvat muuttamaan johonkin laitokseen, jossa kytätään kaikkea tekemistä. Ihan kuin olisi vankilassa.
Saattaa tosin johtua siitä, että äitini ilmoitti minun ollessani teini, että haluaa minut laitokseen ja sinne päädyin. Se oli kamalaa, varsinkin kun olin ihan kunnollinen teini, hoidin aina kouluni hyvin, en karkaillut kotoa, ainoa mitä tein, oli että uhmasin äitiäni, kun hän kohteli minua huonosti, joten sitten pääsinkin laitokseen.
Mielestäni on kamalaa, että joskus varmasti noihin joutuu ihan normaaleja perheitä, joilla on kaikki hyvin ja ovat järkeviä ihmisiä. Ja varmasti heitäkin inhottaa siellä olla, varsinkin jos tietävät, että syytä ei ole.
Minä luulen, että ehkä joskus tuon ryhmän on perustanut oikeasti joku, joka on ollut syyttä suotta lastensuojelun kynsissä, ehkä exän ilmoitusten takia, tai ihan minkä tahansa syyn takia. Sitten sinne on tulleet nämä "uhrit" ja nämä oikeat uhrit ovat jääneet heidän tarinoidensa vyöryn alle. Ehkä ovat luovuttaneet, eivätkä enää ole kirjoittaneet sinne, tai sitten osa vielä kirjoittaa, mutta näitä tarinoita ei sitten meinaa löytää näiden "uhrien" tarinoiden seasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään salattavaa lapseni kasvatuksesssa, eikä meidän elämässämme, mutta silti pidän inhottavana ajatusta, että normaalit aikuiset ihmiset joutuisvat muuttamaan johonkin laitokseen, jossa kytätään kaikkea tekemistä. Ihan kuin olisi vankilassa.
Saattaa tosin johtua siitä, että äitini ilmoitti minun ollessani teini, että haluaa minut laitokseen ja sinne päädyin. Se oli kamalaa, varsinkin kun olin ihan kunnollinen teini, hoidin aina kouluni hyvin, en karkaillut kotoa, ainoa mitä tein, oli että uhmasin äitiäni, kun hän kohteli minua huonosti, joten sitten pääsinkin laitokseen.
Mielestäni on kamalaa, että joskus varmasti noihin joutuu ihan normaaleja perheitä, joilla on kaikki hyvin ja ovat järkeviä ihmisiä. Ja varmasti heitäkin inhottaa siellä olla, varsinkin jos tietävät, että syytä ei ole.
Siis sun mielestä olis ollut hyvä, että sut olis jätetty huonosti kohtelevan äidin luo?
Minusta se ei kuulosta hyvältä. Parasta tietysti olisi ollut, jos olisit päässyt perhehoitoon.
Varmaan on olemassa niitä, joita lastensuojelu on kohdellut epäoikeudenmukaisesti. Noi ryhmän kertomukset eivät luultavasti näitä ole. Sen verran sekavaa settiä.
Luulen näiden ihmisten elävän ns. vahvistusharhassa. Lasten puutteelliset olot ovat heille normaali arki. Ryhmässä ei välitetä tarinoiden totuudenmukaisuudesta, halutaan vaan kaikupohjaa omalle asialleen.
Kerran luin tuolta kirjoituksen, jossa kirjoittaja kertoi miehensä, joka ei ollut sijoitettujen lasten isä, KARJUNEEN sossutädille ja ämmitelleen tätä. Ja tämä oli ihan hyväksyttävää ja ymmärrettävää niin kirjoittajan kuin ryhmäläisten mielestä, koska onhan sossu nyt kamala eukko. Kyllä tuli sellainen olo, että kuinka ryhmä pitää olla, ettei tajua sossun huolestuvan lasten oloista jos äiskän uusi ukkokin on joku raivojullu, joka ei osaa hillitä itseään tai toimia viranomaisten kanssa.
Oon itse lastensuojelussa töissä ja viihdytän välillä itseäni lukemalla ryhmän kirjoituksia 😅
On totta, että sossussakin tehdään virheitä yms. Mutta tämän ryhmän uhrit ovat lähinnä näitä, joiden mielestä sossut pilaa maailman, rikkoo huvikseen perheitä ja tekee vaan bisnestä. "Ollaan ihan täydellinen perhe, mitä nyt muutaman kerran oon antanut positiivisen amfetamiini-näytteen ja välillä riidellään miehen kanssa niin, että pitää lähteä viikonlopuksi turvakotiin. Mutta silti meidän lapsien paikka on kotona ja sossut vaan tahallaan kiusaa meitä!!"
Vierailija kirjoitti:
Oon itse lastensuojelussa töissä ja viihdytän välillä itseäni lukemalla ryhmän kirjoituksia 😅
On totta, että sossussakin tehdään virheitä yms. Mutta tämän ryhmän uhrit ovat lähinnä näitä, joiden mielestä sossut pilaa maailman, rikkoo huvikseen perheitä ja tekee vaan bisnestä. "Ollaan ihan täydellinen perhe, mitä nyt muutaman kerran oon antanut positiivisen amfetamiini-näytteen ja välillä riidellään miehen kanssa niin, että pitää lähteä viikonlopuksi turvakotiin. Mutta silti meidän lapsien paikka on kotona ja sossut vaan tahallaan kiusaa meitä!!"
Onko tullut omia asiakkaita vastaan? Ei anna varmaan sossulekaan hyvää kuvaa jos vanhempi kirjoittelee tuonne jotain ihan valheita, vaan kertoo siitä etteivät vanhemmat edes pyri muuttumaan.
Osaatko sanoa, miksi on niin yleinen luulo, varsinkin tuolla ryhmässä, että sossu tekee jotenkin bisnestä huostaanotoilla? Mitä se sossu siitä saisi? Jotain provikkaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut omia asiakkaita vastaan? Ei anna varmaan sossulekaan hyvää kuvaa jos vanhempi kirjoittelee tuonne jotain ihan valheita, vaan kertoo siitä etteivät vanhemmat edes pyri muuttumaan.
Osaatko sanoa, miksi on niin yleinen luulo, varsinkin tuolla ryhmässä, että sossu tekee jotenkin bisnestä huostaanotoilla? Mitä se sossu siitä saisi? Jotain provikkaa vai?
Sijoituspaikat on monesti yksityisiä, mutta niiden hinnan maksaa kaupunki, joka ostaa niiltä palveluja. Sossu ei ole noiden sijoituspaikkana toimivien perhekotien sun muiden osakas. Sossun palkka on kiinteä kuukausipalkka ilman mitään provikoita. Kyllä se lastensuojelun sossun oikeampi ongelma on se, että noita paikkoja ei riitä aina tarjolle silloin kun niitä kipeästi tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoituspaikat on monesti yksityisiä, mutta niiden hinnan maksaa kaupunki, joka ostaa niiltä palveluja. Sossu ei ole noiden sijoituspaikkana toimivien perhekotien sun muiden osakas. Sossun palkka on kiinteä kuukausipalkka ilman mitään provikoita. Kyllä se lastensuojelun sossun oikeampi ongelma on se, että noita paikkoja ei riitä aina tarjolle silloin kun niitä kipeästi tarvitaan.
Kyllä minä tämän tiedän, kysyinkin, mistä hsrhaluulot johtuvat ja mitä nuo ihmiset oikeastaan kuvittelevat sossun saavan.
Tässäkin puuttuu jotenkin punainen lanka. En tajua yhtään mitä yritetään sanoa:
"Isä jatkaa äidin mustamaalaamista lastenvalvojalle koska lastenvalvoja on uskonut isän aiemmat puheet johtuen isän koulutuksesta! kertoo lastenvalvojalle äidin kostamisesta erosta johtuen ettei äiti suostu mihinkään edes sovittelussa käräjäoikeudessa vaikka hän itse riitelee eikä suostu mihinkään kuten elatusmaksuihin,nyt hän esittää vuoroviikkoista asumista lapsille joissa lapset ovat iältään 3.6v ja sisko 7kk vaikka oikea laskettu aika on 6kk:tta,isä itkee töissä ollessaan että joutuu elämään kuulemma opiskelijan budjetilla jos hän maksaisi elatusmaksuja lapsista esim 200 euroa per lapsi,isä siis töissä ja palkka n 3000brutto mutta oli varaa ostaa uusiauto! samoin kun yrittää jakaa vielä irtaimistoakin vaikka sen on ajettu ja tehty paperikin jossa on molemmat hyväksyneet jaon mutta isä yrittää viedä äidin autoa ja ns muumiastiasto kokoelmaakin et äiti joutuisi maksamaan isälle vielä n 4000 euroa eli tällä kuitattaisiin hänen elatusmaksunsa 1.7.2017 alkaen ja nyt hän jos maksaa milloin maksaa niin vasta helmikuusta lähtien 2018.isän mielestä hän maksaisi elatusapua pojasta van 130 euroa 6vuotiaaseen asti ja tytöstä sen 200 euroa kun täyttää 6v jolloin loppuisi elatusmaksut ja jos vuoroviikkoista asuminen tulisi niin myöskään silloin hänen maksunsa loppuis ja jos tämä ei toteudu niin hän muutta pois lasten paikkakunnalta ja näin olllen äiti vierraannuttaa lapset isästä joka halauaisi nyt olla isä,sit isä vetoaa miten paljon äiti tarvitsee muuta apua lasten hoidossa vaikkakin hän on se joka ei pärjää yhdenkään lapsen kanssa polttamatta pä'reitään ja lastenvalvojakin alkujaan sanoi ettei isää saa kuormittaa kahdella lapsella!äiti on aina noudattanut sopimusta joka nyt on ollut ,isä tuo lapset aina myöhässä jokaisesta tapaamisestaankin sekä märissä ja likaisissa vaatteissa ainakin silloin jos hänellä ei ole ollut äitinsä apunaan,äidin asianajajajakin on nähnyt isän toimet ja narsistisen luonteen jokaisessa isän kirjoittelussa ja sovittelussa ettei juuri muita todisteita tarvita!sanaon suoraan senkin et jos lapset joutuvat olemaan pidempään tuon isän ja äidin seurassa lapset tulevat oireilemaan pahasti johtuen tuosta narsistisesta luonteesta ja asenteesta oikeuttaa kaikki toisia kohtaan,samoin niinä hetkinä tapahtuvan mustamaalamisen jota ei ole isäkään kieltänyt esim sovittelussa kun äiti ilmoitti siitä että mitä poika taas oli kertonut,oli isä menny hillajiseksi kun tajusi et poika kyllä kertoo kaiken,isä vetoaa lasten etuun mutta kuitenkin hän on hankaloittamssa äidin ja lasten elämää kaikkin keinoin!"
Onko tuolla joku sääntö, ettei ryhmään pääse jos osaa ilmaista itseään selkeästi ja ymmärrettävästi?
Ja tämä:
"Mitä pahaa lasu on saanut aikaan lapsillenne? Meillä säilykepurkittanut lapset neljän seinän sisään ruutujen äärelle ja eristänyt ystävistä, aktiviteetti ja liikunta ja ulkoilu jokseenkin olematonta. Minä saisin kaverin kanssa viedä pojat minne vaan liikkumaan ja toimimaan, mutta jostain ihmeen syystä lasten isällä on oikeus tämä kieltää. Ja hän pääasiassa kieltää. Joskus harvoin saadaan jotain kivaa tehdä. Vihervasemmistolaiset feministit ovat ajaneet minut elämään herravallan alla aivan uskomattomassa patriarkaatissa."
Mikä tää vihervasemmistofeministijuttu oikein on?? :D Miksi feministit pakottaisivat elämään patriarkaatissa?? :D Ei tälle voi kuin nauraa.
MIKSI TUO RYHMÄ ON JULKINEN? 😱😱 Eivätkö nuo vanhemmat tajua että jopa heidän asioitaan lukevat sossut voivat nähdä nuo?? Mielestäni ei anna vanhemmasta hyvää kuvaa repostella lasten asioita julkisesti!! Kuka tahansa lapsen luokkakaverin vanhempi voi lukea, että jaaha Pirkolla ja Mikolla on huoltoriita, ja Pirkko syyttää Mikkoa narsistiksi ja lapset on sijaishuollossa....
Minusta uhattiin rehdä neuvolassa lasu kun "ei voi olla tuon näköinen äiti" olin ja olen siis gootti/hevari (en siis selkeästi jompaakumpaa vaan vähän molempia), tytär saa itse valita mitä vaatteita käyttää, tykkää todella paljon pinkistä ja prinsessoista..
en ikinä ajatellut pakottaa lastani "näyttämään minulta" tietenkin jos joskus itsekin tahtoo pukeutua mustaan niin senkin hänelle suon muttei ole ainakaan vielä halunnut. No, onneksi sitä lasua ei mitä ilmeisemmin tehty mutta kyllä v*tutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole onneksi tullut :D Ja sanottakoon, että omat asiakkaani ja heidän vanhempansa ovat kuitenkin suuremmaksi osaksi asiallisesti käyttäytyviä ihmisiä, jotka ovat pääosin tyytyväisiä lastensuojelun päätöksiin. Toki joukkoon mahtuu muutama, joka ei vain yksinkertaisesti pysty hyväksymään sitä, että vika on itsessä eikä järjestelmässä.
Tuolla lastensuojelubisneksellä tarkoitetaan tosiaan sitä, että palvelun tarpeen suuresta kysynnästä johtuen suuri osa kunnista ostaa lastensuojelupalvelut yksityisiltä toimijoilta. Vähän sama, miten esim. Attendo pyörittää nykyään vanhusten palvelutaloja. Kuten aiempi kommentoija jo toi esille, niin yhden lapsen huostaanotto ja siihen kuuluva sijaishuolto saattaa maksaa useita satoja tuhansia euroja. On siis tavallaan totta, että lastensuojelustakin on tullut bisnestä, koska joku suuri johtaja sitten tienaa nämä kuntien maksamat ostopalvelut. Mutta sosiaalityöntekijöiden sekoittaminen tähän "bisneksen pyörittämiseen" on väärin, koska huostaanotoista ei tosiaan mitään provikoita makseta. Sen lisäksi väitän, että suurimmalla osalla kollegoistani ammattietiikka on sen verran kunnossa, että huostaanotto on tosiaan vasta se viimeinen keino. Toki tietysti avohuollon tukitoimet maksavat myös. Mutta kyllä mä laitan vaikka pääni pantiksi, että yksikään sosiaalityöntekijä ei tätä työtä pelkän rahan takia tee, koska ei tällä kyllä rikastumaan pääse. Mutta ilmeisesti tässä fb-ryhmässä nyt sitten vallitsee käsitys, että sossut saa sitten provikat näistä hyvien perheiden rikkomisista.. Joku valopää varmaan moisen keksinyt ja muut taunot seuraa perässä.
Itse olen itkemällä itkenyt meille lastensuojeluasiakkuuden, ja sitäkin ovat koko ajan purkamassa vaikka sanon tarvitsevamme apua. Eli oma kokemus on se, että jos lasu kyttää, niin siihen on aivan helkkarin hyvä syy...
Tuli myötähäpeä kun kävin eilen tutkimassa ryhmää! Voi *** *** mitä vanhempia! Ei niitä lapsia ihan oikeesti syyttä viedä. Omasta kokemuksesta väkivallasta irrottautuminen vei 8 lasua ja 3v ja tää väkivaltanen vanhempi voi olla huomennakin teitä vastassa päiväkodissa hymyilevänä tätinä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta uhattiin rehdä neuvolassa lasu kun "ei voi olla tuon näköinen äiti" olin ja olen siis gootti/hevari (en siis selkeästi jompaakumpaa vaan vähän molempia), tytär saa itse valita mitä vaatteita käyttää, tykkää todella paljon pinkistä ja prinsessoista..
en ikinä ajatellut pakottaa lastani "näyttämään minulta" tietenkin jos joskus itsekin tahtoo pukeutua mustaan niin senkin hänelle suon muttei ole ainakaan vielä halunnut. No, onneksi sitä lasua ei mitä ilmeisemmin tehty mutta kyllä v*tutti.
Ei varmasti uhattu ellet ole alaikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miltä sitten näytät, jos se neuvolan tätiä niin järkytti.
Tein tästä ryhmästä joskus kesällä aloituksen, mutta se poistettiin.
Omaan silmääni pisti, että ainakin kesällä ryhmän keskusteluissa oli todella paljon erilaisia rajoja kiinni vaativia ja "isäm maa" kommentteja.
Nytkin joku laittoi tuon jonkun ryhmäläisen kirjoittaman vihervasemmistofeministikommentin tänne. Tuo kommentti oli siltä naiselta joka sanoi raamatun vuoksi pieksävänsä lapsiaan!! Mutta tämä on siis feministien syy että lapsi huostattiin! Siis logiikka 5/5.
On se kumma, että tällä ulkolaisia vihaavalla väellä tuntuu olevan jos joskinnäköisiä ongelmia niin itseilmaisun, ulko__maalaisten, somen käytön ja viranomaisten (kuten lastensuojelun) kanssa.
Ehkä se selittää asiaa, että r asis min ajatellaan joissain teorioissa johtuvan ihmisen omista ongelmista, jotka kanavoi sitten jonkun ulkopuolisen syyksi. Näillä on siis vaikka mitä moninaisia ongelmia, minkä vuoksi lastensuojelukin on asiaan puuttunut, mutta koska itsessä ei nähdä vikaa, kehitetään keinotekoinen vihollinen (ma_ m ut ja fema kot) joita voidaan sitten kaikesta syyttää, vaikkei asiassa olisi mitään logiikkaa.
Siksi siis puolet alun perin viattomista nettikeskusteluista päätyy aina "m a_m ujen vika" öyhötykseen ja vihervasemmistofeministien (joiden katsotaan "hyysäävän" näitä tulijoita) haukkumiseen.
Ei voi kuin ihmetellä, miten tuo ideologia ja erilaiset sosiaaliset ongelmat kulkevat käsi kädessä. (Ja ei, en äänestänyt Haavistoa vaan Niinistöä, ja muutenkin olen kokoomuslainen.)
Ja sori nuo kaikki väliviivat yms, palsta sensuroi automaattisesti koko tekstin, jos se sisältää noita sanoja, vaikka teksti sinänsä olisi asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miltä sitten näytät, jos se neuvolan tätiä niin järkytti.
Petus hevarilta... lävistyksiä tosin vain 2, violettimusta tukka ja venytyskoru.. tatuointeja ei ole näkyvissä paikoissa. Ja ihan siististi olin meikannut ja pukeutunut. Neuvolatäti tosin n 50v joten ehkä se vaikutti...
Kun ottaa "silmän käteen" ja katsoo miten lapset käyttäytyvät nykypäivänä, niin nykyiset kasvatusohjeet eivät päde nykypäivään...