Työterveydenhuolto meidän firmassa ja tämä on ihan laillista
Terveydenhoitaja kävi. Jututti minua 20 sekuntia. Toista työkaveria unohti jututtaa, pomo huomasi jälkeenpäin että näin pääsi käymään. Pomon kanssa jutteli vartin. Työhöntulotarkastuksen on käynyt jokainen meistä kahdesta työntekijästä ja pomo itsekin kun otti työterveyshuollon. Mitään muuta meillä ei sitten työterveyshuoltoon kuulukaan. Tämä on ihan laillista. Kohan on tilaajavastuuraporttiin laittaa paikka, missä on työterveyshuoltojärjestetty.
Ei tässä mitään vikaa ole, pääsen terveyskeskukseen ja sinne (tai omalla kustannuksella yksityiselle) pitää mennä, jos tulee mikä tahansa vaiva tai sairaus, enkä ole kyllä sairastellutkaan. Ajattelin vain kertoa, että moni ajattelee, että töissä saa ilmaisen työterveyshuollon. Joo se on lakisääteinen, mutta jos on minimi, ei siitä ole mitään käytännön hyötyö työntekijöille. Tulevista alapeukuista ja vastavaitteistä huolimatta tämä on ihan laillista näin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuohtumustasi. Työterveyshuollon tehtävänä ei ole jakaa lääkärintodistuksia flunssapotilaille, tehtävänä on pyrkiä estämään työperäiset sairaudet. Työpaikkakäynti on siinä tärkein keino.
Käytännön hyöty sinulle on se, että jos saat työperäisen astman, niin hoitoonpääsy toimii työterveyden kautta.
Ja muuta ei sitten tarvitakaan? On kyllä todella tyhmää ajattelua, ettei huolehdita työntekijöiden terveydestä. No, työnantajahan siitä seuraukset maksaa.
Se on nimenomaan työterveyshuolto eikä siihen kuulu sairaanhoito. Mun poika oli firmassa jossa oli vastaavanlainen systeemi ja lisäksi joka sairauspoissaolosta piti viedä lääkärintodistus. Se tarkoitti terveyskeskukseen menoa ja kun oli vielä vuorotyö, illalla ja yöllä piti mennä sairaalaan päivystykseen hakemaan lääkärintodistus ja arvaa ottivatko sinne tavallisen flunssakuumepotilaan? Ei ottaneet. Lääkärintodistus piti hakea yksityiseltä, maksoi 50 euroa eli sen päivän nettopalkan. Toisaalta ei sitten tullut luvatonta poissaoloa.
TA maksaa haluamansa.todistukset.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Sekin on aivan liikaa, jos pitää pienessäkin yrityksessä jonkun hyvin osa-aikaisen opiskelijatyöntekijän takia järjestää työterveyshuolto. Luuletko, että se on ihan ilmaista. Pelkästään alkuselvitys maksoi meillä 600 Euroa. Ja ei paljon naurata. Tämä kaikki sen takia, että maksamme 10-20 tuntia palkkaa kuukaudessa toiselle ihmiselle.
Kymmenen yläpeukkua tälle. Työterveyshuolto yksityisellä maksaa työnantajalle valtavasti, varsinkaan pikkufirmoilla ei tosiaan ole varaa maksaa niistä flussalapuista monta sataa, eikö se riitä että sairastajalle maksetaan kuitenkin palkkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuohtumustasi. Työterveyshuollon tehtävänä ei ole jakaa lääkärintodistuksia flunssapotilaille, tehtävänä on pyrkiä estämään työperäiset sairaudet. Työpaikkakäynti on siinä tärkein keino.
Käytännön hyöty sinulle on se, että jos saat työperäisen astman, niin hoitoonpääsy toimii työterveyden kautta.
Ja muuta ei sitten tarvitakaan? On kyllä todella tyhmää ajattelua, ettei huolehdita työntekijöiden terveydestä. No, työnantajahan siitä seuraukset maksaa.
Se on nimenomaan työterveyshuolto eikä siihen kuulu sairaanhoito. Mun poika oli firmassa jossa oli vastaavanlainen systeemi ja lisäksi joka sairauspoissaolosta piti viedä lääkärintodistus. Se tarkoitti terveyskeskukseen menoa ja kun oli vielä vuorotyö, illalla ja yöllä piti mennä sairaalaan päivystykseen hakemaan lääkärintodistus ja arvaa ottivatko sinne tavallisen flunssakuumepotilaan? Ei ottaneet. Lääkärintodistus piti hakea yksityiseltä, maksoi 50 euroa eli sen päivän nettopalkan. Toisaalta ei sitten tullut luvatonta poissaoloa.
TA maksaa haluamansa.todistukset.
Ainoastaan siinä tapauksessa ettei hyväksy työntekijän toimittamaa lääkärintodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Kun työhöntulotarkastus on ainut lakisääteinen työterveyshuolto, muu on extraa. Ihan saa hoidattaa työperäiset tautinsa arvauskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa lakisääteiseltä työterv.huollolta, johon kuului työhöntulotarkastus ja määräajoin uusinta tarkastus esim. kolmen vuoden välein, alasta riippuen.
Kaikki muu terv.hoito on plussaa ja etu työntekijälle, mutta vapaaehtoinen työnantajan maksettavaksi.
Normaalit flunssat ja muut kuuluvat julkisen terveydenhoidon piiriin.
Työterv.hoito on erittäin kallista työnantajalle esim lääkäriveloitus voi olla 240€/h tai sh 90€/h
Mitä sitten? Mitä se maksaa jos työntekijä ei hoida terveyttään, koska tk sanoo, että mene työterveyteen? Ja siis ei ne ota sinne eikä hoida, jos epäilet itse jotain vaivoja. Ei niitä kiinnosta, ellet ole jo sairas.
Jos et ole sairas, niin työnantajan ei tarvitse maksaa tuhatta euroa siitä, että pääset verikokeisiisi luulon perusteella.
Verikokeet eivät maksa tuhatta euroa ja itse olen th-alalla, niin että en menisi sinne luulon varassa.
Maksa ne kokeet sitten itse, jos ne on halpoja. Ensin kerrot, että et pääse terveyskeskuksen kautta tutkimuksiin, koska et ole sairas ja sitten haluat, että työnantaja maksaa verikokeet, joiden perusteella todetaan jo tiedetty tosiasia eli olet terve.
Enhän maksa, koska en saa laittaa niihin lähetettä, millä mä niihin pääsen ilman? Ja siis en muutenkaan maksa, koska työnantajan pitäisi huolehtia työntekijöistään, koska en ole työtön, enkä siis kuulu terveyskeskukseen. Ja mistä sä näet, ettei niiden perusteella todeta sairautta?
Kirjoitit ihan itse, että et saa lähetettä, koska et ole sairas.
Työntekijä on itse vastuussa terveydestään, joskin toivon, että sinun työpaikallasi olisi joka aamu punnitus ja paino kerrottaisiin kaikille muille. Oikea painohan on tärkeä osa terveyttä. Lisäksi voitte tehdä seinälle listan vatsantoiminnasta.
Ei, vaan miten mä saan lähetteen, sinun mukaasi, jos en saa mennä työterveyslääkärille? Ei sitä tk:sta ala kuule kukaan jonottelemaan. Että sairastutaan sitten. Ja mitä toi listailu mitään hyödyttäisi?
Miksi tarvitset lähetteen verikokeisiin jos sinulla ei ole mitään vaivoja? Miksi ta:n pitäisi huolehtia sinusta ellet itsekään viitsi?
Työnantaja tarvitsee mun työpanostani ja sillä on enemmän rahaa. Lisäksi voin kyllä huonosti, eli tarvitsen sen lähetteen, mutta en saa sitä itse kirjoittaa, etkö nyt tajua, taukki?
Jos voit niin huonosti, että et ole kykenevä menemään töihin, silloin menet terveyskeskukseen ja lääkäri kirjoittaa sulle sairaslomatodistuksen. Jos työnantaja ei pärjää sairaslomasi aikaa ilman työpanostasi, hän palkkaa sulle sijaisen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tosi epätasa-arvoisessa asemassa työpaikan etujen suhteen. Toisilla on mm. todella kattavat terveyspalvelut hammashoito mukaanlukien ja toisilla vaan minimit.
Minimi on se mikä vaaditaan, ja kaikki muu on työsuhde-etua. Jos ei minimi kelpaa niin kannattaa etsiä uutta työpaikkaa ja selvittää etukäteen mikä kaikki heillä kuuluu työterveyshuollon piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa lakisääteiseltä työterv.huollolta, johon kuului työhöntulotarkastus ja määräajoin uusinta tarkastus esim. kolmen vuoden välein, alasta riippuen.
Kaikki muu terv.hoito on plussaa ja etu työntekijälle, mutta vapaaehtoinen työnantajan maksettavaksi.
Työterv.hoito on erittäin kallista työnantajalle esim lääkäriveloitus voi olla 240€/h tai sh 90€/h
Mitä sitten? Mitä se maksaa jos työntekijä ei hoida terveyttään, koska tk sanoo, että mene työterveyteen? Ja siis ei ne ota sinne eikä hoida, jos epäilet itse jotain vaivoja. Ei niitä kiinnosta, ellet ole jo sairas.
Jos et ole sairas, niin työnantajan ei tarvitse maksaa tuhatta euroa siitä, että pääset verikokeisiisi luulon perusteella.
Verikokeet eivät maksa tuhatta euroa ja itse olen th-alalla, niin että en menisi sinne luulon varassa.
Maksa ne kokeet sitten itse, jos ne on halpoja. Ensin kerrot, että et pääse terveyskeskuksen kautta tutkimuksiin, koska et ole sairas ja sitten haluat, että työnantaja maksaa verikokeet, joiden perusteella todetaan jo tiedetty tosiasia eli olet terve.
Enhän maksa, koska en saa laittaa niihin lähetettä, millä mä niihin pääsen ilman? Ja siis en muutenkaan maksa, koska työnantajan pitäisi huolehtia työntekijöistään, koska en ole työtön, enkä siis kuulu terveyskeskukseen. Ja mistä sä näet, ettei niiden perusteella todeta sairautta?
Kirjoitit ihan itse, että et saa lähetettä, koska et ole sairas.
Työntekijä on itse vastuussa terveydestään, joskin toivon, että sinun työpaikallasi olisi joka aamu punnitus ja paino kerrottaisiin kaikille muille. Oikea painohan on tärkeä osa terveyttä. Lisäksi voitte tehdä seinälle listan vatsantoiminnasta.
Ei, vaan miten mä saan lähetteen, sinun mukaasi, jos en saa mennä työterveyslääkärille? Ei sitä tk:sta ala kuule kukaan jonottelemaan. Että sairastutaan sitten. Ja mitä toi listailu mitään hyödyttäisi?
Miksi tarvitset lähetteen verikokeisiin jos sinulla ei ole mitään vaivoja? Miksi ta:n pitäisi huolehtia sinusta ellet itsekään viitsi?
Työnantaja tarvitsee mun työpanostani ja sillä on enemmän rahaa. Lisäksi voin kyllä huonosti, eli tarvitsen sen lähetteen, mutta en saa sitä itse kirjoittaa, etkö nyt tajua, taukki?
Mene yksityiselle, taukki. Tai jos kerran voit huonosti, mene terveyskeskukseen hoitoon, taukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sinä tajuta että kyllä sä kuulut terveyskeskuksen asiakkaaksi jos sun työnantajalla ei ole sopparia SAIRAUDENHOIDOSTA sen työterveyden kanssa? Mikä tossa niinku menee sulta yli hilseen? Ei niitä lähetteitä huvin vuoksi laiteta. Työntekijällä on itsellään velvollisuus ylläpitää omaa työkykyään, työnantaja on vain vastuussa työpaikan turvallisuudesta ja työergonomiasta. Jos tautisi ei siis ole työperäinen, unohda koko juttu ja mene joko terveyskeskukseen tai yksityiselle. Työnantajan maksettavaksi se ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa jos teillä ei ole kun 2 työntekijää, edes tuota ei vaadita missään laissa. Työterveyshuolto ylipäänsä vaaditaan vasta 10 työntekijän koohdalla.
Tämä on vanhentunutta tietoa. Laki on jo pitkään vaatinut kaiken kokoisille työpaikoille työterveyshuollon.