Miksi masennuslääkkeiden käyttöä paheksutaan? Miksi esim. verenpainelääkkeiden käyttöä ei paheksuta?
Kansan syvät rivit hokevat että "liikunta parantaa masennuksen, ja kaikki muutkin ihmismieleen liittyvät vaivat."Masennus paranee terveellisellä ruokavaliolla ja vitamiineilla. "Masennuslääkkeet ovat paha juttu. "Niin ja niin monta sataatuhatta suomalaista syö masennuslääkkeitä. Voi herranjestas! Mikä tässä maassa on vialla?"
Miksi kukaan ei koskaan paheksu esim. verenpainelääkkeiden käyttöä? Tutkitusti jo puolen tunnin liikunta laskee verenpainetta yhden verenpainelääkkeen verran. Myös terveellisellä ruokavaliolla voi hoitaa verenpainetta erittäin tehokkaasti. Miksi kansan syvä rivit eivät vaadi verenpainepotilaita harrastamaan liikuntaa ja syömään terveellisesti? Miksi verenpainepotilaat ovat automaattisesti oikeutettuja lääkitykseen ilman minkäänlaista arvostelua?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan tehokkain ja tulokseltaan pitkäkestoisin hoito on lääkehoidon ja psykoterapian yhdistelmä.
En ihmettele, kun tutkittavina vaihtoehtoina oli vain noiden kahden yhdistelmä tai toinen erikseen.
Sittenhän Minä olen kurko, kun minulla menee molempi mömmöjä! Olikohan isäni Elvis?
Miksi kukaan paheksuisi toisen terveydellisiä vaikeuksia ja niiden hoitoa? Ei tulisi mieleenkään. Paheksun tuollaisia pienisieluisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska masennuslääkkeitä syödään usein turhaan, ja useasti niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Näissä lääkkeissä piilee paljon vaaroja, joista on tietoa saatavilla ihan kaikille. Nämä lääkkeet tuntuvat olevan vain yksi tapa lakaista ongelmat maton alle, kun ei uskalleta kohdata vaikeita asioita. Vähän sama kuin päihteiden käyttö.
Masennuslääke (parhaimmassa) tapauksessa poistaa vain oireet, muttei syytä. Moni on vieläpä niin tyhmä, että kuvittelee jonkun pillerin ratkaisevan kaikki ongelmansa ja on valmis ottamaan kaikki lääkityksen riskit vain sen takia, ettei jaksa itse panostaa hyvinvointiinsa.
Verenpainelääkitystä taas käyttävät enimmäkseen eläke-ikäiset ja vanhukset, joilla ei ole samalla tavalla resursseja panostaan hyvinvointiinsa kuin nuoremmilla. Joillain myös verenpaine nousee liikaa, vaikka elintavat ja elämä ovat kunnossa. Jos taas on masentunut, asiat eivät ole kunnossa. Terapia ja ongelmien kohtaaminen ovat parempi tapa kuin napit tai alkoholi/muu päihde.
Kaikki tuo pätee ihan samallalailla verenpainelääkkeisiin. Niitä syödään turhaan. Ne hoitavat vain oireita. Niillä vain lakaistaan ongelma matonalle, kun ollaan laiskoja, eikä viitsitä itse panostaa hyvinvointiinsa. Niillä on riskejä. Ne poistavat oireen, mutta eivät syytä. Terveelliset elämäntavat ovat parempi kuin verenpainenapit.
Tekstistäsi kyllä huomaa, ettet tiedä masennuksesta yhtään mitään. Esim. vaikea-asteinen masennus on tutkitusti nimenomaan geneettinen sairaus, joka tulee ihmiselle, vaikka elämä olisi täysin kunnossa.
Vai niin, hienoa että kuvittelet tietäväsi enemmän elämästäni kuin minä itse. Masennuksesta on kyllä kokemusta ja vähän muustakin, mutta olen parantunut niistä aikanaan ilman lääkkeitä ja terapiaa. Se vaati paljon, mutta on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan tehokkain ja tulokseltaan pitkäkestoisin hoito on lääkehoidon ja psykoterapian yhdistelmä.
En ihmettele, kun tutkittavina vaihtoehtoina oli vain noiden kahden yhdistelmä tai toinen erikseen.
Totta. Hopeavesi, yksisarvisterapia ja ruokasooda puuttuivat kokonaan.
Ei arvostella verenpainelääkkeiden syöntiä vaan niiden tarpeen aiheuttaneita epäterveitä elämäntapoja. Pitkään on mielialalääkkeiden syöjät saaneet haukkua lihavia, tupakoitsijoita ja alkoholin suurkuluttajia. Nyt on vihdoin huomattu, että malka saattaa olla myös mielialalääkeen syöjän omassa silmässä. Vihdoin aletaan päästä eroon siitä, että julkkiksetkin kilvan lehdissä masennustaan mainostavat.
Alkoholin säännöllinen käyttö aiheuttaa tutkimusten mukaan masennusta. Alkoholin kuluttajia on Suomessa paljon. Kuinkahan paljon vähemmän masennuslääkkeitä vedettäisiin, jos alkoholin käyttö olisi ihmisillä paremmin hallinnassa?
Masennuslääkkeitä syövät luuserit jotka eivät viitsi laittaa elämäänsä kuntoon koska se vaatisi että tekisi jotain asioille.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin säännöllinen käyttö aiheuttaa tutkimusten mukaan masennusta. Alkoholin kuluttajia on Suomessa paljon. Kuinkahan paljon vähemmän masennuslääkkeitä vedettäisiin, jos alkoholin käyttö olisi ihmisillä paremmin hallinnassa?
Sama pätee verenpainelääkkeisiin!
Plus masennuslääkkeiden skeptisyyteen myös liittyy se tietoisuus siitä että me emme tiedä vielä kaikkea. Masennuslääkkeet ovat hyvä tapa pitää elämä tasassa jos toivoo pitävänsä tiettyä normaalia tahtia yllä kuten opiskelu, työllistyminen, perhe eli lasten hankkiminen jne. Mutta mitä tulee mielenterveysongemiin niin minä tosiaan olen sitä mieltä että niihin on parempi ratkaisu olemassa eikä ole mitään väärää miettiä niitä vaikka lääketiede laahaakin perässä. Lääkkeitä myös usein joudutaan vaihtamaan koska teho loppuu yhdestä ja on siirryttävä toiseen jolloin sekään ei ole pysyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä paskoja keinoja nuokin.
Tyhmä ei vaan ymmärrä, vaan kuvittelee, että lääkäri/hoitaja/yksisarvisterapeutti hoitaa kaikki sairaudet pois ihmepillerillä tai rokotteella. Onhan se helpompaa, kun ottaa itse vastuuta omasta terveydestä ja hyvinvoinnistaan.
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääkkeitä syövät luuserit jotka eivät viitsi laittaa elämäänsä kuntoon koska se vaatisi että tekisi jotain asioille.
Toivon, ettet koskaan sairastu henkisesti. Ennusteesi voisi olla aika huono. Juurikin tuo asenne ennen sairastumista johtaa hoitoon hakeutumisen pitkittymiseen ja tilanteen huonontumiseen. Häpeä voi saada jopa kokemaan, että itsemurha on ainoa vaihtoehto. T. Mielenterveystyössä 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska masennuslääkkeitä syödään usein turhaan, ja useasti niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Näissä lääkkeissä piilee paljon vaaroja, joista on tietoa saatavilla ihan kaikille. Nämä lääkkeet tuntuvat olevan vain yksi tapa lakaista ongelmat maton alle, kun ei uskalleta kohdata vaikeita asioita. Vähän sama kuin päihteiden käyttö.
Masennuslääke (parhaimmassa) tapauksessa poistaa vain oireet, muttei syytä. Moni on vieläpä niin tyhmä, että kuvittelee jonkun pillerin ratkaisevan kaikki ongelmansa ja on valmis ottamaan kaikki lääkityksen riskit vain sen takia, ettei jaksa itse panostaa hyvinvointiinsa.
Verenpainelääkitystä taas käyttävät enimmäkseen eläke-ikäiset ja vanhukset, joilla ei ole samalla tavalla resursseja panostaan hyvinvointiinsa kuin nuoremmilla. Joillain myös verenpaine nousee liikaa, vaikka elintavat ja elämä ovat kunnossa. Jos taas on masentunut, asiat eivät ole kunnossa. Terapia ja ongelmien kohtaaminen ovat parempi tapa kuin napit tai alkoholi/muu päihde.
Just tällainen asennoituminen on sitä paheksuntaa, josta ap kysyi. Hienosti kiteytetty, miten masentuneen ajatellaan olevan aivan eri tavalla vastuullinen ja kykenevä parantamaan itse itsensä kuin vaikkapa tuon verenpainepotilaan. Masentuneen vaan pitäisi kohdata vaikeutensa ja jaksaa panostaa hyvinvointiinsa, niin sairaus katoaisi. Näin ajattelevalla ihmisellä ei ole mitään käsitst
siitä. kuinka totaalisesti masennus voi lamauttaa toimintakyvyn ja aloitelkyvyn. Jos aivojen serotoniinitasapaino on tarpeeksi pahasti sekaisin, niin sitä ei välttämättä saa omin avuin kuntoon vaikeita asioita kohtaamalla ja terveellisesti syömällä. Hyvä kun jaksaa syödä henkensä pitimiksi edes jotain. Ongelmia ei voi alkaa ratkomaan kuin vasta sitten, kun serotoniinitasapaino on sn verran kohdallaan, että toimintakyky palaa edes jossain määrin normaaliksi ja selkeä ajattelu mahdollistuu.Olisi tosi hyvä meille masennuksesta kärsiville jos meitä ei pidettäisi vääränlaisina ihmisinä, jotka eivät vaan saa itseään niskasta kiinni. Masennuslääkkeiden mystifiointi ja demonisointi on todella rasittava asia masennuslääkkeitä käyttävälle ihmiselle.
On paljon ihmisiä, jotka ovat parantuneet hyvin vaikeastakin masennuksesta jopa ihan omin avuin. Älä unohda sitä.
Jokaisella ihmisellä on toki erilainen persoona, kyvyt ja ymmärryksen taso. Ei voi olettaa, että kaikki siihe kykenisivät.
Ja edelleen, moni tarvitsee lääkkeitä. Älä unohda sitä. Keitä nämä ihmiset muuten ovat jotka ovat itse parantuneet? Diagnoosiltaan vaikea masennus on niin syvä että vaatii usein jopa sairaalahoitoa. Et siis selvästi tiedä asiasta yhtään mitään. Miten kyvyt ja ymmärryksen taso liittyvät aiheeseen mitenkään? Tämäkin osoittaa ettet selvästi tiedä asiasta yhtään mitään. Miksi siis kommentoit? Osallistu keskusteluihin joihin sinulla on muutakin kuin mustatuntuu-sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, ettet koskaan sairastu henkisesti. Ennusteesi voisi olla aika huono. Juurikin tuo asenne ennen sairastumista johtaa hoitoon hakeutumisen pitkittymiseen ja tilanteen huonontumiseen. Häpeä voi saada jopa kokemaan, että itsemurha on ainoa vaihtoehto. T. Mielenterveystyössä 25 vuotta.
Sairastuin jo. Lääkäri kysyi tiedänkö syitä tilaani ja minä kerroin. Määräsi kahden kuukauden sairasloman ja lääkkeitä. Otin loman mutta en lääkkeitä. Tein listan asioista jotka lääkäri näki ongelmakohtina. Kahdeksan kuukautta myöhemmin olin ok.
Helppoa se ei kyllä aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai sellaista. Älä luule, että kaikki ihmiset olisivat henkisesti sairaita, tai että edes ikinä sairastuisivat. Ymmärrän kyllä, että sinusta on voinut alkaa tuntua siltä, kun on 25 vuotta katsellut sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tällainen asennoituminen on sitä paheksuntaa, josta ap kysyi. Hienosti kiteytetty, miten masentuneen ajatellaan olevan aivan eri tavalla vastuullinen ja kykenevä parantamaan itse itsensä kuin vaikkapa tuon verenpainepotilaan. Masentuneen vaan pitäisi kohdata vaikeutensa ja jaksaa panostaa hyvinvointiinsa, niin sairaus katoaisi. Näin ajattelevalla ihmisellä ei ole mitään käsitst
siitä. kuinka totaalisesti masennus voi lamauttaa toimintakyvyn ja aloitelkyvyn. Jos aivojen serotoniinitasapaino on tarpeeksi pahasti sekaisin, niin sitä ei välttämättä saa omin avuin kuntoon vaikeita asioita kohtaamalla ja terveellisesti syömällä. Hyvä kun jaksaa syödä henkensä pitimiksi edes jotain. Ongelmia ei voi alkaa ratkomaan kuin vasta sitten, kun serotoniinitasapaino on sn verran kohdallaan, että toimintakyky palaa edes jossain määrin normaaliksi ja selkeä ajattelu mahdollistuu.Olisi tosi hyvä meille masennuksesta kärsiville jos meitä ei pidettäisi vääränlaisina ihmisinä, jotka eivät vaan saa itseään niskasta kiinni. Masennuslääkkeiden mystifiointi ja demonisointi on todella rasittava asia masennuslääkkeitä käyttävälle ihmiselle.
On paljon ihmisiä, jotka ovat parantuneet hyvin vaikeastakin masennuksesta jopa ihan omin avuin. Älä unohda sitä.
Jokaisella ihmisellä on toki erilainen persoona, kyvyt ja ymmärryksen taso. Ei voi olettaa, että kaikki siihe kykenisivät.
Ja edelleen, moni tarvitsee lääkkeitä. Älä unohda sitä. Keitä nämä ihmiset muuten ovat jotka ovat itse parantuneet? Diagnoosiltaan vaikea masennus on niin syvä että vaatii usein jopa sairaalahoitoa. Et siis selvästi tiedä asiasta yhtään mitään. Miten kyvyt ja ymmärryksen taso liittyvät aiheeseen mitenkään? Tämäkin osoittaa ettet selvästi tiedä asiasta yhtään mitään. Miksi siis kommentoit? Osallistu keskusteluihin joihin sinulla on muutakin kuin mustatuntuu-sanottavaa.
Aika hyökkäävää. Onpa erikoinen näkemys sinulla, etkä taida tosiaan ymmärtää, että on olemassa hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia yksilöitä.
Minä ymmärrän kyllä, että joku toinen tarvitsee lääkkeitä, halusin vain silti kertoa, että jotkut selviävät ilmankin. Aina ei välttämättä kannata turvautua siihen helpoimmalta tuntuvaan ratkaisuun. Masennuslääkkeissä piilee myös paljon vaaroja, joista ollaan kyllä tietoisia. Silti lääkärit määräävät niitä liian herkästi vähän joka vaivaan. Tiedän asiasta paljonkin, etenkin oman kokemuksen kautta ja olen myös lukenut aiheesta paljon. Taidan olla sitten vain eri tavalla ajatteleva ihminen, mutta tiedän etten ole ainoa. Kyvyt ja ymmärrys todellakin vaikuttavat vaikeista asioista selviytymiseen. Itselläni on esim. poikkeuksellisen korkea äo, tiedä sitten jos silläkin on ollut jotain vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita toimivia ehdotuksia olisi? Lukuunottamatta sitä, että masentuneet parantavat itse itsensä terveellisellä ruualla ja kohtaamalla ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko aina pakko vetää mukaan joka ikiseen keskusteluun yllä mainitut asiat? Plus ma.mut.
Ketään ei kiinnosta tuollaiset marginaaliporukan jutut.
Kaikki verenpainetautisetkaan eivät suinkaan ole lihavia ja laiskoja.