Miten " taltioit" lapsesi lapsuuden?
Laita tänne parhaat vinkkisi!
Olen ajatellut kirjoitella lapseni hauskoja sanoja, juttuja ja tekemisiä vihkoon päivämäärien kera. Vauvakirjojakin on, mutta ei niihin saa mahtumaan niin paljon kuin haluaisin.
Kommentit (7)
pahvilaatikot minne olen kerännyt sairaalarannekkeet, esitteet kummankin äitiyspakkauksesta, ekat lelut ja kotiintulovaatteet ja kaikkea muuta tollasta, piirustuksia siellä kanssa yms. neuvolakortit sinne joutaa sitten, kun tulevat kouluikään.
Minusta kiva idea, saatan ottaa käyttöön, kunhan tämä muksu maailmaan tulee :)
kerännyt lentolippuja, museolippuja, eläintarhanpääsylippuja ja jne. matkoiltamme ja liimannut niitä vihkoon pienten juttujen kera matkapäiväkirjatyyppisesti. Olen ostanut jokaisesta ulkomaisesta kaupungista lapselleni sillä hetkellä sopivan kaupunki T-paidan ja säästän ne. Tietenkin normaali vauvakirja on mutta siihen ei kamalasti mahdu. Nyt blogailen meidän uudesta kotimaasta juttuja.
Kirjoitan ihan arkipäivän juttujakin. Kuvia otan siten, että kuvaan mahtuu myös rakkaimpia leluja, ruokapöydässä esim. maitopurkki (kiva katsoa 15 vuoden päästä, että tuollainen maitopurkki oli silloin :D).
Syntymäpäivän sanomalehdet olen säästänyt, myöskin syntymävuoden vauva-lehti ja joitain muita lehtiä ja esim. anttilan kuvasto, että näkee, minkälaista tavaraa silloin oli myynnissä.
Myös omia tuntemuksiani ja perheen tekemisiä olen kirjoittanut päiväkirjoihin ylös. Kaikkea sellaista, mitä itsekin haluaisin lukea omasta lapsuudestani. Olisi hirveän mielenkiintoista lukea nyt, miten oma äitini koki meidän 4 lapsen kasvattamisen.
Kuvaan lapsia mahdollisimman paljon.
Esikoisesta tein vauva-ajalla nauhoitteen c-kasetille.
Vauvakirjoja täytän kaikille kaksi kappaletta. Toisen lapsi saa mukaansa kotoa muuttaessaan, toisen pidän itselläni muistona. Piirustuksia ja askarteluja on kanssa säästössä eri ikäkausilta.
Videollakin on jotain otoksia...
Meillä on jokaisella lapsella tavan vauvakirjat. Sen lisäksi olen tehnyt jokaiselle oman leikekirjan, missä on kuvia, muistoja (leffa lippuja, muistoja matkoilta jne.). Meidän perheessä on perinteenä, että jokaisesta lapsesta otetaan synttäripäivänä kuva ja lapsi saa sitten ihmetellä, että miten onkaan kasvanut. Meillä on myös paljon kuvattu videokameralla ja lapsista on monta videokasettia, jokaisella on omansa.