Ystävät katoavat perhe/työelämään, mitä voisin tehdä?
Olemme pian kolmekymppisiä. Minäkin olen työelämässä, mutta sinkku, joten aikaa riittäisi. Ystävät ovat kuitenkin keskittyneitä parisuhteeseen, töihin ja perhe-elämään. Jos ehdotan tapaamista, tarjotaan aikaa kolmen viikon päästä. Mitä tällaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä, yrittää ylläpitää ystävyyttä vai etsiä uusia ystäviä?
Kommentit (19)
Tuollaista ikäistesi elämä nyt vain on. Yritä etsiä kumppani, niin yksinäisyys helpottaa.
Kolmen viikon? Oletpa onnekas ja suosittu! Itselläni tuossa iässä kaverit tarjosivat aikoja kolmen kuukauden päähän silleen ehkä-periaatteella. Vedin siitä omat johtopäätökseni eli eipä oo kyseisiä tyyppejä tarvinnut kymmeneen vuoteen tavata.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen viikon? Oletpa onnekas ja suosittu! Itselläni tuossa iässä kaverit tarjosivat aikoja kolmen kuukauden päähän silleen ehkä-periaatteella. Vedin siitä omat johtopäätökseni eli eipä oo kyseisiä tyyppejä tarvinnut kymmeneen vuoteen tavata.
Lisään vielä, ettei kenelläkään ollut lapsia vielä silloin.
Laihduta, ala käydä salilla ja lenkillä.
Kannattaa etsiä hieman vanhempia ystäviä, joiden lapset on jo isoja/muuttanut pois kotoa. Heillä riittää aikaa paremmin :)
Hö, itse olin juuri katsomassa kaverin lapsen harrastuskisoja ja siellä tuli juoruttua pitkä tovi kaverin kanssa!
Nämä "ystävät" tulevat pyytämään sinua lapsenvahdiksi yms. Kannattaa miettiä kahdesti, lähdetkö mukaan.
Juu, kannattaa yrittää etsiä uusia ystäviä, esim. uusien harrastusten kautta.
Komppaan aiempia uusista ystävistä, jos nykyinen meno ei muutu. Kyllä mä järjestän ystäville aikaa, jos se sitä tarvitsevat (tapahtuu vaikka joku kriisi).
Mulle kävi samoin.
Kun joskus erehdyin sanomaan ystäville tästä ääneen, he eivät ollenkaan ymmärtäneet asiaa. Tapasimme, kun heille sopi ja yhteyttä eivät juuri pitäneet. Osa ystävyyssuhteista kuivui ruuhkavuosiin. Onneksi voit etsiä uusia.
Jännä juttu kun aina ehdotetaan tuota "ala etsiä uusia ystäviä esimerkiksi harrastuksen kautta", joo hyvää sillä vain tarkoitetaan ja koitetaan tsempata toista MUTTA kuinka moni on oikeasti aikuisiällä löytänyt uusia ystäviä? Ja kuinka nopesti tämä ystävystyminen käy? Minulla on se käsitys ettei niitä ystäviä kovinkaan helposti löydy ellei käy hyvä tuuri ja yritätkin ystävystyä toisen yksinäisen kanssa. Minulla on mies mutta teemme kumpikin vuorotyötä ja minulla on välillä todella yksinäistä ja olisi aikaa nähdä ystäviä muttei oikein ole ketään ketä nähdä.
Ysin aikaan oli ihan ok, mut se ei sit ollu ihan sitä samaa. Mul oli aluks viis sellasta paitsi et jouduin heittää kolme niistä roskiin, ku niissä ei menny lukko kunnol kiinni.
Ois kiva tietää mistä saa uusia ystäviä. Ihmisistä on epäilyttävää, jos toisella ei oo ennestään ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun aina ehdotetaan tuota "ala etsiä uusia ystäviä esimerkiksi harrastuksen kautta", joo hyvää sillä vain tarkoitetaan ja koitetaan tsempata toista MUTTA kuinka moni on oikeasti aikuisiällä löytänyt uusia ystäviä? Ja kuinka nopesti tämä ystävystyminen käy? Minulla on se käsitys ettei niitä ystäviä kovinkaan helposti löydy ellei käy hyvä tuuri ja yritätkin ystävystyä toisen yksinäisen kanssa. Minulla on mies mutta teemme kumpikin vuorotyötä ja minulla on välillä todella yksinäistä ja olisi aikaa nähdä ystäviä muttei oikein ole ketään ketä nähdä.
Itse olen löytänyt viime aikoina yhden uuden "kunnon ystävän" olen 32-vuotias. Tämä oli onnekas sattuma. Ollimme molemmat yhtä aikaa kansalaisopiston kurssilla, ja tuli vaihdeltua sitten ajatuksia puolin ja toisin kurssitöiden lomassa.. Huomasimme että molemmat on kiinnostunut samoista asioista, esim taide/museo näyttelyissä käynnistä.. Mutta kummallakaan ei ollut ketään kenen kanssa käydä, eikä yksin saa aikaiseksi.. Käytiin sitten katsomassa näyttely, ja ollaan pidetty sen jälkeen yhteyttä vaikka kurssi loppui.. Yhden tuttavan olen saanut myös koiran kautta. Sattuman kautta tämäkin.. Hänellä on samanroituinen koira kuin minulla, joka on jopa kaukaista sukua koiralleni! Hänen kanssaan nähdään harvemmin.. Mutta silti joskus käydään yhdessä lenkillä/puistossa koirien kanssa. :)
Koskaan ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Pidä ap mieli avoinna! Jos jotain etsimällä etsii, ei sitä löydä.. Mutta kun sopiva tulee kohdalle, niin tiedät sen. :)
Miksi on pakko ajatella noin mustavalkoisesti, eikö kompromissi onnistuisit? Näkisit nykyisiä ystäviäsi sillä tahdilla, mikä sopii sinulla ja heillä, ja samaan aikaan laajentaisit tuttavapiiriäsi niin, että sinulla olisi myös muita kavereita?
Olen vähän samassa tilanteessa - näen vanhoja ystäviäni mielelläni silloin, kun yhteinen aika järjestyy, ja he tuntuvat edelleen läheisiltä ja rakkailta. Olen kuitenkin myös hyväksynyt sen, ettei heidän kanssaan onnistu sellainen jatkuva hengailu kuin opiskeluaikoina. Siksi olen pikkuhiljaa hommannut uusia sinkkukavereita, joille voi soittaa, että lähtisitkö tänään kahville, tai jotka saattavat tulla koko lauantaiksi laittamaan ruokaa ja katsomaan jotain sarjaa.
Juuri tänään näin ohimennen erään hmm.. en tiedä, ehkä jo entisen ystävän. "missä sä olet ollut, ei olla nähty?" Asumme pienessä kuntataajamassa, välimatkaa kaksi kilometriä. No, kotona olen ollut. Sanoinkin, että puhelin on keksitty, mikset ole soittanut? No, ollut sitä ja tätä, diipadaapaa. Enää en tuppaa, kun ei sitten vissiin tykätä, tähän asti olen ollut aina minä, kun olen pitänyt yhteyttä. Ei jaksa tätä yksipuolista ns. ystävyyttä.. Muutamia on vielä jäljellä, kiitos heille, osaavat sen vuorovaikutuksen taidon. Enpä oikein osaa antaa neuvoja sulle ap.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään näin ohimennen erään hmm.. en tiedä, ehkä jo entisen ystävän. "missä sä olet ollut, ei olla nähty?" Asumme pienessä kuntataajamassa, välimatkaa kaksi kilometriä. No, kotona olen ollut. Sanoinkin, että puhelin on keksitty, mikset ole soittanut? No, ollut sitä ja tätä, diipadaapaa. Enää en tuppaa, kun ei sitten vissiin tykätä, tähän asti olen ollut aina minä, kun olen pitänyt yhteyttä. Ei jaksa tätä yksipuolista ns. ystävyyttä.. Muutamia on vielä jäljellä, kiitos heille, osaavat sen vuorovaikutuksen taidon. Enpä oikein osaa antaa neuvoja sulle ap.
Kuulostaa yhdeltä tuttavaltani.. Hän oli esim muuttanut 8kk sitten, eikä ollut maininnut mitään asiasta.. "no kun ei tämä ole mitään tärkeää, ihmisethän muuttaa" Itse ainakin jätän sellaiset ihmiset "oman onnensa nojaan" jos ystävyys on aina yksipuoleista..
Jos oisit kiva ni ei sua hylättäis noin. Oot vaan huono ystävä.