Mitkä olivat ensimmäiset vaalit, joissa sait tai olisit saanut äänestää?
Kommentit (46)
En muista. Äänioikeuden sain 1990. Sinä vuonna ei tainnut olla vaaleja. Olen aina äänestänyt valtollisissa vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
En muista. Äänioikeuden sain 1990. Sinä vuonna ei tainnut olla vaaleja. Olen aina äänestänyt valtollisissa vaaleissa.
Sitten sinulla on ensimmäistä kertaa ollut mahdollisuus äänestää eduskuntavaaleissa 1991.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne on sinullakin ollut eduskuntavaalit 1991. Itse sain äänioikeuden 1989.
vastaaja 20
Presidentinvaalit Kekkosen vetäydyttyä. Luokastamme tehtiin juttu lehteen kuvan kera. Oltiin uusia äänestäjiä. Oli koulun rehtorin oppitunti meillä meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maunoa pääsin äänestämään pressaksi :).
Pääsitkö äänestämään molemmilla kerroilla vai vain jälkimmäisellä?
Molemmilla. Muistelen, että tuli ennenaikaiset pressanvaalit, kun Urkki meni niin huonoon kuntoon ja olin juuri tullut äänestysikään. Muistankohan oikein?
Hitriikka 136v kirjoitti:
Eduskuntavaalit 1907, mutta en minä päässyt valitettavasti äänestämään, kun olin juuri synnyttänyt edellisessä päivänä neljännen lapseni, makasin sängyssä toipumassa synnytyksestä enkä voinut jättää lehmiä, lampaita, sikaa ja neljäätoista lasta keskenään kotiin kun lähimpään naapuriin oli matkaa 25 peninkulmaa. Eiväthän ne elukat ja pienet lapsiraukat olisi siellä keskenään pärjänneet keskellä metsää, varsinkin kun ruoka oli loppumaisillaan niin että oli vain pari kappaa perunoita ja 3 reikäleipää roikkumassa leipätangossa. Mieheni kävi äänestämässä ja hankkimassa samalla jauhoja, hänelläkin siihen matkaan meni pari viikkoa jona aikana me näimme lasten kanssa kovaa nälkää ja olisimme kuolleet nälkään, jos ei 6v esikoispoika olisi onnistunut isänsä pyssyllä ampumaan lähimetsästä kahta kettua, yhtä ilvestä ja neljää jänistä ruoaksi. Sitten mies tuli kotiin ja toi tullessaan 100 kiloa ruisjauhoja, 50 kiloa vehnäjauhoja, 10 kiloa suolasilliä, 25 kappaa perunoita, 5 kiloa kahvipapuja, 5 kiloa sokeria, lapsille makejaisia, minulle uuden hamekankaan ja lapsillekin uudet lapsenpaidat ja jopa muutamia leikkikaluja, jotka kaikki kaupungissa asunut veljeni meille hyvää hyvyyttään lahjoitti.
Miten ihmeessä miehesi oli sinut tuollaiseen pulaan jättänyt lasten kanssa. Miksei hän järjestänyt teille ruokaa ennen kuin lähti? Miksi lähti vasta, kun ruoka oli Lähes Loppu.
Seurakuntavaalit 2002. En muista kyllä äänestinkö. Eduskuntavaaleissa 2003 olen varmasti äänestänyt ekan kerran, ja sen jälkeen kaikissa "merkittävissä" vaaleissa, eli kunnallis-, eduskunta-, presidentin-, ja europarlamenttivaaleissa.
Eduskuntavaalit 2007.
Olen syntynyt 1988. Ala-asteen ekaluokalla opettaja sanoi, että meidän ikäryhmä pääsee äänestämään ensimmäisen kerran presidentinvaaleissa 2006. Opettaja siis luuli äänioikeuden alkavan heti sen vuoden alusta kun täyttää 18. Vuosikaudet olin innoissani siitä, että pääsen aloittamaan äänestäjänurani presidentinvaaleista. Oli pettymys, kun lopulta tajusin etten pääsekään äänestämään vielä niissä vaaleissa.
Ensimmäisen kerran äänestin jo yli 50 vuotta sitten.
Silloin ei ollut vielä mahdollisuutta äänestää ennakkoon, ja jos oli vaalipäivänä muualla kuin kotipaikkakunnalla, piti äänestää otteella. Oteäänet lähetettiin sitten kotipaikkakunnalle, ja kesti useita päiviä ennen kuin oteäänet oli laskettu ja voitiin julistaa lopullinen äänestystulos.
En kyllä muista! Eikä kyllä kiinnostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Presidentinvaalit 2000.
Sama. Täytin ekaa kierrosta edeltävänä päivänä 18v.
Eduskuntavaalit 1987. Äänestin ja olen sen jälkeen äänestänyt kaikissa vaaleissa joissa olen saanut äänestää (olen asunut vakituisesti ulkomailla parikymmentä vuotta joten kunnallisvaaleissa ei minulla enää äänioikeutta ole).
Kouluneuvostovaalit 1973, äänestin kepulaista, olen hävennyt asiaa kohta 45 vuotta.
Olen yrittänyt hyvittää rikokseni äänestämällä kaikissa vaaleissa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eduskuntavaalit 1979
Samoin, en kyllä muista ketä äänestin, mutta puolueen muistan kyllä,
Eduskuntavaalit 1991 oli ensimmäiset.
Minua harmitti sitä edelliset presidentinvaalit jossa valittiin Koivisto, olin jo 18-vuotias mutta en päässyt äänestämään. Siihen aikaan väestönlaskenta / äänestäjienlaskenta oli niin alkeellista että 18-vuotta olisi pitänyt täyttää edellisenä vuonna että olisi päässyt pudottamaan lipun uurnaan.
Eduskuntavaalit 1970, jolloin Paavo Väyrynen pääsi eduskuntaan ensimmäisen kerran. En äänestänyt häntä silloinkaan. Asuin kyllä hänen vaalipiirissään. Hell no!
Pressanvaalit 2012.