Kaverit ärsyttää poikaani, poika ärsyyntyy ja saa aina syyt niskoilleen
Otsikossa ongelman ydin. Ärsyttää monin eri tavoin, laulaa poikani vieressä hiljaa ärsyttäviä lauluja pojasta, tuuppii ja tönii ihan pikkuisen ohimennen, haukkuu ilkeästi, jne. Tuota kun on jatkunut useampi tunti, poika hermostuu ja tönäisee jotain näistä ärsyttäjistä. Sitten selvitelläänkin poikani tönäisyä, eikä sitä mikä siihen johti. Töniminen on ehdottoman väärin ja siitä on keskusteltu kotona, enkä hyväksy sitä. Ihmettelen vaan, miksei noiden ärsyttjien käytökseen puututa, ja aina nämä ärsyttäjät juoksevat kielimään opettajalle tai vanhemmilleen, kun poika ärsyyntyy.
Kommentit (25)
Tahallaan ärsyttäminen, usein ja toistuvasti, on henkistä väkivaltaa. Se, että poikasi reagoi noin, on sinänsä yleinen käytösmalli lapsilla, koska lapsilla ei usein ole työkaluja reagoida sanallisesti tai esim. lähteä tilanteesta pois. Oletteko keskustelleet poikanne kanssa, että lähtisi tilanteesta pois kertomaan asiasta aikuiselle ennenkuin hän ärsyyntyy liikaa, heti ensimmäisten ilkeilyjen jälkeen? Tuo voisi olla pojallesi se kehittämisen paikka eli opettelisi puolustamaan ikäänkuin itseään lähtemällä tilanteesta pois ja pyytämään aikuisilta apua. Koulussa aikuisen todellakin olisi puututtava usein toistuvaan tapahtumaketjuun. Miten olette olleet kouluun yhteydessä?
Vapaa-aikana ilmeisesti tarvittaisiin vanhempien välistä yhteistyötä, tai sitten poikasi ei ole kyseisten kaverien kanssa.
En siis minäkään puolustele poikasi tönimisiä vaan ajatuksena on, että tilanne pitää korjata ja kaikilla osapuolilla on kehittämisen paikka. Mutta tarkoituksellinen lällättely on kiusaamista, ei pelkästään fyysinen väkivalta.
Pojalle on sanottu, että tilanteesta pitää lähteä pois ja kertoa aikuisille. Kuulemma poikien kesken on nyt kolmannella luokalla vallalla kiristys, että jos joku olisi menossa kertomaan opettajalle, syyllinen uhkailee, ettei opettajalle kielijää kutsuta synttäreille, tms. Lisäksi poika on sanonut, että nämä ärsyttäjät selittävät aina opettajalle tilanteen siten, että pääsevät pälkäjästä itse lähestulkoon kokonaan, niin poika ei viitsi mennä kertomaan, koska itse ei osaa tuollaisissa tilanteissa puolustautua verbaalisesti ja alkaa syyttelemään muita. Poika on hyvin hiljainen selvittelytilanteissa, jolloin vastapuoli kertoo oman tarinansa ja sitä pidetään selvittelijän puolesta sitten totuutena.
Ota näiden lasten vanhempiin yhteyttä ja keskustelkaa siitä. Usein valitettavasti käy maailmassa niin että hiljaset jää jalkoihin, mutta yrittää voi.
Pojan pitäis saada vähän itseluottamusta ja opettajan kanssa keskustella asiasta. On aina väärin jos tönitään tms, mutta ärsyttää ei saa tahallaan.
Kuulostaa aika henkisesti uuvuttavalta tuollainen. Sellaista pientä inhottavaa kiusantekoa, että toinen odottaa, koska toinen hermostuu. Olen toiminut henkilökohtaisena avustajana tällaiselle henkilölle. Raskasta. Ei kuulu työnkuvaan. Ei mitenkään.
Sä et pysty lähtemään töissä ollessasi pois tilanteesta. Tiesitkö sen? Jos lähdet pois niin voit saada ties mitä syytettä niskaas. T: se avustaja
Lisäksi siinä on usein lisäksi avustettavan sukulaiset ja ties ketkä puolustajat, jotka sitten suojelevat tätä kiusantekijää. Ei niitä kiinnosta. Oikeasti, niitä ei kiinnosta. Tällaisella avustettavalla henkilöllä saattaa olla pahoja turhautumia tai jtn häikkää. Itseään pitää kyetä puolustamaan.
Opeta pojallesi: väkivalta lopettaa vittuilun. Sen jälkeen, kun pari hankalaa tyyppiä on piesty kunnolla, vittuilu loppuu.
Meillä samaa probleemaa ja poika myös kolmannella.
On todella kiltti ja tulee toimeen kaikkien kanssa, opettajatkin kehuvat kuinka harvinaisen hyvin käyttäytyy ja ottaa muut huomioon.
Tämä johtaakin siihen, että on helppo kohde kiusaajille. Pientä ärsyttämistä, lällättelyä, tökkimistä, tavaroiden varastamista jne. jatkavat niin kauan että poika hermostuu ja se onkin sitten hänen syy.
Kerran satuin kotona ikkunasta kuulemaan tällaisen tilanteen ja pian oli yksi kiusaajista oven takana lässyttämässä kuinka meidän poika kiusaa. No, oli vain lopulta puolustautunut.
Ei ollut mitään apua puhua tästä kiusaajan äidille, hän oli vain sitä mieltä että ei hänen poikansa tee mitään.
Onneksi muuttivat pois
Itse lähdin pois tilanteesta ja minulle alettiin heti ladella syytteitä. Sellaista ei tarvitse sietää. Usein tilanteet on sellaisia, että ne tapahtuu kahden kesken. Ei niille ole todistajia. Kannattaisi tällä alalla toimivien hieman miettiä, että ketä lähdetään syyttämään ja mistä. Voi mennä myös laitokseen. Sekin on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Opeta pojallesi: väkivalta lopettaa vittuilun. Sen jälkeen, kun pari hankalaa tyyppiä on piesty kunnolla, vittuilu loppuu.
Joo, ennen sitä vaan ilmoitetaan lastensuojeluun ja saa fudut koulusta.
Tosi hyvä vinkki...
Ei nuo kavereita ole, poikaasi kiusataan.
Kirjoitan vielä kerran: voi mennä myös laitokseen jos ei kykene toimimaan toisen ihmisarvoa kunnioittavasti.
Ainut vaan, että laitoksessa ei pysty enää komennella hoitajia. Eikä siellä toimita mielivaltaisesti.
Sama efekti kuin perheväkivallassa jossa nainen räkyttää niin pitkään että mies käy fyysisesti päälle
Hankala tilanne.
Ongelma on siinä, että poikasi yrittää itse puolustaa itseään, ja jää näin lopulta syylliseksi. Näin tulee käymään myös sitten kun poikasi on aikuinen.
Neuvo poikaasi kertomaan opettajille kiusaamisesta, niin opettajien velvollisuudeksi jää asian selvittäminen.
Tämä toisista kantelu kiusaamistarkoituksella on tavallista myös työelämässä. Minua eräs ay aktivisti syytti työpaikkakiusaamisesta. Esimies haki minut vakavan oloisena tapaamiseen jossa oli työsuojeluvaltuutettu esimies sekä em. aktivisti. kysymys oli viestistä, jonka oikein tarkoin lukien saattoi ymmärtää arvostelevan häntä. Ei siisä auttanut kuin pahoitella ja vakuuttaa että tarkoitus ei ollut loukata ja pyytää anteeksi. Työsuojeluvaltuutettu kiitteli asennoitumistani asiaan (muuten olisivat vieneet saunan taakse). Tilaisuuden jälkeen em. aktivisti kertoi, muista asioista, joista minun ei tulisi ilmaista mielipidettäni. Eli tarkoitus oli vain saada minut hiljaiseksi.
Muutama viikko tämän jälkeen em. aktivisti joutui syytetyksi työpaikkakiussmisesta toisen osaston luottamusmiehen toimesta, varmaankin varsin tekaistuin syin. Valitteli asiaa kahvipöydässä jolloin minä menin hänen puolelleen kertoen, että minun mielestä kyseisen kaltainen toiminta on äärimmäisen halveksuttavaa. (tämähän oli jo sitten ihan vittuilua sen kauhemmassa muodossa, mutta tuski ensi mainittu henkilö on vielä asiaa ymmärtänyt)
Että voi mennä myös laitokseen aukomaan päätään.
Kannattaa muutenkin tuoda noita työpaikan asioita oikeasti esille. Eikä olla niistä vaan hiljaa.
Olen ollut myös mahtavalla henkilöllä töissä. Kyllä tiedän, mikä on normaalia kohtelua ja mikä ei.
Lapset osaa olla kusipäitä. Varsinkin muiden ikäistensä seurassa. Vika on kasvatuksessa. Toivon että poikasi jaksaa vaikka tuollaisia "kavereita" onkin. ❤️