Matkalle Israeliin?
Oletteko käyneet? Missä tarkalleen ja milloin? Mitä tykkäsitte ja menisittekö uudestaan? Mikä oli huonoa/hyvää?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
En ikinä menisi!
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko käyneet? Missä tarkalleen ja milloin? Mitä tykkäsitte ja menisittekö uudestaan? Mikä oli huonoa/hyvää?
v Jerusalemiin ehdottomasti, Eilat, Tiberias, Haiffa, Tel Aviv. Oon ollut aikoinaan kibbutsilla useaan otteeseen ja kiertänyt Israelia. Mielenkiintoinen, kannattaa käydä ja ainakin parin viikon matka. Mulla on aikaa vuosia milloin viimeksi. Lähden käymään parin vuoden sisällä ja verestämään muistoja.
Eilat, oltiin koko perheen lomalla. Päiväretki tehtiin Jerusalemiin. Tykättiin ja ei. Kaupoissa metallinpaljastimet. Kallista. Toisaalta kaunis luonto, historia. Lentoasemalla pois lähtiessä tosi tarkat haastattelut ja turvatarkastukset.
En kanssa menisi, kun siellä rauhanuskonnon edustajia liian lähellä
Oliko turvallinen olo kierrellä kaupungilla?
Entäs ruoka? Sairastuuko katukeittiöistä? Kaupunkiloma mielessä, eli lähinnä Jerusalem ja Tel aviv kiinnostavat, mutta mielenkiintoista kuulla muualtakin kokemuksia. Ap
Kävin viimeksi kesällä. Seuraavan kerran maaliskuussa. Sukulaisia asuu siellä. Olen ollut tosi monessa paikassa Jerusalemista Kuolleelle merelle. Tel Aviv ja Eilat etelä Israelissa ovat lomakohteita. Samoin Kuollut meri. Jerusalem mielenkiintoinen historioineen. Siellä usein rauhatonta palestiinalaisten ja israelilaisten välillä. Israel ei ole halpa. Hintataso esim.Tel Avivissa Helsingin luokkaa. Haifassa olin häissä 2016,
"Turvallista" on, sotilaita joka nurkassa. Kosher- safkaa kun syö, niin välttyy vatsavaivoilta.
Sionistit kansanmurhaa palestiinalaisia. Boikottiin.
Voikonlmaa turvallisuuttaan lisätä jotenkin? Välttää menemästä tietyille alueille tms?
Olen käynyt, mukanaan oli pieni lapsi, vuoden ikäinen. Kaikki meni tosi hyvin. Olin eripuolilla maata. Majoitukset Jerusalemissa ja Tiberiaksessa. Tuli nähtyä ja koettua todella paljon mielenkiintoista luontoa ja historiaa. Luontoa: Kuollut meri ja Sahnen luonnon kylpylä sekä En Gedin luonnonpuisto päällimmäisinä. Autiomaat, öljypuut... Historiaa erilaisia paikkoja kuten Jerikon kaupungin rauniot, Vad Jashem vainojen museo ja Jerusalemin museo. Paikkoja vaikka kuinka! Kibbutsi kaupassakin tuli käytyä tuliaisia ostamassa ja kosmetiikka tehtaanmyymälässä. Lähtisin uudelleen vaikka heti, pelkkää positiivista sanottavaa!
Totta, että kentällä tarkastettiin tarkasti ja kyseltiin mistä olin jonkun ostanut. Kuin kuitenkin, että se oli vain oman turvallisuuteni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs ruoka? Sairastuuko katukeittiöistä? Kaupunkiloma mielessä, eli lähinnä Jerusalem ja Tel aviv kiinnostavat, mutta mielenkiintoista kuulla muualtakin kokemuksia. Ap
Ei tullut edes ripulia ja söin pääasiassa kadulta Falafelia ja Tel Avivin falafelit Dizengofilla parhaat. Oon paljon viettänyt aikaa Israelissa.
Olen toimittajana matkustellut Israelissa paljonkin, ja lisäksi käynyt siellä turistina.
Jerusalem on todella hieno paikka, siellä on valtavasti historiallista nähtävää.
Mutta tiesulut ja muuri kyllä hankaloittavat elämää. Ja ilmapiiri on ahdistava, jos vähänkään juttelee ihmisten kanssa. Oikea apartheid-maa!
Mutta kyllä sinne yksi matka kannattaa kerran elämässä tehdä. Jos menet Eilatiin, käy ehdottomasti myös Jordanian Petrassa, se on minusta yksi maailman upeimmista paikoista.
Tuet kansanmurhaa käymällä siellä.
Siinä maassa on miljoonia terroristeja.
Miksi kaikista maailman paikoista juuri sinne pitää tukkia?
Vierailija kirjoitti:
Israel on kuules ap hyvä ihan länsimainen valtio. Hygienia siis ihan eurooppalaisella tasolla. Joten syö vaan katukeittiöstä. Ja sekä juutalainen että arabiruoka on oikein hyvää, tosin kosher-säännökset on vähän hassuja, joten lihaa ja maitotuotteita ei koskaan saa samalla aterialla.
15 ja muut: kansanmurhaa tuetaan ostamalla siirtokunnissa tuotettuja tuotteita ja majoittumalla israelilaisiin hotelleihin. Mikään pakko ei ole, Itä-Jerusalemissakin on hyviä hotelleja ja ravintoloita.
14
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikista maailman paikoista juuri sinne pitää tukkia?
Oiskohan esimerkiksi historian takia? Halusta nähdä itse, mistä Lähi-idän kriisissä on kyse? Tutustua uskontoihin ja niiden pyhiin paikkoihin?
14
Olen käynyt, mutta siitä on jo yli 30 vuotta.
Edellisellä reissulla 15-vuotiaana oltiin kaksi viikkoa Eilatissa. Mielestäni se oli vähän kuin olisi Kanarialla käynyt. Mutta retki Kuolleelle merelle oli hieno. Oli huimaa kellua suolakiteiden keskellä, vaikka viereisessä kylpylässä oli kauhea mädän kananmunan katku rikkialtaiden takia.
Laitesukelsin Punaisessa meressä, jossa näkymät olivat upeat. Kävimme myös Jerusalemissa, kävelimme Via de la Rosalla, kävimme Öljymäellä, Itkumuurilla ja monissa muissa raamatussa mainituissa paikoissa.
Aion itse asiassa mennä uudelleen tämän vuoden lopulla, jos ei ihmeitä tapahdu. Siksipä intouduinkin vastaamaan.
Olen ollut turistina vuosina 1994 ja 2007.
Sen jälkeen olen ollut vapaaehtoistyössä vammaishuoltolaitoksella v. 2009 kolmen kuukauden ajan. Elikkäs pääsin seuraamaan ihan tavallisten asukkaiden arkea Kfar Sabassa ja Tel Avivissa.
Turisteja ei viedä kohteisiin, jossa voisi jotain sattua tai missä on sillä hetkellä levotonta, joten on turvallista mennä turistimatkalle. Eilat on tyypillinen rantakohde. Historian havinaa enemmän Tiberiaassa ja Jerusalemissa. Omatoimimatkallakin uskaltaa käyttää busseja ja junia aivan mainiosti.
En ikinä menisi!