Tutut ja kaverit ovat pelotelleet minua niin etten tiedä uskallanko ottaa enää kissaa?
Kissa tulisi ihan mieheni tuntemasta perheestä ja pennut on madotettu, rokotettu ja sirutettu. Kastroidaan myös.
Kuitenkin kun ihmisiltä kyselee niin kissa on painajainen, tuhoaa kaiken, kusee ja pas koo sinne tänne. Repii tapetit ja verhot, huutaa pitkin yötä, mikään ruoka ei kelpaa, oksentaa sänkyyn ja matoille, raapii ja puree...
Miten tässä uskaltaa enää harkita kissan ottamista? Aikaa, rahaa, tilaa ja kiinnostusta minulla olisi.
Kissojen omistajat, kertokaa rehellisesti että onko noin kamalaa?
Kommentit (44)
No ei kyllä kuulostaa yhtään tutulta.
t. kissoja vuodesta -89
Tuo mankuminen ja riehuminen yöllä on täysi fakta. Meillä ollu aikojen saatossa 6 kissaa ja ei koskaan enää.
Mä haluan nukkua yöni.
Kissat on yöeläimiä.
Ei ole. Minulla on kaksi kissaa. Kusevat ja paskovat vain omaan hiekkalaatikkoon. Nukkuvat yöt tai touhuavat ainakin niin hiljaa ennen edes minä, joka oon tosi herkkäuninen, herää. toisen on allerginen ja ruokavalio on tarkka, mutta ethän varmaan markettikissanruokaa muutenkaan syöttäisi?
Kissat on ihania :-)
Mun kokemukseni mukaan kissat käyttävät tunnollisesti hiekkalaatikkoa, jos se on puhdas. Eivät tee likaiseen laatikkoon vaan vaikka perintöpäiväpeitolle. Kissat raapivat ja niille pitää hommata raapimapuu. Kissat voivat myös kiipeillä sinne sun tänne eli arvotavarat turvaan. Osta laadukasta ruokaa ja tuoretta lihaa/kalaa, niin eiköhän kelpaa. Kiimainen kissa huutaa, mutta sterilaatio/kastraatio auttaa tähän. Jotkut rotukissat juttelevat enemmän, mutta ei kai se mitään jatkuvaa mouruamista ole. Kissat oksentavat karvapalloja joskus. Eli kavereidesi kuvaukset ovat sinänsä oikeita, mutta asiaan auttaa hyvä huolenpito kissasta. Onnea kissaelämään!
Otat sen kissan. Kissat ovat ihania, toki se riippuu yksilöstä. Kissasta saa mukavaa seuraa. Kuten muutkin eläimet, kissan voi totuttaa ihmisiin ja opettaa sisäsiistiksi. Hankit sille raapi apuun heti alusta niin ehkä oppii sitä raapimaan verhojen sijaan
Älä anna muiden pelotella! Kissat osaavat olla rakastavia eläimiä, tuntuu olevan vain tapana pelotella niillä huonosti käyttäytyvillä yksilöillä
Vierailija kirjoitti:
Tuo mankuminen ja riehuminen yöllä on täysi fakta. Meillä ollu aikojen saatossa 6 kissaa ja ei koskaan enää.
Mä haluan nukkua yöni.
Kissat on yöeläimiä.
Riippuu ihan täysin kissasta. Meillä kissa säntäilee noin puoli tuntia siitä kun valot sammuvat ja kaikki muut menevät nukkumaan. (Ei mangu eikä huuda, säntäilee vaan). Sen jälkeen se tulee nukkumaan ja nukkuu aamulla siihen asti, että kello soi.
Kissa on vähän niinkuin lapsi. Aina kun hankit on riski että saatkin sellaisen joka tekee elämästä tosi vaikeaa.
Mutta harva vanhempi kuitenkaan katuu, vaikka esim. pahasti sairas lapsi olisikin. En ole kuullut katuvista kissanomistajistakaan, mutta ehkä ne jotka katuivat hoitivat vaan kissan jotenkin pois.
Tuollaista olen kuullut niiltä "hulluilta" kissa-ihmisiltä joilla on 10-20 kissaa, hermot ja rahat loppu + ei mitään mielenkiintoa pitää kissojen elinympäristö puhtaana. Tähän vielä raju alkoholi/huume/lääke-riippuvuus päälle niin ei tarvitse ihmetellä miksi kissat sekoavat.
Omat kissat (2kpl) aina tehneet tarpeensa laatikolle muutamaa alkuajan vahinkoa lukuun ottamatta. Eivät raavi sohvaa kun on luvallinen teline. Kiipeilypuun teimme itse luonnonpuusta ja karheasta kankaasta. Sänkynä nuo käyttää vaatelaatikkoni alalaatikkoa minkä olen vuorannut vilteillä.
En ikinä luopuisi näistä kahdesta mörriäisestä. Ihana tulla kotiin kun ovat aina vastassa ja tulevat syliin kun kaipaavat haleja :)
Meillä on kaksi kissaa, iältään 10v. Poikakissa repii sohvat ja tyttökisu raapii tapetit ja kusee matot. Tätä on ollut 10 vuotta ja hiekkiksia on kaksi ja hiekkana kallis ja hajuton eläinkaupan tuote. Puhdistus 1-2 krt päivässä.
Kissanpaska haisee silti pahalle kun tortut o juuri väännetty, etenkin vanhan kissan.. siis hyvä jumala! Kissan luonnolliseen elämään kuuluu myös oksentelu... ja onhan se niinkin, että raapiminen on luonnollinen osa kissan eloa sekin.
Äidin kissat elivät 25-vuotiaiksi ja 21-vuotiaiksi. Jaksatko vaihtaa sohvan sen ajan joka toinen vuosi ja siivota paskalaatikkoa JOKA PÄIVÄ seuraavan neljännesvuosisadan?
Itse en kissaa ottaisi, jos olisin tiennyt haitat vs hyödyt. Iloahan kissasta ei juuri ole.
Meidän kissat ovat pissanneet hiekkalaatikon ulkopuolelle ainoastaan jos niillä on ollut pissatulehdus (toooodella harvoin). Oksentavat kyllä joskus karvapalloja ulos. Joskus huutelevat yöllä (ehkä pari kertaa viikossa) kun olisivat seuraa vailla. Eläinlääkäti on neuvonut noihin, että huuteluihin ei saa ikinä vastata, muutoin innostuvat vaan siitä. Meillä siis makkarien ovet kiinni yöllä ja koskaan ei aukaista ovea kissalle jos huutelee oven takana. Ikinä eivät ole repineet verhoja tai tapetteja. Käytömme valjaissa pihalla päivittäin (eivät tee tarpeitan ulos, ainoastaan omaan hiekkalaatikkoonsa) ja teroittavat kynsiään puihin ulkona. Lisäksi ovat valinneet kynsienteroituspaikaksi sisällä yhden ovenpielen, joka on nyt ihan kamalan näköinen. Ei kelvanneet hienot raapimispuut. Mutta on onneksi vain tuo yksi paikka, mihin teroittavat sisällä. Muut paikat ovat säästyneet.
Hoitavat toisiaan, nukkuvat vierekkäin ja leikkivät yhdessä.
Itsellä on ollut 5 vuotta maatiainen, pentuna tuli mulle. Ei oo ikinä tehny asioitaan laatikon ulkopuolelle eikä tuhonnut mitään tavaroita. Iso raapimapuu kun löytyy niin ei tarvii sohvaan kynsiä terotella. Syötän raakaa lihaa ja viljattomia nappuloita mutta silti ruokakulut pysyy n. 30e/kk mikä on mielestäni tosi vähän eikä nirsoile vaikka joskus joutuis jotain muutä syödä. Oksentaa ehkä 2krt vuodessa mut osaa onneks vältellä mattoja eikä ikinä sänkyyn. Yöllä ei meuhkaa kun pitää väsyttävän leikkihetken + ruokinta juuri ennen nukkumaan menoa. Kaikin puolin leppoisaa ja ihanaa elämää kissanomistajana :) Eli noi asiat mitä luettelit saattaa toki käydä toteen mut tuskin kaikki ongelmat sattuu yhdelle kissalle ja vastuulliselle omistajalle.
Huvittaa väite, että kissa ei raavi kun on kiipeilyteline. Jokaisellahan sellainen on, mutta vain harvoin se kissaa estää sohvaa raatelemasta
Minun kissani yleensä nukkuu yöt eikä kuse tai pasko muualle kuin laatikkoon. Onhan niitä huonojakin puolia, mutta kyllä siihen lemmikkiinsä rakastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kissa tulisi ihan mieheni tuntemasta perheestä ja pennut on madotettu, rokotettu ja sirutettu. Kastroidaan myös.
Kuitenkin kun ihmisiltä kyselee niin kissa on painajainen, tuhoaa kaiken, kusee ja pas koo sinne tänne. Repii tapetit ja verhot, huutaa pitkin yötä, mikään ruoka ei kelpaa, oksentaa sänkyyn ja matoille, raapii ja puree...
Miten tässä uskaltaa enää harkita kissan ottamista? Aikaa, rahaa, tilaa ja kiinnostusta minulla olisi.
Kissojen omistajat, kertokaa rehellisesti että onko noin kamalaa?
Yleensä leikattu kissa ei huuda yöllä eikä kuseksi mihinkään muualle kuin laatikkoon jos se on suurinpiirtein puhdas eikä kissa ole sairas. Verhoja ei ole meillä raapinut, yksi kissoista rakastaa raapia kuitutapettia kun niissä on se sopira röpelö pinta. Ruoka kelpaa mitä opettaa kissat syömään, jos ei normiruoka kelpaa niin olkoot syömättä, varmasti syö jos meinaa nälkään kuolla. Oksentaa ne kyllä joskus ja yleensä matolle kuten ulkona oksentaa nurmikolle, se on joku juttu, mutta kissanoksennus on yleensä helppo siivota pois toisin kuin koirien oksentelut ja ripulit.
Eikä normaalit kissat raavi ja pure ihmisiä, pentuna leikkivät mutta ei isot kissat sellaista tee.
Vierailija kirjoitti:
Iloahan kissasta ei juuri ole.
:(((((((((((((((( todella kurjaa ettet rakasta kissojasi ja nauti niiden seurasta.
Meillä 3 kissaa, ennen leikkausta meni hiukan mahdottomaksi, mutta leikkaus auttoi. Ovat aina tehneet asiansa vain omaan laatikkoonsa, jos tekee muualle, on jokin vialla.
Eivät raavi tai pure, ei ole koskaan leikitetty käsillä, vaan ainoastaan leluilla. Jos leikittää käsillä tai jaloilla, tekee sitä varmasti myös vanhempana. Kissa on hieno lemmikki, ehdottomasti kannattaa hankkia! Yöralli kohtaukset tulevat silti varmasti tutuiksi, mutta meillä pääösin nukutaan öisin, nuorin kissa välillä saa "kakka hepuleita" yöllä, mutta rauhoittuu sitten sekin nukkumaan. Kissa tottuu helposti omistajansa päivärytmiin.
Tunnetko sä ap yhtään kissaa? Pidätkö kissoista?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi kissaa, iältään 10v. Poikakissa repii sohvat ja tyttökisu raapii tapetit ja kusee matot. Tätä on ollut 10 vuotta ja hiekkiksia on kaksi ja hiekkana kallis ja hajuton eläinkaupan tuote. Puhdistus 1-2 krt päivässä.
Kissanpaska haisee silti pahalle kun tortut o juuri väännetty, etenkin vanhan kissan.. siis hyvä jumala! Kissan luonnolliseen elämään kuuluu myös oksentelu... ja onhan se niinkin, että raapiminen on luonnollinen osa kissan eloa sekin.
Äidin kissat elivät 25-vuotiaiksi ja 21-vuotiaiksi. Jaksatko vaihtaa sohvan sen ajan joka toinen vuosi ja siivota paskalaatikkoa JOKA PÄIVÄ seuraavan neljännesvuosisadan?
Itse en kissaa ottaisi, jos olisin tiennyt haitat vs hyödyt. Iloahan kissasta ei juuri ole.
Todella harvat kissat elää kovin paljon yli 14 vuoden ei ainakaan yli 20 vuotta, mun kissoista ei mikään ole elänyt edes 14-vuotiaaksi, on tullut aina joku sairaus päälle 10 vuotiaana, onhan se kuitenkin silloin jo vanhus.
Kissat ovat erittäin paljon yksilöitä. Meillä oli kissa, josta oli lähinnä harmia. Ei ollut mikään sylissä viihtyvä vaan erittäin erakko. Ei sellaisesta juuri ole iloa. Lisäksi pissasi epäsiististi sotkien ympäristön.
Kissa in ihaaja oppii nopeasti sisäsistiksi. Meillä on ollut vain löytökissoja eikä mitään ongelmaa.