Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu lasten ärsyttävä ujous?

Vierailija
27.01.2018 |

Olen töissä paikassa, jossa käy silloin tällöin lapsia perheineen. Joudun olemaan suorassa keskustelukontaktissa näiden lasten kanssa. Osa lapsista on oikein reippaita, mutta sitten on näitä jotka eivät sano sanaakaan, eivät vastaa suoraan kysymykseen edes "joo/ei", vaan tämäkin vastaus täytyy supattaa jonkun perheenjäsenen korvaan. Aina vastausta ei tule tätäkään kautta. Mistä tämmöinen rasittava ominaisuus johtuu? Ja ei, en ole töissä terveydenhuollossa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät vierasta ihmistä. Ihan normaalia minusta, lapsilla on erilaisia kokemuksia ja erilaiset temperamentit.

Vierailija
2/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna miettisin, mikä siinä niin ärsyttää, jos vieras lapsi ujostelee sinua. Ongelma on selvästikin korviesi välissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on iänikuinen lasten ominaisuus, josta ei pidä ärtyä. He eivät voi sille mitään. Itse olin kovin ujo ja vieläkin viehättävän naisen seurassa on vaikea sanoa kohteliasuuksia, tosin vasta täytin 65.

Vierailija
4/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää sinua, miksi ihmiset ylipäätään ovat luonteeltaan erilaisia? Et taida olla penaalin terävin kynä.

Vierailija
5/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaistoavat, että olet ilkeä ihminen. Olin itse lapsena tosi ujo. Sen vaistosin, kun joku aikuinen pidätteli  negatiivisia tunteita toisia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
6/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis alakouluikäisiä lapsia, täysin normaaleista perheistä. Kyllä tuossa iässä pitäisi olla jo sen verran käytöstapoja, että kun aikuinen kysyy, vastataan edes jotain. Varsinkaan yli 8 -vuotiailta lapsilta moinen käytös ei ole enää normaalia. Enkä ole mitenkään pelottavan näköinen, tavallinen, nuori suomalainen nainen.

Ap.

Vierailija
7/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu joidenkin aikuisten sellainen ärsyttävä ominaisuus, että he eivät ymmärrä lasten olevan neurologisesti kehittymättömiä TAI sitä, että aivan kuten aikuiset, myös lapset ovat erilaisia persoonallisuuksia? Osaatko aloittaja pohtia vastausta tähän kysymykseen?

Vierailija
8/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis alakouluikäisiä lapsia, täysin normaaleista perheistä. Kyllä tuossa iässä pitäisi olla jo sen verran käytöstapoja, että kun aikuinen kysyy, vastataan edes jotain. Varsinkaan yli 8 -vuotiailta lapsilta moinen käytös ei ole enää normaalia. Enkä ole mitenkään pelottavan näköinen, tavallinen, nuori suomalainen nainen.

Ap.

Ei sinulle tarvitse kenenkään ihmisen vastata mitään. Tässä maassa on perusoikeus olla sellainen kun on lain puitteissa. Minäpä talutan sinut 10000 ihmisen eteen kertomaan extempore-vitsejä, niin turahtaa taatusti löysät housuun jo siinä kävellessä.

Vierailija
9/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Mihin perustat tuon ajatuksesi?

Vierailija
10/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Mitäs olet niin hyökkäävä ja negatiivinen tivaaja. Lapset on fiksuja ja ne aistii kyllä, milloin aikuinen ei oikeasti välitä niistä.

Vierailija
11/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ei sinulle tarvitse kenenkään ihmisen vastata mitään. Tässä maassa on perusoikeus olla sellainen kun on lain puitteissa. Minäpä talutan sinut 10000 ihmisen eteen kertomaan extempore-vitsejä, niin turahtaa taatusti löysät housuun jo siinä kävellessä.

No sitten ei tarvitse myöskään tulla yritykseeni asioimaan.

Ap.

Vierailija
12/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali aikuinen nainen ymmärtää, että lapset ovat lapsia, eivätkä pikkuaikuisia, jotka osaavat toimia järkevästi ja reippaasti tilanteessa kuin tilanteessa. 

ps. kun eivät kaikki aikuisetkaan osaa...

Vierailija
13/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ap.

Muista ilmoittaa tuo suoraan yrityksesi ovessa, sen verkko- ja FB-sivuilla, niin vääränlaiset asiakkaat eivät eksy aikaasi tuhlaamaan.

Vierailija
14/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ap.

Ehkä siis kannattaa jo yrityksesi mainonnassa tehdä selväksi, ettette palvele lapsia/ole ns. lapsiystävällinen yritys, mitä ikinä sitten "myytkin".

Vierailija
15/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu yrittäjien ärsyttävä nokkavuus?

Vierailija
16/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ärsyynny ujoista lapsista, mutta kyllä se on niin, että suomalaisissa on ujoja varmaan 100-kertaisesti verrattuna esim. eteläeurooppalaisiin tai amerikkalaisiin. Suomessa vanhemmat hyväksyvät lapsen ujouden aika pitkälle, Ranskassa taas ei tulisi kuulonkaan antaa lapsen olla vastaamatta, kun aikuinen tervehtii lasta.

Vierailija
17/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset eivät ole juurikaan tavanneet ihmisiä pienen perhepiirin ulkopuolella ja jotain muita pikkulapsia.

Vierailija
18/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ärsyynny ujoista lapsista, mutta kyllä se on niin, että suomalaisissa on ujoja varmaan 100-kertaisesti verrattuna esim. eteläeurooppalaisiin tai amerikkalaisiin. Suomessa vanhemmat hyväksyvät lapsen ujouden aika pitkälle, Ranskassa taas ei tulisi kuulonkaan antaa lapsen olla vastaamatta, kun aikuinen tervehtii lasta.

Siinäpä onkin se juttu, että noissa maissa se kommunikaatio on kaksisuuntaista. Aikuiset ottavat kontaktia lapsiin ja huomioivat heidät ja lapset oppivat huomiomaan aikuiset (ja muut ympärillä olevat ihmiset). Suomessa on olemassa valitettavasti sitäkin ilmapiiriä, että jotkut aikuiset eivät missään nimessä halua kommunikoida vieraiden lasten kanssa.

Vierailija
19/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi wibledon moni aikuinenkin on ujo. Lapsilta arkailu/ujoilu on täysin ymmärrettävää. Jostain syystä kaverin lapsi tykkäsi musta pitkätukkaisena hevarinakin. Tuli aina ihan innoissaan syliin kun kävin kylässä. Nyt sekin on jo aikuinen nainen ja mä lähes tukaton karun näköinen äijä.

Ei silti ei mua ole koskaan lapset tai eläimet pelänny, enkä minä niitä. Oikeastaan ainoa mikä saattaa aiheuttaa pelkoa molempiin suuntiin on humalaiset aikuiset miehet. Ne on ihan arvaamattomia. Tiedän kun joskus itsekkin 20 vuotta sitten kännissä tehnyt tyhmyyden. Toisen humaltuneen pahoinpitely.

Vierailija
20/21 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin monta vuosikymmentä sitten pikkulapsi, oli ujous tai kainous, kuten meillä päin sanottiin, hyvä tavoiteltava ominaisuus. Kiltti ja kaino lapsi oli hyvä lapsi. Toisaalta olisi kyllä pitänyt olla myös reipas, mitä ristiriitaa en silloin enkä vieläkään ymmärrä. Muistan, miten vaikea oli mennä tervehtimään joitakin vieraita kädestä. Nämä ihmiset säteilivät jotain sellaista, mikä jäykisti jo ennestään aran lapsen tikuksi. Osa näistä vielä kailotti kovalla äänellä ja ihmetteli, miksi lapsi on niin ujo. Minusta olisi riittänyt, että olisin käynyt niiaamassa vieraille kamarin ovensuussa ja häipynyt sitten omiin leikkeihini. Omituista muuten oli, että oli myös paljon ihmisiä, joita en arastellut lainkaan. Nyt tiedän, että olen ikäni ollut inttrovertti, mutta silti tulen yleensä hyvin ihmisten kanssa toimeen, mutta reviirilleni en hevillä ketään päästä.

Ujous on luonteenominaisuus, joka helpottaa usein iän myötä. Mutta ei ujosta lapsesta koskaan tule sellaista amerikkalaisten vaatimaa outgoing-tyyppiä. Suomalaislapsiahan siellä moititaan aina, että ovat liian hiljaisia ja muka epäsosiaalisia. Ujous ja epäsosiaalisuus ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Moni aikuinen tekee ymmärtämättömyyttään karhunpalveluksen ujolle lapselle kailottamalla ja arvostelemalla lasta kaikkien kuullen. Vanhemmilleen solidaarinen lapsi kokee, että siinä taas moititaan äitiä ja isääkin, kun minä en kelpaa sellaisena kuin olen. Surullista, mutta totta. Kokemusta on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan