Raskaana ja paino nousee ihan liikaa. Mistä se voi johtua?
Tiedän, että paino nousee vähän raskauden takia, mutta minulla ihan liikaa, paljon enemmän kuin mitkään käyrät "sallisi". Neuvolakin on huolestunut että miksi lihon ja lihon. Ennen raskautta olin bmi 23. En syö mitään herkkuja enkä karkkeja vaan kasvispainotteista terveellistä ruokaa, en edes mitään makeutettuja jugurtteja. Annoskoot on samoja kuin ennen raskautta. En ole syönyt edes sitä "ylimääräistä" voileipää per päivä, en muutenkaan syö mitään nopeita hiilihydraatteja eli leipääkin vain pari kertaa viikossa ja silloin aina ruisleipää. Miksi ihmeessä lihon koko ajan? Liikuntaa harrastan jonkun verran, saman verran kuin ennen raskautta.
Kommentit (36)
Mulla nousi molemmista lapsista paino 25kg about, vaikka söin kuin ennen, herkkupäivä kerran viikossa ja kävin kävelyillä. Molemmilla kerroilla tehtiin sokerirasitus, mutta arvot oli "huiput". Syntyessään vauvat painoivat yli 4kg ja laitokselle jäi 10kg molemmista. Paino kyllä normalisoitui noin vuodessa.
Tervakäpy kirjoitti:
Mulla nousi molemmista lapsista paino 25kg about, vaikka söin kuin ennen, herkkupäivä kerran viikossa ja kävin kävelyillä. Molemmilla kerroilla tehtiin sokerirasitus, mutta arvot oli "huiput". Syntyessään vauvat painoivat yli 4kg ja laitokselle jäi 10kg molemmista. Paino kyllä normalisoitui noin vuodessa.
Joo uskon myös, että saan tämän painon pois raskauden jälkeen, ei minulla huolta siitä ole. Vaan siitä, että kehossani on nyt jotain "pahasti pielessä", sellaista, joka vaikuttaa raskauden kulkuun tai minun tai sikiön terveyteen. Mitä muuten käytännössä tarkoittaa, että laitokselle jää 10 kiloa? Onko siis sikiön paino + istukan paino + lapsiveden paino olleet yhteensä sen 10 kg? Ap.
Jos ei diabetes, niin kilpirauhanen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei diabetes, niin kilpirauhanen.
Koska neuvolassa ei epäillä radia, niin kilpirauhasta ne kyllä epäili kyllä, ja otettiin jo paljon labroja sen vuoksi. Mutta kaikki kilpirauhasarvot on oikein hyvät, ei mitenkään edes lähellä viiterajoja. Ja on verrattu sekä "normiviiterajoihin" että raskauden ajan viiterajoihin. Ap.
Etkä ole mitään turvotusta huomannut?
Vierailija kirjoitti:
Etkä ole mitään turvotusta huomannut?
Olen kyllä, mutta ei pahaa turvotusta kuitenkaan, vähän sitä selvästi tosin on reisissä, keskivartalossa ja nilkoissa. Kasvoissa esim. ei ollenkaan, eikä nilkoissakaan mitenkään pahasti. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyytäisin tuota sokerirasitusta jo nyt. Radi voi olla vaikka ei olisi mitään riskitekijöitä.
Ap täällä. Kävin siinä sokerirasituksessa, ja kaikki arvot olivat oikein hyvät, ei merkkiäkään radista. Myös muut labra-arvot myös ok. Paino vain jakaa nousua. En ymmärrä miksi. Ap.
Puolukan tai minkään muun marjan tai hedelmän luonnollisella sokerilla ei kukaan saa lihotettua itseään. Kyllä se on rasva ja muu sokeri, joka lihottaa.
Raskausmyrkytys ei aina ilmaise olemassaoloaan millään tavalla. Kasvaako vauva normaalisti? Jos kasvaa liikaa tai liian vähän, on aihetta tarkempiin tutkimuksiin.
Minulla myös ongelmana painonnousu, puoliväliin mennessä tullut 12kg, lähtöpainoni oli 45kg (pituus 153cm).
Turvotusta on kyllä tosi paljon, etenkin kasvoissa ja ylävartalossa, sokerirasitus ja verikokeet ok, evätkä olleet neuvolassa tästä yhtään ihmeissään, sama oli viime raskaudessa.
Syön myös kuten normaalisti, tai olen lisännyt aamupala smoothien ja kahvin seuraksi paahtoleivän juustolla jota en ennen raskautta tarvinnut ja liikun 5krt/vko + kävelyt koiran kanssa päivittäin, silti kiloja vaan tulee ja tulee...
Sulle tulee kolmoset. T. raskausasiain amatööri
Onko verenpainearvosi millaisia ? Mietin tuota raskausmyrkytystä. Itsellä ollut kaksi kertaa se . Onko virtsan valkuaista tutkittu?
Minulla nousi ensimmäisessä raskaudesta paino ruokavaliosta huolimatta. Oli radi. Turvotusta tuli myös aivan älyttömästi. Muutamassa päivässä nestettä hävisi 7kg synnytyksen jälkeen. Toisessa raskaudesta ei radia ja paino pysyi aisoissa vaikka söin huonommin.
Minulla tullut molemmissa raskauksissa yli 20 kg ja turvotusta oli paljon. Söin kyllä paljon huonoon oloon, mutta perusruokaa, en makeita. Toisessa raskaudessa tuli lopussa radi, joka tosin pysyi hyvin hallussa. Minulle neuvolalääkäri sanoi, että koska bmi:ni on normaalisti alhainen, iso painonnousu on tavallista eikä ollut huolissaan. Itse olen yhdistänyt tätä monirakkulaisiin munsarjoihin, joka käsittääkseni vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Kilot ovat lähteneet noin vuodessa. Ei siis mitenkään heti, kuten monilla, mutta ei ole jäänyt roikkumaan kuin max pari kg.
Ehkä sinun kehosi vain kerää enemmän esim verta tms. Jospa se painonnousu rauhoittuu. Se on tosi yksilöllistä. Jos kaikki arvot on ok ja olosi on ok, niin ei ne kilot yksistään pahaa tee, ja sinun kilot on vielä ihan normaalin rajoissa, siis eri juttu jos olisi tullut vaikka +60kg, niin voisi jo ihan oikeasti alkaa huolestumaan ja tutkimaan tarkemmin että mikä on vinksin vonksin.
Itse pysyin normaalissa painossani (~56kg) raskaudessa puoliväliin asti, sitten lihoin kuukaudessa lähes 20kg, ja sitten paino on pysynyt tasaisesti siinä reilussa 70kg:ssa. En ole vielä synnyttänyt. Minulle "virallisten suositusten" painonnousu "suositus/arvio" oli muistaakseni 17kg.
Mulla lähtöpaino ennen raskautta 57 kg, loppupaino 83 kg. Herkkuja en syönyt, en sen enempää kuin normaalisti ja liikuin järkevästi. Ei ollut radia, maha kasvoi yli käyrien ja vauva oli yli 4 kiloa syntyessään mutta mistään ei syytä löytynyt. Olin kuin valas koska pituuteni on 156. Joskus sitä vaan käy tälleen että lihoo ja lihoo vaikka minkä yrittäs että ei liho. Synnytyksestä kohta 9kk, jäljellä vielä 9 raskauskiloa, hitaasti mutta varmasti ne tippuu ajallaan.
Syön esim. tomaattia, salaattia, kurkkua, paprikaa, sipulia, marinoimattomia lihoja ja kaloja ja kanoja, maustamattomia ja makeuttamattomia jugurtteja, kovia juustoja, maitoa.
Käytännössä siis aamulla maustamatonta jugurttia ja kahvi mustana. Lounaaksi tomaattikeitto ja raejuustoa ja joku pieni salaatti (esim. kurkkua ja tomaattia) ja kahvi kermalla, välipalaksi tomaattia tai kurkkua, päivälliseksi marinoimaton kanan rintafilee ja lisukesalaatti (salaattia, kurkkua, paprikaa) tai vaikka jauhelihakastiketta lisukkeena salaattia, iltapalaksi tomaatti tai mandariini tai pala juustoa tai pari kertaa viikossa yksi ruisleipäpala, jonka päällä oivariinia. Ruoan kanssa juon maitoa, muuten pitkin päivää ja esim. saunajuomana vettä. Lounas ja päivällinen voi siis vaihdellen olla vaikka tonnikalasalaatti, kanasalaatti, paprikakeitto, lohikeitto ilman perunaa, sienikeitto tms. Kun menen kavereiden kanssa kahville niin otan vain jonkun kahvin, en mitään leivosta. Aina jos tulee välipalanälkä niin otan tomaattia, kourallisen vaikka pähkinöitä, palan kovaa juustoa, kurkkua, makeuttamattoman jugurtin tms. Ap.