Suositelkaa rannikkokaupunkia/paikkakuntaa Suomesta, haluamme pois Helsingistä! Perheen lapset 14- ja 11-vuotiaita,
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Kommentit (1031)
Vierailija kirjoitti:
itse olen yrittäjä eli voin työskennellä missä päin vaan, miehen työllistyminen saattaa olla hankalampaa... Mutta anyway. Etsinnässä virkeä paikkakunta, jossa lapset ja nuoret viihtyvät ja jossa asumiskustannukset huomattavasti edullisemmat kuin Helsingissä. Olemme avoimia kaikille vaihtoehdoille. Itse olen miettinyt Vaasaa, mutta en ole saanut kovastikaan kannatusta kotipuolessa...
Ahvenanmaalle! Ahvenanmaalla on käytännössä täystyöllisyys kun kortistossa ovat vain työkyvyttömyyseläkkeelle hakevat ja nuoret hetken valmistumisensa jälkeen. Keskivertoahvenanmaalaisella on vakituinen työpaikka ja sen lisäksi hän tekee keikkatöitä olemalla all-i-allo eli jokapaikanhöylä tarpeen mukaan. Ummikot voivat hakea vuoden kestävälle ruotsin kurssille, jonka aikana käydään työharjoittelussa.
Turku (tai Turun seutu). Kaunis ja perinteikäs, tarpeeksi iso kaupunki, hyvät kulkuyhteydet, halvahkot asunnot.
Jos pk-seudulle jää tuttuja, joihin haluaa edelleen joskus nähdä tai siellä muuten käydä, ei kannata muuttaa 200km kauemmas. Tulee muuten raskasta ja vaikeaa. Pk-seutu on Suomen keskus ja kaikki muu on siitä enemmän tai vähemmän syrjässä ja jäljessä, tämä vaan on fakta ja huomaat sen pian käytännössä jos muualle muutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Helsingissä on toimiva julkinen liikenne ja se on teineille parasta. Kaverini vietti nuoruutensa Porissa ja vihasi sitä, kun perjantai-illat piti möllöttää kotona, kun ei mennyt busseja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa paikkaa, jossa Helsingissä ikänsä asunut nuori tulisi viihtymään yhtä hyvin. Muuttakaa sitten, kun lapset ovat lähteneet pesästä
Helsingissä ei ole mitään ihmeellistä, päin vastoin. Osoittaa juurikin takaperoista nurkkakuntaisuutta jos ei osaa elää muualla normaalia elämää.
Millä lapsi liikkuu 30km itsenäiseti ilman metroa?
Vai onko tarkoitus istua bensiksen pihalla hengailemassa? Ehkä pirtua dokaillen..
Onko kaikkien alojen erioiskauppoja ainakin kaksi paikkakunnalla, vai onko niin ettei ole kuin se yksi ruokakakuppa kaksi pankkia ja apteekki. Niijoo ja semmoinen kirjasto joka on neljäsosa kontulan ankeasta kirjastosta eikä ole sata tuhattateosta tilattavissa parissa päivässä.. aukiolot landella myös vähintäänkin erikoiset.
Täältä myös ääni Naantalille. Hyvin toimeentuleva pikkukaupunki, erinomaiset kunnalliset palvelut. Isompi Turku palveluineen 15 min matkan päässä. Asunnot eivät halvimmasta päästä, mutta kaukana Helsingin tasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotka. Kaunis kaupunki ja ne asumiskustannukset ovat edulliset. Lisäksi Helsinkiin ajaa nopsasti, jos siellä siis joskus vielä haluaa käydä. :) Jostain Oulusta ei niin vain lähdetäkään.
Oulusta pääsee tunnissa Helsinkiin, maksaa halvimmillaan 30 euroa.
Sinänsä hyvä huomioida tuo, että jos on tarve silloin tällöin käydä Helsingissä, Oulusta se onnistuu paremmin kuin "puolesta välistä" eli esim. Kuopio, Joensuu, Vaasa. Näistä on ehkä yksi Finnairin ylihintainen lento päivässä Helsinkiin, kun taas Oulusta menee jotain 15 lentoa päivässä suuntaansa ja hinnat on edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotka. Kaunis kaupunki ja ne asumiskustannukset ovat edulliset. Lisäksi Helsinkiin ajaa nopsasti, jos siellä siis joskus vielä haluaa käydä. :) Jostain Oulusta ei niin vain lähdetäkään.
Helsingin matkustajaliikennelentokenttä sijaitsee Vantaalla ja Oulun kenttä tietääkseni Oulunsalossa(?) tai jossain muussa periferiassa. Lentokoneeseen on tultava n. tuntia ennen lentoa. Matka-aikaan varsinaisen lennon lisäksi menee sellaiset 2-3 tuntia.
Onnibussi Helsingistä Turkuun vie alle 2h ja maksaa muutaman euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuohon on varaa sitten 3-4 kertaa päivässä joka päivä. ja molemmille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tuohon on varaa sitten 3-4 kertaa päivässä joka päivä. ja molemmille lapsille.
Tuo olikin vastaus edelliseen kommenttiin "Helsinkiin ajaa nopsasti, jos siellä siis joskus vielä haluaa käydä".
En tarkoittanutkaan päivittäiseen kulkemiseen!
Kannatan Vaasaa ja Oulua molemmissa asuneena. Vaasa sijainniltaan etelämpänä on vähän "leudonpi", toki ruotsinkielisyys vahvaa alueella. Oulusta lyhyt matka pohjoiseen tuntureille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin matkustajaliikennelentokenttä sijaitsee Vantaalla ja Oulun kenttä tietääkseni Oulunsalossa(?) tai jossain muussa periferiassa. Lentokoneeseen on tultava n. tuntia ennen lentoa. Matka-aikaan varsinaisen lennon lisäksi menee sellaiset 2-3 tuntia.
Onnibussi Helsingistä Turkuun vie alle 2h ja maksaa muutaman euron.
Oulunsalo on nykyään osa Oulua. Ja nykyään kentälle pääsee ihan suoralla bussilinjallakin (8), joka ei kiertele puolta tuntia ympäri Oulunsaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalle! Ahvenanmaalla on käytännössä täystyöllisyys kun kortistossa ovat vain työkyvyttömyyseläkkeelle hakevat ja nuoret hetken valmistumisensa jälkeen. Keskivertoahvenanmaalaisella on vakituinen työpaikka ja sen lisäksi hän tekee keikkatöitä olemalla all-i-allo eli jokapaikanhöylä tarpeen mukaan. Ummikot voivat hakea vuoden kestävälle ruotsin kurssille, jonka aikana käydään työharjoittelussa.
Ahvenanmaalaiset elävät mantereelta tulevien tukirahojen varassa ja suurin osa työpaikoista on turhaa puuhastelua kunnallisissa viroissa.
Ovat itseasiassa parhaita veromaksajia kun melkein jokaikinen on osakeomistaja.
Eikä matkustajaliikennetukia viking linelle jne kuulu laskea mukaan ahvenanmaan tukiin vaikka monet suomenruotsalaisia vihaavista näin tykkääkin laskeskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahvenanmaalaiset elävät mantereelta tulevien tukirahojen varassa ja suurin osa työpaikoista on turhaa puuhastelua kunnallisissa viroissa.
Et näköjään tunne paikan elinkeinorakennetta. Suurimmat tuet maksetaan Viking Linelle ja siellä ei ole kunnallisen alan virkaimmeisiä töissä.
Älytöntä edes harkita muuttoa pois stadista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olikin vastaus edelliseen kommenttiin "Helsinkiin ajaa nopsasti, jos siellä siis joskus vielä haluaa käydä".
En tarkoittanutkaan päivittäiseen kulkemiseen!
Eli jossain muualla sitä sitten onkin vietettävä aikaa, kylän abc:lla?
Traktoria ajamassa... ja tapattamassa itsensä.. mökkikylässä (1500 asukasta?) kuulemma neljä nuorta tappoi itsensä traktoreilla kolmessa eri onnettomuudessa vuonna 2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä kaukana RKP-kunnista. Eli joko itään (esim. Kotka) tai pohjoiseen (esim. Oulu).
Kotka on jees, mutta työtilanne heikko.
Kotka on todella ruma kaupunki. Täynnä työttömyyttä, mikä heijastuu narkkareiden ja päihteiden käyttäjien määrään. En suosittele, etenkään jos perheessä on nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat itseasiassa parhaita veromaksajia kun melkein jokaikinen on osakeomistaja.
Eikä matkustajaliikennetukia viking linelle jne kuulu laskea mukaan ahvenanmaan tukiin vaikka monet suomenruotsalaisia vihaavista näin tykkääkin laskeskella.
Ja miksiköhän ei voi laskea? Tuki valuu suoraan ahvenanmaalaisten osakkeenomistajien osinkoihin.
No täällä Vaasassa on ainakin kämpistä ylitarjontaa. Hinnassa se ei tosin vielä näy, mutta ehkä pian, kun koko ajan rakennetaan liikaa. Kyllä täällä pärjää, kun ottaa oikean asenteen. Ruotsia kuulee joka päivä, jos ulos lähtee, mutta hyvin olen selvinnyt ilman sen puhumista. Joissain liikkeissä puhutaan suomea huonosti. Niissä en sitten vain enää toista kertaa käy.