Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä satunnaisesti autoilevilla menee autoon rahaa kuussa?

Vierailija
27.01.2018 |

Ja onko bensa vai diesel?

Mietin tässä ensimmäisen auton ostamista joskus tuossa kevään/kesän kynnyksellä, ostobudjettina tulisi olemaan 2500-3500€ ja toiveissa olisi max. 10 vuotta vanha auto, ei mikään iso farmari vaan ennemminkin semmoinen kompakti ja näppärä mutta kuitenkin semmoinen missä takapenkkiläisetkin mahtuu olemaan, ja 5-ovinen tulisi olla ehdottomasti. Kilometrejä tulisi maltillisesti, ehkä keskimäärin joku 400-600 km kuussa (siis useimpina kuukausina huomattavasti vähemmän mutta joinakin kuukausina ajaisin sukuloimaan minne useampi sata kilometriä).

Paljonkohan pitäisi varata kuussa rahaa tuommoiseen? Ilmeisesti dieseliä ei tuolla kulutuksella kannata edes harkita vaikka niden myyntihinta taitaa olla alhaisempi koska korkea verotus? Bensan/dieselin hinnan nyt osaan laskea itsekin mutta entäs muut kulut? Ajoneuvoverot, vakuutukset, katsastukset, renkaat, huollot... mitä muuta ja paljonko nuo teillä kustantaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni viime vuonna autoon vähän vajaa 2000 euroa. Auton vakuutukset on n. 350 euroa ja ajoneuvovero oli jotain 220 euroa tai vähän enemmän. Autoon piti ostaa uusi akku, maksoi noin satasen, kesärenkaat alle 300 euroa ja yksi pienehkö huolto noin satasen. Loput oli bensakuluja.

Autossa on liikennevakuutus ja kasko, bonukset minulla on täydet. Me pärjättäisiin ilman minun autoa, mutta lapsilla on välillä autolle tarvetta kesätöiden työmatkoihin ja vanhempia pitää kuskata, kun isältä meni ajokortti.

Vierailija
2/17 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausitasolla 250€. Sis. verot, vakuutukset (myös kaskon), renkaat neljän vuoden välein, katsastukset, huollot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin n 2000e/vuosi. En tiedä menikö lähellekään. Lisäksi bensat.

Vierailija
4/17 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsastus oli muutama viikko sitten 79,- , tähän sisältyi päästömittaus

Ajoneuvovero 346,12 vuodessa

Vakuutukset (liikennevakuutus ja kasko 70% bonuksilla) yhteensä 553,68 vuodessa - minulla on POP-vakuutus alle 10 000 km vuodessa ajaville

Vähän ajavana en ole joutunut vielä ostamaan renkaita, ensi kesänä varmaan kesärenkaat tarvii

Vierailija
5/17 |
27.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, jotain tuollaisia lukuja olin itsekin veikkaillut :)

Alapeukuttelijakin voisi tulla kertomaan mielipiteensä.

Vierailija
6/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksey kulje pitkiä matkoja junalla/bussilla?

Vierailija
7/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikalailla sama tilanne. Ensimmäinen auton osto edessä. Tähän asti ollaan kuljettu julkisilla 2lasta 5v ja 7v . Alkaa tulla kalliiksi sekin kun junassa täytyy ostaa molemmille omat paikat vaikka leikkivät koko matkan leikkivaunussa.

Vierailija
8/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa minäkin kummastelin. Uskoisin, että AP:n tapauksessa jopa auton vuoraamine aina kun sitä tarvitsee, tulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi. Vaikuttaa ettei auto ole mitenkään pakollinen.

Vierailija
9/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä aikalailla sama tilanne. Ensimmäinen auton osto edessä. Tähän asti ollaan kuljettu julkisilla 2lasta 5v ja 7v . Alkaa tulla kalliiksi sekin kun junassa täytyy ostaa molemmille omat paikat vaikka leikkivät koko matkan leikkivaunussa.

Kuinka usein matkustatte? Onko omalle autolle oikeasti tarvetta, vai kävisikö esimerkiksi vuora-auto?

Meillä autoon menee 3,75€ per päivä pelkkiin pakollisiin maksuihin (vero, vakuutus, katsastus). Eli tuon verran menee vaikka auto makaisi parkkipaikalla koko vuoden. Tähän sitten päälle löpöt, huollot, renkaat, arvonalenemiset yms., niin summa on jo paljon isompi.

Vierailija
10/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 2000-3000 euroa vuodessa, talvella vähemmän. Työmatkat kuljen julkisilla.

Tarve on siis lasten harrastuskuskausta, äidin kuskausta, mökeille ajoa (2 mökkiä). Auto on T. Avensis ja maksoin siitä ostaessa n. 8000 euroa. Toistaiseksi ei ole kolmen vuoden aikana ollut yhtään korjaustarpeita.

Julkisilla ei mökeille pääse, tai toiselle pääsee junalla n. 5 km päähän, toiselle ei, mutta illan ainoa juna lähtee n. klo 14 stadista ja silloin vielä töissä ja koirakin lähtee mukaan, eli helpompaa startata autolla kotipihalta klo 17. Kyseessä on entinen mummolani, jossa käyn kerran kuussa eli lähden torstaina, teen perjantait etänä siellä töitä  ja palaan sunnuntaina.

Mielellään menisin kyllä junalla, mutta kun VR on tehnyt siitä niin hankalaa. Muistan vielä ajan, kun sinnepäin meni 6 junaa päivässä.

Vierailija
11/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra autot esim vkl maksaa melkein 200€.  Isovanhemmat alkaa vanhenemaan niin siellä pitää päästä käymään usemmammin.  Julksilla ei pääse kuin useamman vaihdoin kanssa ja siihen menee aina koko päivä

Vierailija
12/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laskin, että viime vuonna mulla meni keskimäärin 100€/kk autokuluihin (sisälsi talvirenkaat, huollon, katsastuksen, puhaltimen moottorin uusimisen, vakuutuksen täysillä bonuksilla ja autoveron) eli noin 1200€/vuosi.

Bensaan mulla menee 50€/kk, ajan suht vähän, mutta tarvin kuitenkin autoa, kun täällä ei juuri julkiset kulje.. työmatkat kävelen, paitsi yövuoroviikkoina.

Vierailija
13/17 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kumppanin, rojujen ja lemmikkien kanssa matka on jumalattoman hankala julkisilla ja maksaa kolminkertaisesti.

Vierailija
14/17 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on auto vuosimallia 2004. Maksoi pari vuotta sitten ostettaessa noin 4000e. Kuluina ollut lähinnä määräaikaiskatsastukset noin 60e/vuosi, tuulilasinpesunesteen ja öljyn vaihtojen lisäksi polttimoiden vaihdot noin 10e/kerta. Tänä vuonna ostettiin uudet talvirenkaat joihin meni noin 400e + asentajan palkkio 50e. Vakuutukset noin 700e/vuosi (pakollisen liikennevakuutuksen lisäksi osakasko). Sitten on ajoneuvovero joka on noin 200e/vuosi.

Kilometrejä tullut oston jälkeen noin 30 000.

Aiemmin oli minulla päivittäisessä käytössä, jolloin polttoaineen kulutus karkeasti noin 20e/viikko. Nyt auto tankattu viimeksi 2 viikkoa sitten kun ei ole ollut ajoja.

Uudempaa olen miettinyt, mutta tämä on sopinut hyvin meidän kukkarolle. Isäntä tahtoisi että auto myytäisiin kokonaan pois kun ei ole enää välttämätön.Ajoa on nykyisin enää lähinnä isommat kauppareissut ja noin joka toinen kuukausi perheen luona vierailut 400km/suunta. Palvelut on meillä kävelymatkan päässä ja julkisilla pääsee helposti keskustaan noin 15 minuutissa.

Vierailija
15/17 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoista julkisista liikenteestä valittajille tiedoksi, että niiden huononeminen on nimenomaan yksityisautoilun syytä.

Kyllähän sitä nyt ajettaisi markkinaehtoisesti juna ja bussivuoroja jos niissä olisi maksavia matkustajia autot pullollaan! Mutta ei, matkustajia on vähän ja vuorot harvenevat koko ajan, ja suurimman osan niistä ostaa yhteiskunta verorahoilla, eli nykyinenkään liikenne ei ole edes kannattavaa. Moni markkinaehtoinen vuorokin pärjää vain linja-autorahdin ansiosta, ei niillä muutaman euron lipuilla kovin montaa kilometriä bussi kulje. 

Sitä se teettää, kun kaikki jotka kynnelle kykenee, on hankkinut omat autot ja ajaa niillä.

Vierailija
16/17 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-45€ polttoaineet kuukaudessa, kilometrejä kertyy kuukaudessa noi 700-900.

Vierailija
17/17 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni viime vuonna n. 2500 euroa. Vakuutus 500, huollot 400, vero 200, bensat 100 e kk eli 1200 e. Auto on suht uusi (2015 malli) niin ei tarvinnut vielä katsastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi