Stressaa jo nyt tulevat lapsen yo-juhlat. Rahatilanne toivoton...
Kolme vanhempaa sisarusta ovat aikoinaan saaneet hienot juhlat. Kuopus on kuusi vuotta nuorempi kuin seuraavaksi nuorin. Ja hän siis on kevään ylioppilas.
Avioero välissä, ei kontaktia eksään juuri. Harmittaa tytön puolesta, kun täytynee tyytyä kakkukahveihin kotioloissa. Jotenkin piiritkin supistuneet eron myöt ja sukulaisia kuollut vauhdilla.. eli vieraslistakin olisi lyhykäinen.
Samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tämä on, mutta mitä vikaa on kahvitilaisuudessa kotona? Pitääkö sille yökerhossa järjestää isot bileet?
Kyllä mulle ainakin tulisi vähäarvoinen fiilis, jos sisarukset ovat saaneet isot ja hienot juhlat ja mun kohdalla on muutaman hengen kahvittelut. Siinä mielessä ap:n huoli on ymmärrettävä ja siitä voi tulla lapselle iso trauma ja vaikuttaa myöhempään elämään, kun lapsi kokee olevansa huonompi kuin muut
Siis voisko joku nyt kertoa millaiset ne "isot ja hienot juhlat" olivat jos niitä ei kotona pidetty?
No me varattiin Ritarihuone iltapäiväksi, jossa oli shampanjatarjoilu sukulaisille ja lounas viiniconossieurin valikoimine juomineen. Illaksi oli Uunisaari varattu nuorisolle, jotka lähtivät sinne jatkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tämä on, mutta mitä vikaa on kahvitilaisuudessa kotona? Pitääkö sille yökerhossa järjestää isot bileet?
Kyllä mulle ainakin tulisi vähäarvoinen fiilis, jos sisarukset ovat saaneet isot ja hienot juhlat ja mun kohdalla on muutaman hengen kahvittelut. Siinä mielessä ap:n huoli on ymmärrettävä ja siitä voi tulla lapselle iso trauma ja vaikuttaa myöhempään elämään, kun lapsi kokee olevansa huonompi kuin muut
Se lapsi on kuitenkin juhlien aikaan täysi-ikäinen ja aivan taatusti ymmärtää, että tilanne on muuttunut sitten isompien sisarusten ajoista. Se on ihan eri asia, jos juhlat ovat pienet vain siksi, että vanhemmat eivät välitä lapsestaan.
Mä olen ollut ihan hyvin toimeentulevan perheen lasten yo-juhlissa. Kaikkien 3 juhlat pidetty kotona, tarjottu kinkkukiusausta ja kahta salaattia. Kakkukahvit päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Eikö kaikki yo-juhlat pidetä kotona?
Ei Helsingissä välttämättä, asunnot ovat varakkaillakin suhteellisen pieniä eli nämä varakkaat vuokraavat useinkin juhlatilan.
Rikkaat toki pitävät kotonaan. Jos on Bulevardilla 300 neliötä, niin mikäs siinä.
Ja sitten toisena ääripäänä köyhät pitävät, jos yleensäkin pitävät..
Vierailija kirjoitti:
Toivo, ettei se pääse ylioppilaaksi.
Tämä oli ihan hyvä vitsi mutta mulla oli tosielämässä tosi lähellä että pääsenkö lainkaan pitkästä matikasta läpi, koska vanhemmat pakottivat sitä opiskelemaan. Jos siihen olisi vielä järjettömiä bileitä alettu tammikuussa suunnittelemaan niin hirveä stressi olisi ainakin minulle tullut. :D
Mä en ymmärrä miksei 6 vuodessa ole osannut tähän varautua taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hienot juhlat teillä on aikaisemmin ollut, kun kakkukahvit kotioloissa on harmituksen paikka? Tuohan on ihan tavallista. Otsikosta luulin, että kyse on siitä, että ette saa lapselle hankittua yo-lakkia ja vaatteita, mutta eihän teillä ole mitään hätää. Enemmän lapsi arvostaa sitä, että juhliin käytetään aikaa ja vaivaa ja etä hänestä ollaan ylpeitä.
Minä olen pitänyt omies lasten yo-juhlia ihan onnistuneina vaikka olen joutunut tekemään kaiken itse. Ei minulla ollut varaa leipomoiden kakkuihin ja pikkuleipiin. Hyvin omatekemät kelpasivat vieraillekin.
Vuokrattu juhlatila ja on ollut paljon vieraita, musiikkiesityksiä jne.
Tarjoilut viimeisen päälle.
Miksi olisi trolli? Ihan oikeasti elämäntilanne voi muuttua muutamassa vuodessa ja nopeamminkin paljon.
Ja vaatteet nyt löytyvät, ei niin paha tilanne ole ja varmasti tosiaan kotioloissa pystyn pitämään juhlat kakkukahvien tasolla ja ihan varmaan jotain suolaistakin.
Huono aloitus nyt kai minulta, kun se näin otettiin.
Eli surettaa kuopuksen asema tässä tilanteessa.
Älä nyt sure. Ehkä sankari ei edes halua mitään musiikkiesityksiä juhliinsa. Suunnittelette yhdessä nuorelle mieleiset juhlat.
Toivon, että yo-tyttösi ilmoittaa, että hän ei halua kutsua yhtään "vierasta", vaan nuo muutamat lähisukulaiset ja pari sydänystävää. Max 10-15 hlöä.
Nuo 3 vanhempaa sisarta ovat jo varmastikin valmistuneet ja sijoittuneet hyvin työelämään, että kukin voi antaa 100€ rahalahjan etukäteen ja sillä voit ostaa tarjottavat. Alkoholiton kilistelyjuoma vaikka viinimarjan lehdistä, pommacista ja vichystä. Kakkua ja suolaisia itsetehtyinä. Raha riittää. Näin meillä.
Ootko kysyt nuorelta haluaako edes isoja juhlia? Minun isosisaruksilla kaikilla oli isot juhlat, itse sanoin etten halua muuta kuin käydä syömässä perheen kesken ja lähden sitten illasta kaupungille ystävien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis voisko joku nyt kertoa millaiset ne "isot ja hienot juhlat" olivat jos niitä ei kotona pidetty?
No me varattiin Ritarihuone iltapäiväksi, jossa oli shampanjatarjoilu sukulaisille ja lounas viiniconossieurin valikoimine juomineen. Illaksi oli Uunisaari varattu nuorisolle, jotka lähtivät sinne jatkoille.
On varmaan tarkoitettu vitsiksi, mutta ihan oikeasti on tällaisiakin juhlia rikkaissa perheissä.
Lapsi oli Kasraminkadulla kattoterassilla järjestyissä juhlissa, jossa sai valita vartaita jättikatkaravuilla, naudanfileellä tai mitä nyt ikinä keksi. Toteuttajana oli teeveestäkin tuttu julkkiskokki. Ja tietysit ihan mitä muutakin vain rajattomast, jäi vain hänellä nuo vartaat mieleen.
Cumulus-hotellista oli varattu jatkopaikka nuorille ja toki tietysti vanhemmillekin jos halusivat lähteä. Toinen vaihtoehto oli Helsingin lähisaari, jossa oma huvila.
Jos perhe nyt tunnistetaan, niin ei siinä mitään... Hienot juhlat ja ollaan sinänsä samoista piireistä. Tuohon ei kyllä olisi meillä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Eikö kaikki yo-juhlat pidetä kotona?
Ei Helsingissä välttämättä, asunnot ovat varakkaillakin suhteellisen pieniä eli nämä varakkaat vuokraavat useinkin juhlatilan.
Rikkaat toki pitävät kotonaan. Jos on Bulevardilla 300 neliötä, niin mikäs siinä.
Ja sitten toisena ääripäänä köyhät pitävät, jos yleensäkin pitävät..
Mites jos on 300 neliötä Kontulassa, saako pitää juhlat vai tuleeko sanomista?
Täällä https://csl.ink/2NbH käyt vastailemassa kyselyihin aina kun aikaa liikenee. Ehdit kesään mennessä tienaamaan sievoisen summan juhliin 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuossa iässä jo pitäisi vähän sitä realismia olla, että nallekarkit ei mene tasan jos elämänmuutokseen mahtuu niinkin iso asia kuin ero.
Joo ja sitä realismia saadaan sitten purkaa vuositolkulla terapiassa. Varsinkin teinit ovat todella herkkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi myydä jotain Torissa/Huutonetissä että tyttö saisi jonkun korun vaikka? Ja että vieraille saisi valko/rose/skumppaa edes lasillisen verran? Ei juhlien tarvitse välttämättä olla kalliit. Itse voi tehdä tarjottavat ja taustalla voi soida musiikki nostattamassa tunnelmaa. Se on mielikuvituksesta kiinni!
Ihan hyvät ranskalaiset puolikuivat skumpat on 2-3 euroa Tallinnassa. Laivalippu on alkuviikosta 4 euroa meno-paluu, eli sieltä kaikille vieraille juomat.
Ja matkat kotoa satamaan ja takaisin pari sataa euroa... Kaikki eivät asu Etelä-Suomessa.
Kyllä tuon ikäisen pitäisi ymmärtää elämänrealiteetit. Teillä on nyt täysin eri tilanne.
Saahan asia harmittaa, mutta sille nyt vaan ei voi mitään.
Eikö tämä lapsi ole eksän lapsi? Onko edes lapsen kanssa tekemisissä? Kenen rahoilla ne vanhempien muksujen kekkerit järkättiin?
Suunnilleen sama tilanne oli tuttavaperheessä pari vuotta sitten. Ei se kuitenkaan ollut mikään ongelma, koska lapsi tiesi rahatilanteen ja oli jo muutenkin joutunut tottumaan siihen, että jäi paitsi ulkomaanmatkoista, kalliista harrastuksista ja hienoista merkkivaatteista, joita vanhemmille sisaruksille oli pystytty hankkimaan. Tuon ikäinen tajuaa kuitenkin sen, että vanhemmat ei voi rahaksi muuttua, vaikka kuinka haluaisivat.
Kuten jo aikaisemmat on kysyneet, haluaako lapsi edes isot juhlat tai juhlia ollenkaan? Minut pakotettiin pitämään isot pirskeet (siis oikeasti pakotettiin, vanhemmat kutsuivat koko suvun eikä asiasta voinut neuvotella vaikka itkin ja anelin), vaikka en olisi halunnut pitää juhlia. Velloin mt-ongelmissa ja stressissä, nuo juhlat olivat ihan liikaa. En ihme kyllä saanut yhtään paniikkikohtausta tai napsahtanut, vaikka juhlia edeltävä viikko menikin viillellessä ja itkiessä. Tai ainakin luulen niin, olin ihan lääkepöllyssä jotta saisin vedettyä nuo juhlat kunnialla loppuun.
Vuokrattu juhlatila ja on ollut paljon vieraita, musiikkiesityksiä jne.
Tarjoilut viimeisen päälle.
Miksi olisi trolli? Ihan oikeasti elämäntilanne voi muuttua muutamassa vuodessa ja nopeamminkin paljon.
Ja vaatteet nyt löytyvät, ei niin paha tilanne ole ja varmasti tosiaan kotioloissa pystyn pitämään juhlat kakkukahvien tasolla ja ihan varmaan jotain suolaistakin.
Huono aloitus nyt kai minulta, kun se näin otettiin.
Eli surettaa kuopuksen asema tässä tilanteessa.