10 000 askelta päivässä?
Kuinka moni kävelee tuon normaalia terveyttä ylläpitävän askelmäärän päivässä? Tosin joidenkin suositusten mukaan terveyttä ylläpitävä vähimmäismäärä olisi 15 000 askelta päivässä.
Latasin puhelimeeni sovelluksen, joka mittaa askelia ja kävin normaalilla kävelylenkilläni, jonka teen muutaman kerran viikossa. Olen kuvitellut, että lenkkini on pitkä mutta sain kasaan vain alle 3000 askelta! Ei mikään ihme, että olen rapakunnossa ja läski. Eihän tämä liikuntamäärä riitä edes normaalin terveyden ylläpitoon saati sitten, että tällä korjattaisiin nykyistä rappiotilaa.
Kommentit (53)
Itse huomasin, että kun olin laittanut aktiivisuusrannekkeen oikeaan käteeni ( olen oikeakätinen) niin otti myös istualtaan i pad pelien pelaamisen askeleiksi. Ihmettelin kun olin muka illalla kello 24 jälkeen kävellyt 2000 askelta vaikka tasan varmasti istuin koko ajan sohvalla😂. Siskollani puolestaan ottaa pianonsoiton liikunnaksi. Joten en niihin ranteessa oleviin askelmittareihinkaan niin paljon luottaisi.
Sille ihmettelijälle, joka asuu 1,5 km työpaikaltaan: mulla on työmatka 13 kilometriä. Se olisi ihan sopiva pyöräiltäväksi, jos olisi sähköpyörä tai perse valmiiksi kunnossa. Mutta kun ei ole, niin ajan autolla. Säästän sitä sähköpyörää varten...
Jos kovasti paljon ei erikseen ulkoile, niin 6000 askelta kertyy. Pikku lenkillä saa sen 10000 täyteen.
Tuostahan on jo kirjoitettu, että tuo luku oli ihan hattuvakio, ei perustunut mihinkään tutkimukseen tms. Toki kävely on hyvää liikuntaa kaikille, ei sillä. Itse tutkailen päivän askeleitani, tapa jäi laihdutusprojektista vuosien takaa. Saan tuon lukeman useana päivänä viikossa, mutta en ota mitään stressiä, vaikka joinain päivinä lukema olisi vain muutama tuhat askelta.
Noin 11 000 askelta tulee arkipäivisin otettua helpostikin.
Mä en tiedä tarkkaa askelmäärääni, koska pidän altiivisuusranneketta vain lenkillä käydessäni. Käyn lenkillä 5-6 kertaa viikossa, lähes joka kerta saman lenkin ja siitä askelia tulee yli 15 000. Jos pitäisin koko päivän aktiivisuusranneketta niin askeleita olisi yli 20 000 🙂
Joka päivä tulee yli 20 000. Teen todella liikkuvaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein teette jos ette 10000 askelta saa kasaan? Mulla se ei vaadi kuin kävelyn töihin ja takaisin, noin 1,5 m suuntaansa ja illalla joku jumppa. Töissä tulee jonkin verran askelia, teen perusistumatyötä toimistossa ja kotona kotihommia tms. Yleensä menee jopa yli 20000 askelta.
Mulla työmatka on noin 2,3 km suuntaansa ja minunkin työni on perusistumatyötä. En todellakaan saa 10000 askelta kasaan, vaan se jää jonnekin 8000 askeleeseen. Vaikea uskoa, että oikeasti ottaisit päivässä 20000 askelta, ellei se sun "jumppasi" ole jotain raivokasta pomppimista vähintään tunnin ajan. Luultavasti siis kännysi/askelmittarisi on väärässä.
Miksi et kävele työmatkoja?
Ei mulla yksinkertaisesti ole aikaa tuollaiseen köpöttelyyn 😕
Te jotka haukutta puhelimien "sovelluksia" niin teillä on huonot puhelimet. Itse olen seurannut iPhonella askelia jo neljä vuotta, ja hyvin toimii. Ei ole sovelluksesta kiinni, kun puhelin seuraa askeleet automaattisesti. Sitten voi ladata eri sovelluksia jotka hyödyntää sitä dataa. Itse en todellakaan halua kantaa mukanani mitään aktiivisuusrannekkeita tai erillisiä askelmittareita. Kuka oikeast jaksaa kantaa niitä koko ajan?
Tässäkin ketjussa moni heittelee lukuja "kävelen yleensä sen ja sen määrän askelia". Tällaiset mutuilut ovat täysin yhdentekeviä, koska ihminen arvioi tällaiset aina väärin! Itsekin kävelen joskus jopa 20000 askelta, mutta keskimääräinen askelmääräni viime vuosilta on kuitenkin vain reilut 4000 askelta per päivä. Haluaisin että se olisi ainakin tuplasti tuon verran...
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikein teette jos ette 10000 askelta saa kasaan? Mulla se ei vaadi kuin kävelyn töihin ja takaisin, noin 1,5 m suuntaansa ja illalla joku jumppa. Töissä tulee jonkin verran askelia, teen perusistumatyötä toimistossa ja kotona kotihommia tms. Yleensä menee jopa yli 20000 askelta.
Mulla tulee puhelimen askelmittarin mukaan joku 12000 askelta, jos kävelen lapsen kanssa päiväkotiin vajaa 1,5 km, päiväkodilta töihin vajaa 3 km ja töistä kotiin n. 3,5 km. Jumppaa illalla ei ole, mutta vähän ihmettelen, miten sulla tulee yli 20000 askelta.
Mä kyllästyin aktiivisuusrannekkeeseen, kun se ei pystynyt huomioimaan pyöräilyä, mutta neulomisesta tuli hirveesti askeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla työmatka on noin 2,3 km suuntaansa ja minunkin työni on perusistumatyötä. En todellakaan saa 10000 askelta kasaan, vaan se jää jonnekin 8000 askeleeseen. Vaikea uskoa, että oikeasti ottaisit päivässä 20000 askelta, ellei se sun "jumppasi" ole jotain raivokasta pomppimista vähintään tunnin ajan. Luultavasti siis kännysi/askelmittarisi on väärässä.
Miksi et kävele työmatkoja?
Heh heh. Kävelen työmatkat, kuten varmasti hyvin ymmärsit. Kävin itse asiassa nyt laskemaan, että työmatkoista mulle pitäisi tulla noin 3300 askelta suuntaansa (0,7 x 2300), mutta saan askelmittariini vain noin 2500 askelta per suunta. Askelmittarini "poimii" siis vain noin 76 % työmatkani askelista. Jos oletetaan, että askelmittari toimii samalla "teholla" koko päivän, niin mittarin näyttämä 8000 askelta onkin oikeasti noin 10500 askelta. Eli jee, kyllä mulle sittenkin tulee normipäivänä se 10000 täyteen! Mittarini on muuten Polar Loopin vanhempi malli.
Sitä en edelleenkään usko, että tuo lainaamani kirjoittaja oikeasti ottaisi 20000 askelta päivässä.
Mun askelmäärät (aktiivisuusrannekkeella mitattuna) viimeisen 7 päivän ajalta:
12 540
11 646
20 388
10 974
12 375
10 040
13 451
Teen istumatyötä kokopäiväisesti. Olen kahden pienen lapsen äiti ja liikun paljon, joten helposti tulee askeleita päivän aikana vaikka työssä istunkin/seisonkin paikallaan. :)