Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10 000 askelta päivässä?

Vierailija
26.01.2018 |

Kuinka moni kävelee tuon normaalia terveyttä ylläpitävän askelmäärän päivässä? Tosin joidenkin suositusten mukaan terveyttä ylläpitävä vähimmäismäärä olisi 15 000 askelta päivässä.

Latasin puhelimeeni sovelluksen, joka mittaa askelia ja kävin normaalilla kävelylenkilläni, jonka teen muutaman kerran viikossa. Olen kuvitellut, että lenkkini on pitkä mutta sain kasaan vain alle 3000 askelta! Ei mikään ihme, että olen rapakunnossa ja läski. Eihän tämä liikuntamäärä riitä edes normaalin terveyden ylläpitoon saati sitten, että tällä korjattaisiin nykyistä rappiotilaa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni kävelee tuon normaalia terveyttä ylläpitävän askelmäärän päivässä? Tosin joidenkin suositusten mukaan terveyttä ylläpitävä vähimmäismäärä olisi 15 000 askelta päivässä.

Latasin puhelimeeni sovelluksen, joka mittaa askelia ja kävin normaalilla kävelylenkilläni, jonka teen muutaman kerran viikossa. Olen kuvitellut, että lenkkini on pitkä mutta sain kasaan vain alle 3000 askelta! Ei mikään ihme, että olen rapakunnossa ja läski. Eihän tämä liikuntamäärä riitä edes normaalin terveyden ylläpitoon saati sitten, että tällä korjattaisiin nykyistä rappiotilaa.

Suurin hyöty noista askeleista on energian kulutus, mutta mitään merkittävää terveydellistä hyötyä hitaasti löntystellyistä askelista ei ole ellei ne ole reippaalla lenkillä erikseen hankittuja. Minulle tulee yleensä 6000-10000 askelta päivässä ja työmatkapyöräily päälle. Toki myös joka viikko kuntoilen lenkkeilemällä ja voimatreeniä tekemällä.

Vierailija
22/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaapäivänä tulee helposti 15-20 000 askelta kotihommissa, pihatöissä, kauppareissulla jne.

Työpäivinä (vuodeosasto sairaalassa) noin 8-10 000, sen päälle kävelylenkki niin että saa askelmäärää nostettua.

Puhelimen askelmittari on surkea, aktiivisuusrannekkeessa huomattavasti parempi.

Parempi?? Ai senkö takia että aktiivisuus rannekkeeseen tulee helpommin niitä askelia, hah. Senpä takia sen nimikin on aktiivisuus ranneke, se mittaa aktiivisuutta ei pelkkiä käveltyjä askelia vaikka kuvakkeeksi niissä onkin valittu jalan kuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein teette jos ette 10000 askelta saa kasaan? Mulla se ei vaadi kuin kävelyn töihin ja takaisin, noin 1,5 m suuntaansa ja illalla joku jumppa. Töissä tulee jonkin verran askelia, teen perusistumatyötä toimistossa ja kotona kotihommia tms.  Yleensä menee jopa yli 20000 askelta.

Vierailija
24/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein teette jos ette 10000 askelta saa kasaan? Mulla se ei vaadi kuin kävelyn töihin ja takaisin, noin 1,5 m suuntaansa ja illalla joku jumppa. Töissä tulee jonkin verran askelia, teen perusistumatyötä toimistossa ja kotona kotihommia tms.  Yleensä menee jopa yli 20000 askelta.

Istumatyö + 2km työmatkat (hyvällä säällä) = n. 3000 askelta päivässä

Pitäisi jaksaa harrastaa liikuntaa päivittäin, mutta liian usein laiskottaa. Huonot elämäntavat näkyvät ja tuntuvat... Oon läski ja elämäntapasairauksia alkoi ilmetä 3-kymppisenä.

Vierailija
25/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kilometriä suunnilleen on 10 000 askelta?

Noin 10 kilometriä. Ihmisen askelväli on suunnilleen metrin, joten 10 000 askeleella tulisi käveltyä noin 10 000 metriä.

Ihmisen askelväli ei todellakaan ole metriä normaalisti kävellessä. Noin pitkällä askelvälillä joutuisi harppomaan kunnolla.

Näin vaa oli jossain mitattu viime vuos sadalla, koe henkilö oli laitettu ihme sähköremmeissä kulkemaan juoksumatolla ja sitten siitä oli sitten samalla laskettu mittanauhalla askelpituus. Voi toki olla että nykyään ihmisten askelpituus on oienempi kuin joku 50 vuotta sitten.

Vierailija
26/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rannekkeeni mukaan aika tasan 5km.

Eiliset askeleet hieman yli 20 000 ja kilometreinä 10,2km.

Sulla on todella pienet askeleet tai mittari vinksallaan... Vaikea kuvitella, että aikuisen askelväli olisi vaivaiset puoli metriä?! Mutta 10 km kävelylenkki päivässä olisi hyvä lähtökohta, jolla saisi edes ylläpidettyä normaalia terveyttä. Se vastaa itselläni n. kahta tuntia kävelyä!

Heh. Juu, ehdottomasti 10 km päivässä. Realistista. Oletko kenties eläkeläinen?

Vähän päälle parituntia päivässä ei ees pahaa tee. Kävele vaikka ensin viiisi kilsa yhteen suuntaan ja toiset viis takaisin.

Vierailija
27/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaapäivänä tulee helposti 15-20 000 askelta kotihommissa, pihatöissä, kauppareissulla jne.

Työpäivinä (vuodeosasto sairaalassa) noin 8-10 000, sen päälle kävelylenkki niin että saa askelmäärää nostettua.

Puhelimen askelmittari on surkea, aktiivisuusrannekkeessa huomattavasti parempi.

Parempi?? Ai senkö takia että aktiivisuus rannekkeeseen tulee helpommin niitä askelia, hah. Senpä takia sen nimikin on aktiivisuus ranneke, se mittaa aktiivisuutta ei pelkkiä käveltyjä askelia vaikka kuvakkeeksi niissä onkin valittu jalan kuvat.

Kyllä se mittaa ihan niitä askeleita.

Mutta niissä on myös muita toimintoja lisäksi.

Olen testannut näiden toimivuutta ja kyllä kännykkäsovellukset ovat surkeita.

Kävelin 50 askelta(laskin itse). Kännykän mukaan askeleita 23, monta vuotta vanhan aktiivisuusrannekkeen (epäilin jo pitkään ettei mittaa kunnolla)mukaan 38, uuden rannekkeen mukaan tasan se 50.

Uusintatestauksessa uusi ranneke näytti tasan oikein, kännykkä mitä sattuu ja vanha ranneke taas 38.

Vierailija
28/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole noin vähän, ainakaan mun askelmittaria jos uskoo. Pituudesta, ja askeleen pituudestahan se on enemmän kiinni!

Mulla on pitkiä lenkkejä monta kertaa viikossa, lähemmäs kahdeksaa kilometriä, ja vain noina päivinä saan tuon 10K täyteen, jos kävelen muutenkin. 5km ei riitä! Mulla on täysin staattinen työ kotona, joten aivan hirveästi saa tehdä ylimääräistä, että askeleet tulisivat täyteen. Useimmiten ei tule. :(

Vierailija
29/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli miten tuota askelmäärää ei saa kasaan.

Itselläni on täysi istumatyö ja vain vähän liikettä työpisteeltä + 40km autolla kuljettava työmatka. Se, että edes tuo 10 000 askelta täyttyisi, vaatii joka päivä esim erillisen lenkin tai vastaavan. Ei sillä, koko päivän istumisen jälkeen liikkeelle lähtö tekee hyvää, mutta joka päivä ei pysty / kerkeä.

Vierailija
30/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työmatka on noin 8metriä. Teen pitkää päivää, lähinnä istuen, välillä seisten. Lounasaikaan kävelen uutamia askeleita. Iltaisin teen lenkin ja välillä jumppaan, pari kertaa viikossa on harrastuksia (ei liikunta) ja muuta kaupungilla ja kaupassakäyntiä ja ystäviä jne. Arkipäivät vaan on niin staattisia, että vaikeaa on.

Vierailija
31/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin 10 kilometriä. Ihmisen askelväli on suunnilleen metrin, joten 10 000 askeleella tulisi käveltyä noin 10 000 metriä.

Ihmisen askelväli ei todellakaan ole metriä normaalisti kävellessä. Noin pitkällä askelvälillä joutuisi harppomaan kunnolla.

Näin vaa oli jossain mitattu viime vuos sadalla, koe henkilö oli laitettu ihme sähköremmeissä kulkemaan juoksumatolla ja sitten siitä oli sitten samalla laskettu mittanauhalla askelpituus. Voi toki olla että nykyään ihmisten askelpituus on oienempi kuin joku 50 vuotta sitten.

Koita laittaa mittanauha lattialle ja yritäpä harppoo metrin askeleita.

Tuossa on ehkä mitattu molempien jalkojen askelpituutta, eli astut molemmilla jaloilla yhden askeleen, silloin tuo metri on lähellä totuutta.

Vierailija
32/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla työmatka on noin 2,3 km suuntaansa ja minunkin työni on perusistumatyötä. En todellakaan saa 10000 askelta kasaan, vaan se jää jonnekin 8000 askeleeseen. Vaikea uskoa, että oikeasti ottaisit päivässä 20000 askelta, ellei se sun "jumppasi" ole jotain raivokasta pomppimista vähintään tunnin ajan. Luultavasti siis kännysi/askelmittarisi on väärässä.

Vierailija
33/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 000 askelta päivässä jo töissä. Osan pystyn korvaamaan myös polkupyörällä, mutta talvipyöräilyä en harrasta.

Vierailija
34/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tulee tosi vähän käveltyä (kiitos sään) mutta tulin juuri reissulta jossa 11 päivän aikana kävelin 13 000 - 16 000 askelta per päivä. Aika paljonhan siihen saa kävellä, n 6 km/pvä

Vierailija
35/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla työmatka on noin 2,3 km suuntaansa ja minunkin työni on perusistumatyötä. En todellakaan saa 10000 askelta kasaan, vaan se jää jonnekin 8000 askeleeseen. Vaikea uskoa, että oikeasti ottaisit päivässä 20000 askelta, ellei se sun "jumppasi" ole jotain raivokasta pomppimista vähintään tunnin ajan. Luultavasti siis kännysi/askelmittarisi on väärässä.

Testattiin kaverin kanssa joskus lenkillä, oli askelmittari ja kännykän versio, kännykän versio näytti saman lenkin pitempänä. Myös matkan mittasi väärin (ollaan mitattu se ihan kartasta/matkamittarilla aikaisemmin)

Aktiivisuusranneke näytti oikein.

Vierailija
36/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mulla tuli eilen Loopiin 9967 askelta ja kilometreissä 5,39 km.

Vierailija
37/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta askelmittari tai aktiivisuusranneke. 

Itse kävelen keskimäärin 6500 askelta tunnissa, joten 15.000 askelta vaatii jo runsaasti liikuntaa pelkän arjen lisäksi. Olen tosin jäänyt askelmittariin koukkuun vuosikymmenessä ja nyt keskiarvo on 19.500 askelta päivässä, kesät talvet, satoi tai paistoi.

Vierailija
38/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rannekkeen mukaan tulee suunnilleen 1000 askelta per kilometri. Saan päivittäin kasaan 5000 - 8000 askelta, toimistotyössä ja pikku lenkeillä koiran kanssa. Jos käyn pidemmän lenkin, niin silloin yleensä täyttyy se 10 000.

Vierailija
39/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mittaa ihan niitä askeleita.

Mutta niissä on myös muita toimintoja lisäksi.

Olen testannut näiden toimivuutta ja kyllä kännykkäsovellukset ovat surkeita.

Kävelin 50 askelta(laskin itse). Kännykän mukaan askeleita 23, monta vuotta vanhan aktiivisuusrannekkeen (epäilin jo pitkään ettei mittaa kunnolla)mukaan 38, uuden rannekkeen mukaan tasan se 50.

Uusintatestauksessa uusi ranneke näytti tasan oikein, kännykkä mitä sattuu ja vanha ranneke taas 38.

No sullapa on sattunut paskoja kännyköitä. Mulla kännykkä laskee ne askeleet, niinkuin lupaakin ja kaikki Aktiivisuus rannekkeet taas laskevat askelien lisäksi myös muun aktiivisuuden (eli askelia päivässä on todellisuudessa askeleet + muu aktiivisuus). Jos näin rautalangasta vääntämällä sinäkin ymmärtäisit miten ne toimivat ja miten niiden kuuluukin toimia.

Vierailija
40/53 |
26.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

....tosin sulla voi olla ne asetukset askelmittarissa tai kännykässä päin honkia laitettu niin silloin tietenkin antaa väärän lukeman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä