Onko totta, että naisen hedelmällisyys loppuu 43v,,
Kommentit (62)
Sattumaa vai ei, mutta isäni syntyi äitinsä ollessa 43.
Samoin äitini nuorin veli on syntynyt äitinsä ollessa 43.
Molemmat mummoni olivat syntyneet ennen Suomen itsenäistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuinka monella on kuukautiset vielä 55-vuotiaana. Minulla nimittäin on, joskin väli voi olla kaksikin kuukautta.
Löytää vain loppumisen keskiarvon eli 50-51 vuotta. Olisin hajonnasta kiinnostunut. Kuulunko esim. kahteenkymmeneen prosenttiin, vai pienemään tai suurempaan vähemmistöön?
Onko linkata tällaisiin tutkimustietoihin kellään?
Minun äitini tyhmänä jätti ehkäisyn pois 54-vuotiaana, kun ajatteli ettei sen ikäinen voi tulla raskaaksi. Tietenkin 55-vuotiaana hän sitten tuli vahingossa raskaaksi. Hän oli varannut ajan aborttia, mutta sai keskenmenon ennen sitä.
Voihan sitä raskaaksi tulla vielä päälle 4-kymppisenä, mutta raskaana pysyminen voikin olla jo sitten vaikeampi rasti vanhenevalla kalustolla.
Pakastakaa munasoluja ,niin saatte terveitä vaaveja 50-vuotiaana:)
Vierailija kirjoitti:
vai jatkuuko lähemmäs menopaussia?
On se totta. Tarkalleen hedelmällisyys loppuu 43 v, 3 kk, 2 päivää ja 10 minuuttia ikäisenä. Tämä faktan tietää kaikki porvoon kätilö yliopiston käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita 40-45 vuotiaana äidiksi tulleita. Ilman hoitoja. Osa näistä on saanut ensimmäisen lapsenkin vasta reilusti yli 40 vuotiaana. Melko normaalia täällä päin maailmaa, että lapsia tehdään vasta yli 35 vuotiaana kun on oma koti, vakaat tulot ja sijoituksia.
40-45 on kyllä ikäkausi, missä naisten elämäntilanne voi olla niin erilainen.
Joku saa vauvan ja toinen on jo täysi-ikäisen lapsen äiti.
Iik akk ou, nyt äkkiä kaikki rikkaat komeat ja lutusen suloisen mukavat miehet jotka haluavat isukiksi tähän ketjuun tyrkyttämään vielä terveitä siittiöitään. Hopihopihopi!!!
Mut on täystyrmätty tässä asiassa. Ei kuulema enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi kuinka monella on kuukautiset vielä 55-vuotiaana. Minulla nimittäin on, joskin väli voi olla kaksikin kuukautta.
Löytää vain loppumisen keskiarvon eli 50-51 vuotta. Olisin hajonnasta kiinnostunut. Kuulunko esim. kahteenkymmeneen prosenttiin, vai pienemään tai suurempaan vähemmistöön?
Onko linkata tällaisiin tutkimustietoihin kellään?
Minun äitini tyhmänä jätti ehkäisyn pois 54-vuotiaana, kun ajatteli ettei sen ikäinen voi tulla raskaaksi. Tietenkin 55-vuotiaana hän sitten tuli vahingossa raskaaksi. Hän oli varannut ajan aborttia, mutta sai keskenmenon ennen sitä.
Niin, kyllä tuon ikäiselle luonto useimmiten hoitaa asian. Yleensä sikiössä jotain poikkeavaa.
Kuinka monta tuon ikäisenä lapsen saanutta tunnet?
Kyllä se siinä huitteilla loppuu. Mies puolestaan voi siittää nuoren kauniin 16-vuotiaan vielä kuolinvuoteellaankin
Vierailija kirjoitti:
vai jatkuuko lähemmäs menopaussia?
Tämä varmaan onkin se kaikkein paras paikka kysellä tuota asiaa, vai?
Sain kaksi ekaa lasta 32 ja 34 vuotiaana. Molemmat tärppäsi ekasta kierrosta. Kolmatta aloin yrittämään ollesani 37v, mutta silloinpa oli jo hedelmällisyys ”romahtanut”. Yritystä kesti 5 vuotta, josta kolme vuotta (ja montatuhatta euroa) ol lapsettomuushoitoja. Viisi keskenmenoa. Mutta viimein sitten viime kesänä syntyi terve lapsi, olin siis silloin 42.
Joten omalla kohdallani se tilastokäyrä oli totta (muistan sen graafin oikein hyvin missä hedelmällisyys romahtaa 35v kohdalla ja käyrä graafissa syöksyy pohjaa kohti ;)
Katsokaa kirkonkirjoja ajalta ennen kuin oli ehkäisyä (ja samoin niitä hedelmöityshoitoja) saatavilla. Siellä vilisee yli 40-vuotiaita synnyttäjiä. Hyvin moni sai viimeisen lapsensa 45-47-vuotiaana, sitä vanhempana lapsen saaneita onkin sitten jo todella harvassa.
Ja nykyaikana Suomessakin on lähes joka vuosi 1-5 yli 50-vuotiasta synnyttäjää, useimmiten suurperheiden äitejä jo ennestään. Kun ehkäisyä on tarjolla, suuri osa naisista valitsee olla saamatta lapsia nelikymppisenä, mutta se ei tarkoita sitä, että hyvin moni ei siinä halutessaan vielä onnistuisi.
Aika vähän tuon ikäluokan naiset lapsia saavat enää.
Mulle on sanottu, että ihan hyvin voisin saada lapsen ja olen 43v.
Isoisoäitini sai kaksoset 52-vuotiaana.
Vanhat kirkonkirjat löytyvät netistä. Näissä on kuolinsyyt. Niistä löytyy ikävälillä 50 - 60 vuotta kuolinsyinä mm. joillakin synnytys, joillakin vanhuus.
Mitä väliä,eihän tuon ikäinen enää harrasta seksiäkään.