Miten järjestää ihanat häät edullisesti?
Miten voisi järjestää pienellä budjetilla ihanat häät? Onko kokemuksia, vinkkejä? En haluaisi lähteä ottamaan hirveästi lainaa vain häitä varten.
Kommentit (12)
Helpointa on rajata vieraiden määrä. Meillä oli viisi vierasta, ravintolalasku kartanohotellissa oli luokkaa 1000-1500 ja siihen sisältyi meidän hääyömmekin.
Anteeksi tietämättömyyteni mutta ottaako joku oikeasti lainaa häitä varten?
Meillä mentiin säästöillä naimisiin sitten, kun saatiin budjetti täyteen. 2 vuotta säästettiin ahkerasti ja elettiin aika tiukoilla, mutta se kannatti. Ihanat häät oli.
Mulle ihanat häät olisi vihkiminen + häämatka. En ole päivä prinsessana -tyyppiä.
Menkää naimisiin, älkää kertoko kenellekään, juhlistakaa naimisiinmenoa kahdestaan vaikkapa kylpyammeessa kynttilänvalossa viiniä juoden.
Komppaan vieraslistan rajaamista. Me kutsuimme vain ne ihmiset, joiden toivoimme oikeasti olevan paikalla. Kaikki vieraat olivat meille tärkeitä ja läheisiä, ketään ei kutsuttu vain velvollisuudesta. Pienempi vierasjoukko -> pienempi (intiimimpi, tunnelmallisempi) juhlatila, vapautuneempi tunnelma, pienempi lasku juhlien jälkeen :)
Mekkoni maksoi 100e, miehen puku oli kaapista, meikkasin itse ja tein kukkakimpun kieloista. Hiukset kävin letittämässä lähiön kampaajalla, maksoi 25e.
Omalla autolla maistraattiin ja täysin oma kaksin pidetty vihkiminen. Maistraatin virkailijat vain kävivät todistamassa.
Ravintolasta varattu oma tila jossa söimme rauhassa pitkän kaavan mukaan. Lasku 180e.
Illalla soudettiin saareen uimaan, saunomaan ja paistamaan makkarat 0e. Maailman romanttisin päivä oli meille se silloin 14 vuotta sitten.
Suurimpia kulueriä olivat pitopalvelu, alkoholi, puku, juhlatila, valokuvaaja ja bändi.
Eli jos tekee itse ruuat, tarjoaa vain vähän alkoholia, hankkii halvan puvun ja juhlatilan eikä palkkaa valokuvaajaa tai bändiä niin säästää aika paljon. Tämä siis jos haluaa vieraita enemmän kuin se pari. Koristeetkin toki maksoivat, joten jos voi käyttää vanhaa, luonnontuotteita tai karsia pois niin syntyy taas säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on rajata vieraiden määrä. Meillä oli viisi vierasta, ravintolalasku kartanohotellissa oli luokkaa 1000-1500 ja siihen sisältyi meidän hääyömmekin.
Näistä ihanista juhlista vielä: veljeni otti hääkuvat (on kuvannut paljon häitä), mun mekko maksoi 200 ja mies oli teettänyt puvun jo aiemmin tyttärensä lakkiaisiin. Kampaajalla ja meikissä kävin. Tosin meillä nyt ei muutenkaan ollut tarkoitus päästä halvalla, ei vaan haluttu isoja juhlia.
En ole aloittaja, mutta olen miettinyt omalla kohdalla tuota budjettiasiaa nimenomaan vieraslistan karsimisella, mutta voin vain kuvitella minkälainen haloo syntyy jos kutsun vain ne ihmiset, jotka OIKEASTI haluan. Millä perustelen sen, että äitin sisko, joka on minulle läheinen ja rakas ihminen saa kutsun, muttei isän sisko, vaikka onkin sylikummini.
Olen nähnyt tv:ssä:
- tehkää omasta takaa kukkaistytöt ja sormuksenkantajapojat, säästyy kun ei tarvitse vieraiden lapsille kustantaa
- käykää ostamassa Virosta iso lasti juhlajuomia
- osta liian pieni hääpuku, se on varmaan halvempi kuin sopivan kokoinen. Sellainen, jota voit nykiä koko illan ylöspäin. Sen täytyy olla halvempi, miksi muuten niin moni sen ostaa
- värkkää lautaliinoista kukkia ja laita niitä hiustesi lisäksi maamiesseuran riihen koristeluun
- viinapullon korkin renkaista sormukset
- suututa appi ja anoppi, säästyy ruuissa kun eivät tule häihin
- panosta juomiin ja säästä ruuissa, kukaan ei muista mitä söi kun on tarpeeksi nauttinut juhlajuomia
- palkkaa naapurin goottinuori dj:ksi anna vapaat kädet. Jos on täysi ikäinen soittaa kyllä koko illan juoma- ja tupakkapalkalla
- hääkakuksi paista kääretorttupohja, päälle mansikkahilloa ja marenkia. Ja muista polkaista leikatessa ja tökkiä kakkua sulhasen naamaan. On romanttisinta ikinä!
- pistä vieraat siivoamaan juhlatilat pikkutunneilla. Juomapalkalla tietysti, just siinä vaiheessa kun alkaa laskuhumala iskeä. Tekevät mitä vaan kun saavat lisää juotavaa
Kaiken tämän olen oppinut Satuhäät ohjelmasta. On siis varmasti hyviä ohjeita, koska ne häät on niin ihania. Ja ei mitään ökyä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta olen miettinyt omalla kohdalla tuota budjettiasiaa nimenomaan vieraslistan karsimisella, mutta voin vain kuvitella minkälainen haloo syntyy jos kutsun vain ne ihmiset, jotka OIKEASTI haluan. Millä perustelen sen, että äitin sisko, joka on minulle läheinen ja rakas ihminen saa kutsun, muttei isän sisko, vaikka onkin sylikummini.
Sillä, että ne ovat teidän juhlanne ja te päätätte.
Millaiset häät ovat mielestäsi ihanat?