Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jotkut kehtaavat olla tekemättä yhteisiä pihatöitä rivitalossa?

Vierailija
24.01.2018 |

Rivitalossamme on yhdessä sovittu että pihatyöt, lumenluonnit, hiekottaminen, nurmikonleikkuu tehdään yhdessä, siis huoltoyhtiön palveluja ei olla ostettu. Miten jotkut oikeasti voivat olla tekemättä mitään? Ymmärrän hyvin sen että jos on jokin fyysinen vamma eikä sen vuoksi pysty. Tällöin kiutenkin pitäisi se oma osuus hoitaa jotenkin, eli pyytää jotakin läheistä apuun tai ostaa joku tekemään oma osuus pihatöistä. Myös perheen teini-ikäiset pystyvät tekemään joitakin pihatöitä. Otan tämän esiin seuraavassa yhtiökokouksessa kun näyttää siltä että näistä töistä luistetaan vaan ihan tuosta vaan ja oletetaan että toiset tekee niitä aina ihan mielellään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne taloyhtiön pihatyöt lapsille kuulu.

Vierailija
2/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopu syntyy, kun hankitte ulkopuolisen tekijän.  Turhaa riitaa syntyy aina kun hommat pitäisi tehdä talkoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on omistajista niin vaikea ymmärtää. Vuokralaisia taas ei välttämättä aina niin kiinnosta, jos tällaisista ehdoista ei oo mainittu vuokrauksen yhteydessä..

Vierailija
4/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhteisesti sovittu? Onko ollut mahdollisuutta kieltäytyä?

Noissa on se, että jos yksikin on asiaa vastaan, niin homma ei silloin toimi. Itse en taisteli tuulimyllyjä vastaan, vaan toisin epäkohdan ilmi ja vaatisin huoltoyhtiön palkkaamista.

Meillä on 19 asuntoa ja huoltoyhtiö on hankittu. Silti duunia riittää meille asukkaille, meille jotka halutaan tehdä. Ei siihen kaikkia velvoiteta.

Ei ole homma eikä mikään kolata tätä talon vierustaa samalla, kun ulkoilee muksujen kanssa. Tai kesällä ajaa taloyhtiön nurtsitkin samalla, kun leikkurin on ottanut esille omaa asukaspihaa varten.

Pakkopullana en suostu tekemään. Esim, että lumet pitää olla aurattuna arkisin ennen kello kuutta. Tai nurtsi tietyn pituinen koko kesän. Välillä saa mun puolesta rehottaakin.

Vierailija
5/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni taloyhtiössä on tällainen tilanne. Eli neljän asunnon rivarissa nykyasukkaista vain lähes kahdeksankymppiset vanhempani tekevät esim. lumitöitä yhteiseltä alueelta, hiekoittavat kulkureittejä ja kellarin rappusia ja leikkaavat nurmikoita. Tekivät vielä joitain talvia sitten aina lopulta myös välillä naapureiden hiekoitukset ja lumityöt, kun oli päiväkausia vain kinostunut lunta tao reitit olleet peilijäässäniin, etteivät esim. postinjakajat päässeet kulkemaan ja hätätapauksessa olisi hälytysajoneuvoilla tehnyt tiukkaa. Muut eivät kuulemma ehdi, kun ovat työssäkäyviä ihmisiä. Kummasti vain silloin, kun itse lapsena tuolla asuin, kaikkien perheiden työssäkäyvät ihmiset ehtivät lumityöt ja muut yhteiset asiat vuorollaan ja yhdessä hoitaa - ja lapset auttoivat. Eli vika ei ole ehtimisessä, vaan nykyisen 30-50-vuotiaiden sukupolven itsekeskeisyydessä ja laiskuudessa - kivampi että naapurin pappa kuolee sydänkohtaukseen muiden lumitöitä tehdessä, kunhan itse ei tarvitse tehdä mitään, mikä ei ole kivaa ja mistä ei ole suoraa hyötyä vain ja ainoastaan itselle.

Vierailija
6/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina löytyy niitä, jotka menee muiden kustannuksella. Aika naivisti ootte kuvitellut että homma pelaa talkoilla. Säännöt pitää olla sellaiset että kukaan ei voi luistaa vastuusta joko maksamatta tai tekemättä hommia.

Vierailija
7/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli entisessä yhtiössä sellainen tilanne, että sinne peräjälkeen kaksi nuorta perhettä kerrostalosta. Molempien kanssa piti käydä keskustelu siitä, että "taloyhtiö" ei tarkoita samaa kuin huoltoyhtiö eli vaikka pihojen kolaaminen on taloyhtiön vastuulla, niin ei meillä ole mitään talonmiestä tekemässä niitä, vaan jos olet osakas, niin sinua sitoo yhteisesti päätetyt asiat. Näille samoille tyypeille piti sitten myös kertoa se, että ei ole loogista valittaa korkeasta vastikkeesta ja vaatia noita palveluita ja lisäksi kalliita remontteja seuraavalle vuodelle.

Eli joidenkin kohdalla kyse on siitä, ettei vaan ymmärretä mitä tarkoittaa omistaa osake taloyhtiöstä ja mitä vastuita sen mukana tulee.

Ja sitten joidenkin kohdalla kyse on laiskuudesta.

Vierailija
8/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa on se, että jos yksikin on asiaa vastaan, niin homma ei silloin toimi. Itse en taisteli tuulimyllyjä vastaan, vaan toisin epäkohdan ilmi ja vaatisin huoltoyhtiön palkkaamista.

Meillä on 19 asuntoa ja huoltoyhtiö on hankittu. Silti duunia riittää meille asukkaille, meille jotka halutaan tehdä. Ei siihen kaikkia velvoiteta.

Ei ole homma eikä mikään kolata tätä talon vierustaa samalla, kun ulkoilee muksujen kanssa. Tai kesällä ajaa taloyhtiön nurtsitkin samalla, kun leikkurin on ottanut esille omaa asukaspihaa varten.

Pakkopullana en suostu tekemään. Esim, että lumet pitää olla aurattuna arkisin ennen kello kuutta. Tai nurtsi tietyn pituinen koko kesän. Välillä saa mun puolesta rehottaakin.

Harvoin on yhteisesti sovittu. Noissa on aina se muutama joka jyrää muiden mielipiteet ja muut eivät uskalla alkaa tappelemaan vastaan koska sitten puhutaan paskaa selän takana ja yritetään saada muutkin sinua vastaan. Nämä on niin nähtyjä juttuja.

Vierailija
9/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne kokouksissa olleet myös niitä, jotka itse asuvat näissä asunnoissa?

Vierailija
10/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin on yhteisesti sovittu. Noissa on aina se muutama joka jyrää muiden mielipiteet ja muut eivät uskalla alkaa tappelemaan vastaan koska sitten puhutaan paskaa selän takana ja yritetään saada muutkin sinua vastaan. Nämä on niin nähtyjä juttuja.

Sepä se ja vielä se natisevin osa ei käy kokouksissa, joissa asioista päätetään.

Näistä pitäisi tehdä salainen lippuäänestys, että kaikki saisivat äänensä kuuluviin, jotka haluaa.

Talkootyö harvoin toimii koko taloyhtiön voimin.

Vierailija
11/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki eivät halua tehdä itse, niin sitten huoltoyhtiö. Vaikea pakottaa ihmistä kolailemaan lumia aamuviideltä. Varsinkin jos ovat vuokralla.

Vierailija
12/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkootyöt on aina vapaaehtoisia. Ei tulisi mieleenkään alkaa mitään lumia luomaan, jos muut eivät halua huoltoyhtiötä palkata.

Vierailija
13/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei kuulu meille. Hoitakoon muut asukkaat. Hyvä jos saan omat portaat lapioitua.

Vierailija
14/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalossamme on yhdessä sovittu että pihatyöt, lumenluonnit, hiekottaminen, nurmikonleikkuu tehdään yhdessä, siis huoltoyhtiön palveluja ei olla ostettu. Miten jotkut oikeasti voivat olla tekemättä mitään? Ymmärrän hyvin sen että jos on jokin fyysinen vamma eikä sen vuoksi pysty. Tällöin kiutenkin pitäisi se oma osuus hoitaa jotenkin, eli pyytää jotakin läheistä apuun tai ostaa joku tekemään oma osuus pihatöistä. Myös perheen teini-ikäiset pystyvät tekemään joitakin pihatöitä. Otan tämän esiin seuraavassa yhtiökokouksessa kun näyttää siltä että näistä töistä luistetaan vaan ihan tuosta vaan ja oletetaan että toiset tekee niitä aina ihan mielellään.

Ei tämmöiset sopimukset ole mitään sitovia. Sitä varten hommataan huoltoyhtiö tai palkataan ihminen. Vapaaehtoiset saavat toki tehdä marttyyrina miten paljon haluavat. "Yhteiset sopimukset" eivät ole millään tavalla sitovia.

Vierailija
15/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nimenomaan alkoi olla pakkopullaa ja osa kylmästi laistoi hommista. Työssäkäyvät eivät jaksaneet aamukuudelta tehdä isoja lumitöitä ennen töihin menoa, nurmikko oli sovittu leimattavan kahdesti viikossa, mutta jotkut eivät leikanneet ollenkaan tai sitten taloyhtiön valittajamuori kävi huutamassa, että väärinä päivinä leikataan (to ja su on ihan yhtälailla kahdesti viikossa kuin ma ja pe!) eläkeläiset olivat tosiaan vaatimassa sekä sitä ennen kuutta lumitöitä että itselleen vapautuksia talonmiesvuoroista, jolloin työssäkäyville vuoroja tuli aina vain enemmän ja enemmän. Ensin otettiin auraus, sitten myös hiekoitus ja nyt myös muu kiinteistönhuolto eli lähinnä nurmikonleikkaus ja pihalamppujen vaihto. Innostus hommaan meni, kun aikansa oli kuullut valitusta ihmiseltä, joka itse ei tee yhtään mitään. Olkoon koko talkoohomma.

Vierailija
16/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pienessä taloyhtiössä on vain neljä asuntoa. Jokaisella on vuorollaan 2 viikkoa kestävä talonmiesjakso. Kesällä nurmikon leikkuuta ja talvella lumen luontia. On siis tuurista kiinni jos lunta ei omalla vuorolla sadakaan. Yleensä joko omalla vuorolla sataa tai sitten yksin asuvan selkävaivaisen naapurintädin vuorolla. Olen kyllä mennyt fiksuna ihmisenä auttamaan myös naapurin vuorolla. Soranlevityshomma sovittiin erillisenä talkoopäivänä ja siellä oli kyllä jokaisesta asunnosta joku töissä. Ellei itse niin joku muu tuttava auttamassa. Pienessä taloyhtiössä tämä toimii.

Vierailija
17/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästääkö tossa huoltoyhtiön ottamatta jättämisessä sitten kovinkin merkittävästi?

Vierailija
18/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen auraauton palkkaaminen ei paljon maksa ja sen loppuosan auraamiseen ja nurmikon leikkaamiseen voi hyvin palkata muutaman hyväkuntoisen eläkepapan. Lehtien haravoinnit taas hoitaa paikallinen 4h. Meillä kustannukset nousivat noin 1500€ vuodessa, kun kiinteistöhuollot ulkoistettiin kokonaan ja kenenkään ei tarvitse huolehtia mistään.

Vierailija
19/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästääkö tossa huoltoyhtiön ottamatta jättämisessä sitten kovinkin merkittävästi?

Tuskin. Ei huolto niin paljoa maksa. Jotkut pihtarit ei vaan halua maksaa sitä vähääkään. Taloyhtiöissä on aina näitä joille asioiden suuruusluokat ovat täysi mysteeri. Tossa voi tulla pieneksi aikaa pieniä säästöjä, kun asiat eivtä mene pieleen. Mutta sitten kun on se tee-se-itse-mies joka ryssii kaiken niin johan homma alkaa kusemaan.

Vierailija
20/28 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempieni taloyhtiössä on tällainen tilanne. Eli neljän asunnon rivarissa nykyasukkaista vain lähes kahdeksankymppiset vanhempani tekevät esim. lumitöitä yhteiseltä alueelta, hiekoittavat kulkureittejä ja kellarin rappusia ja leikkaavat nurmikoita. Tekivät vielä joitain talvia sitten aina lopulta myös välillä naapureiden hiekoitukset ja lumityöt, kun oli päiväkausia vain kinostunut lunta tao reitit olleet peilijäässäniin, etteivät esim. postinjakajat päässeet kulkemaan ja hätätapauksessa olisi hälytysajoneuvoilla tehnyt tiukkaa. Muut eivät kuulemma ehdi, kun ovat työssäkäyviä ihmisiä. Kummasti vain silloin, kun itse lapsena tuolla asuin, kaikkien perheiden työssäkäyvät ihmiset ehtivät lumityöt ja muut yhteiset asiat vuorollaan ja yhdessä hoitaa - ja lapset auttoivat. Eli vika ei ole ehtimisessä, vaan nykyisen 30-50-vuotiaiden sukupolven itsekeskeisyydessä ja laiskuudessa - kivampi että naapurin pappa kuolee sydänkohtaukseen muiden lumitöitä tehdessä, kunhan itse ei tarvitse tehdä mitään, mikä ei ole kivaa ja mistä ei ole suoraa hyötyä vain ja ainoastaan itselle.

Maailma ja työelämä on muuttunut. Asuisin omakotitalossa, jos ehtisin tekemään noita töitä tai fyysisesti jaksaisin. Minulla menee työmatkoihin ja työpäivään vähintään 10 tuntia, yleensä 11-12 tuntia, ja lapsille pitää tehdä ruokaa, kuskata harrastuksiin ynnä muuta. Asun rivitaloyhtiössä, joissa nuo työt hoitaa huoltoyhtiö, ja hyvä niin, ja isännöitsijä muut hommat.

Ap ottakaa huoltoyhtiö. Loppuu turhanaikainen riitely. Jos ei ole valmis itse tekemään, sitten maksetaan vastikkeessa että joku sen tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme