Miten jotkut kehtaavat olla tekemättä yhteisiä pihatöitä rivitalossa?
Rivitalossamme on yhdessä sovittu että pihatyöt, lumenluonnit, hiekottaminen, nurmikonleikkuu tehdään yhdessä, siis huoltoyhtiön palveluja ei olla ostettu. Miten jotkut oikeasti voivat olla tekemättä mitään? Ymmärrän hyvin sen että jos on jokin fyysinen vamma eikä sen vuoksi pysty. Tällöin kiutenkin pitäisi se oma osuus hoitaa jotenkin, eli pyytää jotakin läheistä apuun tai ostaa joku tekemään oma osuus pihatöistä. Myös perheen teini-ikäiset pystyvät tekemään joitakin pihatöitä. Otan tämän esiin seuraavassa yhtiökokouksessa kun näyttää siltä että näistä töistä luistetaan vaan ihan tuosta vaan ja oletetaan että toiset tekee niitä aina ihan mielellään.
Kommentit (28)
Teen omalla puolella pihatyöt ja oven edustan kolaan. Takapihan nurtsin ajan. Hoidan oman tonttini niin sanotusti. Minä en keräile naapurien roskia enkä niiden kakaroiden jälkiä siivoa. Ei kuulu mulle.
Viime päivien jälkeen kallistun myös huoltoyhtiön kannalle. Eipä näkynyt tekijöitä. Yhtiökokouksessa kaikkien mielestä kumminkin hyvä idea, että tehdään vuoroviikoin.
Samat tekijät ovat kumminkin aina tekemässä ja muut tulevat siivellä.
Huoltoyhtiö peliin ja kaikki maksaa.
Huoltotyöt pitäisi päättää yhtiökokouksessa niin, että kysytään haluaako yksikään ulkopuolista tekijää eikä mennä enemmistön mukaan talkoilla.
Tai vähintään tehdä päätökset tammi-helmikuussa eikä syksyllä, kun ei muisteta kuinka raskasta se oikeasti on.
Asuntoa etsiessä skippasin kaikki kohteet joissa huoltotyöt tehdään talkoolla... mitä pienempi yhtiö, sitä varmemmin kiersin kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni taloyhtiössä on tällainen tilanne. Eli neljän asunnon rivarissa nykyasukkaista vain lähes kahdeksankymppiset vanhempani tekevät esim. lumitöitä yhteiseltä alueelta, hiekoittavat kulkureittejä ja kellarin rappusia ja leikkaavat nurmikoita. Tekivät vielä joitain talvia sitten aina lopulta myös välillä naapureiden hiekoitukset ja lumityöt, kun oli päiväkausia vain kinostunut lunta tao reitit olleet peilijäässäniin, etteivät esim. postinjakajat päässeet kulkemaan ja hätätapauksessa olisi hälytysajoneuvoilla tehnyt tiukkaa. Muut eivät kuulemma ehdi, kun ovat työssäkäyviä ihmisiä. Kummasti vain silloin, kun itse lapsena tuolla asuin, kaikkien perheiden työssäkäyvät ihmiset ehtivät lumityöt ja muut yhteiset asiat vuorollaan ja yhdessä hoitaa - ja lapset auttoivat. Eli vika ei ole ehtimisessä, vaan nykyisen 30-50-vuotiaiden sukupolven itsekeskeisyydessä ja laiskuudessa - kivampi että naapurin pappa kuolee sydänkohtaukseen muiden lumitöitä tehdessä, kunhan itse ei tarvitse tehdä mitään, mikä ei ole kivaa ja mistä ei ole suoraa hyötyä vain ja ainoastaan itselle.
Maailma ja työelämä on muuttunut. Asuisin omakotitalossa, jos ehtisin tekemään noita töitä tai fyysisesti jaksaisin. Minulla menee työmatkoihin ja työpäivään vähintään 10 tuntia, yleensä 11-12 tuntia, ja lapsille pitää tehdä ruokaa, kuskata harrastuksiin ynnä muuta. Asun rivitaloyhtiössä, joissa nuo työt hoitaa huoltoyhtiö, ja hyvä niin, ja isännöitsijä muut hommat.
Ap ottakaa huoltoyhtiö. Loppuu turhanaikainen riitely. Jos ei ole valmis itse tekemään, sitten maksetaan vastikkeessa että joku sen tekee.
Ja sinä kuvittelet, ettei ennen näin ollut? Mihin perustat tuon kuvitelmasi?
Ketä kiinnostaa miten ennen tehty. Ihmiskunnan on tarkoitus kehittyä ja vähentää turhia töitä.
Jos väkisin halutaan verrata vanhaan aikaan, niin työn tuottavuus on noussut tolkuttomia määriä ja iso osa sen ajan työstä on nykyajan mittapuulla hyödytöntä näpräämistä.
Sama sitten 30 vuoden päästä verrattuna nykyaikaan.
Kovin on tuttua tämä osan laistaminen! Meillä viiden asunnon yhtiö. Yhdet eivät tee mitään, eivät lumitöitä eivätkä nurtsinleikkuuta. Juuri nämä osakkaat osallistuvat harvoin kokouksiinkaan, mutta silti kovaäänisimmin jaksavat kuitenkin valittaa ja kritisoida päätöksiä jälkikäteen. Kun ehdotettiin ulkopuolisen isännöitsijän palkkaamista, sekään ei sopinut (liian kallista), mutta itse eivät kuitenkaan suostuneet jaetusti hoitamaan yhteisiä asioita, kuten maksuliikennettä. Melkoinen pattitilanne ja ilmeisen tavallinen. Toiset vaan on härskimpiä ja ikävämpiä kuin toiset. Nyt odotamme, että muuttavat pois.
Aiheeseen liittyy myös sellainen vanha viisaus, että jos asut taloyhtiössä, jossa pihatyöt tehdään talkoilla, niin ei pidä laskea muiden eikä ITSESI tekemiä työtunteja. Silloin olet itse valinnut asuvasi noin ja olet vastuussa yhtiön ylläpidosta.
Ja monen mielestä näistä asioista ei voi olla yhteistä sopimusta. Kyllä voi, se sopimus syntyy yhtiökokouksessa, jossa asia päätetään enemmistön mielipiteen mukaan. Päätös on osakkaita sitova, ihan samalla tavalla kuin vaikka vastikkeen määrä. Jos homma ei toimi, niin yhtiö voi myös päättää ostaa tietty määrä työtä ulkoa. Kaikki eivät voi tai pysty tekemään yhtä paljon töitä kuin muut. Lintsaamalla omasta vuorosta aiheuttaa hallaa omistamalleen yhtiölle ja on samalla huono naapuri. Jos kokouksen päätös ei miellytä, niin voi itse ehdottaa seuraavassa kokouksessa vastikkeen nostamista ja palveluiden ostamista.
Ja sinä kuvittelet, ettei ennen näin ollut? Mihin perustat tuon kuvitelmasi?