paljonko te saatte toimeentuloa? mulle jää 460 e kuussa
http://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara
paljonko te saatte toimeentuloa? mulle jää 460 e kuussa
tuossa lukee että jokaisen pitäs saada 490 e kuussa
Perusosa on kiinteä summa, joka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin. Perusosan määrä on laskennallinen, ja sen suuruudesta säädetään toimeentulotukilaissa. Määriä tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksin mukaan.
Vuonna 2018 toimeentulotuen perusosan määrä on yksin asuvalle 491,21 e/kk. Katso taulukosta, miten muiden kuin yksin asuvien perusosa lasketaan.
saan 393 e asuntotukee
350 e toimeentulotukee
ja 518 e käteen työkkkäriä
- vuokra 800 e = 461e
rupesinkin funtsimaan miksi syksyllä sain samaan asuntoon 385 toimeentulotukea, onko minua rangaistu sillä että on liian iso asunto! muttei sitä mainita lausunnossa!!!! tosin sain 457 e joulukuussa veronpalautusta, onko siitä vähennetty sitten kevääksi joka kuulle vähän? mutta ei sekään selittäs tuota, koska saan 4 kdelle taas toimeentulotukea, 350 e joka kuukausii
Kommentit (18)
onko syy että mulal on liian kallis vuokra
kertokkee vastaus miksi multa varastetaan rahat pois?
Mulle jää enää alle 2000€/kk.... jotkut toki kutsuvat sitä palkaksikin, mutta ei silläkään summalla suomessa omillaan kunnolla elä.
No varmaan liian korkea vuokra. Meneekö se kelan vuokrarajojen yli?
Saan toimeentuloa 5000€ kuussa brutto, koska käyn töissä. Suosittelen samaa sinulle, senkin parasiitti!
Mulle maksetaan ihan vaan palkkaa ja ihan itse joudun maksamaan myös asuntolainani lyhennykset. Katsos kun osa kirjoittajista käy ihan päivätöissä eikä trollaa täällä multinikillä 24/7 kuten sinä ap teet.
Eihän tuosta saa tolkkua kun ap ei kerro mikä on vuokra. Ja onko jotain muita hyväksyttäviä menoja.
Mä saan toimeentuloa kokopäivätyössä noin 15 €/h brutto.
Oisin varmaan jokuseen kymppiin oikeutettu mutta en katso, että se paperisota olisi sen arvoista.
Nettopalkka
1720
Elarit
155
Asumistuki
159
Lapsilisä
143
Vuokra
710
Sähkö
30
Vesi
30
Lääkkeet
~80€
Vierailija kirjoitti:
mene loinen töihin.
Mä teen 40h. viikossa töitä ja saan toimeentulotukea. -ohis
Missä kaupungissa asut? 800 on kyllä yksin asuvalle liian korkea vuora anyways
http://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5…
Hallitus on esittänyt, että yleisen asumistuen enimmäisasumismenoja rajoitetaan. Rajoitus johtuu valtion talousarvioesityksessä esitetyistä säästötavoitteista, ja sillä pyritään myös kattamaan lisäkustannuksia, jotka koituvat opiskelijoiden siirtämisestä yleisen asumistuen piiriin. Kuntaryhmissä 1 ja 2 sovellettaisiin vuonna 2017 samoja enimmäisasumismenoja kuin vuonna 2016. Kuntaryhmissä 3 ja 4 enimmäisasumismenoja alennettaisiin 5 %:lla. Erikseen maksettavina vesimaksuna ja lämmityskustannuksina hyväksyttäisiin sama määrä kuin tänä vuonna.
Kansaneläkeindeksin leikkaaminen 0,85 %:lla tarkoittaa yleisessä asumistuessa sitä, että tuen perusomavastuu kiristyy. Hakijan tulojen tulee olla hieman pienemmät kuin tänä vuonna, jotta hänellä olisi oikeus täysimääräiseen asumistukeen. Vuonna 2017 täysimääräiseen tukeen oikeuttaa 597 euron kuukausitulo lisättynä 99 eurolla jokaista ruokakuntaan kuuluvaa aikuista ja 221 eurolla jokaista ruokakuntaan kuuluvaa lasta kohden. Lisätietoa asumistuen perusomavastuusta.
vuokra mulla 800 e ja 65 n ja kela valittaa etä pitäs olla pienempi asunto utta ei ole kunta antanut tosin muutin tähän vasta syksyllä kun kaupunki ei antanut asuntoo, niin ei ne kyllä sanoneet päätöksessään miksi nyt alempi tuki kuin syksyllä
eli 35 e huonompi on nyt kuin syksyllä tuki
ap
Minä sain just 197eur toimeentulotukea, että ihan kiitettävästi vähemmän, mitä kelan sivuilla on ilmoitettu sen olevan. Yhteensä tukia on n.900eur/kk, joista maksan vuokran (463eur) ja laskut.
Katso se päätöksen laskelma ja vertaa sitä aiempaan laskelmaan. Siellä aiemmassa päätöksessä voi olla teksti mihin saakka ylikallis vuokra huomioidaan kokonaisuudessaan.
ehkä noin satkun kuussa saan käyttää itseeni pakollisten kulujen jälkeen, avokki tienaa reil tonnin kuussa vuokratyössä ja vuorot vaihtelee jatkuvasti, eisaa palkallista lomaa ja saikutkin omaan piikkiin, että jee
hän tosin maksaakin yleensä suurimman osan vuokrasta, itse yritän päästä opiskelemaan
En saa yhtään.