Miksi vähemmän kouluttautuneita pidetään tyhminä?
Siis virallisesti vähemmän opiskelleita. Aivan kuin ihminen ei voisi tietää ja taitaa muutenkin asioita, etenkin nykyään, kun verkosta löytää tietoa joka lähtöön.
Onko korkeasti koulutettu ihminen automaattisesti älykkäämpi tai sivistyneempi kuin vähemmän koulutettu?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alle 60-vuotiaat jotka ovat kiinnostuneita maailmanmenosta ja osaavat keskustella perustellen, ovat kouluttautuneet. Ne jotka eivät osaa perustella mielipiteitään ja eivät ole kiinnostuneita muusta kuin arkielämästä, ovat kouluttamattomia. Näin oman kokemukseni mukaan. Toki on kaupan kassoja jotka opiskelevat lääketiedettä vapaa-ajallaan, mutta en tunne yhtään.
Mutta eihän kukaan ole tyhmä. Maailmassa ei ole yhtään tyhmää ihmistä. Jos joku menee sanomaan jotakuta tyhmäksi (paitsi poliitikkoa) hän on paha ihminen ja hänet tuomitaan.
Olipas jäykkää spekulointia. Oletko koskaan miettinyt sitä vaihtoehtoa, että ihmiset ovat monitahoisia/ vireisiä eikä kemiat aina matsaa sen vertaa, että sujuvaa ajatustenvaihtoa syntyisi?
Mitä tuo tarkoittaa?
Mulla on kolme lasta joista amiksen käynyt on älykkäin.
Hän ei vain ollut lukija- vaan tekijätyyppi joten olisi ollut ihan turha pakotta johonkin jatko-opintoihin. Eli älykkyys ei välttämättä ole pelkkää kirjaviisautta vaan muuta sivistystä, tilannetajua, herkkyyttä ymmärtää asioita, yritteliäisyyttä, kykyä löytää tuottava bisnes, stressin sietokykyä ja varmuutta siitä että on oikealla tiellä. Ei ehkä ymmärrä kvanttifysiikkaa (ei tosin yliopiston käynytkään) mutta eipä sitä työssään tarvitsekaan:)
Mikä tässä nyt loukkaa? Koulutetuilla on keskinmäärin selvästi korkeampi äo. Yksilönä joku voi olla amistaustalla hyvinkin älykäs, mutta korkeakoulun käynyt on harvoin alle keskiarvon. Korrelaatio on selkeä ja se ei kerro yksilön tilanteesta mitään, mutta vertaillessa isoja ryhmiä, se noudattaa noita linjoja.
lentäjät ovat amiksia. en pitäisi heitä tyhmänä
Mitenkä niin opintolainan saa vain kerran?
Entäs nämä "korkeasti koulutetut" humanistit joita pidetään huippuälykkäänä kun tuollaisia tutkintoja voi hankkia kuka tahansa jos viitsii lukea?
Nykyään yliopistoihin päästäkseen ei tarvitse edes olla mikään erityisen älykäs, sinne pääsee ne pissisMimmut ihan samaan syssyyn, jos jaksaa lukea pääsykokeisiin. Eri asia toki miten yo-arvosanauudistus sekoittaa tätä pakkaa.
Itse aiheeseen taas, ero tulee vertaisarvioinnista ja sen puutteesta. Yhteisössä ja asiantuntijan opilla kehitetty asiantuntemus on vertaisarvioitua, eli näin ollen kyse ei ole mistä tahansa mahdollisesti feikistä materiaalista. Netissä et saa samaa varmistettua vertaisarvioitua tavaraa läheskään aina.
lennojohtajat ovat myös amiksia. ovat muuten keskivertoa alykkäämpää porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Yhden alan huippuunsa opiskellut voi olla muuten ns. tynnyrissä kasvanut urpo.
Sattumoisin kukaan ei tunne ketään tällaista. Kouluttamattomien tyhmyydestä taas aika monella on kokemusta.
Ja juu, tiedän tasan kaksi erittäin älykästä peruskoulupohjalle jäänyttä, mutta ovat kyllä todella harvinaisia poikkeuksia.
Minä en ole koskaan ollut mikään lukija tyyppi. Tai siis oikeastaan opiskelija tyyppi, lukea kyllä tykkään ja luenkin paljon erilaisia kirjoja. Minulla on ihan hyvä yleissivistys.
Mutta mistään kirjojen pänttäämisestä en tykkää yhtään. Olisi myös kamalaa tehdä jotain toimistotyötä. Olen ehdottomasti tekijätyyppi.
Minä olen onnellinen, että minulla on sen suuruinen palkka ( 2500e/kk netto), että pärjäillään mukavasti. (Toki miehen palkka tulee lisäksi.)
Se, että saan tehdä työkseni sellaista työtä mistä oikeasti tykkään.
En koe mitään syytä opiskella lisää.
Eikä minua kiinnosta mitä joku siitä ajattelee.
En v
Vierailija kirjoitti:
No suomalaisen perus yleiskäsityksen kaavio:
Peruskoulu = kaikki samalla viivalla
Lukio = älykäs
Amis = tyhmä
Yliopisto = huippuälykäs
Ammattikorkea = hintti
Muuten ehkä meni stereotypian mukaan, mutta tuo ammattikorkea meni kyllä ihan omas mielipiteen mukaan. Ammattikorkee on fiksun amiksen ja tyhmän lukiolaisen koulu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yliopistoihin päästäkseen ei tarvitse edes olla mikään erityisen älykäs, sinne pääsee ne pissisMimmut ihan samaan syssyyn, jos jaksaa lukea pääsykokeisiin. Eri asia toki miten yo-arvosanauudistus sekoittaa tätä pakkaa.
Itse aiheeseen taas, ero tulee vertaisarvioinnista ja sen puutteesta. Yhteisössä ja asiantuntijan opilla kehitetty asiantuntemus on vertaisarvioitua, eli näin ollen kyse ei ole mistä tahansa mahdollisesti feikistä materiaalista. Netissä et saa samaa varmistettua vertaisarvioitua tavaraa läheskään aina.
Jep esim. kauppatieteitä opiskelee liuta pissislissuja, kun pääsykoekkin on käytännössä vain pääsykoemateriaalin ulkoaopettelua.
Ehkä siinä on just ajatuksena, että ihmisestä pitää tulla jotain ja se jotain on korkein mahdollinen taso, jolle pystyisit menemään. Ja jos se ei ole korkealla, niin ihminen on tyhmä.
Älykkyyttä on niin monenlaista ja jotenkin tuntuu että jos tietynlaista on paljon niin sitten toisenlaisesta otetaan pois.
Olen siis asunut elämässäni monelaisilla alueilla. Sellaisella, missä oli oikeasti kouluttamattomia ja työttömiä. Ei saanut paljoa järkevää keskustelua mistään aikaan.
Seuraavaksi asuin sellasella perusduunarialueella, oli autonasentajia, rekkamiehiä, lastenhoitajia. Täällä ei keskusteltu mitään korkealentoista, mutta! Ihmisillä oli ns. maalaisjärkee. Lapset kasvatettiin fiksusti, oli rajat ja rakkautta.
Nykyään asun "paremmalla alueella", vähintään toinen puolisoista on hyväpalkkasella alalla, johtoasemassa, akateemisesti koulutettu. Teoreettista viisautta siis pitäs löytyä, mutta! Sitä maalaisjärkee, kun sitä ei vaan oo. Lapsille ei uskalleta asettaa rajoja, niitä hemmotellaan, halutaan olla ennemmin kavereita kun vanhempia, syyään epäterveellisesti jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti älykäs jos ei nykypäivänä Suomessa kouluttaudu, vaikka koulut on maksuttomia ja opiskelusta jopa saa rahaa? Miksi jättäytyä hanttihommiin jos kykyä olisi enempäänkin?
Huono itsetunto voi olla syynä. Esim. koulukiusaamisen tai alkoholistiperheen vuoksi. Tai masennus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti älykäs jos ei nykypäivänä Suomessa kouluttaudu, vaikka koulut on maksuttomia ja opiskelusta jopa saa rahaa? Miksi jättäytyä hanttihommiin jos kykyä olisi enempäänkin?
No, mun piti päästä äkkiä töihin. Tein asiat siihen perinteiseen putkeen verrattuna väärässä järjestyksessä eli perustin ensin perheen ja maksoin asuntolainan pois lasta kasvatellessa. Sen jälkeen yliopistoon. Olen nyt valmistumassa, vielä alle nelikymppisenä, ja se vanha siivousalan ammatti on plan b:nä, mikäli jatko-opintopaikkaa ei heltiä.
Oliko älykästä toimia näin?
Huomenta! En ehtinyt vastata illalla. Älykkyydestä en tiedä ennen kuin kuolinvuoteella, mutta omannäköiseni polku. Prioriteettini ovat vapaa-ajassa, ja sitä (laajemmassa mittakaavassa) helpottaa se, että ne elämän isot asiat, jotka halusin saavuttaa, ovat jo plakkarissa.
Monet todella älykkäät ihmiset eivät jatka peruskoulun jälkeistä opiskelua ollenkaan. Heille on selvää mitä he haluavat tehdä ja kaikki palikat käytettävissä onnistumiseen. Suomessa yliopistoon pääsee lukemalla. Se ei vaadi älykkyyttä vaan hyvää lukutaitoa ja muistia tai vastaavasti matemaattista lahjakkuutta mutta se ei ole tae älykkyydestä.
Suomessa älykkyyden puute korkeakouluttautuneissa näkyy mm. siinä että velkaannutaan eikä osata hoitaa arkisia asioita eikä elämää ollenkaan. Välttämättä sitä työtäkään ei sitten osata tehdä eikä jatkaa siitä mihin koulutus ja valmistuminen loppui. Monet eivät esimerkiksi ymmärrä että jatkuvasti työn ohessa on päivitettävä omaa osaamistaan. Eivät toki kaikki korkeakouluttautuneet ole noin vähä-älyisiä mutta eivät myöskään kaikki kouluttamattomat tai muunlaisen koulutuksen läpikäyneet.
Älykäs ihminen elää tasapainoista ja onnellista elämää pienillä pompuilla mutta suurilla tunteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono itsetunto voi olla syynä. Esim. koulukiusaamisen tai alkoholistiperheen vuoksi. Tai masennus.
Mulla kaikki noi. Älyä kyllä on, nyt kun pääsin ammattikorkeaan. Vasta nelikymppisenä alkaa löytyä se oma tahto, itsetunto ja itseluottamus. Kiitos kaikille niille, jotka pienestä asti kertoivat ettei minusta mitään tule. Vanhemmat, kiusaajat ja "kaverit".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun piti päästä äkkiä töihin. Tein asiat siihen perinteiseen putkeen verrattuna väärässä järjestyksessä eli perustin ensin perheen ja maksoin asuntolainan pois lasta kasvatellessa. Sen jälkeen yliopistoon. Olen nyt valmistumassa, vielä alle nelikymppisenä, ja se vanha siivousalan ammatti on plan b:nä, mikäli jatko-opintopaikkaa ei heltiä.
En tajua: valmistut yliopistosta kohta ja jos et saa jatko-opiskelupaikkaa, alat siivoojaksi
Olipas jäykkää spekulointia. Oletko koskaan miettinyt sitä vaihtoehtoa, että ihmiset ovat monitahoisia/ vireisiä eikä kemiat aina matsaa sen vertaa, että sujuvaa ajatustenvaihtoa syntyisi?