Mitä pelkäät hammaslääkärissä?
Te muut jotka lykkäätte hammaslääkärille menoa ja olette sitten odotushuoneessa ja hammaslääkärin tuolissa kauhusta kankeina tai vähintään kädet hiestä märkinä ahdistuneena, niin mikä teitä pelottaa? Kipu, puudutuspiikki, itse tilanne?
Tuli mieleen kun tänään töissä oli puhetta hammaslääkäristä ja yksi totesi toisen juttuun, että mitä sitä pelkäämään kun ne puuduttaa niin hyvin, ettei mitään tunnu. Mun oli pakko kommentoida tuohon että minua ei ainakaan pelota kipu vaan se itse tilanne. Monta kertaa on minulta paikattu hampaita, ilman puudutustakin. Mutta se tilanne! Makaat selällään kita auki, suussa sormia, instrumentteja ja kurkussa sylkeä johon tuntuu tukehtuvan, vaikka se kieltä tai huulta ikävästi painava imuri yrittääkin imeä. Sitten jos laitat suun väärässä kohtaa kiinni kun tulee pakollinen nielemisrefleksi jota ei voi pidättää, niin hammaslääkäri huokailee. Hemmetti, alkoi ahdistaa jo pelkkä ajatus siinä penkissä makoilusta.
On varmaan yleisempää että hammaslääkäripelkoinen pelkää nimenomaan puudutuspiikkiä tai kipua muuten, mutta jotenkin ärsyttää se kuinka pelkäämättömät yleistää tuota "ei kannata pelätä, kun ne kuitenkin puuduttaa". Pelot kun voi johtua eri asioista ja no, eipä tuo neuvo auta sitä pelkkää puudutuspiikkiä pelkäävääkään...
Kommentit (56)
Minullakin se suu auki makaaminen ja samalla jotenkin jännittäminen. Jostain syystä minua meinaa alkaa aina naurattaa, ja se tunne on todella tuskallinen, kun suussa on instrumentteja ja esim jokin pora juuri käynnissä. Kurkkua sitten nykii kun tekisi mieli nauraa, ja samalla tulee se tukehtumisen tunne. Outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä kivunsieto jos puudutuspiikin laittaminen ei koske...
Se ei koske ollenkaan siihen verrattuna, kun pysyvää kunnolla tulehtunutta hammasta revitään suusta, puudutusaine ei nimittäin silloin tehoa.
Kyllä ne tulehdukset ensin yritetään hoitaa pois antibiootilla.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin se suu auki makaaminen ja samalla jotenkin jännittäminen. Jostain syystä minua meinaa alkaa aina naurattaa, ja se tunne on todella tuskallinen, kun suussa on instrumentteja ja esim jokin pora juuri käynnissä. Kurkkua sitten nykii kun tekisi mieli nauraa, ja samalla tulee se tukehtumisen tunne. Outoa.
Toi on kyllä kamalaa, kun rupeaa itse jotain hassua ajattelemaan ja sitten naurattaa aivan hillittömästi. Sitten kun kerrot lääkärille, mitä nauroit, niin sitäkin rupeaa naurattamaan.
Kipu, puudutuspiikit sattuvat aivan hemmetisti! Mulla on pieni kipukynnys.
Se, että aina löytyy jotakin uutta. Tuomiona oli "vain" seitsemän tavallista reikää ja olin siitä tyytyväinen. Ajattelin, että tällä kertaa selviän 2-3 kerralla, ku viimeeksi 2016 kesällä vaati kymmeniä kertoja. Ekalla reiänpaikkaus keikalla löytyi jo uusi reikä (viivyttelin 4kk ennen kuin menin paikkaamaan, tiedän että oli virhe). Toisella kertaa löytyikin sitten tulehtunut hammas ja sain siihen antibiootit. Eilen se hammas sitten poistettiin. Vielä olisi kaksi paikkausta jäljellä ja uutena listalla hammaskivi. Voi luoja, kun ei tarvitsisi vähään aikaa mennä.
Ne äänet ovat aivan hirveitä. Vettä valuu kurkkuun ja meinaan tukehtua. Koko ajan sellainen tunne, että mitä jos vaan sulkisin suun, kun porataan. En tietenkään tee sellaista, mutta mitä jos yhtäkkiä vain tapahtuisi niin? Entä jos alkaa aivastuttaa??
Pelkään näyttäväni typerältä niissä juntti aurinkolaseissa. Se kirkas lamppu paljastaa kaikki virheet iholla ja muutenkin suu ammollaan auki ihminen näyttää typerältä
Kokoomuslaista tunnelmaa. Ahdistava tunnelma ja sisustus, joka hehkuu köyhät kyykkyyn tyylistä asetelmaa. Näitä näkee usein pienimmissä hammaslääkäreissä.
Sitten kun päästää ne kokkarit hampaiden kimppuun niin ei voi luottaa että hommat hoidetaan oikeasti hyvin vaan tulee olo että tässä rakennetaan hienohkosti näyttävää taloa köyhälle, mutta perustassa ja kaikessa on säästetty. Että säästetään massit itselle.
Sellainen että ei tässä nyt kuitenkaan ole varaa sinulle rakentaa hyvää vaan hyvännäköistä.
Varattomuuden pelko on sellainen fiilis, joka kaikuu näissä paikoissa.
Epätoivo.
Tulen hulluksi. Joissain parturikampaamoissa on sama menininki. Se on todella omituista.
Puudutuspiikki koska mulla on järkyttävä piikkikammo. Varsinkin jos porattavana on joku etuhampaista ja piikki laitetaan kitalakeen! Ai saakeli kun se sattuu ja vedet purskahtavat silmistä joka kerta. Kaikkein eniten kuitenkin pelkään hammaslääkärin (varsinkin yksityisen hammaslääkärikäynnin jälkeistä) laskua! Yksityiseltä en koskaan ole päässyt alle 150 eurolla. Juurihoidon tekivät juuri ja se maksoi vähän alle 600 euroa. Ei hirveästi olisi sihteerin palkalla varaa tuollaisiin.
Pelkään poraamista, vihloo ilkeästi vaikka puudutuksen pistävätkin, huomenna täytyykin mennä hammaslääkäriin paikauttaan kun tarkastuksessa huomasivat reiän alun :(
N26
1. Ajatus hammaslääkäristä.
2. Matka hammaslääkärille mutkineen. Tuntematon paikka. Paikka voi vaihdella ja ihmiset, paljonkin.
3. Kauhea aula, lekuri myöhässä vaikka 45min ja joku hoilottaa viinalauluja radiosta sen ajan. Jos ilma on tunkkainen, osassa ilmastoitu. Muut odottajat jos jäykkä ilmapiiri tai meluisaa. Tv on ikävä aulassa. Onko aula ahdas vai tilaa.
4. Liian kirkkaat valot kaikkialla, desihaju, kovat äänet, jos joku ei ymmärrä oikein mitä sanot - alkaa kääntää sitä väärinpäin.
5. Hammaslääkärin saarnat ja nalkutukset, syyllistäminen, luulot. Noudatetaan jotain valtion, kunnan tai hammaslääkärijärjestön listaa mitä pitää sanoa. Ei silti tee työtä suussa tarpeeksi, vaan sälyttää asiakkaalle vain vastuun. Osaamisen puute joissakin asioissa, ellei tosiaan ole pätevä ja osaa kohdata asiakas lyhyesti.
6. Jos jokainen huomauttaa samaa jo viidettäsadatta kertaa ja räpeltää sormilla suuta samasta kohdasta. Kylkeen tuleminen jonkun vihkosen kanssa tai nuohoaa vatsalla asiakkaan päätä. Lähettäminen hygienistille, vaikka on kiire paikata lisää ja paljon. Piikit ikenissä, putsi, varovainen vai tökkijäraapija.
7. Hammaslekurin ja hoitsun hmettely, kauhistelu, vihaisuus, utelu, kysely jos se loukkaa. Osa aiheista ei loukkaa. Joku epäilee että vetää pelkkää sipsiä ja kolaa tyyliin, vaikkei syö edes sipsiä. Läskittely.
8. Jos ei osaa käsitellä niskaa ja leukoja varovasti.
9. Spiraali-imu joka sattuu kidutuksenomaisesti suuhun.
10. Porien ääni. Kuin lihaleikkuri tai kiduttaja vinkuisi koneellisesti korvassa ja päässä. Pyörrytys jos väärä pora. Puudutus ei toimi.
11. Paljon turhaa sähellystä. Ellei lekuri katso koneelta tietoja ja kirjaa muistiin asiakkaan sanoman.
12. Puudutuspiikit tuntuvat menevän usein kuuhun saakka. Syvälle jonnekin, kukaan ei tiedä mihin. Paitsi ehkä lekuri tuurilla.
Asiakas on usein myös käskyjen alla koko ajan. Käänny sinne ja tee niin, näin. Kontrolloitu tavallaan. "Avaa suu" voi olla hyvä sanoa. Risahampailla ei ole kiva mennä sinne, kunnalla ei hoitoa ja yksityinen maksaa paljon.
Suurin pelko on tulehtunut hammas joka ei puudu. En ihan oikeasti tiedä kestäisinkö sen poraamista tai poiston puuduttamatta. Mä pelkään että joutuisi maksamaan nukutushammashoidosta.
Mulla joudutaan usein puuduttamaan kaksi kertaa. Koska rakenne suussa on sellainen. Mutta joko sinistä imupilliä (se suora) ei käytetä tarpeeksi, nielen veden tai sitten on joku muu epämukavuutta tuova juttu tahi usea. Ole siinä sitten. Ellei ole joku hyvä hetki menossa, jossa asiakkaalta ei vaadita liikaa tai mikään ei paina.
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää hammaslääkärissä se, että kun se lekuri ihan silmällä näkee, että kappas! Reikä.
Niin sitte alkaa se piikillä runkkaaminen siihen helvetin kipeään hampaaseen.
Mikä hiton perversio se oikein on?
Itsellä menee nykyään niin, että suuhun menee tasan peili ja ne pehmusteet.
Sitten menee puudutuspiikki tai kaksi.
Sen jälkeen voi runkata sen piikin kanssa ihan niin paljon kun haluaa.
Samoin pora saa vinkua ihan huolella.
Jos tää peili ja pehmusteet -sääntö ei käy niin marssin seuraavalle lekurille.
Nykyään se toimii ja jopa kysytäänkin miten edetään ja lähes automaattisesti puudutetaan. Mutta se kammo jää takavuosilta vaikka tietääkin että, nykyään pyritään kivuttomuuteen.
No mä pystyn menemään peloistani huolimatta, mutta kyllä se ikävää on. Mulla ei ole kauheasti luottamusta terveydenhoidon henkilökuntaan yleisesti ottaen ja todellakin syystä, ja jos sattuu tyly suuhygienisti tai joku kielipuoli hammaslääkäri niin onhan se nyt ikävä tilanne olla siinä tuolissa sellaisen armoilla kun luottoa ei ole että tekee työnsä hyvin.
Kipua ja hammaslääkärin ammattitaidottomuutta.
Mua ihmetyttää hammaslääkärissä se, että kun se lekuri ihan silmällä näkee, että kappas! Reikä.
Niin sitte alkaa se piikillä runkkaaminen siihen helvetin kipeään hampaaseen.
Mikä hiton perversio se oikein on?
Itsellä menee nykyään niin, että suuhun menee tasan peili ja ne pehmusteet.
Sitten menee puudutuspiikki tai kaksi.
Sen jälkeen voi runkata sen piikin kanssa ihan niin paljon kun haluaa.
Samoin pora saa vinkua ihan huolella.
Jos tää peili ja pehmusteet -sääntö ei käy niin marssin seuraavalle lekurille.