Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi TE-toimiston henkilökuntaa vihataan?

Vierailija
23.01.2018 |

TE-toimiston työntekijät joutuvat noudattamaan lakia ja budjettia päätöksissä.
Viimeksi tuli kielteinen päätös koska TE-toimistolla oli koulutukseen tarkoitetut rahat loppu. Päätöksessä ei lukenut että TE-toimistolla oli rahat loppu koska he eivät voi laitaaa sitä kirjallisena. Itse olen saanut hyvää palvelua TE-toimistolta. Olen oma toimisesti osoittanut että olen hakenut työpaikkoja ja kuulun myös siihen joukkoon jotka oletettavasti työllistyvät alle puolessa vuodessa. Aktiivimalli tulee kuormittamaan Te-toimiston henkilökuntaa ja he ovat jo ylityöllistettyjä aktiivimallin vuoksi.
Miksi osalla työttömistä on aina ongelmia TE-toimiston kanssa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön luulee saavansa rahaa tuosta vain ja sitten onkin joku hankala te-toimisto, joka ei suostu tekemään maksavaa lausuntoa, jos työtön ei halua kokopäivätöihin.

Hah hah hah

Te-toimistolla ei ole tarjota kokopäivätöitä.

Oliskin, niin mitään ongelmia ei olis.

Vierailija
22/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suurin osa työttömistä ei suostu lukemaan ohjeita! He olettavat, että te-toimisto etsii heille kovapalkkaisia töitä naapurikorttelista, vaikka missään ei niin määrätä. Ohjeissa ja infon avulla työtön saisi vastauksen suurimpaan osaan kysymyksiään ja korjausta tahallisiin väärinkäsityksiinsä, mutta faktat halutaan sivuuttaa. Mieluummin muistellaan, miten jo isälle sanottiin vunna 1977, että nyt tulee karenssia.

Työkkärin henkilökunta on sijaiskärsijöitä näiden laiskojen ja kouluttamattomien kanssa toimiessaan. Ei ihme, että kun te-toimistossa on haku virkailijaksi korkeakoulutettujen työnhakijoiden projektiin, niin hakijoita (talon sisältä) on kymmeniä.

En pistäisi kaikkia laiskojen työttömien syyksi. TE-toimiston nettisivut ovat huonot. Tärkeimmät asiat ovat piilotettu useamman linkin taakse. Olen IT-alalla ja TE-toimiston sivut ovat melkein huonoin sivusto jonka olen ikinä nähnyt. Käytettävyys on todella surkea.

Esimerkkinä viime kesänä osalta työn hakijoista ei ollut löytänyt tee oma suunnitelma sivustoa.

Tuo on erinomainen esimerkki työttömien lukutaidottomuudesta: tuohon mennessä oli jo kolmeen kertaan kerrottu, että hei, huomaathan ilmoittautumisen muuttuneen. Silti porukka ei viitsi lukea, että tee suunnitelma ja klikata linkkiä, joka vei sinne suoraa. Onko vika siis te-toimistossa, jos työtön ei suostu painamaan oikeaa namiskaa?

Ei vika ollut työttömissä vaan sivuissa. Linkit ja teksit puuttuvat sivulta. Aikaakin on vain kaksi päivää.

Mikon mukaan häntä ei neuvottu tekemään mitään palvelukartoitusta, ja mahdolliset linkit sen tekemiseen olivat hukassa myös TE-toimiston nettisivuilta.

– Asiakkaalle ei lomakkeessa ole muistutettu tarpeeksi selkeästi, että huomaathan tehdä suunnitelman sekä palvelukartoituksen, Hassinen myöntää.

Hassisen mukaan tilanne on tiedostettu hallinnossa ja työ- ja elinkeinoministeriö on tekemässä asiaan korjausta.

– Vastaisuudessa asiakas ei pääse ilmoittautumislomakkeesta pois ilman varmistamista. Jos asiakkaalla ei ole sillä hetkellä mahdollisuus paneutua suunnitelman tekemiseen, tulee ilmoitus, jonka mukaan sen tekemiseen on kaksi päivää aikaa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/usean-tyottoman-tuki-on-ka…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt ihan samaa. Eihän virkailija Laadi näitä älyttömiä säädöksiä tai ohjeita. Eduskunnan säätämistä laista kaikki lähtee.

Ihan sama jos haukut poliisin koska se ottaa sinut kiinni jos jäät kiinni rattijuoppoilusta tai verovirkailijan jos jäät kiinni verovirkailijan haaviin.

Niin, mutta pitääkö sen poliisin käyttäytyä asiattomasti, ottaa väärä henkilö kiinni ja nauttia mokistaan?

Vierailija
24/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa te-tätejä, mutta onhan siellä yksittäisellä virkailijalla paljon vapautta lätkiä karensseja, mutta ei mitään vastuuta asiakkaaseen päin. Naureskelin eilen kun telkkarista tuli a-studio että yhdellä virkailijalla voi olla satoja asiakkaita. Kuka on minun virkailijani? Vai olenko asiakkaana monella virkailijalla, ja näin vääristän heidän yhden virkailijan asiakkaiden määrää? Sillä olen vuoden sisällä saanut työtarjouksia ainakin viideltä eri virkailijalta, minulle on soittanut 2 eri virkailijaa, eräs laittoi työtarjouksen 4 päivää ennen sen hakuajan loppu aivan kuin vain v*ttuillakseen että ehdinkö hakea. Ei minulla lue missään oma asioinnissa vastuuvirkailijan nimeä. 

Vierailija
25/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäläinen kirjoitti:

TE-toimiston henkilökunta on sijaiskärsijöitä valtion hallituksen toimille. Mutta itse ovat ammattinsa valinneet.

Samoin kannattaa huomata myös kolikon toinen puoli, eli te-toimisto VOI myös toimillaan rikkoa lakejakin, se ei tilannetta muuta miksikään että valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, koska vastuut kuitenkin toimista kantaa lopulta te-toimisto.

Eli, kannattais opetella toimimaan paremmin Suomen lakien mukaan, se tarkoittaa myös sitä että valtion hallinnon ohjeita EI pidä aina noudattaa mikäli ne aiheuttaa esim. sellaisen tilanteen että te-toimiston henkilökunta rikkoisi Suomen lakeja valtion hallinnon käskyjä noudatellessaan.

Parempi niin päin että käytte ne oikeudenkäyntinne te-toimiston ja valtion hallinnon välillä, kuin kansalaisten ja te-toimiston/valtion hallinnon välillä.

Eli ymmärtäkää tämä asia:

Se, että  valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, EI ANNA mitään vapautusta te-toimistolle tehdä mitä huvittaa, kyllä siellä edelleenkin katsotaan aika tarkkaan että toteutuuko kansalaisten suojaksi tehdyt lait vai ei.

Kannattaa myös muistaa että vaikka VIRKAILIJA RIKKOISI LAKIA, siitä ei koidu mitään seuraumuksia.

Tämä on todella suuri epäkohta.

Vierailija
26/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelijat ovat sielä tarkoituksellisen veemäisiä. Jos kysyt jotain, sinulle vastataan asenteellisesti saaden ihminen tuntemaan itsensä tyhmäksi, arvottomaksi työttömäksi, jonka olisi nyt parasta ottaa vaikka viikonlopputyö Prisman siivoojana vaikka koulutus olisi yliopistotasoa. Myöskään asiantuntemusta heillä itsellään ei ole, puhutaan ympäripyöreitä vastaukseksi sillon kun ei vittuilla päin naamaa.

Onhan se ihan tutkittu juttu, että mitä huonompi palvelu, sitä vähemmän ihmiset käyttää.

Enää pitäisi pohtia onko käsky tullut ylhäältä, vai haluatko virkailijat itse vain vähemmän asiakkaita?

Vierailija
27/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne puuhastelee ihan pelleilyä siellä eivätkä osaa edes niitä lain kohtia oikein.

Organisaatiorakenne on monimutkainen ja kallis.

Liian paljon päälliköitä ja liian vähän alkuperäisamerikkalaisia.

Tästä sitä byrokratiaa olisi pitänyt alkaa keventämään.

Siellä on todella jyrkkä organisaatio: rivivirkailija - palvelupäällikkö - te-toimistonjohtaja. On muuten monimutkainen ja kallis.

Ei pidä paikkaansa, ainakaan yli 150 000 asukkaan kaupungissa.

Vähintään yksi välitaso on lisää, enkä ole edes perehtynyt asiaan sen tarkemmin.

Olen perehtynyt asiaan, organisaatio on juuri tuo.

Vierailija
28/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska suurin osa työttömistä ei suostu lukemaan ohjeita! He olettavat, että te-toimisto etsii heille kovapalkkaisia töitä naapurikorttelista, vaikka missään ei niin määrätä. Ohjeissa ja infon avulla työtön saisi vastauksen suurimpaan osaan kysymyksiään ja korjausta tahallisiin väärinkäsityksiinsä, mutta faktat halutaan sivuuttaa. Mieluummin muistellaan, miten jo isälle sanottiin vunna 1977, että nyt tulee karenssia.

Työkkärin henkilökunta on sijaiskärsijöitä näiden laiskojen ja kouluttamattomien kanssa toimiessaan. Ei ihme, että kun te-toimistossa on haku virkailijaksi korkeakoulutettujen työnhakijoiden projektiin, niin hakijoita (talon sisältä) on kymmeniä.

En pistäisi kaikkia laiskojen työttömien syyksi. TE-toimiston nettisivut ovat huonot. Tärkeimmät asiat ovat piilotettu useamman linkin taakse. Olen IT-alalla ja TE-toimiston sivut ovat melkein huonoin sivusto jonka olen ikinä nähnyt. Käytettävyys on todella surkea.

Esimerkkinä viime kesänä osalta työn hakijoista ei ollut löytänyt tee oma suunnitelma sivustoa.

Minulle on kaksi TE-toimiston virkailijaa sanonut suoraan, että heidän mielestään erityisesti Oma asiointi -palvelu on todella sekava ja epäkäytännöllinen. Viime syksynä työllistymissuunnitelmaa päivittäessämme virkailija manaili sitä, kuinka kummallisia ja vanhentuneita ammattinimikkeitä palvelusta löytyy ja kuinka se hankaloittaa työllistymissuunnitelman tekoa, kun relevantteja nimikkeitä ei ole listalla. Ovat siis itsekin aika kyrvähtäneitä koko systeemiin.

Suurin osa te-toimistojen virkailijoista ei ole koskaan käynyt testiympäristössä kokeilemassa ilmoittautumista. Siksi heidän sanojensa painoarvo on aika lailla tasan nolla. Toiseksi jokaisen te-toimiston virkailijan pitäisi tietää, että siellä palvelussa käytetään EU-standardin mukaisia ISCO-ammattiluokitusta, ei mitään työhallinnon keksimää omaa. Näin siksi, että tilastoinnin tulee olla vertailukelpoinen muiden maiden kanssa.

Joten ehkä ei kannata syyttää Oma asiointi -palvelua siitä, että ei osaa omaa työtään.

Eikä te-palvelut tai niitä hallinnoiva taho taida tehdä myöskään ns "mystery shopper" testejä.

Vähänkin hankalampi tapaus, niin 3/4 virkailijoista on ihan helisemässä, että saa apua ongelmaasi.

Vierailija
29/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa te-tätejä, mutta onhan siellä yksittäisellä virkailijalla paljon vapautta lätkiä karensseja, mutta ei mitään vastuuta asiakkaaseen päin. Naureskelin eilen kun telkkarista tuli a-studio että yhdellä virkailijalla voi olla satoja asiakkaita. Kuka on minun virkailijani? Vai olenko asiakkaana monella virkailijalla, ja näin vääristän heidän yhden virkailijan asiakkaiden määrää? Sillä olen vuoden sisällä saanut työtarjouksia ainakin viideltä eri virkailijalta, minulle on soittanut 2 eri virkailijaa, eräs laittoi työtarjouksen 4 päivää ennen sen hakuajan loppu aivan kuin vain v*ttuillakseen että ehdinkö hakea. Ei minulla lue missään oma asioinnissa vastuuvirkailijan nimeä. 

Yksittäinen virkailija ei lätki karensseja. Ennen karenssia saa selvityspyynnön, jos siihen ei vastaa, karenssin voi antaa se oma virkailija, mutta jos vastaus tulee, karenssin käsittelee erityinen yksikkö.

Asiakkaiden määrä/virkailija on laskennallinen suure, joka tulee jakamalla palvelulinjan asiakkaiden määrän asiakaspalvelussa toimivien virkailijoiden määrällä. Osalla asiakkaista ei ole omaa virkailijaa, vaan virkailijaryhmä.

Vierailija
30/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on ihan asiallisia mutta on myös virkailijoita joilla on erittäin kielteinen asenne ja onpa minulle vittuiltu ihan suoraankin. Ei olisi ylltäys jos tällainen virkailija aina silloin tällöin tahallaan ”tekee virheen” jonkun työnhakijan elannon kustannuksella. Jos Suomessa olisi keskitysleirejä olisivat nämä ihmiset siellä töissä.

Vierailija
31/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kaksi TE-toimiston virkailijaa sanonut suoraan, että heidän mielestään erityisesti Oma asiointi -palvelu on todella sekava ja epäkäytännöllinen. Viime syksynä työllistymissuunnitelmaa päivittäessämme virkailija manaili sitä, kuinka kummallisia ja vanhentuneita ammattinimikkeitä palvelusta löytyy ja kuinka se hankaloittaa työllistymissuunnitelman tekoa, kun relevantteja nimikkeitä ei ole listalla. Ovat siis itsekin aika kyrvähtäneitä koko systeemiin.

Suurin osa te-toimistojen virkailijoista ei ole koskaan käynyt testiympäristössä kokeilemassa ilmoittautumista. Siksi heidän sanojensa painoarvo on aika lailla tasan nolla. Toiseksi jokaisen te-toimiston virkailijan pitäisi tietää, että siellä palvelussa käytetään EU-standardin mukaisia ISCO-ammattiluokitusta, ei mitään työhallinnon keksimää omaa. Näin siksi, että tilastoinnin tulee olla vertailukelpoinen muiden maiden kanssa.

Joten ehkä ei kannata syyttää Oma asiointi -palvelua siitä, että ei osaa omaa työtään.

Eikä te-palvelut tai niitä hallinnoiva taho taida tehdä myöskään ns "mystery shopper" testejä.

Vähänkin hankalampi tapaus, niin 3/4 virkailijoista on ihan helisemässä, että saa apua ongelmaasi.

Kyllä niitä tehdään. Hankalat tapaukset ovat pääsääntöisesti sellaisia, joissa asiakas kieltäytyy antamasta tarvittavia tietoja tai muistaa tahallaan väärin.

Vierailija
32/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön luulee saavansa rahaa tuosta vain ja sitten onkin joku hankala te-toimisto, joka ei suostu tekemään maksavaa lausuntoa, jos työtön ei halua kokopäivätöihin.

Hah hah hah

No niin, löysimme taas työttömän, joka ei suostu lukemaan ohjeita. Lain mukaan kokopäivätyön hakeminen on edellytys työttömyysetuudelle. Työtön ei suostu hakemaan kokoaikatyötä ja sitten ihmetellään sitä ilkeää työkkärin virkailijaa, joka ei suostu tekemään maksavaa lausuntoa, vaikka vika on aina työkkärissä.

Vierailija
33/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erinomainen esimerkki työttömien lukutaidottomuudesta: tuohon mennessä oli jo kolmeen kertaan kerrottu, että hei, huomaathan ilmoittautumisen muuttuneen. Silti porukka ei viitsi lukea, että tee suunnitelma ja klikata linkkiä, joka vei sinne suoraa. Onko vika siis te-toimistossa, jos työtön ei suostu painamaan oikeaa namiskaa?

Ei vika ollut työttömissä vaan sivuissa. Linkit ja teksit puuttuvat sivulta. Aikaakin on vain kaksi päivää.

Mikon mukaan häntä ei neuvottu tekemään mitään palvelukartoitusta, ja mahdolliset linkit sen tekemiseen olivat hukassa myös TE-toimiston nettisivuilta.

– Asiakkaalle ei lomakkeessa ole muistutettu tarpeeksi selkeästi, että huomaathan tehdä suunnitelman sekä palvelukartoituksen, Hassinen myöntää.

Hassisen mukaan tilanne on tiedostettu hallinnossa ja työ- ja elinkeinoministeriö on tekemässä asiaan korjausta.

– Vastaisuudessa asiakas ei pääse ilmoittautumislomakkeesta pois ilman varmistamista. Jos asiakkaalla ei ole sillä hetkellä mahdollisuus paneutua suunnitelman tekemiseen, tulee ilmoitus, jonka mukaan sen tekemiseen on kaksi päivää aikaa.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/usean-tyottoman-tuki-on-ka…

Mikko muistelee omiaan! Kyllä ne tekstit ja linkit olivat selkeästi esillä, jos vaivautui lukemaan saamansa vastaanottoilmoituksen. Mikko ei vaivautunut. Aika moni valitti jälkikäteen samaa tajuamatta, että ne ilmoitukset olivat heidän omissa tiedoissaan tallessa ja asiakkaalle voitiin niiden avulla näyttää, että tekniikka toimi, asiakas ei.

Nyt sivuilta ei pääse pois tekemättä suunnitelmaa ja työttömät valittavat, että sivusto on hankala, kun sieltä tulee uudestaan ja uudestaan poistumisvaroitus.

Vierailija
34/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhäläinen kirjoitti:

TE-toimiston henkilökunta on sijaiskärsijöitä valtion hallituksen toimille. Mutta itse ovat ammattinsa valinneet.

Samoin kannattaa huomata myös kolikon toinen puoli, eli te-toimisto VOI myös toimillaan rikkoa lakejakin, se ei tilannetta muuta miksikään että valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, koska vastuut kuitenkin toimista kantaa lopulta te-toimisto.

Eli, kannattais opetella toimimaan paremmin Suomen lakien mukaan, se tarkoittaa myös sitä että valtion hallinnon ohjeita EI pidä aina noudattaa mikäli ne aiheuttaa esim. sellaisen tilanteen että te-toimiston henkilökunta rikkoisi Suomen lakeja valtion hallinnon käskyjä noudatellessaan.

Parempi niin päin että käytte ne oikeudenkäyntinne te-toimiston ja valtion hallinnon välillä, kuin kansalaisten ja te-toimiston/valtion hallinnon välillä.

Eli ymmärtäkää tämä asia:

Se, että  valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, EI ANNA mitään vapautusta te-toimistolle tehdä mitä huvittaa, kyllä siellä edelleenkin katsotaan aika tarkkaan että toteutuuko kansalaisten suojaksi tehdyt lait vai ei.

Kannattaa myös muistaa että vaikka VIRKAILIJA RIKKOISI LAKIA, siitä ei koidu mitään seuraumuksia.

Tämä on todella suuri epäkohta.

Ei se nyt ihan näinkään ole.

Kyse on enemmänkin siitä, OSAATKO SINÄ PUOLUSTAA ITSEÄSI, se vaatii hiukan vaivannäköä lakipykäliin ja valitusprosesseihin yms. tutustumista siis.

Kyllä tässä maassa virkailijoitakin tuomitaan rikoksista, mutta se vaatii yleensä oikeudenkäyntiprosessia. Vähän on hankala ketään tuomita lain rikkojaksi jos asiaa ei ole tuomioistuimissa edes tutkittu. Ennakkotapaukset saattaisi auttaa asiaa myös.

Ja edelleenkin, kuten jo sanoin, on tavallaan ikävä juttu että joukkokanteita ei voi näistä asioista nostaa, tässä on kyse enemmänkin jonkinlaisesta valtion hallinnon toteuttamasta fasismista, jota toteuttaa te-toimisto, ja joka toteutetaan heidän kohdallaan jotka ovat painostettavissa ja jotka eivät siis osaa puolustaa itseään.

On aika lailla haista-p. systeemi, mutta minkäs näille voi, asiat muuttuu kuitenkin perin hitaasti.

Älä ole niin nöyrä, kyllä te-toimistollekin voi sanoa "kiitos, mutta kiitos ei", pitää vain uskaltaa ajaa omaa etuaan.

Vierailija
35/36 |
30.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah hah hah

No niin, löysimme taas työttömän, joka ei suostu lukemaan ohjeita. Lain mukaan kokopäivätyön hakeminen on edellytys työttömyysetuudelle. Työtön ei suostu hakemaan kokoaikatyötä ja sitten ihmetellään sitä ilkeää työkkärin virkailijaa, joka ei suostu tekemään maksavaa lausuntoa, vaikka vika on aina työkkärissä.

Jälleen löytyi työssäkäyvä joka ei ymmärrä lukemaansa.

Mikäli te-toimistolla olisi tarjota kokoaikatyötä ei ongelmia olisi, työttömien ei tarvitsisi systeemissä roikkua kun saisivat tehdä ihan oikeaa palkkatyötä ja elättää itse itsensä.

Vierailija
36/36 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suunnitelma what ai siellä sellainenkin.. Geedhhhsghhh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi