Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi TE-toimiston henkilökuntaa vihataan?

Vierailija
23.01.2018 |

TE-toimiston työntekijät joutuvat noudattamaan lakia ja budjettia päätöksissä.
Viimeksi tuli kielteinen päätös koska TE-toimistolla oli koulutukseen tarkoitetut rahat loppu. Päätöksessä ei lukenut että TE-toimistolla oli rahat loppu koska he eivät voi laitaaa sitä kirjallisena. Itse olen saanut hyvää palvelua TE-toimistolta. Olen oma toimisesti osoittanut että olen hakenut työpaikkoja ja kuulun myös siihen joukkoon jotka oletettavasti työllistyvät alle puolessa vuodessa. Aktiivimalli tulee kuormittamaan Te-toimiston henkilökuntaa ja he ovat jo ylityöllistettyjä aktiivimallin vuoksi.
Miksi osalla työttömistä on aina ongelmia TE-toimiston kanssa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole juuri ollut ongelmia. Olen asioinut jo 30 vuoden aikana siellä aina tarvittaessa.

Vierailija
2/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne puuhastelee ihan pelleilyä siellä eivätkä osaa edes niitä lain kohtia oikein.

Organisaatiorakenne on monimutkainen ja kallis.

Liian paljon päälliköitä ja liian vähän alkuperäisamerikkalaisia.

Tästä sitä byrokratiaa olisi pitänyt alkaa keventämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurin osa työttömistä ei suostu lukemaan ohjeita! He olettavat, että te-toimisto etsii heille kovapalkkaisia töitä naapurikorttelista, vaikka missään ei niin määrätä. Ohjeissa ja infon avulla työtön saisi vastauksen suurimpaan osaan kysymyksiään ja korjausta tahallisiin väärinkäsityksiinsä, mutta faktat halutaan sivuuttaa. Mieluummin muistellaan, miten jo isälle sanottiin vunna 1977, että nyt tulee karenssia.

Työkkärin henkilökunta on sijaiskärsijöitä näiden laiskojen ja kouluttamattomien kanssa toimiessaan. Ei ihme, että kun te-toimistossa on haku virkailijaksi korkeakoulutettujen työnhakijoiden projektiin, niin hakijoita (talon sisältä) on kymmeniä.

Vierailija
4/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne puuhastelee ihan pelleilyä siellä eivätkä osaa edes niitä lain kohtia oikein.

Siellä on todella jyrkkä organisaatio: rivivirkailija - palvelupäällikkö - te-toimistonjohtaja. On muuten monimutkainen ja kallis.

Vierailija
5/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön luulee saavansa rahaa tuosta vain ja sitten onkin joku hankala te-toimisto, joka ei suostu tekemään maksavaa lausuntoa, jos työtön ei halua kokopäivätöihin.

Vierailija
6/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suurin osa työttömistä ei suostu lukemaan ohjeita! He olettavat, että te-toimisto etsii heille kovapalkkaisia töitä naapurikorttelista, vaikka missään ei niin määrätä. Ohjeissa ja infon avulla työtön saisi vastauksen suurimpaan osaan kysymyksiään ja korjausta tahallisiin väärinkäsityksiinsä, mutta faktat halutaan sivuuttaa. Mieluummin muistellaan, miten jo isälle sanottiin vunna 1977, että nyt tulee karenssia.

Työkkärin henkilökunta on sijaiskärsijöitä näiden laiskojen ja kouluttamattomien kanssa toimiessaan. Ei ihme, että kun te-toimistossa on haku virkailijaksi korkeakoulutettujen työnhakijoiden projektiin, niin hakijoita (talon sisältä) on kymmeniä.

En pistäisi kaikkia laiskojen työttömien syyksi. TE-toimiston nettisivut ovat huonot. Tärkeimmät asiat ovat piilotettu useamman linkin taakse. Olen IT-alalla ja TE-toimiston sivut ovat melkein huonoin sivusto jonka olen ikinä nähnyt. Käytettävyys on todella surkea.

Esimerkkinä viime kesänä osalta työn hakijoista ei ollut löytänyt tee oma suunnitelma sivustoa.

Vierailija
7/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. Eihän virkailija Laadi näitä älyttömiä säädöksiä tai ohjeita. Eduskunnan säätämistä laista kaikki lähtee.

Ihan sama jos haukut poliisin koska se ottaa sinut kiinni jos jäät kiinni rattijuoppoilusta tai verovirkailijan jos jäät kiinni verovirkailijan haaviin.

Vierailija
8/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston henkilökunta on sijaiskärsijöitä valtion hallituksen toimille. Mutta itse ovat ammattinsa valinneet.

Samoin kannattaa huomata myös kolikon toinen puoli, eli te-toimisto VOI myös toimillaan rikkoa lakejakin, se ei tilannetta muuta miksikään että valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, koska vastuut kuitenkin toimista kantaa lopulta te-toimisto.

Eli, kannattais opetella toimimaan paremmin Suomen lakien mukaan, se tarkoittaa myös sitä että valtion hallinnon ohjeita EI pidä aina noudattaa mikäli ne aiheuttaa esim. sellaisen tilanteen että te-toimiston henkilökunta rikkoisi Suomen lakeja valtion hallinnon käskyjä noudatellessaan.

Parempi niin päin että käytte ne oikeudenkäyntinne te-toimiston ja valtion hallinnon välillä, kuin kansalaisten ja te-toimiston/valtion hallinnon välillä.

Eli ymmärtäkää tämä asia:

Se, että  valtion hallitus sanoo sitä tai tätä, EI ANNA mitään vapautusta te-toimistolle tehdä mitä huvittaa, kyllä siellä edelleenkin katsotaan aika tarkkaan että toteutuuko kansalaisten suojaksi tehdyt lait vai ei.

Vierailija
9/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä päivänä te-toimistotyö on varmasti sitä kaikkein epäkiitollisinta hommaa ja sympatiat on kyllä työntekijöiden puolella. Varmasti väsyy, kun tulee asiakkailta turhautumista vastaan, vaikkakin asiasta. Mutta mihin asiakas valittaisi kun asiasta päättävät tahot eivät vastaa mistään vaan selittävät ummet ja lammet mantraa että aktiivimalli on hyvä, saattepa nähdä, vaikka kaikki muut ovat eri mieltä? Viha pitäisi kohdistaa surkeisiin päättäjiin. 

Vierailija
10/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko nyt tuo sana "vihaaminen" aika raju tässä kohtaa? Luullakseni ihmiset useimmiten ärsyytyvät TE-toimiston henkikökunnasta ja heidän toiminnastaan ihan siinä missä Kelan sai sossunkin henkilökunnasta.

Itse ärsyynnyin toki, kun puolisolle lätkäistiin yrittäjälausunto syyttä suotta.  Asia oli työkkärin kanssa keskustelu jo halkipoikki muutama vuosi sitten. Ei ole virallista yritystoimintaa, jos työttömällä käy maksava asiakas 1-2x kuussa, mutta nyt ovat syöneet sanansa. Eikä lausuntoa voi kumota vaan edessä on pitkä valitusprosessi ja sinä aikana ollaan pahimmillaan ilman rahaa.

Te-toimiston nettisivuillakin lukee että Te-toimistolla tutkitaan edellytykset työttömyysturvan saamiseksi. Väittäisin että eivät suihkaan tutki, vaan lätkäisevät mitä sattuu ilman tutkimista ja ilman mitään kyselyä asiakkaalta itseltään siitä miten asiat oikeasti ovat. Tutkimista oikein, niin varmaan. Palvelua ei heru, vaan lausuntoja, joiden oikeellisuudella ei niin väliä.

Vierailija
11/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä te-toimistotyö on varmasti sitä kaikkein epäkiitollisinta hommaa ja sympatiat on kyllä työntekijöiden puolella. Varmasti väsyy, kun tulee asiakkailta turhautumista vastaan, vaikkakin asiasta. Mutta mihin asiakas valittaisi kun asiasta päättävät tahot eivät vastaa mistään vaan selittävät ummet ja lammet mantraa että aktiivimalli on hyvä, saattepa nähdä, vaikka kaikki muut ovat eri mieltä? Viha pitäisi kohdistaa surkeisiin päättäjiin. 

Aktiivimallin takia osa työntekijöistä tulee saamaan paskaa niskaansa. Oikea kohde olisi aktiivimallin puolesta äänestäneet kansanedustajat.

Vierailija
12/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko nyt tuo sana "vihaaminen" aika raju tässä kohtaa? Luullakseni ihmiset useimmiten ärsyytyvät TE-toimiston henkikökunnasta ja heidän toiminnastaan ihan siinä missä Kelan sai sossunkin henkilökunnasta.

Itse ärsyynnyin toki, kun puolisolle lätkäistiin yrittäjälausunto syyttä suotta.  Asia oli työkkärin kanssa keskustelu jo halkipoikki muutama vuosi sitten. Ei ole virallista yritystoimintaa, jos työttömällä käy maksava asiakas 1-2x kuussa, mutta nyt ovat syöneet sanansa. Eikä lausuntoa voi kumota vaan edessä on pitkä valitusprosessi ja sinä aikana ollaan pahimmillaan ilman rahaa.

Te-toimiston nettisivuillakin lukee että Te-toimistolla tutkitaan edellytykset työttömyysturvan saamiseksi. Väittäisin että eivät suihkaan tutki, vaan lätkäisevät mitä sattuu ilman tutkimista ja ilman mitään kyselyä asiakkaalta itseltään siitä miten asiat oikeasti ovat. Tutkimista oikein, niin varmaan. Palvelua ei heru, vaan lausuntoja, joiden oikeellisuudella ei niin väliä.

Tässä esimerkki vihaamisesta.

https://www.vauva.fi/keskustelu/2643372/vittu_vihaan_te_toimistoa

Vierailija
13/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelijat ovat sielä tarkoituksellisen veemäisiä. Jos kysyt jotain, sinulle vastataan asenteellisesti saaden ihminen tuntemaan itsensä tyhmäksi, arvottomaksi työttömäksi, jonka olisi nyt parasta ottaa vaikka viikonlopputyö Prisman siivoojana vaikka koulutus olisi yliopistotasoa. Myöskään asiantuntemusta heillä itsellään ei ole, puhutaan ympäripyöreitä vastaukseksi sillon kun ei vittuilla päin naamaa.

Vierailija
14/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pistäisi kaikkia laiskojen työttömien syyksi. TE-toimiston nettisivut ovat huonot. Tärkeimmät asiat ovat piilotettu useamman linkin taakse. Olen IT-alalla ja TE-toimiston sivut ovat melkein huonoin sivusto jonka olen ikinä nähnyt. Käytettävyys on todella surkea.

Esimerkkinä viime kesänä osalta työn hakijoista ei ollut löytänyt tee oma suunnitelma sivustoa.

Minulle on kaksi TE-toimiston virkailijaa sanonut suoraan, että heidän mielestään erityisesti Oma asiointi -palvelu on todella sekava ja epäkäytännöllinen. Viime syksynä työllistymissuunnitelmaa päivittäessämme virkailija manaili sitä, kuinka kummallisia ja vanhentuneita ammattinimikkeitä palvelusta löytyy ja kuinka se hankaloittaa työllistymissuunnitelman tekoa, kun relevantteja nimikkeitä ei ole listalla. Ovat siis itsekin aika kyrvähtäneitä koko systeemiin.

Vierailija
15/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erinomainen esimerkki työttömien lukutaidottomuudesta: tuohon mennessä oli jo kolmeen kertaan kerrottu, että hei, huomaathan ilmoittautumisen muuttuneen. Silti porukka ei viitsi lukea, että tee suunnitelma ja klikata linkkiä, joka vei sinne suoraa. Onko vika siis te-toimistossa, jos työtön ei suostu painamaan oikeaa namiskaa?

Vierailija
16/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden te-toimiston virkailijan. Ihan on ylioppilaaksi itsensä lukenut. Muuta ammattia ei ole kuin itseoppinut besserwisser ja työkkärin täti. Päivääkään ei ole tehnyt tuottavaa työtä, mutta on aina valmiina antamaan muille ohjeita, myös siviilissä. Kova myös levittämään juoruja, jotka eivät pidä paikkaansa.

Vierailija
17/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on kaksi TE-toimiston virkailijaa sanonut suoraan, että heidän mielestään erityisesti Oma asiointi -palvelu on todella sekava ja epäkäytännöllinen. Viime syksynä työllistymissuunnitelmaa päivittäessämme virkailija manaili sitä, kuinka kummallisia ja vanhentuneita ammattinimikkeitä palvelusta löytyy ja kuinka se hankaloittaa työllistymissuunnitelman tekoa, kun relevantteja nimikkeitä ei ole listalla. Ovat siis itsekin aika kyrvähtäneitä koko systeemiin.

Suurin osa te-toimistojen virkailijoista ei ole koskaan käynyt testiympäristössä kokeilemassa ilmoittautumista. Siksi heidän sanojensa painoarvo on aika lailla tasan nolla. Toiseksi jokaisen te-toimiston virkailijan pitäisi tietää, että siellä palvelussa käytetään EU-standardin mukaisia ISCO-ammattiluokitusta, ei mitään työhallinnon keksimää omaa. Näin siksi, että tilastoinnin tulee olla vertailukelpoinen muiden maiden kanssa.

Joten ehkä ei kannata syyttää Oma asiointi -palvelua siitä, että ei osaa omaa työtään.

Vierailija
18/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta ihan kauheaa yleistämistä sanoa te-toimistosta sitä tai tätä, koska niitä virkailijoita on kuitenkin useita tuhansia. Siellä on joukossa monenlaista, ja voisi ainakin sanoa että jos olisivat elämässään osanneet asiansa tehdä paremmin, tekisivät ihan jotain muuta työtä kuin te-toimiston hommia.

On kumminkin niin että joukossa myös ihan hyvääkin osaamista, eli aika vaikea on niputtaa kaikkia virkailijoita yhteen muottiin, kyllä se siellä keskustellessa sitten selviää että ketkä heistä osaa asiansa ja ketkä eivät.

Tärkeää kuitenkin tajuta se että virkailijatkin siellä ihan yhtä lailla painostettavina kuin työttömätkin, eli se on jokaisen työttömän vain osattava tajuta itse, missä vaiheessa virkailija alkaa ns. "kokeilemaan onneaan" yrittäessään saada valtion hallitukselle lisää ilmaistyövoimaa aikaan.

On sinällään sääli, että nämä asiat on juuri sellaisia joihin ei voi joukkokannetta yms. nostaa, eli mikä tahansa väärinkäytös tuolla tapahtuukin, niihin ei joukkokanteilla voi vastata.

Vierailija
19/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaidottomuudesta. Jos minut kutsutaan sinne ja halutaan keskustella vaikkapa kouluttautumisesta, olisi kiva jos tämä virkailija tietäisi jotain asiasta myös mistä aikoo keskustella. En minä aio lähteä allekirjottamaan jotain sopimuksia joiden sisältö on epäselvä tai peräti tuntematon.

Ei osata vastata yksinkertaisimpiinkaan kysymyksiin kuten mikä on tukitaso vai onko ollenkaan vai meinaako tuo että irtaantuisin kaikista työttömyystuista ja pari kuukautta saisin sitten elellä ilman työttömyysrahoja kunnes saan itseni irtisanottua koulutuslinjalta ja mitä se taas merkitsisi?

ns ähäkuti kun ei siellä todellakaa kanneta mitään vastuuta jos antavat vääriä ja huonoja ohjeita.

Välillä onkin sellainen tunne ihan kun olisi sijoitusneuvojan luona joka koettaa vain parhaansa mukaan vedättämään minua allekirjoittamaan jotain mikä on minulle selkeästi haitallista.

Vierailija
20/36 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on todella jyrkkä organisaatio: rivivirkailija - palvelupäällikkö - te-toimistonjohtaja. On muuten monimutkainen ja kallis.

Ei pidä paikkaansa, ainakaan yli 150 000 asukkaan kaupungissa.

Vähintään yksi välitaso on lisää, enkä ole edes perehtynyt asiaan sen tarkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi