Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun tarjoatte ruuat, otatteko itse ensin vai ottaako vieraat?

Vierailija
23.01.2018 |

Mielestäni itsestäänselvyys että vieraat ottaa ensiksi mutta yllättävän monessa perheessä isäntäväki rohmuaa ensiksi itselleen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vielä jatkaa sen verran, että olen kyllä ollut sellaisissa tilanteissa, joissa emäntä ei syönyt ollenkaan vieraiden kanssa, vaan söi keittiössä, enkä varmaankaan ole tällä palstalla ainut. Esim. mun mumma teki noin. Tämä on sellainen asia, josta sukulaisten ja kavereiden kesken aina vitsaillaan.

Yleensä näin jos tarjolla on lettuja. Olen kyllä epäillyt kuinka monta lettua emäntä syö paiston aikana yksikseen keittiössä kun kahden litran lettutaikinasta valmistuu vain kaksi vähän vajaa lautasen kokoista lettua nokkaa kohden kuudelle hengelle (emäntä mukaan lukien).

Vierailija
22/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailijavieraille pitää näyttää itse esimerkkiä, että uskaltavat ottaa.

Ei se mitään kursailua ole. Emäntä aloittaa syömisen, ja siten osoittaa että kaikki on valmista ja ruokailu alkaa.

Onks se mykkä, ettei voi sanoa, että aloittakaa, vai pitääkö todistaa, että ruoka ei ole myrkytettyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin tarjoan mitään sellaista, mitä vieraat itse ottavat lautaselle (poisluken esim. leipä). Annokset valmistelen keittiössä ja tarjoilen pöydässä istuvien vieraiden eteen. Syöminen aloitetaan kun minä otan aterimet kåteeni. Kun kaikki ovat syönet kerään lautaset pois. Toistetaan jokaisen ruokalajin kohdalla. Ja ei, en pahastu lainkaan jos joku ei jaksa / halua syödä kaikkea lautasella olevaa.

Jos talkoissa tms. on ruokaa jota jokainen ottaa itse aloittavat aina vieraat.

Vierailija
24/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yleensä pöydässä erilaisia tarjoiluastioita ja siitä jokainen voi aloittaa lähimmästä astiasta/tarjoilukauhasta ja laittaa sen astian sen jälkeen kiertämään. Lopulta kaikilla on ruokaa ja aloitetaan suunnilleen yhtä aikaa. 

Vierailija
25/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuollainen, että annokset laitetaan valmiiksi on jäykkää ja niuhoa. Jollekin voi jäädä nälkä ja toisella on liikaa, tai lautasella on myös jotain sellaista jota ei halua edes maistaa. Koti ei ole ravintola, joten mielestäni on kaikille mukavinta kun jokainen saa ottaa itse haluamansa määrän. Tulee paljon vähemmän hävikkiäkin. Ja ei, en minimoi hävikkiä piheyttäni, vaan haluan säästää luonnonvaroja.

Vierailija
26/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailijavieraille pitää näyttää itse esimerkkiä, että uskaltavat ottaa.

Ei se mitään kursailua ole. Emäntä aloittaa syömisen, ja siten osoittaa että kaikki on valmista ja ruokailu alkaa.

Onks se mykkä, ettei voi sanoa, että aloittakaa, vai pitääkö todistaa, että ruoka ei ole myrkytettyä?

Kun istutaan ruokapöydässä, on kai selvää, että on tarkoitus syödä.

Olen itse istunut kyllästymiseen asti jäykistelytilanteissa, missä emäntä istuu hölmönä ja vieraat odottavat kohteliaasti emännän esimerkkiä, että nyt on kaikki pöydässä ja ei kun syömään.

Vierailija
27/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut tosiaan junttimaisia pöytätapoja kyllä näkee jopa sellaisillakin ihmisillä, joiden luulisi vaikkapa työnsä puolesta tietävän miten käyttäydytään.

Vierailija
28/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollainen, että annokset laitetaan valmiiksi on jäykkää ja niuhoa. Jollekin voi jäädä nälkä ja toisella on liikaa, tai lautasella on myös jotain sellaista jota ei halua edes maistaa. Koti ei ole ravintola, joten mielestäni on kaikille mukavinta kun jokainen saa ottaa itse haluamansa määrän. Tulee paljon vähemmän hävikkiäkin. Ja ei, en minimoi hävikkiä piheyttäni, vaan haluan säästää luonnonvaroja.

Alkupalat on luontevaa laittaa lautasannoksiksi. Sen oppii tekemään, kun pari kertaa on vieraana ollut ahmatti, joka tyhjentää muikunmätiastian omalle lautaselleen niin ettei muille jää.

Ja muutenkin kylmä alkupala on kätevää kattaa valmiiksi.

Samoin tietyt jälkiruoat rakennetaan annoskulhoihin.

Vierailija
29/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sekin on kyllä junttimaista, ettei osata lukea tilanteita. Jos emäntä ei tiedä, että pitää antaa joku merkki, voi aloittaa ihan itse sen syömisen. Jotkut ovat vain niin tohkeissaan etiketistä, että se menee normaalin elämän edelle.

Vierailija
30/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sekin on kyllä junttimaista, ettei osata lukea tilanteita. Jos emäntä ei tiedä, että pitää antaa joku merkki, voi aloittaa ihan itse sen syömisen. Jotkut ovat vain niin tohkeissaan etiketistä, että se menee normaalin elämän edelle.

Ja tähän vielä jatkan, että suurin osa suomalaisista on ihan tavallisten maatiaispulliaisten jälkeläisiä, joilla ei ole normaalien käytöstapojen lisäksi illallisetiketit hallussa. Mun vanhemmat ovat molemmat tavallisten maanviljelijöiden jälkeläisiä, ja vaikka minä sisarukseni olemmekin "jo" toisen polven akateemisesti koulutettua väkeä, ei meillä ole kotona mitään hienoja päivällisiä tai illallisia syöty.

Vierailija
31/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoinen mielipide! En ole tullut ajatelleeksi että joku ei pidä lautasannoksista! Minä nimittäin teen ihan aina lautasannokset keittiössä, myös arkena kun syödään oman perheen kesken. Ainoastaan salaattia (ja jos tarjolla on leipää) jokainen nostaa itselleen pöydässä.

Minusta on mukavaa tarjoilla kauniisti asetellut annokset. Ei haittaa yhtään, jos osa jää vierailta syömättä. Oman perheen annoskoot tulevat selkäytimestä. Kun korjaan lautaset pois, kaavin keittiössä syömäkelpoiset ruoanjämät lautasilta koiran kuppiin, joten kompostiinkaan ei mene kovin paljon.

Poikkeuksena on tietenkin joku texmex-ilta, jolloin jokainen kokoaa omat tortillansa. Niitä nyt lähinnä järjestetään lapsivieraille.

Vierailija
32/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... en tiedä, missä tuo "emäntä ottaa ensin" on kuulunut pöytätapoihin, mutta veikkaan, että niin pienellä alueella, ettei sen noudattamattomuus kovin monen ihmisen kohdalla voi johtua unohtamisesta.

Meillä ei ole mitään virallisia illallisia, joten usein tehdään niin, että laitetaan paikalla oleville pienille lapsille ruuat valmiiksi ja aikuiset ottavat sen jälkeen. Yleensä kyllä pyydän vieraita ottamaan ensin.

Ihan yleinen käytäntö kaikkialla, missä pöytätavat on opetettu.

Ensinnäkin vain emäntä tietää, milloin kaikki asiaankuuluva on pöydässä.

Toisekseen emäntä maistaa itse, että ruoka on sellaista kuin pitää.

Hätähousuvieraat alkavat närppiä suuhunsa heti kun saavat jotain eteensä, kuin olisivat nälkäkuoleman partaalla.

Ruokapöydässä on tarkoitus syödä yhdessä. On erittäin ajattelematonta ja loukkaavaa alkaa syödä kun emäntä ei ole vielä ennättänyt istumaankaan.

Hyvän kotikasvatuksen saaneiden ihmisten käytös on vaivatonta ja luontevaa. Siihen ei tarvita mitään kursailua, mutta ei myöskään sitä, että aletaan heti syödä, kun jotain ruokaa ja ottimet on ulottuvilla.

Hätähinen vieras ahmii lihan ja perunat kuiviltaan, kun ei malta odottaa, että kastike ja lisukkeet tuodaan pöytään. Hän myös lappaa leivän levitettä perunoille, kun ei katso emännän esimerkkiä, mihin se on tarkoitettu.

Pöytätavoilla on tarkoituksensa.

Aika moukkamainen emäntä jos on ensimmäisenä rohmuamassa ruokaa ennen vieraita!

Kyllä meidän vieraat ainakin odottavat, että kaikki on pöydässä ja emäntä on pyytänyt heitä ottamaan ruokansa, minkälaisia vieraita teillä oikein käy jos vetävät perunat ja lihat kuiviltaa ennen kuin on sanottu, että syömään?

Meillä käyvät vieraat ovat ihan järkeviä ja kohteliaita ja osaavat käyttäytyä.

Vierailija
33/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostatteko te siis pöytään kaikki padat ja kattilat, vai käytättekö tarjoiluvateja vai miten se menee jos jokainen ottaa itse ruokaa? Minusta tuntuisi hankalalta kantaa ja sijoittaa kaikki kuumat kattilat, vuoat ja paistinpannut ruokapöytään kattauksen sekaan. Ja kiusalliselta tuntuisi jos jokainen vuorollaan kurottelisi milloin mitäkin lisuketta ja kastiketta. Paljon helpompaa koota annokset lautasille itse ja kysyä sitten kaikkien syötyä, haluaako joku jotakin lisää.

Vierailija
34/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostatteko te siis pöytään kaikki padat ja kattilat, vai käytättekö tarjoiluvateja vai miten se menee jos jokainen ottaa itse ruokaa? Minusta tuntuisi hankalalta kantaa ja sijoittaa kaikki kuumat kattilat, vuoat ja paistinpannut ruokapöytään kattauksen sekaan. Ja kiusalliselta tuntuisi jos jokainen vuorollaan kurottelisi milloin mitäkin lisuketta ja kastiketta. Paljon helpompaa koota annokset lautasille itse ja kysyä sitten kaikkien syötyä, haluaako joku jotakin lisää.

Kyllä, käytän tarjoiluastioita. Ruuasta riippuen voin toki kantaa pöytään koko padankin, esim jos olen tehnyt jotain taginea. Se pata itsessään kun käy hyvin tarjoiluastiasta. Meillä kiertää astiat ihan hyvin pöydässä ja jos nyt on tulikuuma astia, toinen ojentaa lautasensa ja lähempänä oleva laittaa siihen. 

Ymmärrän kuitenkin tuon sun systeemin, koska sulle se on helpompaa. Mulla iso ruokapöytä on olohuoneessa, joka ei ole samassa tasossa keittiön kanssa. En ole koskaan opetellut tarjoilemaan siten, että osaisin viedä enemmän kuin kaksi lautasta kerrallaan. Lisäksi mulla ei ole keittiössä sellaisia tasoja, että voisin valmiiksi laittaa kahdelletoista hengelle annokset. Eli mun pitäisi laittaa aina pari kolme annosta kerrallaan, viedä ne olohuoneeseen ruokapöytään, taas mennä laittamaan seuraavat kolme annosta jne, kunnes kaikkien annokset ovat valmiina ja pöydässä. Pääsen siis helpommalla, kun laitan ruuat tarjoiluastioihin ja kannan ne olohuoneeseen. Jos keittiöni olisi suurempi ja siellä enemmän laskutilaa, voisin hyvin laittaa valmiit annokset.

Vierailija
35/35 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat kutsutaan ensin pöytään, kun kaikki on maisteltu ja laitettu valmiiksi. Viimeisenä ottaa oma perhe ja ruuanlaittaja kaikista viimosimpana.

Jos joku kehtaakin aloittaa kursailun, niin huomautan asiasta. Kaikki on kuitenkin läheisiä, että voi sanoa. Kursailija saa sitten ottaa vikana.

Mitä noihin, että emäntä syö keittiössä juttuihin... Niin meidän äiti aina istuu lieden vieressä syömässä, kun on kutsunut meidät lapset perheineen syömään.

Me ollaan ruokailutilan puolella, mutta äiti nököttää porrasjakkaralla keittiönpuolella ja ojentelee tarvittaessa kaikenlaista. Joskus se jopa syökin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi