Kun tarjoatte ruuat, otatteko itse ensin vai ottaako vieraat?
Mielestäni itsestäänselvyys että vieraat ottaa ensiksi mutta yllättävän monessa perheessä isäntäväki rohmuaa ensiksi itselleen.
Kommentit (35)
Vieraat ensin ja lapset ennen aikuisia. Ruoanlaittaja viimeisenä.
Kursailijavieraille pitää näyttää itse esimerkkiä, että uskaltavat ottaa.
No jo on pöytätavat unohtuneet.
Emäntä tai ruoanlaittaja ottaa ensin, ja tällä lailla näyttää, että kaikki on valmista.
Emäntä myös maistaa ensin ja toteaa että ruoka on ok.
Vieraat seuraavat esimerkkiä.
Hirveät ex.apet alkoivat mättää ruokaa lautasilleen ja naamariinsa siinä vaiheessa kun miehen kanssa vielä nosteltiin tykötarpeita pöytään. Siinä tunsi itsensä tarjoilijaksi. Ne ahmivat sellaista vauhtia, että kun isäntäväki ennätti istumaan, ne jo röyhyäilivät ja kaivelivat hampaitaan. Sen jälkeen ne alkoivat katsella ikävystyneinä ympärilleen, että mitäs ohjelmaa nyt on?
Jos olis olleet mun vanhemmat oisin hävennyt silmät päästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vieraat ensin ja lapset ennen aikuisia. Ruoanlaittaja viimeisenä.
Ruoanlaittaja ottaa ensimmäisenä.
Hopi hopi kertailemaan käytöstapoja!!
Hmmm... en tiedä, missä tuo "emäntä ottaa ensin" on kuulunut pöytätapoihin, mutta veikkaan, että niin pienellä alueella, ettei sen noudattamattomuus kovin monen ihmisen kohdalla voi johtua unohtamisesta.
Meillä ei ole mitään virallisia illallisia, joten usein tehdään niin, että laitetaan paikalla oleville pienille lapsille ruuat valmiiksi ja aikuiset ottavat sen jälkeen. Yleensä kyllä pyydän vieraita ottamaan ensin.
Vierailija kirjoitti:
Kursailijavieraille pitää näyttää itse esimerkkiä, että uskaltavat ottaa.
Ei se mitään kursailua ole. Emäntä aloittaa syömisen, ja siten osoittaa että kaikki on valmista ja ruokailu alkaa.
Riippuu tilanteesta. Jos kyse on juhlista tms, niin vieraat ottavat ensin. Jos taas kyse on tavallisesta vierailusta tai kyläilystä, niin sitten mä saatan ottaa itse ensin. Mua nimittäin ärsyttää joidenkin ihmisten tapa kursailla tai viivytellä. Jos olen nähnyt vaivaa ja laittanut ruokaa ja kaikki on kutsuttu pöytään, niin mä en jää silloin odottelemaan, että porukka valuu miten sattuu paikalle. Otan itse ja tarjoan kutsun ymmärtäneille ja ne jotka eivät arvosta tehtyä työtä, saavat ottaa sitten kun ehtivät.
Näitä on onneksi vähän, mutta esim. anoppilassa näin käy usein. Tällöin me aloitamme anopin kanssa syömisen ja muut ottavat kun viitsivät vaivautua.
Ensin isäntä ja emäntä aloittaa, sitten vieraat ikäjärjestuäyksessä, sitten vieraiden lapset ja sitten ihan viimeisenä ne omat lapset kun pöydästä viimein vapautuu tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... en tiedä, missä tuo "emäntä ottaa ensin" on kuulunut pöytätapoihin, mutta veikkaan, että niin pienellä alueella, ettei sen noudattamattomuus kovin monen ihmisen kohdalla voi johtua unohtamisesta.
Meillä ei ole mitään virallisia illallisia, joten usein tehdään niin, että laitetaan paikalla oleville pienille lapsille ruuat valmiiksi ja aikuiset ottavat sen jälkeen. Yleensä kyllä pyydän vieraita ottamaan ensin.
Ihan yleinen käytäntö kaikkialla, missä pöytätavat on opetettu.
Ensinnäkin vain emäntä tietää, milloin kaikki asiaankuuluva on pöydässä.
Toisekseen emäntä maistaa itse, että ruoka on sellaista kuin pitää.
Hätähousuvieraat alkavat närppiä suuhunsa heti kun saavat jotain eteensä, kuin olisivat nälkäkuoleman partaalla.
Ruokapöydässä on tarkoitus syödä yhdessä. On erittäin ajattelematonta ja loukkaavaa alkaa syödä kun emäntä ei ole vielä ennättänyt istumaankaan.
Hyvän kotikasvatuksen saaneiden ihmisten käytös on vaivatonta ja luontevaa. Siihen ei tarvita mitään kursailua, mutta ei myöskään sitä, että aletaan heti syödä, kun jotain ruokaa ja ottimet on ulottuvilla.
Hätähinen vieras ahmii lihan ja perunat kuiviltaan, kun ei malta odottaa, että kastike ja lisukkeet tuodaan pöytään. Hän myös lappaa leivän levitettä perunoille, kun ei katso emännän esimerkkiä, mihin se on tarkoitettu.
Pöytätavoilla on tarkoituksensa.
En kutsu koskaan niin vieraita ihmisiä kotiini syömään, että asialla olisi mitään merkitystä. Ihan tuttuja ollaan, sukulaisia ja ystäviä, eikä meidän kesken tarvitse noudattaa mitään muodollista etikettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen emäntä maistaa itse, että ruoka on sellaista kuin pitää.Hätähousuvieraat alkavat närppiä suuhunsa heti kun saavat jotain eteensä, kuin olisivat nälkäkuoleman partaalla.
Ruokapöydässä on tarkoitus syödä yhdessä. On erittäin ajattelematonta ja loukkaavaa alkaa syödä kun emäntä ei ole vielä ennättänyt istumaankaan.
Hyvän kotikasvatuksen saaneiden ihmisten käytös on vaivatonta ja luontevaa. Siihen ei tarvita mitään kursailua, mutta ei myöskään sitä, että aletaan heti syödä, kun jotain ruokaa ja ottimet on ulottuvilla.
Hätähinen vieras ahmii lihan ja perunat kuiviltaan, kun ei malta odottaa, että kastike ja lisukkeet tuodaan pöytään. Hän myös lappaa leivän levitettä perunoille, kun ei katso emännän esimerkkiä, mihin se on tarkoitettu.
Ehkä tämä "emäntä ottaa ensin" -tapa on opetettu sinun kotonasi, ei muualla.
Meillä laitetaan annokset lautasille ja kutsutaan pöytään yhtä aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisekseen emäntä maistaa itse, että ruoka on sellaista kuin pitää.Hätähousuvieraat alkavat närppiä suuhunsa heti kun saavat jotain eteensä, kuin olisivat nälkäkuoleman partaalla.
Konsultoi käytösopasta, jos et ole saanut kasvatusta.
Eihän kaikki ole. Tai jos haluat nolata itsesi, tee sitten niin.
Käytöstavat on tarkoitettu siihen, että tilanteet sujuu luontevasti ja ilman kursailua tai jäykistelyä.
En minä kutsu ketään pöytään ennen kuin kaikki on valmista ja ruoka on sellaista kuin pitääkin. Sen takia minun ei tarvitse ottaa omaa annostani ensimmäisenä ja maistella sitä, että kelpaako tämä syötäväksi.
En ole koskaan kuullutkaan noin idioottimaista tapaa olevan, että emäntä ottaisi ensin. Kaikkea sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konsultoi käytösopasta, jos et ole saanut kasvatusta.
Eihän kaikki ole. Tai jos haluat nolata itsesi, tee sitten niin.
Käytöstavat on tarkoitettu siihen, että tilanteet sujuu luontevasti ja ilman kursailua tai jäykistelyä.
Olen ollut useissa tilanteissa, joissa on ruokaa otettu luontevasti ja ilman kursailua, mutta en yhdessäkään semmoisessa, jossa emäntä olisi ottanut ensin. Voithan vaikka itse siteerata nyt tähän sellaista opasta, jossa tuo tapa esitellään.
Aika jännä, että kuittailet minulle "itsesi nostamisesta", kun samalla itse epäilet, etteivät muut ole saaneet kotikasvatusta.
Piti vielä jatkaa sen verran, että olen kyllä ollut sellaisissa tilanteissa, joissa emäntä ei syönyt ollenkaan vieraiden kanssa, vaan söi keittiössä, enkä varmaankaan ole tällä palstalla ainut. Esim. mun mumma teki noin. Tämä on sellainen asia, josta sukulaisten ja kavereiden kesken aina vitsaillaan.
Emäntä huolehtii ruuan jakamisesta tai tarjoilusta ja ottaa itse viimeisenä. Fiksut vieraat odottavat, että emäntä aloittaa syömisen, ennenkuin itse aloittavat ruokailun, ellei erikseen kehoteta aloittamaan aikaisemmin esimerkiksi siksi ettei ruoka jäähtyisi lautasilla.
Vieraat ensin, ellei vaimo ole esimerkiksi syntymäpäiväsankari, joka aloittaa.