Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako matkustelu olemaan jo aika out?

Vierailija
22.01.2018 |

Mitä fiilis?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Galapagossaaret ovat out, koska minä kävin siellä jo kirjoitti:

Matkustaminen näyttää olevan out niiden mielestä, jotka ovat jo paljon kokeneet, eli itse kyllästyneet. Se on myös out joidenkin mielestä, jotka eivät alunperinkään ole halunneet matkustaa, sekä niiden, joilla ei ole siihen mahdollisuuksia. Nyt näyttää olevan in peittää edellämainitut syyt ympäristösyillä.

Itse olen lentänyt elämässäni 2 kertaa ja ne olivat työreissuja, joille oli käytännössä pakko osallistua. Yhtään vapaa-ajan lentomatkaa en ole tehnyt, enkä tule tekemään. Olen onneksi nykyään myös työssä, jossa ei tarvitse matkustaa ollenkaan ja voin tehdä jopa osan työstä kotoa käsin.

Olen ollut ajatusmaailmaltani vihreä (en tarkoita puoluetta) jostain 80-luvun loppupuolelta. Vältän yksityisautoilua ja liikun muutenkin varsin vähän, paitsi omin jaloin ja pyörällä mahdollisimman paljon. Lihansyönnin lopetin v. 92 ja sen jälkeen on jäänyt pois myös kala, maitoa ja kananmunia käytän hieman, siis todella vähän. Elämäni perustuu nuukuudelle, en heitä pois ruokaa, vältän muovia, käytän vain luonnonkosmetiikkaa, kierrätän, ostan todella harvoin mitään uutta, suosin suomalaista ja varsinkin käsityötä, luomua. Luonnossa liikkuminen on suurin nautintoni. Olen kauhuissani nykymenosta: lennellään täysin holtittomasti, tuhlataan surutta luonnonvaroja, rakennetaan lisää ydinvoimaa, kaadetaan suuria alueita metsää, perustetaan kaivoksia. Koko elämä perustuu kuluttamiselle. Puheet ja teot eivät vastaa toisiaan ollenkaan. Surkeita päättäjiä ja piittaamattomia ja itsekkäitä ihmisiä. 

Eli peität matkailuhaluttomuutesi viherhötöllä. Sovit siis hyvin määritelmääni.

Vierailija
62/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen näyttää olevan out niiden mielestä, jotka ovat jo paljon kokeneet, eli itse kyllästyneet. Se on myös out joidenkin mielestä, jotka eivät alunperinkään ole halunneet matkustaa, sekä niiden, joilla ei ole siihen mahdollisuuksia. Nyt näyttää olevan in peittää edellämainitut syyt ympäristösyillä.

Itse olen lentänyt elämässäni 2 kertaa ja ne olivat työreissuja, joille oli käytännössä pakko osallistua. Yhtään vapaa-ajan lentomatkaa en ole tehnyt, enkä tule tekemään. Olen onneksi nykyään myös työssä, jossa ei tarvitse matkustaa ollenkaan ja voin tehdä jopa osan työstä kotoa käsin.

Olen ollut ajatusmaailmaltani vihreä (en tarkoita puoluetta) jostain 80-luvun loppupuolelta. Vältän yksityisautoilua ja liikun muutenkin varsin vähän, paitsi omin jaloin ja pyörällä mahdollisimman paljon. Lihansyönnin lopetin v. 92 ja sen jälkeen on jäänyt pois myös kala, maitoa ja kananmunia käytän hieman, siis todella vähän. Elämäni perustuu nuukuudelle, en heitä pois ruokaa, vältän muovia, käytän vain luonnonkosmetiikkaa, kierrätän, ostan todella harvoin mitään uutta, suosin suomalaista ja varsinkin käsityötä, luomua. Luonnossa liikkuminen on suurin nautintoni. Olen kauhuissani nykymenosta: lennellään täysin holtittomasti, tuhlataan surutta luonnonvaroja, rakennetaan lisää ydinvoimaa, kaadetaan suuria alueita metsää, perustetaan kaivoksia. Koko elämä perustuu kuluttamiselle. Puheet ja teot eivät vastaa toisiaan ollenkaan. Surkeita päättäjiä ja piittaamattomia ja itsekkäitä ihmisiä. 

Eli peität matkailuhaluttomuutesi viherhötöllä. Sovit siis hyvin määritelmääni.

Siis tässä onkin kirjoittajalla ideologinen tausta, eihän siinä mitään..mutta voiko sen perusteella alkaa tuomitsemaan muita tai vaatia samanlaisia valintoja. Matkustaa voi myös vähemmällä tuhlailulla ja mitä minä nuoria olen Aasiassa nähnyt, niin reppu selässä reissaavat ja jalkaisin kulkevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että pikkuhiljaa ainakin sellainen huvimatkailu jonnekin halpaan lomakohteeseen alkaa olla aikalailla out.

Ainakin toivoisin, että useimmat meistä ymmärtää mitä lentely aiheuttaa meidän ainoalle maamapallolle. Eli ilmastonmuutos!

Kaikista hienoimman matkan saa, kun matkustaa omaan itseensä ja sen oman mielen syövereihin. Sitä on samalla matkalla ja perillä.

Vierailija
64/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ostovoima on todellisuudessa kasvanut jatkuvasti ja on juuri nyt ylimmillään kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Esimerkiksi BKT on korkeampi tänään kuin 1980-luvun "hyvinä vuosina" tai 2000-luvun korkeasuhdanteessa. Suomen talous on voimakkaassa nousussa juuri nyt.

Onko tämä sinun oma "havainto" vai oletko TV:stä kuullut (aivopesty)? Ainakin minulla ostovoima on laskenut jo monta vuotta peräkkäin, ennen oli varaa ostaa jotain "tarpeetonta" tai vaikkapa matkustella välillä... nyt saa nuukailla monessa asiassa, jotta selviää kaikista nousseista kustannuksista (vesi/sähkö/bensa/vakuutukset/käyttömaksut/ jne.)

Vierailija
65/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu ei. Mutta esim.matkailupoatausten tekeminen on aika out. Ja esim.blogisteilla ne ovat vähiten luettuja päivityksiä.

Aktiivilomat ja luontokohteet ovat myös tämän hetken trendi.

Vierailija
66/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi matkailu olisi out? Jatkuvasti kasvaa uuttaa väkeä siihen pisteeseen, että on vähän enemmän rahaa käytössä ja kiinnostus matkustamiseen herää. Ehkä ne jo vuosia matkustaneet kokevat asian olevan out, mutta onhan matkustelu uudelle sukupolvelle aina uusi juttu.

Tosin matkailun muoto ja kohteiden suosio varmasti on muuttanut muotoaan.

Vierailija
67/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä fiilis?

Matkustelu ei ole koskaan out, on yleissivistävää tutustua muihin kulttuureihin, ja nähdä muutakin kun oma kotikylä.

Massaturismi taas ei ole koskaan ollutkaan erityisesti in.

Vierailija
68/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastonmuutos on ongelma, mutta syy ei yksin löydymatkustelusta. Eiköhän siellä pörrää monta ,iikematkustajaa ym suihkukonetta sota-alueilla . Tapaamiset käypi hyvin myös etäkokouksina ja sotaa ei todellakaan tarvita. Teollisuus, ,iikenne maalla, kaupungistuminen..joka tuottaa saastepilviä, vaikka on julkinen liikenne. Onhan näitä harmeja. En syy,listäisi nuoria, jotka reissaavat pikku budjetilla reppu selässä. Ennen mentiin junalla ja laivalla. Meitä oli vain vähemmän maapallolla kuin nyt ja elämme pidempään, sekin on ongelma viime kädessä.

Vierailija
69/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että suomalainen hakee rentoa fiilistä muista maista.

Eikö kaikki suomalaiset ole kuitenkin jo matkustanu niin paljon, etteikö osattais olla rennommin täällä? Mihin se matkalla koettu rentous katoaa meistä?

Matkan vaikutus on itselläni aina vaan lyhyempi. Pari päivää Suomessa, niin on sellanen olo kuin ei olisi missään käynykkään.

Osin se rentous tulee ilmastosta, siitä että monet asiat tapahtuu neljän seinän ulkopuolella. Onhan suomalaisetkin rennompia kesällä jos säät sallii! Ollaan pirteämpiä ja sosiaalisempia.

On ihan eri asia kutsua parikymmentä kaveria kotiin syömään (hirveä stressi siivouksesta, ruuasta, rahankulusta jne useimmilla) kuin piipahtaa johonkin tapaspaikkaan terassille istuskelemaan ja ottaa lasi pari viiniä + pientä syötävää jotka kaikki maksaa itse. Kummassakin tapauksessa tavataan ystäviä mutta ihan eri tilanne kuitenkin.

Samoin liikkuminen - en vaan voi lähteä lenkille sateella tai pakkasella (terveydellisistä syistä), juuri tulin reissusta ja kävelimme vähintään 6km joka päivä. Ole tässä sitten rento ja nauti elämästä.

Näin ainakin koen sen itse. Kylmyys saa ihmiset sulkeutumaan itseensä, kaikki energia menee lämpimänä pysyttelyyn ja pimeän sietämiseen. Meillä kyllä käy ruokavieraita n kerran kuukaudessa mutta en voi mitenkään verrata sitä vastaavaan tilanteeseen jossain ihanassa lämpimässä paikassa.

Vierailija
70/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten ostovoima on todellisuudessa kasvanut jatkuvasti ja on juuri nyt ylimmillään kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Esimerkiksi BKT on korkeampi tänään kuin 1980-luvun "hyvinä vuosina" tai 2000-luvun korkeasuhdanteessa. Suomen talous on voimakkaassa nousussa juuri nyt.

Onko tämä sinun oma "havainto" vai oletko TV:stä kuullut (aivopesty)? Ainakin minulla ostovoima on laskenut jo monta vuotta peräkkäin, ennen oli varaa ostaa jotain "tarpeetonta" tai vaikkapa matkustella välillä... nyt saa nuukailla monessa asiassa, jotta selviää kaikista nousseista kustannuksista (vesi/sähkö/bensa/vakuutukset/käyttömaksut/ jne.)

Sama havainto täällä. Ostovoima on vähentynyt jo useiden vuosien ajan. Kulut nousevat huomattavasti nopeammin kuin palkka. Huom olen ollut 10 vuotta samassa työssä ja samassa asunnossa, samoin kulutustottumuksin. Näen konkreettisesti nettipankista, että koko ajan laskut kasvavat nopeammin kuin käytettävissä oleva tulo. Joudun koko ajan hissukseen karsimaan kulutusta. Koska haluan silti käydä Euroopassa edes kerran vuodessa kaupunkilomalla, karsin kaiken muun kulutuksen jo minimiin, ruoka, viihde, palvelut, vaatteet. Seuraavaksi edessä vaihto pienempään asuntoon. Sinnittelen vielä muutaman vuoden kodissani, ennen kuin väistämätön edessä.

Vierailija
71/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että pikkuhiljaa ainakin sellainen huvimatkailu jonnekin halpaan lomakohteeseen alkaa olla aikalailla out.

Ainakin toivoisin, että useimmat meistä ymmärtää mitä lentely aiheuttaa meidän ainoalle maamapallolle. Eli ilmastonmuutos!

Kaikista hienoimman matkan saa, kun matkustaa omaan itseensä ja sen oman mielen syövereihin. Sitä on samalla matkalla ja perillä.

Kyllä. Etsin itseäni syövereistäni joka päivä. Meditoimalla, psykoterapialla ja ihan vaan elämällä. Sen olen jo oppinut että täällä kaamoksen keskellä minä en juurikaan elä, elämä on vain selviytymistä päivästä toiseen. On toki asioita mistä nautin (lapset, lapsenlapset, ystävät jne) mutta oma itse on vain osa koneistoa.

Olen löytänyt vastauksen jonka toteutamme heti kun kuopus muuttaa kotoa ja mieskin vapautuu töistään edes osittain. Pois Suomesta lopullisesti. Ja sitten ei tarvitse enää huolehtia lentomatkailusta kun sitä tuskin tänne Suomen suuntaan tulee paljoa tehtyä. Kerran vuodessa käy moikkaamassa lasten perheitä, eiköhän hekin mieluummin tule meidän perässä lämpimään.

Vierailija
72/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle matkailu ei ole out, aion todellakin matkustaa tulevaisuudessa niin paljon kuin suinkin pystyn. Mahdotonta silti ennustaa, miten fiilikset muuttuvat asian suhteen tulevaisuudessa. Olen nimittäin nyt jo huomannut (noin 7 kaupunkilomaa ja 7 rantalomaa vietettyäni), että homma alkaa käydä vanhaksi. Kaupungit on kaikki niin samanlaisia nykyään. Samat Mäkkärit, Henkkamaukat ja turistirysiksi muuttuneet Vanhat kaupungit, sama monikulttuurinen kaupunkikuva... Ja rantalomakohteet ne vasta tylsiä ovatkin.

Se, mitä oikeasti matkustelulta kaipaan, on se erilaisuuden tunne. Haluaisin esim. matkustaa 70-luvun Pariisiin, silloin kun siellä vielä oli oma tunnelmansa. Mutta nyt kun maailma on pienentynyt ja muuttunut homogeenisemmäksi, huomaan että niitä oikeasti mielenkiintoisia kokemuksia varten pitää matkustaa tosi kauas, paikkoihin jonne monikulttuurisuus ei ole vielä levinnyt. Toinen vaihtoehto on tehdä luontomatkoja. Ihmiset voivat olla kaikkialla samanlaisia, mutta luonto ei ole.

Eli ehkäpä Euroopassa matkustelu on mulle hiukan out. Mikä on harmi, koska tosi paljon olisi vielä näkemättä. Ehkä voin kuitata Euroopan maat käymällä maaseudulla tai kansallispuistoissa, ja jätän monikulttuurikaupungit välistä kokonaan.

Vierailija
73/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole yhtään perehtynyt ilmastonmuutokseen, lentomatkailun haittoihin tai siihen että onko matkailu jotenkin "in" vai "out". Mä matkustan välillä lentäen, koska haluan nauttia elämästä. Me kaikki kuollaan kuitenkin, niin miksi kärvistellä. Olen vähentänyt lihan syöntiä ja opetellut tekemään kasvisruokaa. Töihin mennään puolison kanssa yhdellä autolla, ei molemmat omilla autoilla. Silloin harvoin kun ostan vaatteita tai kenkiä, ostan oikeasti laadukkaita ja kestäviä tuotteita. En voisi kuvitella ostavani jotain H&M rytkyjä joka kuukausi ja heittäväni kulahtaneita ja rikkinäisiä vaatteita jatkuvasti roskiin. Kyllä minua kiinnostaa tavallaan maapallon tulevaisuus, ilmasto-ongelmat ja luonto. Haluan kaikesta huolimatta matkustaa lentäen, sillä nautin matkailusta niin paljon. 

Vierailija
74/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä reissaan puolet vuodesta. Seuraavaksi 2 viikkoa Samuilla ja sitten huhtikuun lopulla 4 kuukaudeksi Välimerelle yacht-hoppingia harjoittamaan :)

Vierailija
75/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin junalla ja laivalla..

Kun ottaa huomioon sen, paljonko on yhden laivan päästöt (yksi laiva "päästelee" päivässä sen, mitä kaikki suomen henkilöautot yhteensä), sillä lentää monta lentokonetta paljon pidemmän matkan... Jos olisimme todella huolissamme ilmastosta ja tiedettäisiin, että ilmastonmuutos olisi ihmisen pysäytettävissä, lopetettaisiin ekana vaikkapa kaikki viron viinanhakumatkat... viinaa saa suomestakin.

Vierailija
76/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kun kohtaa toisen suomalaisen jossain ulkomailla, niin juttua riittää ja ollaan lähes sukulaisia.

Tullaan takaisin Suomeen, niin ei edes naapuria välttämättä tervehditä.

Emmekö voisi käyttäytyä yhtä rennosti ja avoimesti kotonakin? Kaikilla olisi kivempaa :-)

Vierailija
77/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että suosia kotimaanmatkailua? Mahtaa olla antoisa loma viettää se +10 asteen vesisateessa, ötökkäparvien kupattavana ja vielä hirvittävän kalliilla hinnoilla. 😂

No, jos joku haluaa itsensä välttämättä kylmässä sateessa kastella ja olla ötököiden kupattavana ja siitä vielä hirvittävät hinnat maksaa, niin siitä vain. Minä ainakin matkustan mieluummin paikkaan, jossa on lämmintä, jossa ei jatkuvasti sada, jossa ei jatkuvasti ole 20 ötökkää ympäri kehoa pistämässä ja puremassa ja jossa ennen kaikkea on hintataso kohdillaan, eikä ole tällaista sairasta ryöstöhinnoittelua, mitä Suomessa.

Vierailija
78/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Statusta on se, että on vapaa-aikaa ja mahdollisuus vaikuttaa työn ja vapaa-ajan väliseen ajankäyttöön.

Niin just. Aktiivimalli uhkaa tuhota tämän.

Vierailija
79/87 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On out, ei kiinnosta enää yhtään. Huvittaa se, mikä klisee koko "matkailu avartaa on.". Moni muukin avartaa. Kirjat esimerkiksi tai lapsi tai vaikkapa jääkiekon peluu.

Joo. En silti vaihtais reissaamista IKINÄ lapseen tai jääkiekonpelaamiseen.

Matkustella aion niin kauan kuin henki pihisee, ja p'skat nakkaan siitä, jos se on jonkun mielestä out. Rakastan uusien paikkojen näkemistä, niinkuin onneksi lähipiiri ja kaveritkin, eli ei tule reissuseurastakaan pulaa näillä näkymin.

Vierailija
80/87 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaankin, jos Haavistosta tulisi joskus pressa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme