Alkaako matkustelu olemaan jo aika out?
Kommentit (87)
Jännä, että suomalainen hakee rentoa fiilistä muista maista.
Eikö kaikki suomalaiset ole kuitenkin jo matkustanu niin paljon, etteikö osattais olla rennommin täällä? Mihin se matkalla koettu rentous katoaa meistä?
Matkan vaikutus on itselläni aina vaan lyhyempi. Pari päivää Suomessa, niin on sellanen olo kuin ei olisi missään käynykkään.
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkustajat tuhoavat maapallon paljon tehokkaammin kuin yksityisautoilu tai lihansyöjät. Lentäminen pitäisi tehdä järisyttävän kalliiksi, sillä nyt se on naurettavan halpaa. On liian helppoa ummistaa vain silmät, koska haluaa vaan maanisesti matkustaa. Kotimaan matkailu on mukavaa ja elämyksellistä, ja siinä ei tarvita lentokonetta. Ja on sitä elämässä muutakin kuin se hienous, että pitää tehdä joku asia x nimenomaan uskomattomassa paikassa y. Porukka on ihan laput silmillä tässä lentohalussaan. Surkeaa.
Sitten ei pääsisi nuoret reppureissaamaan Kamputseaan ja vihreiden kansanedustajat ilmastokongressiin Brasiliaan ja Malesiaan. Lentorahtina kulkee lähes kaikki kevyempi tavara, esimerkiksi kaikki lääkkeet. Mistä haluat luopua?
Joo kyl se alkaa olla jo. Nyt naisillakin alkamassa trendaamaan tuntuisi olevan klassiset miesten välineurheilulajit, kuten maantiepyöräily ja etenkin murtsikkahiihto. Epäilen ettei nämä trendit tosin kestä kauaa, sillä molemmissa kehittyminen on hidasta ja puuha on muutenkin aika masokistista. Vaikea hehkuttaa blogissa kumpaakaan kun on niin huono vrt. siihen että matkustaa milanoon ja saa heti "onnistumisia" matkustelussa.
Matkustaminen näyttää olevan out niiden mielestä, jotka ovat jo paljon kokeneet, eli itse kyllästyneet. Se on myös out joidenkin mielestä, jotka eivät alunperinkään ole halunneet matkustaa, sekä niiden, joilla ei ole siihen mahdollisuuksia. Nyt näyttää olevan in peittää edellämainitut syyt ympäristösyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkustajat tuhoavat maapallon paljon tehokkaammin kuin yksityisautoilu tai lihansyöjät. Lentäminen pitäisi tehdä järisyttävän kalliiksi, sillä nyt se on naurettavan halpaa. On liian helppoa ummistaa vain silmät, koska haluaa vaan maanisesti matkustaa. Kotimaan matkailu on mukavaa ja elämyksellistä, ja siinä ei tarvita lentokonetta. Ja on sitä elämässä muutakin kuin se hienous, että pitää tehdä joku asia x nimenomaan uskomattomassa paikassa y. Porukka on ihan laput silmillä tässä lentohalussaan. Surkeaa.
Tiesitkö että Trump veti pois ilmastonsuojeluun tarkoitetut varat YK:lta?
Heti kun Usa ja Kiina tekevät jotain ilmastonsuojelun hyväksi minäkin lopetan matkailun. Siihen saakka mun reissut on yksi pieru saharassa eikä pois jäämisellä ole mitään merkitystä vaikka kaikki suomalaiset kieltäytyisivät lentomatkoista.
Juuri näin suurin osa ihmisistä ajattelee. Kun ei muutkaan tee mitään, en tee minäkään. Syön lihaa, koska naapurikin syö. Ostan turhaa kamaa, koska kaveritkin ostavat. Ajan kaikki matkat autolla, koska niinhän muutkin tekevät. Ostan lapsityövoimalla tuotettuja rättejä, koska muutkin ostavat. Jne, lista on loputon. Kuitenkin muutokset lähtevät aina meistä yksilöistä ja jokainen voi tehdä oman osansa. Olisi itsensä kannaltakin hyvä tehdä muutokset vapaaehtoisesti, pakko tulee aivan varmasti eteen meille monessakin asiassa aivan lähivuosina. Mitään ei tapahdu, ellei ole fiksuja tiennäyttäjiä, massat seuraavat vähitellen perässä. Älä ole osa älytöntä massaa, vaan fiksu tiennäyttäjä!
Itse joskus talvella retkahdan täällä pimeydessä ja ankeudessa ja tulee sitten käytyä etelässä heräilemässä. Aion muuttaa pysyvästi jonnekin siedettävämpään ilmastoon heti kun se on taloudellisesti mahdollista. Sitten en käy Suomessa enää ikinä, ainakaan lentäen.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyl se alkaa olla jo. Nyt naisillakin alkamassa trendaamaan tuntuisi olevan klassiset miesten välineurheilulajit, kuten maantiepyöräily ja etenkin murtsikkahiihto. Epäilen ettei nämä trendit tosin kestä kauaa, sillä molemmissa kehittyminen on hidasta ja puuha on muutenkin aika masokistista. Vaikea hehkuttaa blogissa kumpaakaan kun on niin huono vrt. siihen että matkustaa milanoon ja saa heti "onnistumisia" matkustelussa.
Ja kohta joku valittaa, että nykyään kaikilla on varaa murtsikoida ja kuinka murtsikoinnissa hävisi hohto jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Toivon sydämestäni, että turha lentely ympäri maapalloa kielletään mahdollisimman pian. Älyvapaata ja täysin ympäristöstä piittaamatonta touhua, en ymmärrä, miksi se on vielä sallittua. Vain täydellinen idiootti harrastaa sitä.
Okei, tehdään susta diktaattori ja sä saat kieltää lentoliikenteen. Riittääkö se vai haluatko seuraavaksi kieltää jotain muuta. Miten aiot järjestää sen hyvinvoinnin maailman ihmisille jonka lentoliikenne nyt tarjoaa? Suomesta ei sen jälkeen saa kuin täällä kesällä kasvatettuja tuotteita. Sairaalan laitteiden varaosia ei ehditä saamaan ajoissa joten potilaat kuolevat.
Galapagossaaret ovat out, koska minä kävin siellä jo kirjoitti:
Matkustaminen näyttää olevan out niiden mielestä, jotka ovat jo paljon kokeneet, eli itse kyllästyneet. Se on myös out joidenkin mielestä, jotka eivät alunperinkään ole halunneet matkustaa, sekä niiden, joilla ei ole siihen mahdollisuuksia. Nyt näyttää olevan in peittää edellämainitut syyt ympäristösyillä.
Itse olen lentänyt elämässäni 2 kertaa ja ne olivat työreissuja, joille oli käytännössä pakko osallistua. Yhtään vapaa-ajan lentomatkaa en ole tehnyt, enkä tule tekemään. Olen onneksi nykyään myös työssä, jossa ei tarvitse matkustaa ollenkaan ja voin tehdä jopa osan työstä kotoa käsin.
Olen ollut ajatusmaailmaltani vihreä (en tarkoita puoluetta) jostain 80-luvun loppupuolelta. Vältän yksityisautoilua ja liikun muutenkin varsin vähän, paitsi omin jaloin ja pyörällä mahdollisimman paljon. Lihansyönnin lopetin v. 92 ja sen jälkeen on jäänyt pois myös kala, maitoa ja kananmunia käytän hieman, siis todella vähän. Elämäni perustuu nuukuudelle, en heitä pois ruokaa, vältän muovia, käytän vain luonnonkosmetiikkaa, kierrätän, ostan todella harvoin mitään uutta, suosin suomalaista ja varsinkin käsityötä, luomua. Luonnossa liikkuminen on suurin nautintoni. Olen kauhuissani nykymenosta: lennellään täysin holtittomasti, tuhlataan surutta luonnonvaroja, rakennetaan lisää ydinvoimaa, kaadetaan suuria alueita metsää, perustetaan kaivoksia. Koko elämä perustuu kuluttamiselle. Puheet ja teot eivät vastaa toisiaan ollenkaan. Surkeita päättäjiä ja piittaamattomia ja itsekkäitä ihmisiä.
Nykyään on paljon monikulttuurisia perheitä, jotka matkustelevat paljon eri maiden väliä. Meillä asuu sukulaisia mm. Lontoossa, Kiinassa, Austraaliassa, Italiassa, New Yorkissa ja Kanadassa. Perheessämme puhutaan kolmea kieltä. Eikä tämä ole enää nykyään mitenkään harvinaista tai eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti. Toivon sydämestäni, että turha lentely ympäri maapalloa kielletään mahdollisimman pian. Älyvapaata ja täysin ympäristöstä piittaamatonta touhua, en ymmärrä, miksi se on vielä sallittua. Vain täydellinen idiootti harrastaa sitä.
Okei, tehdään susta diktaattori ja sä saat kieltää lentoliikenteen. Riittääkö se vai haluatko seuraavaksi kieltää jotain muuta. Miten aiot järjestää sen hyvinvoinnin maailman ihmisille jonka lentoliikenne nyt tarjoaa? Suomesta ei sen jälkeen saa kuin täällä kesällä kasvatettuja tuotteita. Sairaalan laitteiden varaosia ei ehditä saamaan ajoissa joten potilaat kuolevat.
Meillä on varmaan aika erilainen käsitys turhasta lentelystä? Ei kannattane jatkaa keskustelua. Ja mehän emme tarvitse missään tapauksessa kaikkea (ymmärrätkö: kaikkea, vai pitääkö selittää?) sitä "hyvinvointia", jota meille rahdataan kaukomaista. Heitämme mm. lähes puolet ruuasta roskiin, veikkaan, että siinä on niitä "etelän hetelmiäkin" aika paljon mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylla suomalaiselle maalaiselle on ollu upeaa haistaa rasvassa karistetyn popcornin tuoksu New Yorkin ruuhkassa, nahda apinaperheen taistelevan keskenaan hotellihuoneen terassilla Vietnamissa, hypata laskuvarjolla Dubain palmusaaren ylla, todistaa Champions Leaguen valieraa Real Madridin kotiarenalla tai syoda singaporelaisten vanhusten kanssa riisia ja kanaa hawker centerissa lasipullosta tigerilla korkaten.
Netti on kiva joo, mutta jotain on koettava itse paikanmaalla. Itse olen onnekas siina suhteessa etta minulla on varaa matkustaa tavalla joka antaa ehka vahan enemman elamyksia kuin normi-ihmisella on mahdollisuuksia.
Prassailija. 😎
Oli mita oli, mutta muutama esimerkki siita miksi subjektiivisesti koen etta netti ei ole mikaan matkustamisen korvike. Erityisesti Kaakkois-Aasian ilmasto on jotain mika yllattaa joka kerta mahtavuudellaan, ei ole toista verrokkia kuuman kostean trooppisen ilman koskettaessa kasvoja. Tai La Latinan loppumaton ihmisvilina, tapasravintoloiden virta kun syys-lokakuussa Madridin pimeneva syksy on parhaimmillaan.
Saastakaa te luontoa jos tahdotte Venajan, Kiinan ja Yhdysvaltojen edesta, mina nautin elamasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkusteleminen avartaa kummasti maailmankuvaa...
Netti on keksitty.
Ja kieltämättä on aika tylsää, kun huomaa kuinka samanlaisia esim. kiinalaiset ovat. Ap on oikeassa.
Oletko käynyt Kiinassa. Ruoka vaihtelee paikasta riippuen. Olin yllättynyt, että esim. Kumningin alueella on todella tulista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Matkailu suomesta vähänee luonnollisesti sen takia, että suomalaisten ostovoima heikkenee yhä nopeutuvaa tahtia, erilaisten kikyjen, nollaratkaisujen (vuodesta toiseen) ym. takia.
Suomalaisten ostovoima on todellisuudessa kasvanut jatkuvasti ja on juuri nyt ylimmillään kuin koskaan itsenäisyyden aikana. Esimerkiksi BKT on korkeampi tänään kuin 1980-luvun "hyvinä vuosina" tai 2000-luvun korkeasuhdanteessa. Suomen talous on voimakkaassa nousussa juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varmaan aika erilainen käsitys turhasta lentelystä? Ei kannattane jatkaa keskustelua. Ja mehän emme tarvitse missään tapauksessa kaikkea (ymmärrätkö: kaikkea, vai pitääkö selittää?) sitä "hyvinvointia", jota meille rahdataan kaukomaista. Heitämme mm. lähes puolet ruuasta roskiin, veikkaan, että siinä on niitä "etelän hetelmiäkin" aika paljon mukana.
Yksikään kone ei lennä ilman rahtia. Et varmaan ole huomannut että ne Kaukoidän lomakoneet lastataan viimeistä kuutiosenttimetriä myöten täyteen lentorahtia. Vaikka kuinka tulisi ruokajätettä niin vaohtoehdot ovat 1. ei lainkaan tuontituotteita 2. tuontituotteita ja jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Galapagossaaret ovat out, koska minä kävin siellä jo kirjoitti:
Itse olen lentänyt elämässäni 2 kertaa ja ne olivat työreissuja, joille oli käytännössä pakko osallistua. Yhtään vapaa-ajan lentomatkaa en ole tehnyt, enkä tule tekemään. Olen onneksi nykyään myös työssä, jossa ei tarvitse matkustaa ollenkaan ja voin tehdä jopa osan työstä kotoa käsin.
Olen ollut ajatusmaailmaltani vihreä (en tarkoita puoluetta) jostain 80-luvun loppupuolelta. Vältän yksityisautoilua ja liikun muutenkin varsin vähän, paitsi omin jaloin ja pyörällä mahdollisimman paljon. Lihansyönnin lopetin v. 92 ja sen jälkeen on jäänyt pois myös kala, maitoa ja kananmunia käytän hieman, siis todella vähän. Elämäni perustuu nuukuudelle, en heitä pois ruokaa, vältän muovia, käytän vain luonnonkosmetiikkaa, kierrätän, ostan todella harvoin mitään uutta, suosin suomalaista ja varsinkin käsityötä, luomua. Luonnossa liikkuminen on suurin nautintoni. Olen kauhuissani nykymenosta: lennellään täysin holtittomasti, tuhlataan surutta luonnonvaroja, rakennetaan lisää ydinvoimaa, kaadetaan suuria alueita metsää, perustetaan kaivoksia. Koko elämä perustuu kuluttamiselle. Puheet ja teot eivät vastaa toisiaan ollenkaan. Surkeita päättäjiä ja piittaamattomia ja itsekkäitä ihmisiä.
Jokaisen oma asia ja valinta mitä tekee. Minä tykkään lennellä ja ajella autolla. Sinä taas tykkäät mistä tykkäät.
Mikä tässä oli se ongelma? Kaikki saa tehdä niinkuin tahtoo.
Typerä ketju, jossa yksi ja sama aloittaja vänkää muka eri henkilöinä.
Minä tulen matkustamaan aina jollain tyylillä..rakastan vaellusreissuja kotomaassa tai muualla. Hitaasti vaellellen ehtii kokea paljon, ihan tavallisissa kylissä, kun poikkeaa syömään jajutustelemaan. Kaupungeissa tai nähtävyyksiä tulee katsastettua 1-2 päivää meno-tai tulomatkalla..ne alkavat näyttää niin samanlaisilta ylikansallisilla ketjuillaan.