Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä; lapsen isä kieltää lasta kulkemasta linja-autolla

Vierailija
22.01.2018 |

Olemme lapsen isän kanssa eronneet pari vuotta sitten, ja lapsemme on 10vuotias tyttö. Asumme samalla paikkakunnalla n.15km etäisyydellä. Olen virallisesti lapsen etävanhempi mutta lapsi viettää yhtä paljon aikaa molempien luona. Lapsen koulu on ihan hänen isänsä kodin vieressä, olen joutunut kuljettamaan omilla viikoillani lasta kouluun autolla. Nyt joudun luopumaan autosta, ja ainut vaihtoehto olisi jatkossa laittaa tyttö kulkemaan itse linja-autolla kouluun. Matka on se n.15km joten ei mikään älytön matka, ja koululle pääsisi yhdellä linja-autolla eikä matka pysäkiltä ole pitkä. Lapsen isä kuitenkin kieltää lasta käyttämästä linja-autoa tämän ikään vedoten, ja sanoo haastavansa minut oikeuteen jos laitan tyttäremme kulkemaan yksin tuon matkan. Hän hyväksyy ainoastaan vaihtoehdon jos matkustan joka päivä lapsen kanssa linja-autolla koululle ja haen tämän myös, tai sitten joudun hankkimaan uuden auton ja kuljettamaan tytön autolla.
Onko teillä ollut vastaavia ongelmia? Kuinka ongelma olisi paras ratkaista? Voiko lapsen lähivanhempi kieltää etävanhempaa laittamasta 10v lasta linja-autoon? Kiitän jo etukäteen vastauksista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/22 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa typerältä. Yleensä 10-vuotias on täysin kypsä matkustamaan linja-autolla koulumatkat.

Mitä lapsi itse on tästä mieltä? Kokeeko hän olevansa valmis?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko halvemmaksi käydä lastenvalvojan luona? Voisi kiusantekohalut hiipua.

Vierailija
4/22 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja varmaan tajuaa itsekin että tuo on isän puolelta ihan pelkkää kiusantekoa. Muutkin 10-vuotiaat kulkevat bussilla, se on ihan arkipäivää. Älä anna vedättää itseäsi. Hanki juristi avuksesi.

Vierailija
5/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne!

Lapsi itse olisi valmis kulkemaan linja-autolla, olemme useasti kulkeneet yhdessä ja reitti on hänelle tuttu. Myös jokunen koulukaveri kulkee linja-autolla joten näyttää olevan ns. normaalia tuon ikäisellä. Ex-mies ei vain suostu tuosta joustamaan, sanoi että lapsi ei kulje linja-autolla ennenkuin täyttää 12v. Joukkoliikenteessä voi kuulemma tapahtua vaikka mitä vaarallista.

Onko olemassa mitään lakeja tai suosituksia mihin voisin vedota? Voinko itse olla lastenvalvojaan yhteydessä ja varata tapaamisen ajan vaikka ex-mies vastustaisi?

T. Ap

Vierailija
6/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti osaa auttaa mutta oon myös sitä mieltä että ex-miehesi tekee kiusaa. Auttaisiko jos tyttö itse kertoisi isälleen että ihan mielellään kulkisi bussilla kuten muutkin samanikäiset? Laissa on pykälä jonka mukaan vanhempien tulee tukea ja edistää lapsen kehittymistä vastuulliseksi aikuiseksi tms, mutta en tiedä päteekö tuohon tilanteeseen. Vaikka tuon ikäisen lapsen opettaminen bussilla kulkemiseen kuuluu mielestäni normaaliin kehityksen ja taitojen edistämiseen.

Vierailija
7/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän iso osa lapsista matkaa julkisella bussilla kouluun osana kunnan tarjoamaa koulukyyditystä jo ihan ekaluokalta asti. Ei siinä ole mitään outoa.

Vierailija
8/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit olla itse yhteydessä lastenvalvojaan ilman isän lupaa.

Onko ex-miehesi erityisen alistava ja kontrolloiva, jotenkin tästä tulee sellainen kuva.

15 km ei ole kuin vartti bussissa, ihan normaali koulumatka monelle koululaiselle Suomessa. Ihan ekaluokkalaisetkin kulkevat bussilla. Miehesi pelottelee, kiusaa ja uhkailee sinua tyhjällä, mutta ei varmaan tule sinulle yllätyksenä.

Vierailija
9/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna olisin kyllä pikaisesti yhteydessä lastenvalvojaan, tuskin on lapsen isällä mitään perusteita kieltää tuollaista bussimatkaa lapselta. Eikös muutenkin vanhemmat päätä omista asioistaan silloin kun lapsi on heidän luonaan, eihän toisella vanhemmalla ole siihenkään sanomista mihin aikaan toisen luona käydään nukkumaan ja mitä syödään aamupalaksi.

Vierailija
10/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottai bussiin.

Vierailija
11/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yksityishenkilö ei haasta ketään oikeuteen, vaan syyttäjä nostaa syytteen. Mitä luulet, että menisikö tuollainen asia menisi edes syyteharkintaan, joten kaikki oikeuteen haastamiset voit kuitata täysin höpöpuheena.

Vierailija
12/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaako isä miten vanha tuo lapsi jo on? Ekana tulee mieleen että jos tämä näkee häntä harvoin, isä ei ole sistäistänyt että kyseinen lapsi ei ole enää mikään eskari-ikäinen.

Vierailija
13/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono. Ei tuosta syystä ainoakaan asianjaja lähde ajamaan mitään kannetta eikä syyttäjä nosta syytettä. Kaupungeissa kolmasluokkalaiset  kulkevat yhdellä  bussilla sujuvasti  kouluun. Isä ei  voi kieltää lasta käyttämästä bussia.

Vierailija
14/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haepa lapsen lähihuoltajuutta.

Vierailija
15/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö isä lasta jotenkin tyhmänä? Kyllä tavallinen kymmenvuotias pystyy kulkemaan bussilla kouluun. Maalla kulkee jo ekaluokkalaisia.

Vierailija
16/22 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiseksi se isä oikein kuvittelee bussit?

Vierailija
17/22 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ei selkeästi itse käytä busseja. Oma samanikäinen lapseni kulkee niin bussilla kuin lähijunallakin ilman ongelmaa.

Vierailija
18/22 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy koulun kansliasta tietoa koulukuljetuksista. Sieltä voisi kysyä myös tuota ikäasiaa, ja voi olla että jopa pitävät jonkinlaista tilastoa lasten kouluun kulkemisista. Tällä lailla voisit saada isää varten jotain kättä pidempää. 

Vierailija
19/22 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja. Kyllä tavallisessa pääkaupunkiseudun lähiössä lapset kulkevat bussilla kouluun jo 6-7 vuotiaina, ekalla luokalla. Ensin vanhempien kanssa harjoittelevat reitin yhdessä.

Omassa lapsuudessani (90-luvulla) 10-vuotiaina käytiin itsenäisesti kavereiden kanssa jo Helsingin keskustassa, kisahallilla, uimastadionilla tms...

Vierailija
20/22 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaako isä miten vanha tuo lapsi jo on? Ekana tulee mieleen että jos tämä näkee häntä harvoin, isä ei ole sistäistänyt että kyseinen lapsi ei ole enää mikään eskari-ikäinen.

Etkö lukenut aloitusta kokonaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi