HS: 16-vuotias käy lukiota toimeentulotuella, rahaa 16€ päivässä
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin, jos tmän koululaisen omasta valinnasta tulevat kustannukset kaatuvat helsinkiläisten niskaan... Nämä ulkopaikkakuntalaiset nostaa lukioiden pääsyrajat älyttömän korkeiksi ja vie oman kaupungin nuorilta opiskelupaikat
Minusta ei ole väärin, koska kyseessä on ilmaisutaiteiden erityislukio. Eivät sinne kaikki edes halua, vaan he, jotka ovat kiinnostuneita erikoistumaan taideaineisiin. Jos omalla pikkupaikkakunnalla ei ole saatavilla tällaista opiskelumahdollisuutta, niin kyllä nuorella pitää olla oikeus ja mahdollisuus mennä tällaiseen lukioon toiseen kaupunkiin, missä haluttua ainetta on mahdollista opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin. 16-vuotiaalla jää sen verran rahaa käteen kuin aikuisella työttömällä.
.. Ja enemmän kuin työssäkäyvällä vuokran ja laslujen jälkeen.
Tuosta 487 eurosta maksetaan muut laskut vuokran jälkeen.
Kyllästyttää nämä jokaviikkoiset itkuvirret siitä, miten ei ole rahaa ja ei ole sitä tai tätä. Samalla kaikki tulee kuitenkin nenän eteen ilmaiseksi.
Itsekin elän tällä hetkellä pienillä tuilla, kun opiskelen. Silti minua ei vituta vaan olen iloinen siitä, että minulle maksetaan katto pään päälle ja hiukan ruokarahaa, että voin opiskella täyspäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koska hän on alaikäinen, ei voida velvoittaa nostamaan opintolainaa eli täytyy tukea toimeentulotuella, jos vanhemmilla ei ole elatuskykyä. Kun täyttää 18, täytyy ottaa laina ja toimeentulotuen maksaminen päättyy. Toinen kysymys onkin se, tuleeko yhteiskunnan tukea vähävaraisten lapsia, jotta he pääsevät "hienompaan" lukioon?
Loppukysymykseesi: Minusta sellainen oma erikoisvalinta pitää tehdä "omalla riskillä" eli esimerkiksi sen opintolainan turvin.
Mikä pointti tuossa artikkelissa on? En pääse lukemaan joten siksi kysyn. Saman verranhan tuo rahaa saa asumiskulujen jälkeen kuin esimerkiksi lapseton aikuinen työtön ihminenkin. Eli ei sillä herroiksi elä, mutta toimeen kyllä tulee. Mikä tuossa on siis uutisoinnin arvoista maassa, jossa aikuisetkin joutuvat samalla summalla ihan valittamatta pärjäämään?
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa suunnattomasti. Opiskelin itse korkeakoulussa ja nyt elän 200-300eurolla kuukaudessa josta on lähdössä pian pois 30e.
Eikö toi lukiolainen oo kohta samassa veneessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin. 16-vuotiaalla jää sen verran rahaa käteen kuin aikuisella työttömällä.
.. Ja enemmän kuin työssäkäyvällä vuokran ja laslujen jälkeen.
Tuosta 487 eurosta maksetaan muut laskut vuokran jälkeen.
Mutta koululaisena hän saa ilmaisen lämpimän ruuan, joten ruokaan ei mene paljoa rahaa. Ja nettiin menee tuskin lainkaan rahaa, koska opiskelijakämppiin yleensä kuuluu ilmainen netti. Kyllä tuolla pärjää todella hyvin, vaikka osa summasta laskuihin meneekin.
Kyllä ärsyttää. Itse on tehnyt valinnan hakeutua Helsinkiin, kun lähempääkin olisi lukioita varmasti löytynyt. Jos vanhemmat ei sitä pysty maksamaan tai itse kustantamaan, sitten sinne kauas lukioon ei yksinkertaisesti haeta.
Olen opiskelija, tuet ei kata edes vuokraa. Lainaa otan 250e kuussa, kustannan sillä ruoan, koulutarvikkeet, sähkön, puhelinlaskun yms. Kesät ja kaikki vapaat töissä. Silti ei harmita, kun tiedän saavani ilmaisen koulutukseni ja vuokran maksaa lähes täysin valtio. Sitten joku itkee hesarissa kun käteen jää kulujen jälkeen 500e.. tuet pois tollasilta.
Taitaa tulla iso pudotus tulotasoon sitten kun alkaa saada opintotukea. Mulla opintotuesta (sis. opintoraha, silloinen opintotuen asumislisä ja opintolaina) jäi vuokran jälkeen käteen n. 230€ eli päiväbudjetti oli 7,75€. Vuokra toki oli opiskelija-asunnoksi nähden kallis, mutten yrityksistä huolimatta saanut halvempaa. Ilman lainaa en olisi saanut edes vuokraa maksettua
Toki nykyään opiskelijat kuuluu yleisen asumistuen piiriin ja lainaa saa enemmän/kk. Opintorah tosin on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdllista? Olen ollut luulossa, ettei opiskilija voi saada kuin opintotukea. Ystäväni ei mene kouluun juuri siksi kun saa nyt tuon toimeentulotuen ja kela maksaa vuokran ja kaikki ylimääräiset menot. Ei kuulemma kannata lähteä opiskelemaan, koska siihen ei ole varaa.
Kyllä opiskelija saa toimeentulotukea, jos opintotuki ei riitä elämiseen.
Eikä saa. Ei se riitä elämiseen kuin vain marginaalilla.
Oikeastiko olette kateellisia ja harmittaa tämä 16-vuotias joka poikkeuksellisesti saa opintotukea?
Jos lohduttaa, voin kertoa että itse en tajunnut moista hakea ja dyykkasin omat ruoat opiskelijana saman ikäisenä. Menköön se säästö vaikka nyt tämän tyypin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa suunnattomasti. Opiskelin itse korkeakoulussa ja nyt elän 200-300eurolla kuukaudessa josta on lähdössä pian pois 30e.
Eikö toi lukiolainen oo kohta samassa veneessä
Jos olisin tiennyt joutuvani tähän tilanteeseen missä nyt olen, niin olisin hoitanut asiani toisin. Olisin jättänyt yhden laskun maksamatta opintojen alussa ja maksattanut sen jälkeen kaiken kunnalla. Nyt minulla jäisi pari sataa kuussa enemmän lapaseen. Olin siis tyhmä ja naiivin toiveikas.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko olette kateellisia ja harmittaa tämä 16-vuotias joka poikkeuksellisesti saa opintotukea?
Jos lohduttaa, voin kertoa että itse en tajunnut moista hakea ja dyykkasin omat ruoat opiskelijana saman ikäisenä. Menköön se säästö vaikka nyt tämän tyypin opintoihin.
*opintotukea = toimeentulotukea opiskelijana
Vierailija kirjoitti:
Peltonen opiskelee lukion ensimmäisellä vuosikurssilla. Tietokonetta varten hän haki Helsingiltä täydentävää toimeentulotukea ja saikin. Puolet Peltosen 600 euron koneesta on maksanut kunta.
Peltonen elää kuukaudessa 524 euron toimeentulotuella. Tämän lisäksi hän saa lapsilisää ja elatusapua.
Hän asuu Malmilla Helsingin opiskelija-asuntosäätiön soluasunnossa. Vuokran jälkeen käteen jää kuussa perusmenojen verran, noin 490 euroa. Tämä tarkoittaa vajaan kuudentoista euron päiväbudjettia.
Vuokran _jälkeen_ 490? Siis onko sillä nyt joku ongelma, että ruokaan ei oo varaa? En pääse lukemaan juttua. Mitä helkkaria se syö? Mulla yliopisto-opiskelijana jää vuokran jälkeen 160€ ruokaan ja laskuihin, eli lainan oon joutunut ottamaan.
Itsellä jäi opiskeluaikaan (AMK) 100€ vuokran ja puhelinlaskun jälkeen.
Ei ollut tietokonetta vaan koulussa tietokoneluokassa tein koulujutut. Se ei ehkä nykyään enää onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö, että eriarvoisuus ei ole harmittava ja kritiikin arvoinen asia?
nyt moni köyhän perheen 16 vuotias lapsi innokkaasti pohtii muuttoa helsinkiin josta saa hyvät siiderirahat :D .... Mitenkähän kaikki järkättiin niin sujuvasti? todella hyvä sosiaalityöntekijä vai saisiko kuka vain tämän järjestelyn tehtyä?
Jospa sitten joku helsinkiläisnuori joka ei pääse kotikaupungin lukioon keskiarvon vuoksi muuttaisi vastaavasti lukioon Mikkeliin. Ja vastaavasti Mikkelin kaupunki kustantaa läppärin, kela toimeentulotuet jne.
Oikeasti:eikö olisi parasta asua kotona vanhempien kustannuksella alaikäisenä jos paikkakunnalla koulut on.
En moiti Linusta, varmasti eteenpäinpyrkivä kaveri. Mutta helsinkiläiskoulut helsinkiläisille.
Vierailija kirjoitti:
nyt moni köyhän perheen 16 vuotias lapsi innokkaasti pohtii muuttoa helsinkiin josta saa hyvät siiderirahat :D .... Mitenkähän kaikki järkättiin niin sujuvasti? todella hyvä sosiaalityöntekijä vai saisiko kuka vain tämän järjestelyn tehtyä?
Jos vanhemmilla ei ole elatuskykyä, kuka tahansa alaikäinen voi tehdä saman. Ei siihen mitää sosiaalityöntekijöitä tarvita.
Koska hän on alaikäinen, ei voida velvoittaa nostamaan opintolainaa eli täytyy tukea toimeentulotuella, jos vanhemmilla ei ole elatuskykyä. Kun täyttää 18, täytyy ottaa laina ja toimeentulotuen maksaminen päättyy. Toinen kysymys onkin se, tuleeko yhteiskunnan tukea vähävaraisten lapsia, jotta he pääsevät "hienompaan" lukioon?