Tein netissä muutosverokortin, tulikohan nyt aivan väärä veroprosentti?
Jäin vuodenvaihteessa työttömäksi ja kävin sitten tuon muutosverokortin tekemässä ansiosidonnaista päivärahaa varten. Voiko olla mahdollista, että sain siihen uuteen verokorttiin prosentiksi 23, kun viime vuonna töissä ollessani se prosentti oli vain 2? Mokasinko mä nyt jotenkin?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saa tienata että veroprosentti (ilman mätkyjä tietenkin) on 2?
Mun palkka oli vähän vajaa 1800e ja tuo 2% laitettiin vähän yläkanttiin verotoimiston virkailijan kanssa. Olisi siis riittänyt pienempikin prosentti.
Tuntuu oudolta, kun nyt tuli noin paljon isompi prosentti. Olisi varmaan kannattanut soittaa eikä itse yrittää... Voiko tuo pitää paikkaansa?
Ap.
1800 vuodessa? Muuten ei mitenkään ole voinut olla 2%
No ei :) Kun 1800e/kk. Olin 10kk töissä.
ap.
Älä nyt hulluja puhu
No en puhu. Oudolta se tuntui minustakin, mutta virkailija sen laski. Joulunahan se nähdään oliko laskenut oikein.
ap.
Miten niin jouluna?!
Vierailija kirjoitti:
Vero% 23 on aika yläkanttiin, jos tulot on parin tonnin luokkaa.
Joku 17-20 olisi realistisempi.
Mutta ei hätää! Teet vaan uuden muutosverokortin ja tee se jonkun sellaisen kanssa, joka tietää mitä sinne pitää laittaa niihin eri kohtiin.
Mä ehdin laittaa sen jo päivärahahakemukseen... :-/
ap.
Jos saat ansiosidonnaista, niin varmaan tuo 23% on aika lailla oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka oli vähän vajaa 1800e ja tuo 2% laitettiin vähän yläkanttiin verotoimiston virkailijan kanssa. Olisi siis riittänyt pienempikin prosentti.
Tuntuu oudolta, kun nyt tuli noin paljon isompi prosentti. Olisi varmaan kannattanut soittaa eikä itse yrittää... Voiko tuo pitää paikkaansa?
Ap.
ap.
Älä nyt hulluja puhu
No en puhu. Oudolta se tuntui minustakin, mutta virkailija sen laski. Joulunahan se nähdään oliko laskenut oikein.
ap.
Miten niin jouluna?!
No se oli vain kuvainnollinen heitto. Tuleeko mätkyjä vai ei. Näkeehän sen oikeasti jo aikaisemmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eli voisiko tuo 23% sitten pitää paikkaansa, jos kerran ns. verotetaan kovemmin?
ap.
Tuntuisi vähän liian kovalta ,helppohan se on vero.fi ssä tarkistaa.
Jos palkkasi on ollut 1800kk niin ansiosidonnaisesi tuskin on samaa luokkaa.
Vertailun vuoksi kaivoin omat % tosin vuodelta 2016:
Brutto 1826 vero 22,5 ,ei kirkollisveroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
ap.
Aika paljon saa olla vähennyksiä jos on tuolla palkalla saanut veroprosentiksi 2.
Tai sitten olit niiltä kahdelta kuukaudelta maksanut ihan älyttömästi veroja.Minun palkka on 1700e/kk ja veroprosentti 10. (Laskettu tarkkaan tulojen mukaan)
Muutama lapsi on ja asuntolainaa, tekisiköhän sitten ne.
ap.
Minulla vuosituloraja noin 23 000e ja prosentti 13. Olen joka vuosi aina yhtä kujalla uuden verokortin kanssa, mutta toistaiseksi vain kerran on tullut mätkyt... Miksi siinä A-kohdassa (eli tuloraja palkkakauden mukaan) on isompi vuosituloraja, ainakin minulla, kuin B:ssä? Haluan käyttää B-vaihtoehtoa ja joudun joka vuosi korottamaan vuositulorajaa, koska se on laskettu jostain syystä pari tonnia matalemmaksi kuin mitä haluaisin??
Voit odotella tukevia mätkyjä viime vuodesta jos kertomasi on totta 😁
Kyllä mä uskon, että on tuon 23%. Ainahan noista valtion rahoista enemmän otetaan, mm. äitiyspäiväraha 22%.
t: joku, jolla 14%
Vierailija kirjoitti:
Jos saat ansiosidonnaista, niin varmaan tuo 23% on aika lailla oikea.
Vähän nyt googlettelin ja jotain sellaista olikin, että ansiosidonnaisen prosentti olisi aina vähintään tuota luokkaa. Jos ei muutosverokorttia laita, niin ottaisivat 25%:lla.
No, toivotaan, etten ihan turhaa noin paljoa maksa... Että olisi edes sinnepäin.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vuosituloraja noin 23 000e ja prosentti 13. Olen joka vuosi aina yhtä kujalla uuden verokortin kanssa, mutta toistaiseksi vain kerran on tullut mätkyt... Miksi siinä A-kohdassa (eli tuloraja palkkakauden mukaan) on isompi vuosituloraja, ainakin minulla, kuin B:ssä? Haluan käyttää B-vaihtoehtoa ja joudun joka vuosi korottamaan vuositulorajaa, koska se on laskettu jostain syystä pari tonnia matalemmaksi kuin mitä haluaisin??
Siksi koska b-raja on voimassa 1. HELMIKUUTA alkaen. Siihen ei siis lasketa tammikuun tuloja mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Voit odotella tukevia mätkyjä viime vuodesta jos kertomasi on totta 😁
En mä oikein jaksa uskoa, koska virkailijan kanssa se laskettiin.
ap.
Vrt tähän: 17 000 e ansiotuloja ja 7000 ansiosidonnaista ja veroprosentti 10,5. Siinä vähennyksinä mukana työmatkakuluja ja asuntolainaa. Eli pieleen on edellinen mennyt jos et jättänyt jotain kertomatta tai kerroit jotain mikä ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska b-raja on voimassa 1. HELMIKUUTA alkaen. Siihen ei siis lasketa tammikuun tuloja mukaan.
Tämän olen joo jotenkin ymmärtänyt vielä. Mutta sitten menen ihan sekaisin, kun sanotaan että tammikuussa käytetään vielä edellisen vuoden verokorttia, eli kumman vuoden tulorajaan se palkka sitten menee: 2017 vai 2018? Ja mites kun minulla kuun palkka maksetaan aina seuraavan kuun puolella. Eli esim. joulukuun palkka maksetaan tammikuun puolella, ja tammikuun palkka helmikuun puolella. Onko sillä nyt merkitystä tässä asiassa? Sori, saa vääntää rautalangasta jos joku jaksaa!
Nyt ajattelin kyllä olla tekemättä muutosverokorttia ja tehdä sen vasta sitten kun näyttää siltä, että paukkuu vuoden rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen joo jotenkin ymmärtänyt vielä. Mutta sitten menen ihan sekaisin, kun sanotaan että tammikuussa käytetään vielä edellisen vuoden verokorttia, eli kumman vuoden tulorajaan se palkka sitten menee: 2017 vai 2018? Ja mites kun minulla kuun palkka maksetaan aina seuraavan kuun puolella. Eli esim. joulukuun palkka maksetaan tammikuun puolella, ja tammikuun palkka helmikuun puolella. Onko sillä nyt merkitystä tässä asiassa? Sori, saa vääntää rautalangasta jos joku jaksaa!
Nyt ajattelin kyllä olla tekemättä muutosverokorttia ja tehdä sen vasta sitten kun näyttää siltä, että paukkuu vuoden rajat.
Menee vuoden 2017 palkkarajaan. Sen vuoksi meillä ainakin läheteltiin töissä nyt tammikuussa muutosverokortteja ettei tuo vuoden 2017 tuloraja ylity eli mene korkealla prosentilla.
Mulla 1500 ansiosidonnaisesta meni 28% ja sain palautuksena alle satasen. Et kyllä tuo sun on oikein. Työttömiä verotetaan paljon rankemmin kuin palkansaajia.
Tuollaisen aivan uskomattoman pienen perusprosentin kaverina on noin 35 prosentin paikkeille osuva lisäprosentti jota käytetään tulorajan ylittäviin tuloihin koko vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee vuoden 2017 palkkarajaan. Sen vuoksi meillä ainakin läheteltiin töissä nyt tammikuussa muutosverokortteja ettei tuo vuoden 2017 tuloraja ylity eli mene korkealla prosentilla.
Kyllä tammikuun palkka menee tämän vuoden tulorajaan, vaikka uusi verokortti astuukin voimaan vasta helmikuussa.
Ja tuloraja sille on 15 000 vuodessa.