Kuka maksaa tuöttömän muuttokulut?
Työttömiä kehotetaan muuttamaan työn perässä. Muuttaminen maksaa, vatsinkin paikkakunnalte toiselle. Helposti muuttofirmat velottaa 2000 euroa. Se on lähes kolme kertaa sen, mitä työtön saa kuukaudessa kaikkia tukia yhteensä. Siksi monelle työttömälle muuttaminen on ylitsepääsemätön kynnys liikkua työnperässä. Eikö kukaan tunnu ajattelevan tätä muuttamisen kustannusta?
Kommentit (66)
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
harva työssäkäyväkään palkkaa muuttofirmaa. Kyllä se on ihan itse palattava, kannettava, ajettajava, ja purettava. Että tsorppa, sellaista se elämä on.
En omista ajokorttia, joten en ainakaan itse lähtisi käsin kanniskelemaan muuttolaatikoita vaikka jostain Kaustiselta Helsinkiin. Kaikilla työttömillä ei välttämättä ole edes autoa, auto voi olla turha kulu joka menojen jarsimiseksi on saatettu laittaa seisontaan tai myydä eteenpäin.
Itse en ole eläissäni käyttänyt muuttofirmoja, vaan ihan itse pakannut, ajanut, kantanut ja muuttanut. Siivoamaan palkkasin kerran kaksi siivoojaa.
Tosin oitempiaikaisten toimeentulotukiasiakkaiden kohdalla oli ainakin takavuosina sellainen käytäntö, että se kunta, josta muuttivat pois, maksoi mielellään harkinnanvaraisena toimeentulotukena muuttokuluja. Joskus jopa kunnan miehiä pantiin kantamaan huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Se työtön itse. Miksi jonkun muun pitäisi maksaa minun muuttoni? Ei ole mikään pakko palkata muuttofirmaa. Koskaan en ole tarvinnut ja olen muuttanut noin 30 kertaa.
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Jos työn (tai opintojen, koska opintolainapäätöksen saaminen voi kestää kuukausiakin) perässä muutat, niin ensin muuttoavustus kelalta (vai sossulta..nyt en oo varma) ja päälle sossusta lisää rahaa muuttoautoon jne. kuitenkin minimikulujen mukaan.
Saat vielä uuden asunnon takuuvuokratkin tarvittaessa lähtevän kunnan sossusta.
Tekevät vuokranantajan kanssa takuutilin, josta takuuvuokra siirtyy takaisin ko. kunnalle, kun aikanaan muutat pois. Kunta saa siitä vielä pienet korkotuotot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harva työssäkäyväkään palkkaa muuttofirmaa. Kyllä se on ihan itse palattava, kannettava, ajettajava, ja purettava. Että tsorppa, sellaista se elämä on.
En omista ajokorttia, joten en ainakaan itse lähtisi käsin kanniskelemaan muuttolaatikoita vaikka jostain Kaustiselta Helsinkiin. Kaikilla työttömillä ei välttämättä ole edes autoa, auto voi olla turha kulu joka menojen jarsimiseksi on saatettu laittaa seisontaan tai myydä eteenpäin.
No sitten palkkaa kuskin ja vuokraa pakun.
Tai muuttaa kevyesti.
Ei noin avutonta tyyppiä kukaan palkkaa missään muuallakaan.
Miksi kaikki pitäisi "jonkun" maksaa?
Mielle kaikille kelpaisi se joku.
No, ikävä ratkaisu on heittää tavara pois, myydä mahdollisuuksien mukaan ja aloittaa nollasta.
Eihän tuo työn perässä muuttaminen kannata kuin sinkuilla. Jos koko perhe muuttaa, täytyyhän puolisollekin löytää uusi työpaikka. Jos päätyy pendelöimään, täytyy usein hommata työpaikkakunnalta arkikämppä. Naimisissa olevat ja perheelliset saavat tähän veroetua, mutta avoparit eivät. Lisäksi tulevat mukaan melkomoiset työmatkakulut. Meillä tämä oli todellisuutta parikymmentä vuotta. Voin kokemuksesta sanoa, että ei sillä rikastumaan päässyt, välillä mentiin miinusbudjetillakin. Lisänä rikka rokassa tässä systeemissä on se, että ruokahuolto täytyy järjestää molempiin paikkoihin, eli tulee paljon kalliimmaksi kuin yhden jääkaapin taktiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi siis olla muuttamatta jos siihen ei ole varaa? Miksi sitten kehotetaan muuttamaan työnperässä jos se kaikille ei ole mahdollista? Täysin älytöntä!!
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Harvalla töissä olevallakaan on sijoittaa 2000e muuttoon, eiköhän työtönkin voi itse pakata ja kantaa ja purkaa tavaroita ja pyytää kavereita muuttoavuksi kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vaikea elämä jos ei yhtä muuttoa saa hoidettua. Ei minullakaan ole autoa. Silti olen onnistunut muuttamaan useaankin kertaan. Maksoin bensarahaa ja tarjosin ruoat muuttopoppoolle. Meni pari sataa. Jos ei sen vertaa ole rahaa, niin myy vaikka jotain. Ap:n 2000€ muutosta on naurettava summa.
Tiesitkö että työtön saa yhteensä kuukaudessa noin 700 euroa tukia, joista noin 300 euroa on asumistukea ja 400 euroa on työttömyyskorvausta. Tästä tuo 200 euroa on aikaiso raha, pitää jättää ehkä useampi kuin vain paripäivää syömättä ja paastota. Ehkä pari viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ajokorttia, saati autoa. Työttömänä ei tuollaisiin ylellisyyksiin ole ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että työtön saa yhteensä kuukaudessa noin 700 euroa tukia, joista noin 300 euroa on asumistukea ja 400 euroa on työttömyyskorvausta. Tästä tuo 200 euroa on aikaiso raha, pitää jättää ehkä useampi kuin vain paripäivää syömättä ja paastota. Ehkä pari viikkoa.
Maksaa se muutto työssäkäyvällekin ja sille ei kukaan maksa mitään tukia. Monesti vuokratakuut tulee lainata. Ja muuttovapaata on päivä. Siinä sitten hoidat koko shown kiireellä.
Vierailija kirjoitti:
Kelalta voi hakea muuttotukea jos muuttaa töiden perässä. Se tuki tuki tosin on enimmillään 180€, mutta siihen hintaan saa jo jonkinlaisen pakun vuokrattua.
Tarkistetaanko vuokratessa ajokortti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän hyvin tukien suuruudet. Olen näet työtön. Enkä siltikään joudu paastoamaan kahta viikkoa(!) saadakseni kasaan 200€. Myy jotain nettikirppiksellä. Syö halvalla. Lainaa ja sovi osamaksusta takaisin. Säästä. Myy jumankauta vaikka pildeä, mutta ei voi yksi muutto olla noin hiton hankalaa. Tai hanki ystäviä jotka auttavat ilmaiseksi.