Työtön! Näillä keinoin estät päivärahasi alentamisen aktivointimallissa
Päivärahasi ei pienene, jos 65 maksupäivän jakson aikana
teet töitä yhteensä vähintään 18 tuntia (opetusalalla vähintään 8 tuntia) tai
ansaitset yritystoiminnasta yhteensä vähintään 241,04 euroa tai
osallistut viitenä päivänä TE-toimiston määrittämiin työllistymistä tukeviin toimiin.
Ensimmäisen kerran aktiivisuutta tarkistetaan huhtikuussa 2018, jolloin lain voimassa ollessa päivärahaa on aikaisintaan voitu maksaa 65 päivältä. Kaikkien päivärahan hakijoiden on hyvä varautua huhtikuussa tavallista pidempään hakemusten käsittelyaikaan.
Eli aika löysät vaatimukset ovat. Vaadittavan summan rahaahan saa vaikka luomalla lumia, mikä on hyvää liikuntaakin samalla.
Sirkka-mummo, 77 v, etelä-Helsinki
Kommentit (52)
Mitenköhän tätä sovelletaan juuri ennen eläkeiässä oleviin? On ollut keskustelua mahdollisesta liennytyksestä sen ryhmän suhteen. Ei ehdi edes oppia koko uutta työtä, kun tulee virallisesti eläkeikään.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tätä sovelletaan juuri ennen eläkeiässä oleviin? On ollut keskustelua mahdollisesta liennytyksestä sen ryhmän suhteen. Ei ehdi edes oppia koko uutta työtä, kun tulee virallisesti eläkeikään.
Tädilläni on 1.5v eläkkeeseen ja kyllä virkailija antoi ymmärtää että koskee häntäkin.
Laittakaa eduskunnassa avoimiin töihin olevia työhakemuksia. Saavatpahan painetta sinnekin. Varsinkin jos ei ole kokemusta ja koulutusta riittävästi. Joutuvat kuitenkin käsittelemään hakemukset, vaikka paikka olisi korvamerkitty jo jollekin tietylle hakijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kovin paljon ollut luettavissa uutisointia. Koskeeko aktivointimalli niitä, jotka kuuluvat johonkin kassaan ja ovat ansiosidonnaisella?
Ehdottomasti koskee! Kaikkia työttömiä. Nyt ei saa olla enää suu auki odottamassa, että joku heittää sinne silakan. On opeteltava itse kalastamaan. Ei köyhyydelle mitään pidä tehdä. Kyllä vahvimmat ponnistelevat menestykseen sieltäkin. Kuka köyhäksi jää, on sen ansainnut. Raamattukin sen sanoo: köyhät ovat aina keskuudessamme.
Sirkka-mummo, 77, etelä-Helsinki
Sirkka-mummo, olisitko ystävällinen ja kertoisit meille, mitä Jeesus tarkoitti tuolla "köyhät teillä on aina keskuudessanne" -maininnallaan?
Vaikutat niin vanhalta ja viisaalta, että varmaan osaat selittää tämänkin.
Kyllä se tarkoittaa sitä, että aina on henkisesti köyhiä ihmisiä, jotka eivät kykene nousemaan tilastaan ylös vaikka heitä tuettaisiin. Kuten koko ajan Suomen valtio tekee. Köyhät ovat niitä, jotka vain odottavat, että joku muu toimii heidän puolestaan. Mitään ei heiltä saisi vaatia, suuttuvat, jos niin tehdään.
Minusta köyhä pitäisi jättää oman onnensa nojaan, jos hän ei opi kalastamaan opetuksesta huolimatta. Ei ole kenenkään velvollisuus toista elättää. En ole minäkään almuja odottanut vaan kovalla työllä olen menestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tädilläni on 1.5v eläkkeeseen ja kyllä virkailija antoi ymmärtää että koskee häntäkin.
Mutta millä tavalla sitten käytännössä? Joustetaanko silti?
Tämä on täysin väärä tapa motivoida ihmisiä töihin. Kaikkia rangaistaan. Myös niitä, joille töitä ei yksinkertaisesti ole. En itse vaihtaisi paikkakuntaa, ystäväpiiriä ja asuntoa siksi, että pakko mennä jonkun osoittamaan työpaikkaan. Vitkuttelisin töissä niin, että tulisi potkut. Onneksi on mukava työpaikka. Silti oikeustaju ei ymmärrä tätä.
Olen 2 osa-aikatyössä ja saan soviteltua päivärahaa ytksta,
Täytän kriteerit mutta sain nyt työtarjouksen työkkäristä. Ensimmäinen.
Hain paikkaa kuitenkin ettei karenssi pukkaa
Suomessa on paljon työttömiä, jotka oikeasti kuuluisivat työkyvyttömyyseläkkeelle. Kokeile mennä vaikka pahasti fyysisesti vammaisena siivoamaan tai kosanderipullo kädessä töihin, ennen kuin vierotusoireet iskevät. Tuota joka ikinen päivä.
[quote = Visitor] [quote = Visitor] [quote = Visitor] How do I apply it right before retirement age? There has been a debate about a possible downfall with regard to its group. It does not even have time to learn the whole new work when it comes officially to retirement age. [/ Quote]
My aunt has a 1.5v pension, and yes, the clerk made it clear that he was in touch with me too. [/ Quote]
Mutta millä tavalla sitten käytännössä? Joustetaanko silti?
Tämä on täysin väärä tapa motivoida ihmisiä töihin. Kaikkia rangaistaan. Myös niitä, joille töitä ei yksinkertaisesti ole. En itse vaihtaisi paikkakuntaa, ystäväpiiriä ja asuntoa siksi, että pakko mennä jonkun osoittamaan työpaikkaan. Vitkuttelisin töissä niin, että tulisi potkut. Onneksi on mukava työpaikka. Silti oikeustaju ei ymmärrä tätä.[/quote]
Eipä nuo kovin joustavilta ole tähänkään asti vaikuttaneet kun vanhaa, huonoselkäistä ja käsivaivaista naista uhkailevat karenssilla jos ei lähde varastohommiin työkokeiluun. Ihan ihmisen kiusaamista tuo tuntuu olevan tai ehkä sattunut vain tavallista sadistisempi virkailija kohdalle. Mitään hyötyä tuosta ei ainakaan kenellekään ole, ei tuon ikäisellä entisellä tehdastyöläisellä ole minkäänlaisia työllistymismahdollisuuksia.
Jos menee korkeasti koulutettuna ammattilaisena asioimaan oikeastaan kenen tahansa TE-virkailijan kanssa, on välittömästi tatti otsassa. Juttele itseäsi tyhmemmän kanssa asioista, mitkä tiedät paremmin. Jos suostuvat edes keskustelemaan. "Kiire". Minä aktivoisin mielummin ne tekemään työnsä ja etsimään sille työnhakijalle töitä! Siihen ne on palkattu. Ei kyykyttämiseen toivottavasti.
Yritys kannattaa monen perustaa toiminimellä vasta siinä vaiheessa, kun on virallisesti jo eläkkeellä. Eläke juoksee ja loput on bonusta. Kukaan ei puutu millään karenssiuhkailuilla. Näin jännästi poliitikkomme ovat nämä lait säätäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ei ole kovin paljon ollut luettavissa uutisointia. Koskeeko aktivointimalli niitä, jotka kuuluvat johonkin kassaan ja ovat ansiosidonnaisella?
Ehdottomasti koskee! Kaikkia työttömiä. Nyt ei saa olla enää suu auki odottamassa, että joku heittää sinne silakan. On opeteltava itse kalastamaan. Ei köyhyydelle mitään pidä tehdä. Kyllä vahvimmat ponnistelevat menestykseen sieltäkin. Kuka köyhäksi jää, on sen ansainnut. Raamattukin sen sanoo: köyhät ovat aina keskuudessamme.
Sirkka-mummo, olisitko ystävällinen ja kertoisit meille, mitä Jeesus tarkoitti tuolla "köyhät teillä on aina keskuudessanne" -maininnallaan?
Vaikutat niin vanhalta ja viisaalta, että varmaan osaat selittää tämänkin.Kyllä se tarkoittaa sitä, että aina on henkisesti köyhiä ihmisiä, jotka eivät kykene nousemaan tilastaan ylös vaikka heitä tuettaisiin. Kuten koko ajan Suomen valtio tekee. Köyhät ovat niitä, jotka vain odottavat, että joku muu toimii heidän puolestaan. Mitään ei heiltä saisi vaatia, suuttuvat, jos niin tehdään.
Minusta köyhä pitäisi jättää oman onnensa nojaan, jos hän ei opi kalastamaan opetuksesta huolimatta. Ei ole kenenkään velvollisuus toista elättää. En ole minäkään almuja odottanut vaan kovalla työllä olen menestynyt.
Jotain tällaista odotinkin.
Sirkka-mummo, olet jo niin vanha, että sinun tulisi ajatella kuolematonta sieluasi - ja lukaista se Uusi Testamentti.
Ilmeisesti se on jäänyt aiemmin tekemättä. Menestymisen kiireiltäsi et varmaan ole ehtinyt tutustua, sillä vastauksesi ei ollut oikea... Ei sinne päinkään!
Luulen, että sinulla on jo kiire tehdä parannus. Noin vanha ja noin paatunut pahalainen 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on. Joku laiska jamppa 35v. kirjoittelee vaan. Näkeehän sen.
Joo, provo on, mutta ahneessa sukupolvessa on paljon niitä, jotka luulevat, että "minä olen osani tehnyt ja kun minä 1986 jäin eläkkeelle, niin nyt on yhteiskunnan vuoro!"
Tämä päätös suututti kansan niin massiivisesti, että saapi lähteä sitten sopeuttamiseläkkeet. Pakko nekin on jollakin tavoin voida perua taantuvasti. Tahtoa vain ei tunnu kovin paljon olevan jonkun lääkärin ekstratulojen tai koiraharrastelun tukemisen lopettamiseen verovaroilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Hyvä tietää. Kun tunnutaan puhuvan vain työmarkkinatuesta ja sosiaaliturvasta. Ei niistä, jotka on oikeasti potkittu työelämästä pihalle. Mene siinä sitten sellaisessa tilanteessa jollekin kurssille, minkä koko opettajaryhmää olisit mennen tullen pätevämpi itse kouluttamaan. Ajan hukkaa.
Mitä ihmettä? Luuletko että työmarkkinatuella olevat eivät olisi työttömiä?
Et taida vielä tajuta että et sinä sitä ansiopäivärahaa saa kuin vähän aikaa, toiset vain 300-500 päivää. Sitten putoat itsekin työmarkkinatuelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat niin vanhalta ja viisaalta, että varmaan osaat selittää tämänkin.Kyllä se tarkoittaa sitä, että aina on henkisesti köyhiä ihmisiä, jotka eivät kykene nousemaan tilastaan ylös vaikka heitä tuettaisiin. Kuten koko ajan Suomen valtio tekee. Köyhät ovat niitä, jotka vain odottavat, että joku muu toimii heidän puolestaan. Mitään ei heiltä saisi vaatia, suuttuvat, jos niin tehdään.
No, mutta. Ei sinun olisi tarvinnut vaivautua todistamaan henkistä köyhyyttäsi täällä, tavalliset köyhät alkaa ryöstellä mummoja kadulla. Olet varmaan jo varautunut, palkkaamalla turvamiehet. Polttelevat autoja jos sattuu kylmempi ilma tulemaan, kyllä ne kaikkea kivaa oppii tekemään, kun kalteritalossa on parempi ylöspito.
Yli kolmekymmentä vuotta eläkkeellä, kestääkö yhteiskunta? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on. Joku laiska jamppa 35v. kirjoittelee vaan. Näkeehän sen.
Joo, provo on, mutta ahneessa sukupolvessa on paljon niitä, jotka luulevat, että "minä olen osani tehnyt ja kun minä 1986 jäin eläkkeelle, niin nyt on yhteiskunnan vuoro!"
Juurikin näin! Siinä on kiikkustuolissa hyvä arvostella, kun on ollut muiden elätettävänä jo yli 20 vuotta. Henki pihisee, terveydenhuolto ja lääkkeet maksavat. Tuettuna tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Hyvä tietää. Kun tunnutaan puhuvan vain työmarkkinatuesta ja sosiaaliturvasta. Ei niistä, jotka on oikeasti potkittu työelämästä pihalle. Mene siinä sitten sellaisessa tilanteessa jollekin kurssille, minkä koko opettajaryhmää olisit mennen tullen pätevämpi itse kouluttamaan. Ajan hukkaa.
Mitä ihmettä? Luuletko että työmarkkinatuella olevat eivät olisi työttömiä?
Et taida vielä tajuta että et sinä sitä ansiopäivärahaa saa kuin vähän aikaa, toiset vain 300-500 päivää. Sitten putoat itsekin työmarkkinatuelle.
Tiedän tuon kyllä ja monta muutakin asiaa. Mutta jotenkin tuntuu, että keskustelussa korostetaan vain näitä minimirahan saajia.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa eduskunnassa avoimiin töihin olevia työhakemuksia. Saavatpahan painetta sinnekin. Varsinkin jos ei ole kokemusta ja koulutusta riittävästi. Joutuvat kuitenkin käsittelemään hakemukset, vaikka paikka olisi korvamerkitty jo jollekin tietylle hakijalle.
Ei tartte olla edes avoin työpaikka. Nythän työkkäri neuvoo etsimään piilotyöpaikkoja. Käskevät laittamaan avoimia hakemuksia joka paikkaan, jossa kuvittelee että voisi olla kiva duunipaikka.
kohdatkaa pelkonne, antakaa sen rahan alentua tai menkää töihin. yhteiskunta maksaa nyt jo liikaa työttömille. ei kai se aktivoita ketään jos massit on niin suuret ettei haeta ku oman alan töitä. surullista
Laitan ketjussa työkyvyttömyyseläkehakemuksia, kuten jokainen järkevä työtön tulee tekemään.