Vanhin yhä käytössä oleva kodinkoneesi?
Mikä kone, mikä merkki, ikä?
Itse en ole ihan varma kumpi on vanhempi, vedenkeitin vai leivänpaahdin, mut molemmat jo liki 20 vuotta vanhoja. Vedenkeitin on Melissa merkkinen ja leivänpaahdin Elram
Kommentit (92)
Lasketaanko mukaan puuhellat? Käytän päivittäin hellaa joka on muurattu 1922. Ja on mulla leivänpaahdin vuodelta 1971, vanhemmat sai sen silloin häälahjaksi.
Monitoimikone. Kenwood. Jostain 80-luvun alusta.
Philipsin pölynimuri vuodelta -93. Jossain välissä alesin kakkosimuriksi mutta kaikki ykkösimureiksi ostetut uudemmat ovat hajonneet noin viidessä vuodessa; tuo pelittää edelleen hyvin. Letkun kiinitys vaati vähän ilmastointiteippiä mutta imuteho on pysynyt hyvänä
UPO mankeli 60-luvulta on vanhin. Jääkaappi ja pakastin ovat talon alkuperäiset vuodelta -90.
Oranssi Volta-merkkinen pölynimuri. Isoäitini perintö, ostettu varmaan 70-luvulla.
On mulla myös oranssi hiustenkuivain. Ainakin 30v vanha. Muistan sen lapsuudesta kun äiti kuivatti sillä hiuksiaan.
Molemmat toimivat erittäin hyvin.
Noin 30 vuotta vanha Severin-merkkinen vohvelirauta.
Kun muutin miehen kanssa yhteen, mulla oli joku oma uudempi vohvelirauta, mutta möin sen kirppiksellä pois, kun toi vanha oli selkeästi parempi. Tein lapsille sillä vohveleita pirkästä aikaa tänä viikonloppuna.
Mikroaaltouuni ja pesukone ovat molemmat keväältä 1994, kun muutin kotoa omilleni.
Bamix taitaa olla 25v, aika vähällä käytöllä tosin.
Vanhemmillani on arkkupakastin vuodelta 1978, hyvin toimii. Mikähän on sähkönkulutus?
Vierailija kirjoitti:
Kenwoodin vatkain noin 35 vuotta, puhelun noin 37 vuotta (En muista merkkiä) ja Kitchenaidin yleiskone 41 vuotta; ainoa, jonka iän muistan varmaksi.
Meillä on kans Kenwoodin vatkain! Ostettu vuosien 85-90 välillä eli vähän nuorempi tapaus 😁 Vähän aika haalistanut ulkonäköä, mutta hyvin pelaa.
Meillä on mökillä myös täysin toimiva pyykkikone 60-luvulta. Sellainen versio, joka ei tarvi sellaisia nykyajan hömpötyksiä kuin juoksevaa vettä tai sähköä. Ite pitää kuumentaa vesi, kaataa koneeseen ja kangella pyörittää 😂 Merkkiä en muista.
Moccamaster-kahvinkeitin. Tärkein ja rakkain kodinkoneeni, sain sen v.90 synttärilahjaksi.
Päivittäisessä käytössä ja toimii moitteettomasti edelleen, vaikka keittimellä on ikää jo 28 v :)
Meillä on käytössä leivänpaahdin, joka ostettiin mun lapsuudenkotiin kun olin kolmannella luokalla... oon nyt 39 v. Eli mun laskuopin mukaan paahdin on 30 v. Hyvin toimii!! Meillä on myös keittiöradiona mun äidin vanha radio 70-luvulta.
Kahvinkeitin (Braun), mikroaaltouuni (Whirlpool) ja leivänpaahdin (Philips) ja jääkaappipakastin Upo on kaikki n. 17 vuoden ikäisiä ja ne olen uutena itse ostanut.
Äidin Bosch yleiskone on tasan 30 vuotta vanha ja paljon on käytetty. Uusien yleiskoneiden mainoksia juuri katseltiin ja niissä ylpeiltiin 1000W moottorin jaksavan veivata jopa 1,5kg taikinoita. Tuossa vanhassa näytti olevan 450W tehoa ja äiti sanoi tehneensä sillä aina 2kg pullataikinan...
AEG pesukone vuodelta 1983,päältä täytettävä.Luukun mikrokytkin vain kiristetty, ei muuta vikaa.
Mikroaaltouuni Upo vuodelta 1999.
Moulinex raastin. On pakko olla lähes 40v kun on hankittu.