Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieheni olettaa rahojemme olevan yhteisiä

Vierailija
21.01.2018 |

Käyn töissä 1800E kuukausipalkalla, ja poikaystäväni on työtön. Asumme vuokralla kaksiossa, joten asumistuet ja mahdollinen toimeentulotuki on siis yhteinen. Emme tietenkään saa toimeentulotukea, koska palkkani on sen verran ja poikaystävän saa työttömyystukea. Hänen mielestään meidän pitäisi jakaa kaikki rahat, mutta omasta mielestäni minun pitäisi saada rahoista enemmän, kun teen töitä niiden eteen! Totta kai maksan vuokrasta enemmän, sillä ei poikaystäväni muuten voisi ostaa mitään ylimääräistä, mutta mielestäni sen pitäisi mennä niin, että minä maksan sen ylimääräisen osan, minkä saisimme asumistuesta. Hänen mielestään taas meidän pitäisi jakaa koko summa yhteisesti.

Olenko niuho, kun haluaisin kuitekin palkastani vähän ylimääräistä? Vuokran jälkeen muutenkaan ei jää paljon mitään, joten periaatteessa se olisi sama kuin en kävisi töissä. Olenko itsekäs ja onko poikaystäväni oikeassa...?

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttakaa erilleen niin mies saa tuet ja sinä pitää omat rahasi.

Vierailija
2/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle, että vain naimisissa rahat ovat yhteisiä. Jos silloinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persaukisten ei pitäisi asua yhdessä.

Vierailija
4/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa ovat asunnot, ja kokonaan erilliset taloudet. Seurustelkaa ilman raha-asioiden sotkemista. Tuo johtaa vain riitoihin, sinua harmittaa elättää toista, ja toista harmittaa saada vähemmän tukia sinun palkkasi takia. Ei tule pitkän päälle toimimaan.

Vierailija
5/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muuttakaa erilleen niin mies saa tuet ja sinä pitää omat rahasi.

Muutimme vasta yhteen ja siksi tämä yhteinen asumis/toimeentulotuki tulikin yllätyksenä. Vuokrasoppari on vuoden, joten aika hankala muuttaa erilleen. Muutenkin naurettavaa, että parin pitäisi asua erikseen että saa enemmän rahaa! Miten voi olla niin että puolison pitäisi "kustantaa" toisen elämä kun toimeentulotuesta ei hän sitten saa enää sitä ns. perusosaa tai mikä onkaan. Miksi MINUN pitäisi maksaa sitten se osa hänelle?! Eletään kuitenkin vuotta 2018. 

Kyllä hän etsii kokoajan töitä, että ei ole siitä kyse että haluaisi vain maata ja laiskotella. Valmistuimme molemmat vasta. 

Vierailija
6/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn töissä 1800E kuukausipalkalla, ja poikaystäväni on työtön. Asumme vuokralla kaksiossa, joten asumistuet ja mahdollinen toimeentulotuki on siis yhteinen. Emme tietenkään saa toimeentulotukea, koska palkkani on sen verran ja poikaystävän saa työttömyystukea. Hänen mielestään meidän pitäisi jakaa kaikki rahat, mutta omasta mielestäni minun pitäisi saada rahoista enemmän, kun teen töitä niiden eteen! Totta kai maksan vuokrasta enemmän, sillä ei poikaystäväni muuten voisi ostaa mitään ylimääräistä, mutta mielestäni sen pitäisi mennä niin, että minä maksan sen ylimääräisen osan, minkä saisimme asumistuesta. Hänen mielestään taas meidän pitäisi jakaa koko summa yhteisesti.

Olenko niuho, kun haluaisin kuitekin palkastani vähän ylimääräistä? Vuokran jälkeen muutenkaan ei jää paljon mitään, joten periaatteessa se olisi sama kuin en kävisi töissä. Olenko itsekäs ja onko poikaystäväni oikeassa...?

Meillä toisinpäin, avovaimo työtön ja mulla tulot nettona noin 3000. Mulle ihan sama, tiesin tilanteen jo ennen yhteenmuuttoa, oma filosofia on että se maksaa kenellä on rahaa, ei täältä saa killinkiäkään mukaansa

Vierailija
7/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa omat rahat (paremmin tienaava toki jeesaa, kuten teetkin). Eri tilanne sitten, kun toinen on kotona hoitamassa yhteisiä lapsia.

Vierailija
8/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en ole persaukinen, käyn töissä kuitenkin ja joo, palkka ei ole huima mutta kuitenkin verojen jälkeen 1800E. Eli mielestäsi jos on persaukinen ei saisi asua yhdessä ja maksaa erillisistä asunnoista? Mikä järki tuossa on. 

Vierailija
9/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa ovat asunnot, ja kokonaan erilliset taloudet. Seurustelkaa ilman raha-asioiden sotkemista. Tuo johtaa vain riitoihin, sinua harmittaa elättää toista, ja toista harmittaa saada vähemmän tukia sinun palkkasi takia. Ei tule pitkän päälle toimimaan.

No se mua tässä pelottaakin, mutta vaikea enää muuttaa tosiaan erilleen kun vuoden soppari asuntoon... En tiedä mitä nyt voi oikein tehdä. 

Vierailija
10/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskekaa ensin keskustelun pohjaksi, millainen kummankin taloustilanne olisi siinä tapauksessa, että asuisitte yksin (tutkailkaa vuokrailmoituksista yksiöiden hintataso alueella). Miettikää sitten sen pohjalta, mikä olisi reilua. Ottakaa huomioon myös, mitä valitsemanne periaatteet tarkoittavat sinä tapauksessa, että jomman kumman tilanne muuttuu (sinä jäät työttömäksi tai poikaystäväsi saa duunia, mahdollisesti paremmalla palkalla). Sopikaa periaatteista, jolla talousasiat hoidetaan.

Joo, minustakin sinulle kuuluu enemmän, koska teet töitä ja rahat ovat siis sinun. Kuinka paljon enemmän, onkin sitten se varsinainen kysymys.

Vierailija
11/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan keskusteltavissa oleva asia. Mutta sinä itse tienaat rahasi. Eli jos olet sitä mieltä että miehesi saa loisia niin annan rahasi pois vaan =D

Asiaan... tottakai itse päätät rahoistasi. Samoin päättää miehesi omistaan. On jo kohtuullista että maksat isomman osuuden asunnosta, Mutta ei sinun kuulu elättää häntä. Eli, hakeehan töitä aktiivisesti? kouluttautuu? ihan äidillisesti tämän sanon. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. 

Vierailija
12/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toisinpäin, avovaimo työtön ja mulla tulot nettona noin 3000. Mulle ihan sama, tiesin tilanteen jo ennen yhteenmuuttoa, oma filosofia on että se maksaa kenellä on rahaa, ei täältä saa killinkiäkään mukaansa

Hmm, no 3000E on vähän eri asia kun 1800E. Kyllä mäkin jos tuon verran tienaisin niin maksaisin vaikka koko vuokran, mutta kun tuosta ei oikeasti jää paljon yhtään ja kuitenkin käyn töissä kokopäiväisesti niin kyllä se vähän harmittaa ettei saa siitä yhtään enemmän, kuin saisi jos olisi työkkärin tuella... 

Vierailija
13/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni en ole persaukinen, käyn töissä kuitenkin ja joo, palkka ei ole huima mutta kuitenkin verojen jälkeen 1800E. Eli mielestäsi jos on persaukinen ei saisi asua yhdessä ja maksaa erillisistä asunnoista? Mikä järki tuossa on. 

1800 kahdelle aikuiselle on persaukista, kuten olet jo huomannut.

Miksi muuttaa yhteen ennen kuin selvittää taloudelliset realiteetit, siis tukien määrä jos toinen työtön?

Nää on niitä oppirahoja. Nyt osaat ennakoida ja ottaa asioista selvää ennenkuin teet uusia suuria siirtoja elämässäsi.

Vierailija
14/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun rahat kuulu miehelle. Eikä miehen rahat sulle.

Vierailija
15/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaa ensin keskustelun pohjaksi, millainen kummankin taloustilanne olisi siinä tapauksessa, että asuisitte yksin (tutkailkaa vuokrailmoituksista yksiöiden hintataso alueella). Miettikää sitten sen pohjalta, mikä olisi reilua. Ottakaa huomioon myös, mitä valitsemanne periaatteet tarkoittavat sinä tapauksessa, että jomman kumman tilanne muuttuu (sinä jäät työttömäksi tai poikaystäväsi saa duunia, mahdollisesti paremmalla palkalla). Sopikaa periaatteista, jolla talousasiat hoidetaan.

Joo, minustakin sinulle kuuluu enemmän, koska teet töitä ja rahat ovat siis sinun. Kuinka paljon enemmän, onkin sitten se varsinainen kysymys.

Joo, laskimme kyllä juurikin että paljonko saisimme tukia jos asuisimme erilleen/paljonko saisimme jos olisimme esim. molemmat työkkärin tuilla... Ja sen erotuksen mä olisin valmis just maksamaan vuokrasta. Mutta aina kun puhutaan näistä niin poikaystävä vaan puhuu "yhteisistä rahoista" vaikka olen sanonut hänelle ettei se mielestäni ole reilua. Ja siitäkin olemme puhuneet että jos tilanne olisi/kääntyy toisinpäin niin mulle olisi täysin ok että sitten en saisi niin paljon rahaa vaan juuri että palkallinen auttaa vuokrassa mutta sitten saa kuitenkin ylimääräistä, eli että toiselle jää vain osa vuokrasta, sellainen osa minkä pystyy maksamaan. Ei vaan jotenkin päästä sopuun enkä jaksaisi riidellä rahan takia. 

Vierailija
16/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan keskusteltavissa oleva asia. Mutta sinä itse tienaat rahasi. Eli jos olet sitä mieltä että miehesi saa loisia niin annan rahasi pois vaan =D

Asiaan... tottakai itse päätät rahoistasi. Samoin päättää miehesi omistaan. On jo kohtuullista että maksat isomman osuuden asunnosta, Mutta ei sinun kuulu elättää häntä. Eli, hakeehan töitä aktiivisesti? kouluttautuu? ihan äidillisesti tämän sanon. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. 

Valmistuimme molemmat ja minä sain töitä lähes heti valmistumisen jälkeen. Hän kyllä hakee töitä ja on käynyt haastatteluissakin, mutta ei ole tärpännyt. Vaikka kuinka rakastaisin toista, niin en todellakaan elättäisi jos ei ole aikomustakaan mennä töihin. Siinä tapauksessa en asuisi yhdessä...

Vierailija
17/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa kukin vastaa yhteisestä elatuksesta kykyjensä mukaan. Eli siis isopalkkaisempi maksaa enemmän yhteisestä elatuksesta. Eli tienaavampi elättää toista. Varallisuus ei tähän vaikuta.

Mutta olette avoliitossa. Minusta olisi oikeudenmukaista, että sinä maksat yhteiseen pottiinne sen verran enemmän, mitä avomiehesi menettää tukia sen takia, kun asutte yhdessä. Ne tuet on laskettu niin pieniksi, että just ja just pärjää.

Vierailija
18/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette nyt perhe ja perheessä rahat on yhteisiä. Ota vaikka lisätyö, jotta saat maksettua kaiken, mitä mies haluaa ostaa. Ei saa olla kahta erilaista elintasoa perheessä, siksi sinun tulee varmistaa, että mies saa haluamansa tavarat.

Vierailija
19/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1800 kahdelle aikuiselle on persaukista, kuten olet jo huomannut.

Miksi muuttaa yhteen ennen kuin selvittää taloudelliset realiteetit, siis tukien määrä jos toinen työtön?

Nää on niitä oppirahoja. Nyt osaat ennakoida ja ottaa asioista selvää ennenkuin teet uusia suuria siirtoja elämässäsi.

Minun palkkani on 1800E, hän saa kyllä muita tukia ja saamme vähän asumistukea. Eli ei ole tuo 1800E meille molemmille. 

Vierailija
20/177 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jää sinä siihen asuntoon ja miehesi muuttaa muualle ja saa sitten kaikki hänelle kuuluvat tuet täysimääräisinä. (Kun kerran noin paljon toisen tukien vähentäminen ärsyttää.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme