Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Itselläni on nykyään omat huomaamattomat eväät mukana hyvin usein, ollut vain pakko opetella siihen. Olen törmännyt sen verran usein tilanteisiin joissa nälkä on päässyt yllättämään ja tuli tavaksi varmistaa ettei päivä mene enää ikinä nälän vuoksi täysin pilalle, oli tilanne mikä hyvänsä kun huomasi että useahkosti on tilanteessa jossa on nälkä eikä syötävää syystä tai toisesta.
Joskus nälkä on yllättänyt aivan omaa syytäni ja joskus ihan vain siksi että ylipäänsä kunnollista ruokailua ei ole mietitty tilanteissa joissa syömään ei itsekseen pääse mutta ruokailuunkaan ei ole mahdollisuutta. Noissa tilanteissa tuntuu tympeältä nolata ketään tuomalla esiin että harmi ettei ruokapuolesta ole huolehdittu ja helpommalta vetäistä kourallinen pähkinöitä tms. Uusin ongelma tuntuu juurikin olevan suuntaus jossa tarjotaan trendikästä pientä purtavaa. Huomio on muutoinkin kiinnittynyt siihen että monet eivät yksinkertaisesti vain ymmärrä ja osaa huolehtia ruokapuolesta.
Usein näyttää siltä että aikaisin alkavissa juhlissa tai muissa vastaavissa tilanteissa vain pelkät juomat ja se naposteltava on mietitty vaikka tarkoitus olisi viettää koko päivä ja ilta yhdessä ja vielä lähteä ulos ja ehkä sen jälkeen tarkoitus on vielä mennä samaan paikkaan yöksi. Jos on itse syönyt kotona lounaan ja sen jälkeen jotain pientä purtavaa niin saattaahan se pieni nälkä olla seuraavana aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on nykyään omat huomaamattomat eväät mukana hyvin usein, ollut vain pakko opetella siihen. Olen törmännyt sen verran usein tilanteisiin joissa nälkä on päässyt yllättämään ja tuli tavaksi varmistaa ettei päivä mene enää ikinä nälän vuoksi täysin pilalle, oli tilanne mikä hyvänsä kun huomasi että useahkosti on tilanteessa jossa on nälkä eikä syötävää syystä tai toisesta.
Joskus nälkä on yllättänyt aivan omaa syytäni ja joskus ihan vain siksi että ylipäänsä kunnollista ruokailua ei ole mietitty tilanteissa joissa syömään ei itsekseen pääse mutta ruokailuunkaan ei ole mahdollisuutta. Noissa tilanteissa tuntuu tympeältä nolata ketään tuomalla esiin että harmi ettei ruokapuolesta ole huolehdittu ja helpommalta vetäistä kourallinen pähkinöitä tms. Uusin ongelma tuntuu juurikin olevan suuntaus jossa tarjotaan trendikästä pientä purtavaa. Huomio on muutoinkin kiinnittynyt siihen että monet eivät yksinkertaisesti vain ymmärrä ja osaa huolehtia ruokapuolesta.
Usein näyttää siltä että aikaisin alkavissa juhlissa tai muissa vastaavissa tilanteissa vain pelkät juomat ja se naposteltava on mietitty vaikka tarkoitus olisi viettää koko päivä ja ilta yhdessä ja vielä lähteä ulos ja ehkä sen jälkeen tarkoitus on vielä mennä samaan paikkaan yöksi. Jos on itse syönyt kotona lounaan ja sen jälkeen jotain pientä purtavaa niin saattaahan se pieni nälkä olla seuraavana aamuna.
Niinpä monet eivät tunnu osaavan enää emmännöidä/isännöidä. Myös ruokailuajat ja -tavat vaihtelevat eikä jotkut tunnu tietävän normaaleja sääntöjä.
Kohta kun kutsutaan yökylään pitää ottaa omat eväät mukaan sekä oma sänky. Pyh!
Hyvät taaperot.
Kun kotona ei ole järkeä ja oppia kauhalla jaettu, niin miten sitten omassa elämässä osataan mitään?
Olisko tämäkin kuulunut yhteiskunnnan opetettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on nykyään rahat vähissä, mm työttömiä on paljon.
Monet joutuu hakemaan ruokaa jonottamalla päiväysvanhoja kauppojen poistoeriä leipäjonossa (jotka nekin kai lopetetaan).
Ymmärtäkää jo : monet ihmiset ovat tiukilla. Viekää tuliaisia mennessänne niin ette nolaa ketään kun tarjottavat ovat vaatimattomat.
Vähävaraisuuskaan ei oikeuta pitämään ihmisiä nälässä! Silloin pitää kehdata sanoa, että olette tervetulleita, mutta me pystymme tarjoamaan vain kevyen päivällisen tms. Se on paljon pienempi paha, kuin että vieraat eivät ole osanneet varautua ja joutuvat kiusalliseen tilanteeseen, koka on NÄLKÄ.
Kotitaloustunnit on jäänyt väliin monilta.
Monesti kun teini yökylässä niin ei mitään tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mummolassa oli aina niin, että puuro kun noustiin ylös kuuden seitsemän maissa ja perunat sitten kymmeneltä. Sitten mummo ihmetteli, kun lapsilla ei ole nälkä. Sen jälkeen ei sitten enää ollutkaan kuin pullakahvit päivällä. Vein aina kassitolkulla ruokaa ja tein siellä ruokaa itse ja paljon hedelmiä kaikkien syötäväksi. Mummo kyllä otti nokkiinsa, mutta ei mulle sellainen ruokarytmi sopinut, että syödään vain aamulla koko päivän ruuat.
Käsittämätöntä! Miten joku ihminen edes elää jonkun kumman oman ruokajärjestyksen mukaan eikä tajua miettiä mitä tarkoittavat yleisesti käytössä olevat sanat: aamupala, lounas, päiväkahvit/välipala, päivällinen ja iltapala? Viittaisko vähän siihen että nuo ovat oikeita olemassaolevia aterioita, jotka ihmiset päivittäin syövät??
Sekä mummolle että ukille maistui kalja aika hyvin, sekä polttivat tupakkaa, joten heillä ei ollut itsellään nälkä. Kesällä saunapäivinä kuitenkin grillattiin. Ukki ei ollut päissäänkän paha, vaan hassu ja pelasi lasten kanssa paljon mm. mustaa pekkaa, joten siellä kuitenkin pystyi olemaan. Sekä voitiin olla paljon ulkona. Toki sitten saunapäivinä paistettiin makkaraa vielä illalla, kun sitä vietiin ja siitä ei mummo koskaan loukkaantunut. Puhun anopista ja apesta, mutta he tykkäsivät että kaikki sanovat mummoksi ja ukiksi. Muuten kyllä mukavia ihmisiä ja anoppi lopetti kaljan juonnin lähes heti kun appi kuoli.
En nyt ihan tajua. Miten tuota ruokaa oli vähän? Tehän olitte autossa syönyt jo sitä välipalaa, niin luulisi jaksavan klo 16 päivälliseen. Ja iltapalankin saitte.
Mitä siis olisi vielä pitänyt olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.
Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.
Vieraanne tiesivät, että teiltä ei ruokaa irtoa vaikka kylään kutsutaan. Häpeäisit nyt edes. :D
Menin kerran juhannusta viettämään langon mökille ja kyselin, mitä voisin tuoda mukana jne. Mitään ei kuulemma tarvitse ja tervetuloa! Ostin varalta sitten omaa ruokaa, onneksi. Mulle ei kukaan ollut varannut evästä mutta miehelleni kylläkin.
Toinen sikapaikka kyläillä oli lapsuuden ystäväni. Hän oli muuttanut maalle ja mennessäni kylään kysyin, jos voisin jotain ruokaa tuoda. Pyysivät viinaa. Muuta ei kuulemma tarvitse. No talossa ei ollut ruokaa ja isäntäväki joi viinat. Lähdin aamulla kotiin nälissäni ja vein isäntäväen lapsen mummolaansa, "kun se on matkani varrella". Toivottavasti lapsi sai siellä syödäkseen.
Eivät olleet koskaan ennen meillä käyneet, eikä muuten sen jälkeenkään ole kutsuttu.
Eivätkä kysyneet, että mitä tuotaisiin. Jos olisivatkin kysyneet, olisin kyllä sanonut. Kyllä me aina sovitaan tuttavien kesken mitä kukakin tuo. Yksi porukka voi esim. tuoda kaikille aamupalatarpeet, yksi leivät ja leivänpäälliset, yksi salaattiaineet jne. Mutta kun ei edes kysytä, että voitaisiinko tuoda jotain.
Tainnut juttu tosin kulkeutua näiden tuttavien korviin jo ennalta, kun osasivat varautua. Tai sitten olivat olleet aiemminkin kylässä, jossa ei ruokaa oltu tarjottu. Mä aion ainakin jatkossa viedä aina mukanani kasan ruokaa, jota en todellakaan annan kutsujille vaan pidän varalla, jos ei ruokaa kuulu. Toki tuliaiset vien kuten ap:kin. Sinun tapasi on nyyttärit ja niistä pitää erikseen sopia - ei niin että kutsutaan kylään eikä sanota mitään. Jos vain kutsutaan kylään oletuksena on, että isäntäväki tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä monet eivät tunnu osaavan enää emmännöidä/isännöidä. Myös ruokailuajat ja -tavat vaihtelevat eikä jotkut tunnu tietävän normaaleja sääntöjä.
Kohta kun kutsutaan yökylään pitää ottaa omat eväät mukaan sekä oma sänky. Pyh!
😂 Minulla on kaikki liinavaatteet, peitot ja tyynyt omasta takaa, kun menen kylään yöksi ja on varmasti ruuat ja juomatkin ostettu, niin, ettei isäntäväen tarvitse euroakaan laittaa likoon sen vuoksi, kun tulemme.
Vierailija kirjoitti:
Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.
Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.
Minusta ap:n tuliaiset olivat todella hyvät. Tässähän oli myös vastavuoroisuudesta kyse. eli isäntäperhe oli tuonut vastaavassa tilanteessa ap:lle pullon sinappia.
Heillä siis ilmeisesti on jossain määrin tapana vierailla toistensa luona yökylässä eikä tapana ole ollut tuoda omia ruokia.
meillä on kaveriperhe jonka kanssa välimatkan vuoksi kyläillään, teini-ikäisiä lapsia on yhteensä 5 kpl. Jos mennään vaan yhdeksi yöksi, niin yleensä isäntäperhe vastaa ruoan hankkimisesta, aamupaloista jne. ja sitten taas vuoroin vieraissa. Ruokaa varataan riittävästi ja usein ruoka laitetaan yhdessä - aikataulusta tietty riippuen. kaveriperheessä on kaksi jalkapalloilevaa poikaa, joihin ruokaa todella uppoaa ja sanon jokaisella vierailulla vielä erikseen pojille, että jos on nälkä, niin kaikkea saa ottaa kaapista: tässä on hedelmiä, tuossa jugurttia, leipä löytyy täältä ja päälliset jääkaapista.
Tällaisessa kyläilyssä tyypillistä on tuoda tuliaisiksi esim. pari pulloa viiniä (tai yksi oikein hyvä) tai jotain juustoja tms. Lapsille yleensä karkkia tai sipsiä jne. Ei mitään ruokakasseja saati marjapiirakoita.
Sitten jos vietetään vaikka koko viikonloppu yhdessä mökillä, niin sovitaan erikseen mitä kukakin tuo ja/tai käydään yhdessä kaupassa. Mietitään yhdessä ruoat ja kokataan yhdessä. Lisäksi vierailijaperhe voi tuoda tuliaisiksi jotain, tän kyseisen perheen kanssa ihan humorististakin, tyyliin hyttysmyrkkyä tai vessapaperia. Tai jotain kivaa, saunatuoksua jne.
Vierailija kirjoitti:
En voisi kyllä viinipullon ja suklaan kanssa yökylään lähteä.
Viimeksi menin veljeni mökille saunomaan ja yöksi, vein pullon kuohuviiniä, laatikollisen olutta, pänikän viiniä (vaikkei kaikkia juotu, jäi ne sinne kuitenkin heille - eivät pilaannu), vessapaperia, kahvia, makkaraa, valmiin salaatin (mansikoita, parsaa, valkohomejuustoa...). Ja niin reilusti että salaatistakin riitti meille kaikille 7 henkilölle.
Onko vähän eri asia meneekö mökille viikonloppua viettämään vai toisten kotiin iltaa istumaan? Itsekin olen aina vienyt runsaat tuliaiset mökille mennessä, sieltä kun on pitempi matka kaupoille ja perusvarustelutaso eri luokkaa kuin kotona. Just kaikenlaisia kuivaelintarvikkeita, keksejä, jotain hyvää kuivapastaa, vessapaperia, servettejä, sytytyspaloja saunalle, jotain kivaa saippuaa, juomisia, ruokatarvikkeita jne olen vienyt mökkituliaisiksi. Ei tulisi mieleenkään tuollaisia varusteluita viedä silti kenenkään kotiin?! Ap:n viinipullo ja itsetehty suklaa kuulostaa just ihanalta. Olisin emäntänä erittäin tyytyväinen tuollaisista tuliaisista, ja oli tuliaisia tai ei, niin tietysti vieraille ruoat laitetaan. Noloa että jotkut täällä kehtaa puolustella sitä ettei isäntäväki varaa vieraille ruokaa, ja moittia vieraiden tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ystäväsi ei tunnista tästä itseään! :D
Mutta: ennen hyvinä aikoina vieraista pidettiin huolta ja isäntäväki tarjosi.
Ei haittaa, vaikka tunnistaisi. Miehet ovat ystäviä keskenään, emme niinkään me.
ap
Hmm... Tämä saattaisi selittää ontuneen vierailun sekä teille tuliaisina tulleen sinapin. Vaimoke ei ollut jaksanut panostaa miehensä kaverin perheen kyläilyyn ja ukkonsa on tomppeli (ei pahalla mutta aika harva mies osaa isännöidä lenkkimakkaraa, SINAPPIA ja saunaa enempää - kaljat pitää tuoda itse). Meillä kyläilee vain miehen kavereista ne pariskunnat, joiden vaimon kansaa olen tullut kaveriksi ja me sovimme vierailuista/tarjoiluista jne. Kuulostaa konservatiiviselta ja suppealta, mutta näin on meillä elämä mennyt.
Osta AP itse ruokasi !!! Miksi jonkun muun pitäisi sun suusi ruokkia ja typerän urheilevan penikkasi?? En minä ainakaan ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö, joka ruokkii kylään tulleet että varmana napa raikaa !! Jos mulle tulee kyläilijöitä niin saavat itse tuoda ruokansa, minä en ala stressaamaan ja miettimään mitä ostaa ja oonko ostanu varmasti tarpeeks ja sitten kuitenki käy niin että ruokaa on liikaa ja sitten sitä menee pilalle, kun vieraat ei kehtaa ottaa ruokaa mukaan vaikka tarjoaisin että ottakaa koska itse syön niin vähän päivässä muutenkin !!!
Jokainen ostakoot omat ruokansa niin kaikki ois helpompaa !!! Onneks mun luona ei käy enään ketään vieraita koskaan, ikinä, koska VIHAAN IHMISIÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lisäksi lähimmät kaupat on 30km päässä, joten täältä on hankala kenenkään esim tilata pizzaa koska kukaan ei toimita näin kauas, joten parempi kun ihmiset pysyvät poissa tiluksiltani jos ei kelpaa itse tuoda omia ruokiaan mukana !!!
Oon tottunu viemään omat eväät joka paikkaan. Mulla on lääketieteellisiä ruokarajoitteita niin en voi vaivata niin monimutkaisilla systeemeillä ystäviäni. Ainakin saan syödä just silloin kun mun pitää ja just niin paljon kuin tarvitsee. Onpahan tästä rajoitteesta edes jotain hyötyä.
Näistä rajoitteista johtuen ei mun kaapeissa ole vieraille oikein mitään tarjottavaa. Siksi kysyn aina kun vieraita on tulossa, että mitä haluaisivat syödä. Yleensä keskustellaan asiasta sitten rakentavassa hengessä kaikessa sovussa ja tullaan siihen tulokseen, että jos minä hankin jotain ja he tuovat loput, asia sovitaan ja sen mukaan toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Osta AP itse ruokasi !!! Miksi jonkun muun pitäisi sun suusi ruokkia ja typerän urheilevan penikkasi?? En minä ainakaan ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö, joka ruokkii kylään tulleet että varmana napa raikaa !! Jos mulle tulee kyläilijöitä niin saavat itse tuoda ruokansa, minä en ala stressaamaan ja miettimään mitä ostaa ja oonko ostanu varmasti tarpeeks ja sitten kuitenki käy niin että ruokaa on liikaa ja sitten sitä menee pilalle, kun vieraat ei kehtaa ottaa ruokaa mukaan vaikka tarjoaisin että ottakaa koska itse syön niin vähän päivässä muutenkin !!!
Jokainen ostakoot omat ruokansa niin kaikki ois helpompaa !!! Onneks mun luona ei käy enään ketään vieraita koskaan, ikinä, koska VIHAAN IHMISIÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lisäksi lähimmät kaupat on 30km päässä, joten täältä on hankala kenenkään esim tilata pizzaa koska kukaan ei toimita näin kauas, joten parempi kun ihmiset pysyvät poissa tiluksiltani jos ei kelpaa itse tuoda omia ruokiaan mukana !!!
Eihan tuossa sitten mitaan, jos ei kukaan 'tiluksillasi' vieraile. Tama keskustelu oli tarkoitettu lahinna ihmisille joilla KAY vieraita.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan tajua. Miten tuota ruokaa oli vähän? Tehän olitte autossa syönyt jo sitä välipalaa, niin luulisi jaksavan klo 16 päivälliseen. Ja iltapalankin saitte.
Mitä siis olisi vielä pitänyt olla?
Ei me syöty välipalaa autossa, kun ajateltiin, että olisi tervetuliaiskahvit. Syötiin lounas 11.30 aikaan ja lähdettiin. Sitten vasta 16 salaattia päivälliseksi ja 21 aikaan iltapala. Siinä välissä syötiin eväshedelmät, koska ruokaa oli niin vähän.
ap
Minulla on kaveri, jonka luona pitäisi käydä aina mahdollisimman aikaisin ja olla mielellään 5-6 tuntia, eikä hän tarjoa koskaan mitään syötävää, vaikka saattaa itse poiketa keittiöön hakemaan jotain. Teininä varsinkin olin tästä aivan järkyttynyt, kun olin tottunut siihen, että meillä tarjoiltiin vieraireville kavereillekin useampi voileipä mieheen. Nykyään ollaan molemmat jo ihan aikuisia ihmisiä. Monta kertaa katsoin vierestä, kun hän söi esimerkiksi pussillisen lakritsia tai lautasellisen hedelmiä tarjoamatta mitään.
Nykyään ollaan jo aikuisiaAina ennen tälle kaverille menoa pitää tankata ihan kunnolla, eli usein lähden vasta sitten kun olen laittanut ja syönyt päivän ruoan. Yhden kerran olen suostunut vierailemaan aamupäivällä, ja en todellakaan alkanut aamukymmeneltä laittamaan mitään kunnon ruokia, vaikka toki söinkin tavallista aamua tuhdimmin. No siinähän sitten ennen pitkää katsoin kauheassa nälässä vierestä kun kaveri vetää välipalaa. :D Lopulta oli pakko sanoa, että nyt on jo niin nälkä että on pakko lähteä kotiin laittamaan ruokaa.
Käsittämätöntä! Miten joku ihminen edes elää jonkun kumman oman ruokajärjestyksen mukaan eikä tajua miettiä mitä tarkoittavat yleisesti käytössä olevat sanat: aamupala, lounas, päiväkahvit/välipala, päivällinen ja iltapala? Viittaisko vähän siihen että nuo ovat oikeita olemassaolevia aterioita, jotka ihmiset päivittäin syövät??