Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!
Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
Aina nää on näitä urheilevia isolla uulla 😂 eli ei rasvaa, ei hiilarii, ei sokeria, ei viljoja ja meijän Matti ei syö sitä ja meijän Antille kelpaa vain tuo. Näin urheilevan perheen urheileva äiti naputtaa ja kailottaa ympäriinsä. Ja sitten ei käy salaatti ja hedelmät?
Kyllä lyö Haglöfsit taas kipinää kun urheileva perhe lähtee Prismaan.
No syödään kyllä ihan kaikkea. Salaatti ja hedelmät käyvät oikein hyvin, ei vain oikein riitä pelkästään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, voisitko kertoa että mitä tuo salad bowl sisälsi?
Salaattia, tonnikalaa, greippiä, ohraa, avokadoa, sipulia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän tuttavapiirissä on erilainen systeemi, että sinapin ja suklaan kanssa mennään kylään. Silloin pitää tietty osata varautua itsekin mennessään.
Ahaa. Että nyt nämä meidän tuliaisimme ovat supistuneet pelkkään suklaaseen.
Vielä kerran:
- n. 10 vuotta vanha laatuviini
- omatekemäni suklaat
- karkkia
- leluja
Tuliaisten arvo oli lähemmäs 50 euroa.
ap
No kyllä on surkeat tuliaiset, vaikka arvo olisi ollut 2000e...
Alkoholia ja karkkia, voihan helvetti sentään. Olisit edes vienyt jotain oikeita ruoka-aineita, eikä tuollaisia hienostelujuttuja, jos kerta tarjottavat ruoat eivät kelvanneet. Oma moka.
Ai, että mieluummin vaikka 2 kg jauhoja ja litra maitoa? Ok, jokainen toki tavallaan. Kyllä ne tarjottavat ruoat kelpasivat, mutta niitä ei ollut tarpeeksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo. Täyttä paskaa!
T. Urheilija
Itkette yhdessä jotain tällästä paskaa hävetkää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo. Täyttä paskaa!
T. Urheilija
Ei ollut minusta paskaa. Oikein hyvää oli, mutta ei tuolla pärjännyt viittä tuntia, kun annoskoko oli pieni.
ap
Tuohan kuulostaa oikein ruokaisalta, ei tosiaan pelkkää salaattia vaan myös proteiinia ja rasvaa. Kyllä tuolla luulisi nälän pysyvän poissa...
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa oikein ruokaisalta, ei tosiaan pelkkää salaattia vaan myös proteiinia ja rasvaa. Kyllä tuolla luulisi nälän pysyvän poissa...
Ei kyllä pysy, ellei ole täysin sohvaperuna. Pieni kulhollinen ei riitä viideksi tunniksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä syön itse tosi vähän. Kaksi tai kolme kertaa päivässä ja mulle on oikeasti ongelmallista yrittää tajuta, että toiset syövät niin tosi paljon enemmän. Aina kun on vieraita tulossa, mulle iskee kriisi ja paniikki miettiessä, että eihän nyt vaan kukaan joudu meillä mun takia näkemään nälkää. Onneksi on internet ja sieltä voi tutkia, kuinka paljon mitäkin lajia pitäisi olla. On ihan järkyttävää havaita, kuinka paljon ihmiset syö. Joskus olen laittanut ruokapäiväkirjaa jossain palvelussa omien ruokieni perusteella ja sitten muiden ihmisten syömisten perusteella ja niissä on helposti 1000 kcal ero per päivä! Niin että nöyrin anteeksipyyntö teille, ketkä syötte normaalisti, en minä tahallani teitä nälässä pidä.
Minä taas syön kerran päivässä, ja sitten kai paljon kun tuota läskiä nykyisin kertyy. Ruoka-aikani on mieluiten joskus yhdeksän aikaan illalla. Toiset kai taas syövät aamupainotteisesti, ehkä ap:n isäntäperhe on syönyt runsaan aamupalan ja lounaan jo ennen vierailua.
Minullekin on ollut järkyttävää tajuta kuinka vähän jotkut syövät(tuolloin olin itsekin kyllä alipainoinen vielä), kun grillaamaan tullut syö vain yhden makkaran, ja taas toisaalta rahattoman ja ruoattoman monta päivää paastonneen grillaamaan suurieleisesti kutsunut tarjoaa vain sen yhden makkaran, kun bensakulutkin ovat jo enemmän...
No elämä on.
Toivottavasti ystäväsi ei tunnista tästä itseään! :D
Mutta: ennen hyvinä aikoina vieraista pidettiin huolta ja isäntäväki tarjosi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ystäväsi ei tunnista tästä itseään! :D
Mutta: ennen hyvinä aikoina vieraista pidettiin huolta ja isäntäväki tarjosi.
Ei haittaa, vaikka tunnistaisi. Miehet ovat ystäviä keskenään, emme niinkään me.
ap
Mielestäni kyseessä perhe joka tottunut syömään kevyesti.
Mä olen tuhti mutta mulle noi ruuat olisi riittänyt.
Syön silti vähän vaikka läski olen.
Köyhyys ei voi olla syy.
Makaronilaatikon tekee halvalla.
Ihmiset syö niin eri tavalla. Emäntä ei varmaan okein paljoakaan kokkaile.
Toiset syövät vähemmän, toiset enemmän. Tässä eräänä viikonloppuna tilasimme pizzaa ruuaksi, lisukkeena oli pizzerian salaattia. Anoppi söi kaksi siivua, minä kolme siivua, mies kuusi siivua. Muut päivän ruuat olivat aamiainen, iltapäiväkahvi ja iltapala. Kaikki saivat riittävästi ruokaa ja kaikilla oli yhtä aktiivinen päivä, kun kävimme hiihtämässä ja puuhastelimme kotona kaikenlaista.
Kannattaa kyläillessä etukäteen tarkemmin sopia mitä syödään, mihin aikaan ja kuinka paljon. Ei ole kiva olla nälissään, mutta ei ole myöskään kiva kuulla jälkikäteen että tarjoilut ovat olleet riittämättömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuttiinko teidät syömään? Veittekö itse jotain tuliaisia tai ruokaa?
Kutsuttiin yövieraiksi, sillä asumme suht pitkän matkan päässä. Veimme viiniä, itsetehtyä suklaata, lapsille leluja ja karkkia.
ap
Ihanat tuliaiset kyllä!
Mutta viekää seuraavan kerran vaikka itse tehtyä lasagnea pellillinen.
Olisin kyllä hiukkasen tyrmistynyt, jos vieraamme ilmestyisivät lasagne kainalossa ovelle. Mutta meillä ei kyllä kenenkään tarvitse nälkää nähdä.
Meillä mummolassa oli aina niin, että puuro kun noustiin ylös kuuden seitsemän maissa ja perunat sitten kymmeneltä. Sitten mummo ihmetteli, kun lapsilla ei ole nälkä. Sen jälkeen ei sitten enää ollutkaan kuin pullakahvit päivällä. Vein aina kassitolkulla ruokaa ja tein siellä ruokaa itse ja paljon hedelmiä kaikkien syötäväksi. Mummo kyllä otti nokkiinsa, mutta ei mulle sellainen ruokarytmi sopinut, että syödään vain aamulla koko päivän ruuat.
Mina en todellakaan haluaisi mainetta, etta ruokaa ei ole ikina tarpeeksi. Mielummin liikaa kuin liian vahan ja aterioiden valillakin yritan aina kysya, etta tarviiko vieraat mitaan valipalaa. Noloja moiset ruoka-pihtarit.
Mä olen melko lihava ja ikää 52v.
Syön kyllä melko vähän mutta en liiku.
Mulle ei vaan ruoka maita.
Eli ei välttämättä läskit syö paljoa.
Mä olisin tykännyt noista ruuista.
En tykkää enää syödä tuhdisti ja paljon.
Kohteliasta olisi varautua myös tarjoamaan sitä tuhdimpaa ruokaa.
Muistan aina kun mummolassa joku poikkesi niin aina tarjottiin kahvia ja pullaa.
Sitä rahaa ei silloin ainakaan ollut.
Otsikon kanssa samaa mieltä.
Kaksi asiaa tulee mieleen:
1) En menisi ikinä yökylään niin vieraille ihmisille, etten kehtaisi sanoa, että minulla on nälkä. Todella toivon, että omat vieraat myös sanovat jos näin on. Aina löytyy lisää purtavaa kaapeista tai pakkasesta.
2) Olisin tuonut ruokatuliaisia. Tarkoitus oli ilmeisesti vierailla ainakin kolmen aterian yli? Suklaa ja yksi pullo viiniä monelle aikuiselle on mielestäni liian vähän. Tuon verran tuon, jos kutsutaan 1 henki pelkälle illalliselle. Lelut eivät oikeastaan liity asiaan mitenkään.
Ilmeisesti te molemmat ajattelitte, että laatu korvaa määrän, sekä isäntäväki tarjoiluissaan ja vieraat tuliaisissaan... Ruokaa pitää kuitenkin olla tarpeeksi. Tietysti isäntäväellä on ensisijainen vastuu, mutta vieraan täytyy myös olla itse (kohteliaasti) aktiivinen.
Olen kertaalleen ollut itsekin kylässä jäätävässä nälässä. Kyseessä siis hyvin toimeentulevat henkilöt, omakotitalo Saimaan rannalla jne. Syy ei niinkään ollut varsinainen ruoan täydellinen puute vaan se, että tarjolla oli vain kaikkea sokerihöttöä kuten kakkua ja macaronseja yms, minun mittapuulla jälkiruokaa. Ei mitään kunnollista lämmintä ruokaa tai juurikaan mitään suolaista edes. Paha olo tulee jos vetää vain pelkkää sokeria nälkäänsä. Jonkin aikaa kärvistelin nälässä verensokerit nollassa kunnes luovutin ja tilasin pitsan. Jostain syystä kutsua ei ole tämän jälkeen tullut enää, eipä kyllä haittaa.
No kyllä on surkeat tuliaiset, vaikka arvo olisi ollut 2000e...
Alkoholia ja karkkia, voihan helvetti sentään. Olisit edes vienyt jotain oikeita ruoka-aineita, eikä tuollaisia hienostelujuttuja, jos kerta tarjottavat ruoat eivät kelvanneet. Oma moka.