Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Että ottaa päähän olla kyläilemässä perheessä, jossa ei tarjota tarpeeksi ruokaa!

Vierailija
21.01.2018 |

Saavuimme eilen klo 14 aikaan, ei tervetulokahveja, mitään ei tarjottu. Neljän aikaan päivällinen, joka oli huipputrendikäs bowl-ruoka - siis salaattia kulhossa. Seuraavan kerran ruokaa tarjottiin vasta klo 21 aikaan, paahtoleipää, juustoa ja hedelmiä. Oli pikkasen nälkä.

Kommentit (706)

Vierailija
21/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanoivat kun kysyitte olisiko mitään välipalaa mahdollista saada? Ja jos heillä ei tosiaan muuta ollut niin miten kehtasivat kieltää teitä menemästä kauppaan?

Eivät kieltäneet menemästä kauppaan. Eikö tuollainen olisi aika epäkohteliasta, että vieraat lähtevät kaupoille?

ap

Mielestäni ei, siinähän voi samalla tarjoutua tuomaan jotain isäntäväellekin jos todella eivät ole osanneet varautua puheistaan huolimatta mihinkään tarjoiluihin.

Täytyy opetella tällainen sitten. Jotenkin vain tuntuu, että ainakin emäntä olisi voinut loukkaantua.

ap

Vierailija
22/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kyllä viinipullon ja suklaan kanssa yökylään lähteä.

Viimeksi menin veljeni mökille saunomaan ja yöksi, vein pullon kuohuviiniä, laatikollisen olutta, pänikän viiniä (vaikkei kaikkia juotu, jäi ne sinne kuitenkin heille - eivät pilaannu), vessapaperia, kahvia, makkaraa, valmiin salaatin (mansikoita, parsaa, valkohomejuustoa...). Ja niin reilusti että salaatistakin riitti meille kaikille 7 henkilölle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oppinu, että käydään kylässä missä ollaan 2-3h ja kotiin. Meille riitti se yksi kerta missä yöllä hiippailtiiin nakkikioskille ja ostettiin ruokaa autoon piiloon.

Vierailija
24/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi menin veljeni mökille saunomaan ja yöksi, vein pullon kuohuviiniä, laatikollisen olutta, pänikän viiniä (vaikkei kaikkia juotu, jäi ne sinne kuitenkin heille - eivät pilaannu), vessapaperia, kahvia, makkaraa, valmiin salaatin (mansikoita, parsaa, valkohomejuustoa...). Ja niin reilusti että salaatistakin riitti meille kaikille 7 henkilölle.

Mökki on vähän eri asia, kun voi olla vaikeaa päästä kauppaan. Ja tämä perhehän toi meille edellisellä vierailullaan sinappipullon tuliaisiksi, että en nyt ihan tuollaisia määriä veisi tuliaisia. Jo nämä meidän nyt viemämme ylittivät aika lailla yhden sinappipullon.

ap

Vierailija
25/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on itsekkäitä. Vieraille on tapana tarjota ruokaa riittävästi, jos kerran ollaan pitkän matkan päästä tultu yökylään. Jos itse pärjää salaatilla, kuuluu normaaliin toisten huomiointiin tajuta, että kaikki muut ei pärjää. Itse ainakin häpeisin, jos tänne joku tulisi ja kokisi olevansa nälässä. Jos tilaisi pizzaa, häpeisin vielä enemmän ja maksaisin sen. Eikä vieraiden tarvi ruokiaan tuoda. Keskituloisina ihmisinä meillä ja suurimmalla osalla on täysin varaa ruokkia vieraat. Se kuuluu vieraanvaraisuuteen. Sitä paitsi ei kunnon ruoka niin kallista ole. Jos on vaikka lapsiperhe, niin kannattaa olla konservatiivinen/tylsä ja tehdä ihan perussafkaa tyyliin lihapullat ja perunat. Se uppoaa aina lapsiin ja nälkä lähtee myös. Erikoisempaa mutusteltavaa voi varata aikuisille iltapalaksi, mutta rinnalla täytyy olla lapsille sopivampaa vaikka perusleipäpöytä leikkeleineen ja kurkkuineen.

Ihmiset on kummallisia, kun kuvitellaan, että on jotain hienoa tarjota omituisia naposteltavia. Suurin osa ihmisistä kuitenkin pitää perusruuasta ja lapsille se on varma valinta. Ja voihan sitä erikoisempaa tehdä rinnalle, jos haluaa..

Vierailija
26/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökki on vähän eri asia, kun voi olla vaikeaa päästä kauppaan. Ja tämä perhehän toi meille edellisellä vierailullaan sinappipullon tuliaisiksi, että en nyt ihan tuollaisia määriä veisi tuliaisia. Jo nämä meidän nyt viemämme ylittivät aika lailla yhden sinappipullon.

ap

Ja kyllä me veimme myös karkkia ja leluja. Eikä me juopotella tuohon tyyliin.

ap

Vierailija
27/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teidän tuttavapiirissä on erilainen systeemi, että sinapin ja suklaan kanssa mennään kylään. Silloin pitää tietty osata varautua itsekin mennessään.

Vierailija
28/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Vieraanne tiesivät, että teiltä ei ruokaa irtoa vaikka kylään kutsutaan. Häpeäisit nyt edes. :D

Menin kerran juhannusta viettämään langon mökille ja kyselin, mitä voisin tuoda mukana jne. Mitään ei kuulemma tarvitse ja tervetuloa! Ostin varalta sitten omaa ruokaa, onneksi. Mulle ei kukaan ollut varannut evästä mutta miehelleni kylläkin.

Toinen sikapaikka kyläillä oli lapsuuden ystäväni. Hän oli muuttanut maalle ja mennessäni kylään kysyin, jos voisin jotain ruokaa tuoda. Pyysivät viinaa. Muuta ei kuulemma tarvitse. No talossa ei ollut ruokaa ja isäntäväki joi viinat. Lähdin aamulla kotiin nälissäni ja vein isäntäväen lapsen mummolaansa, "kun se on matkani varrella". Toivottavasti lapsi sai siellä syödäkseen.

Vierailija
29/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jos menitte yöksi, teidän olisi pitänyt viedä enemmän. Kahvia, juustoja, ehkä jotain valmista marjapiirakkaa kahvin kanssa.

Muistan kun kutsuimme pariskunnan kylään mökille, mökki on saaressa. Tämä pariskunta tuli kauppakassien kanssa mutta majoittuivat saunakamariin ja veivät sinne ruokakassinsa. Olin jotenkin odottanut, että kun mökille tullaan (ja yleensä meidän vieraat toimii näin) tuodaan omat juomat, sen lisäksi grillattavaa ja muutakin ruokaa, salaattiaineita jne. tai kysytään etukäteen mitä tuotaisiin. Nyt jouduin vähän pulaan, etenkin kun he viipyivät kauemmin kuin oletimme, eivät lähteneet :) Kaivelin jo hernekeittopurkkia kun ruuat loppui.

Tuosta syystä (kauppa kaukana) varaan jo keväällä mökille jauhoja, näkkäriä, kuivahiivaa, makaroonia, kauraryynejä, säilykkeitä, tomaattipyreitä, sipuleita, liemikuutioita ja KUIVATTUJA herneitä. Kun on mausteita ja kuivattuja herneitä muutama pussillinen, saa hätätilassa seuraavana päivänä jo kahdesta hernepussillisesta 5 litraa hernesoppaa. Kun tilanne näyttää pahalta, herneet illalla likoamaan ja aamulla soppa kiehumaan. Kahdessa tunnissa on valmista. Jos vieraat eivät rakasta hernesoppaa (voi sanoa, että tätä riittää seuraavillekin aterioille) saattavat hekin häipyä kahdessa tunnissa...

Vierailija
30/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä teidän tuttavapiirissä on erilainen systeemi, että sinapin ja suklaan kanssa mennään kylään. Silloin pitää tietty osata varautua itsekin mennessään.

Ahaa. Että nyt nämä meidän tuliaisimme ovat supistuneet pelkkään suklaaseen.

Vielä kerran:

- n. 10 vuotta vanha laatuviini

- omatekemäni suklaat

- karkkia

- leluja

Tuliaisten arvo oli lähemmäs 50 euroa.

ap

Vierailija
31/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön itse tosi vähän. Kaksi tai kolme kertaa päivässä ja mulle on oikeasti ongelmallista yrittää tajuta, että toiset syövät niin tosi paljon enemmän. Aina kun on vieraita tulossa, mulle iskee kriisi ja paniikki miettiessä, että eihän nyt vaan kukaan joudu meillä mun takia näkemään nälkää. Onneksi on internet ja sieltä voi tutkia, kuinka paljon mitäkin lajia pitäisi olla. On ihan järkyttävää havaita, kuinka paljon ihmiset syö. Joskus olen laittanut ruokapäiväkirjaa jossain palvelussa omien ruokieni perusteella ja sitten muiden ihmisten syömisten perusteella ja niissä on helposti 1000 kcal ero per päivä! Niin että nöyrin anteeksipyyntö teille, ketkä syötte normaalisti, en minä tahallani teitä nälässä pidä.

Vierailija
32/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ap minnekään mökille mennyt. Mökki (etenkin saaressa oleva) ja monen päivän kyläily on ihan eri asia kuin se, että mennään alle vuorokaudeksi toisten kotiin hyvien kulku- ja kauppayhteyksien äärelle.

Ihan hyvät tuliaiset oli ap:lla!

Jos perhe pyytää kylään (muualle kuin mökille), niin kyllä se on heidän päätehtävänsä ruokkia vieraat, ei niin, että vieraat tuo ruoat sekä itselleen että isäntäväelle moneksi päiväksi.

Eikä tässä mistään köyhyydestä tainnut olla kyse, vaan jostain ajattelmattomuudesta tai muusta outoudesta, näitä outoja ihmisiä ihmeellisine tapoineen tuntuu olevan aika paljonkin (ei tosiaan tarjota pitkän matkan vieraille mitään tai ruokaa on säännöstelty miniannokset jokaiselle).

Ja jos ei ole rahaa ja joutuu hakemaan kaikki ruoat leipäjonosta, niin onko silloin pakko kutsua porukkaa yökylään tai syömään (=ei tarjotakaan oikein mitään tai oma rahatilanne menee vielä huonommaksi)?

Vierailija
33/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mulla ei ole tollasia ”ystäviä”, valittaa selän takana tarjoiluista ja vielä edellisistä tuliaisista. Oksettavaa.

Kai sinä aikuinen ihminen puhua osaat. ”Meidän URHEILEVALLE perheelle ei pelkkä salaatti riitä päivälliseksi, kävisikö jos tilaisin lisäksi kaikille halukkaille pizzaa/kiinalaista tms”. Aika helppoa.

Vierailija
34/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraanne tiesivät, että teiltä ei ruokaa irtoa vaikka kylään kutsutaan. Häpeäisit nyt edes. :D

Menin kerran juhannusta viettämään langon mökille ja kyselin, mitä voisin tuoda mukana jne. Mitään ei kuulemma tarvitse ja tervetuloa! Ostin varalta sitten omaa ruokaa, onneksi. Mulle ei kukaan ollut varannut evästä mutta miehelleni kylläkin.

Toinen sikapaikka kyläillä oli lapsuuden ystäväni. Hän oli muuttanut maalle ja mennessäni kylään kysyin, jos voisin jotain ruokaa tuoda. Pyysivät viinaa. Muuta ei kuulemma tarvitse. No talossa ei ollut ruokaa ja isäntäväki joi viinat. Lähdin aamulla kotiin nälissäni ja vein isäntäväen lapsen mummolaansa, "kun se on matkani varrella". Toivottavasti lapsi sai siellä syödäkseen.

Eivät olleet koskaan ennen meillä käyneet, eikä muuten sen jälkeenkään ole kutsuttu.

Eivätkä kysyneet, että mitä tuotaisiin. Jos olisivatkin kysyneet, olisin kyllä sanonut. Kyllä me aina sovitaan tuttavien kesken mitä kukakin tuo. Yksi porukka voi esim. tuoda kaikille aamupalatarpeet, yksi leivät ja leivänpäälliset, yksi salaattiaineet jne. Mutta kun ei edes kysytä, että voitaisiinko tuoda jotain.

Vierailija
35/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mulla ei ole tollasia ”ystäviä”, valittaa selän takana tarjoiluista ja vielä edellisistä tuliaisista. Oksettavaa.

Kai sinä aikuinen ihminen puhua osaat. ”Meidän URHEILEVALLE perheelle ei pelkkä salaatti riitä päivälliseksi, kävisikö jos tilaisin lisäksi kaikille halukkaille pizzaa/kiinalaista tms”. Aika helppoa.

Näin se varmaan täytyy jatkossa tehdä. Epäilen vain, että tämä emäntä kyllä loukkaantuisi moisesta. Hän pitää itseään ruokaguruna.

ap

Vierailija
36/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin häpeästä, jos meidän perheemme vieraat tilaisivat ruokaa kotikuljetuksena. Se kertoisi yksinkertaisesti, että olemme isäntäperheenä epäonnistuneet.

Vierailija
37/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina meillä aikaa viettäville ja yöpyville, että menevät ihan vapaaasti ottamaan kaapista välipalaa jne jos siltä tuntuu. Olkaa kuin kotonanne. Tämä toimii hyvin. Nehän ovat hyvin läheisiä ihmisiä, ketkä meillä käyvät. Ei mitään Vieraita, joille ei kehtaisi sanoa mitään tai ei voitaisi olla rennosti sellaisina kuin ollaan. 

Vierailija
38/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon menny kylässä nälkäisenä nukkumaan ja valvonu aamuyöhön nälän takia!

Yhtä helvettiä. Ei mitään mukavaa.

Ja kerran mulle heitettiin kuitti pöydälle.

Olin kyllä käynyt kaupassa mutta jouduin käteisellä maksamaan lisää.

Vierailija
39/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina nää on näitä urheilevia isolla uulla 😂 eli ei rasvaa, ei hiilarii, ei sokeria, ei viljoja ja meijän Matti ei syö sitä ja meijän Antille kelpaa vain tuo. Näin urheilevan perheen urheileva äiti naputtaa ja kailottaa ympäriinsä. Ja sitten ei käy salaatti ja hedelmät?

Kyllä lyö Haglöfsit taas kipinää kun urheileva perhe lähtee Prismaan.

Vierailija
40/706 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisitko kertoa että mitä tuo salad bowl sisälsi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi