Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haavoittunut enkeli taulu. Mikä tulkintasi?

Vierailija
21.01.2018 |

Mulle tulee mieleeni että tyttö pahoinpidelty ja häntä ollaan viemässä kotiin.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simberg ei ilmeisesti ollut koskaan kokenut Jumalan voimaa ja sitä, millaisia enkelit todellisuudessa ovat. Enkelit eivät todellakaan ole mitään pulleita pyöreäposkisia hellyyttäviä hentoja olentoja, vaan Jumalan sanansaattajia, todella voimakkaita, joiden kohtaaminen saa pysähtymään ja joiden kirkkaus sokaisee...

Ehkä hän tapasi erilaisen enkelin. Mistä sinä tiedät, millaisia enkelit ovat ja ovatko ne kaikki samanlaisia?

Hän onkin kusipäinen ja narsistinen ja psykoottinen ylläpito, HÄN tietää😅

Vierailija
42/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simberg ei ilmeisesti ollut koskaan kokenut Jumalan voimaa ja sitä, millaisia enkelit todellisuudessa ovat. Enkelit eivät todellakaan ole mitään pulleita pyöreäposkisia hellyyttäviä hentoja olentoja, vaan Jumalan sanansaattajia, todella voimakkaita, joiden kohtaaminen saa pysähtymään ja joiden kirkkaus sokaisee...

Ehkä hän tapasi erilaisen enkelin. Mistä sinä tiedät, millaisia enkelit ovat ja ovatko ne kaikki samanlaisia?

Siis juoppohullu pärähtänyt jehovaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis juoppohullu pärähtänyt jehovaksi...

Sana sen feikkiblogi, että sen verta kujalla.

Vierailija
44/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkelitkin jo tänäpäivänä jo ehdoton haram monikulttuurisuudessa ja varmaan tulisi jo iso haloo jos johonkin tehtäisiin sitten ulkoinen teos.Pelkästään jo poistettu Joulun mainonnasta.

Vierailija
45/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kun katsoo läpi, tajuaa, että Suomessa työterveyttä voisi skarpata.

Tämä ap lle kevyttä, mutta näykyy pään terveys.

Vierailija
46/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkintani on, että todella yliarvostettu maalaus. Kertoo paljon suomalaisen taiteen tasosta, kun tuota pidetään jonain mestariteoksena ja kansallisaarteena

Vittu et joku voi olla sekasin!

Vierailija
47/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta enkeli kuvaa viattomuutta, jota on satutettu. Hän on uupunut ja väsynyt eikä enää jaksa lentää. Lapset, toiset viattomat, näkevät enkeliä kohdellun kaltoin ja auttavat häntä. Pojan tuima katse on syyttävä. Katsooko hän aikuisia, jotka ovat itsekkyydellään tehneet pahaa viattomalle enkelille? Enkelin silmät on peitetty, jottei hän enää näkisi kärsimystä eikä häntä pystytä satuttamaan enää lisää.

On mielenkiintoista, miten erilailla voi yhden taulun tulkita.

Minusta takimmaisen pojan katse on syyllinen. Eikö hänellä oli ritsa takataskussa? Pojat on huvikseen olleet kivittämässä lintuja kaupungin laitamilla ja osuneet enkeliin. Yrittävät paikata tilannetta, kukkiakin on uhrille ilmeisesti tarjottu. Pojathan nimenomaan eivät ole viattomia - ehkä he ovat heräämässä huomaamaan, että teoilla on seuraamuksia, ikäviäkin. Mutta miksi enkelin vammaa ei ole sidottu, vaan vain hänen silmänsä?

Minulle tulee tästä taulusta aina mieleen Radioheadin video, jossa kuvataan maailmaa, missä enkelikin tarvitsee helikopterin pystyäkseen lentämään ja auttamaan.

Vierailija
48/68 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ajatellut, että enkelin silmät olisivat sidottu, vaan että kääre on enemmänkin laitettu suojaamaan päätä. Ehkä otsaan on tullut haava. Enkelin päätä jomottaa ja siksi hänellä on katse alaspäin. 

Taaemman pojan ilme on sellainen, että hän tietää, kuka enkelille on tehnyt pahaa. Mielestäni ei kuitenkaan syyllinen ilme ollenkaan. Enemmänkin "Tiedän, kuka tämän teki ja hän saa maksaa teoistaan" -ilme. 

Etummainen lapsi (jolla on tosi isot jalat!!) on vielä tietämättömän näköinen ja uskovainen. Taaempi poika tiedostaa maailman pahuuden. 

Vierailija
49/68 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkelitkin jo tänäpäivänä jo ehdoton haram monikulttuurisuudessa ja varmaan tulisi jo iso haloo jos johonkin tehtäisiin sitten ulkoinen teos.Pelkästään jo poistettu Joulun mainonnasta.

Itsekin luulen, että päivitetylla haavoittuneella enkelillä olisi kaula katkaistu.

Vierailija
50/68 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kun katsoo läpi, tajuaa, että Suomessa työterveyttä voisi skarpata.

Tämä ap lle kevyttä, mutta näykyy pään terveys.

Enkelien työterveys on retuperällä.

Vierailija
51/68 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulu on kaunis ja siinä on sanoma. Mutta kiinnitän siinä heti huomion muutamaan seikkaan. Enkeleillä ei ole siipiä. Korkeammilla enkeliolennoilla, kuten serafeilla ja kerubeilla on siivet. Mutta tavallisilla ihmisenkokoisilla lähettiläillä ei siipiä ole. Muut enkeliolennot saattavat olla useita metrejä suuria/pitkiä. Lisäksi Raamatun enkeliolennot ovat aina nuoren miehen hahmossa, ei koskaan naisen. Taulussa oleva hahmo voi toki hyvin olla nuorukainen. Tämä juontuu siitä, että itse jumalanpoika Jeesuskin ottaa toisinaan hahmon/muodon joka muistuttaa enkeliä. 

Mutta en käy saivartelemaan sen enempää, kyseessä on kuitenkin taulu jota olen itsekin jäänyt kaihoisasti katsomaan. Miksi minulle tulee sitä mieleen Nightwishin kappele I wish I had an angel. Taulu ja kappale jollain lailla usein yhdistyvät mielessäni, vaikka ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
52/68 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaantunut ja enkelit pitävät huolta tytöstä, auttavat häntä saamaan hoitoa sekä parantumaan.

Vierailija
53/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teki taitotemppuja lentäessään ja törmäsi naakkaan.

No yäk.

Vierailija
54/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulkitsen taulun niin, että enkeli on tullut pelastamaan hädässä olevan ja loukannut itsensä ja tippunut siipirikkona maahan, jolloin avuliaat pojat auttavat ja kantavat hänet katseilta turvaan. Kun pojat palaavat takaisin tarkistamaan enkelin vointia, on hän jo lentänyt pois.

Vierailija
55/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teki taitotemppuja lentäessään ja törmäsi naakkaan.

Vierailija
56/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kuvaa armoa.

Kerubithan kannattelevat Jumalan valtaistuinta ja pojat taas kantavat enkeliä.

Maalaus vain muistuttaa siitä, että kirkko on hukannut totuuden ja armon ja "haavoittanut" enkeliä eli Jumalan sanaa. Tuolloihan oli käytännössä vielä pakko kuulua kirkkoon ja uskonnovapauslaki tuli voimaan vasta 20 vuotta myöhemmin 1923.

Pakko ja vapaushan ovat jossainmäärin keskenään ristiriidassa.

Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:31,32

Joten melko poliittiselta kannanotolta tuo minusta vaikuttaa.

Vierailija
57/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkintani on se, että tee ihan itse omat kotitehtäväsi.

Vierailija
58/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkeli on tippunut taivaasta huumaavan tuoksun takia, kuten tuossa Axen vanhassa mainoksessa. Loukannut itsensä alastulossa ja pojat kuskaavat häntä hoitoon. "Even angels will fall".

Vierailija
59/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kuvaa armoa.

Kerubithan kannattelevat Jumalan valtaistuinta ja pojat taas kantavat enkeliä.

Maalaus vain muistuttaa siitä, että kirkko on hukannut totuuden ja armon ja "haavoittanut" enkeliä eli Jumalan sanaa. Tuolloihan oli käytännössä vielä pakko kuulua kirkkoon ja uskonnonvapauslaki tuli voimaan vasta 20 vuotta myöhemmin 1923.

Pakko ja vapaushan ovat jossainmäärin keskenään ristiriidassa.

Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi". Joh. 8:31,32

Joten melko poliittiselta kannanotolta tuo minusta vaikuttaa.

Tätä tulkintaa puoltaa, myös se, että Simberg oli merkinnyt näyttelyluettelossa teoksen nimeksi ainoastaan ajatusviivan. Simberg oli symbolisti, joten myös teosta on tulkittava symboliikan kautta.

Vierailija
60/68 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta löytäneet enkeliksi pukeutuneen lapsen ja nyt kantavat häntä kotiin roviolla poltettavaksi koska pilkkaa jumalaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi