Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärtyneen suolen oireyhtymä ja vessassa käynti seurassa

Vierailija
19.01.2018 |

otsikko vähän outo, en keksinyt muuta tapaa muotoilla.

En siis oikein kykene käymään vessassa niin että on seuraa samassa kämpässä. Pieni asunto ja kaikki äänet kuuluu. Varsinkin poikaystävän kanssa tästä on tullut iso ongelma. Yökyläily vaikeaa kun en voi käydä vessassa kun niin paljon ilmavaivoja ja ei niitä ääniä saa millään kaikkia peitettyä. Kuolen häpeään jos kuuluu pieraisun ääni :/ Ihmissuhteeni kärsii tästä kun jää aika yksipuoliseksi kyläilyt sun muut. Ja asiaa ei auta se että kaverini ikään kuin kiusoittelee vatsavaivoistani ja vessassa ramppaamisesta.

Jos vatsani toimisi normaalisti niin asia olisi vähän erilainen mutta tosiaan saattaa heittää ripulista aivan ummetukselle, jatkuvasti ilmavaivoja.

Olisko jotain varmaa ruokaa mitä voisi syödä mistä ei tulis ilmavaivoja? minulle ei tunnu oikein mikään sopivan. Jos yökyläilyä tiedossa niin olen aina vaan syömättä jotta välttäisin vessareissun...

kyseessä myös tälläinen henkinen blokki siis, en vaan kykene. Aiheuttaa suurta häpeää ja koen olevani epäviehättävä nainen vatsaongelmineni.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, sinulla ei ole ärtyneen suolen oireyhtymää. Jos olisi, sinua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ääniä vessasta kuuluu, koska vaihtoehtona on että tavara tulee housuun. Silloin ei todellakaan pidätellä ja mietitä, millä verukkeella saa toisen ulos että käy vessassa. Tämä tauti ei todellakaan ole hauska, olisit kiitollinen ettei sinulla ole sitä. 

Sinulla voi olla lievä laktoosi-intoleranssi, vehnä yliherkkyys tmv, muttei ärtyneen suolen oireyhtymää.

en käytä ollenkaan maitotuotteita ja olen gluteenittomalla fodmap ruokavaliolla, että sinne meni ne sun argumentit. Ja lääkärit ovat olleet sitä mieltä että ärtynyt suoli ja stressi pahentaa

ota huomioon että minä otan aina ripulilääkkeen ja en syö oikeastaan mitään jos tiedän tapaavani jonkun, näin vältän yllätysripulit jne. Ei terveellistä mutta pakko toimia näin. Tänään sängystä noustuani olen jo ripuloinut 5 kertaa että voi kuule, tiedän kyllä mitä se ibs on.

No sitten sinulla vain on stressistä johtuvaa maha vaivaa, ei silti IBS. 

oli paljon pahempi kun en ollut fodmapilla mutta ei ole helpottanut tarpeeksi. Mistä sä voit alkaa mukamas diagnosoimaan toista kenen oireita et tunne, tuskin olet lääkäri ja et tiedä selvästi kuinka monimuotoinen ibs voi olla. 

Käynyt yli kymmenellä eri lääkärillä tämän takia joten.. eiköhän ne tiedä. Suoli myös kuvattu yms

Vierailija
22/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa vaivassa syötäväksi kelpaamattomien ruokien/juomien lista on    p  i  t  k  ä... siellä on suklaasta alkaen erilaiset marjat (varsinkin happamat) kaikki vatsaa "hellivät" jogurtit ja jogurtit oikeastaan muutkin... Vatsaa/suolta voi yrittää rauhoitella apteekista saatavalla piipihjaisella Molo** liuoksella sekä muussatulla banaanilla... lioteltu pellavansiemen voi myös sopia... tuolla cublatorilla ei tässä tee mitään... Ennen sai apteekista tannopon-nimisiä tabletteja, jotka auttoivat, mutta nuoret keksivät, että niitä kun vetää yhdessä alkoholin kanssa niin saa paremmat kännit, siksi ko. tuote poistettiin suomen apteekeista, ulkomailta saa vastaavia edelleen. Yritä olla "ajattelematta" vatsallasi, makuulla kun olet, paijjaa sitä kädelläsi se rauhoittaa. Tsemppiä, yhdeltä kohtalokaverilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä pierevät naiset etoisivat. Ei mitään tyyliä eikä hienostuneisuutta. White Trash -havukat no thank you!

Vierailija
24/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kirjoitti:

tuossa vaivassa syötäväksi kelpaamattomien ruokien/juomien lista on    p  i  t  k  ä... siellä on suklaasta alkaen erilaiset marjat (varsinkin happamat) kaikki vatsaa "hellivät" jogurtit ja jogurtit oikeastaan muutkin... Vatsaa/suolta voi yrittää rauhoitella apteekista saatavalla piipihjaisella Molo** liuoksella sekä muussatulla banaanilla... lioteltu pellavansiemen voi myös sopia... tuolla cublatorilla ei tässä tee mitään... Ennen sai apteekista tannopon-nimisiä tabletteja, jotka auttoivat, mutta nuoret keksivät, että niitä kun vetää yhdessä alkoholin kanssa niin saa paremmat kännit, siksi ko. tuote poistettiin suomen apteekeista, ulkomailta saa vastaavia edelleen. Yritä olla "ajattelematta" vatsallasi, makuulla kun olet, paijjaa sitä kädelläsi se rauhoittaa. Tsemppiä, yhdeltä kohtalokaverilta.

joo täytyy alkaa pistää kokeiluun noita lioksia sun muita :/ olen vain jotain yhtä kokeillut eikä auttanut

Vierailija
25/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoida ensin se ärtynyt suoli parempaan kuntoon Fodmap-ruokavaliolla. Sitten kun suoli alkaa toimia kunnolla ja ilmavaivat loppuvat pystyt rentoutumaan vessassakin.

Ja sille kaverillesi, joka ilkkuu sun vessassa ramppaamisesta, voi kertoa että kyse on sairaudesta, joten arvostaisit ettei asiasta pilailla.

olen ollut jo fodmapilla ja oireet eivät lopu. Ettäjuu... ei senyt ihan niin vaan toimi

Oletko saanut lääkärissä diagnoosin, etteivät oireet johtu muusta sairaudesta?

Jos olet, eikä Fodmap toimi ehdotaan ensin tätä:

1. Jätä kahvi pois.

2. Jätä maitotuotteet pois.

3. Noudata Fodmapia todella tarkkaan, huomioi tarkat annoskoot.

4 Käy läpi kaikki lääkkeet, ravintolisät, yms. ettei niissä ole Fodmapeja.

5. Tarkista käyttämistäsi ruokatuotteista ettei niihin ole lisätty hunajaa, agavesiirappia, fruktoosia, fruktoosiglukoosisiirappia, inuliinia, sikuria, frukto-oligosakkarideja, eikä minkäänlaisia kuituja. Eikä mitään omenamehua, maidon osia, tms.

6. Tarkista myös ettei ruoassa ole näitä lisäaineita: E412, E415, E418, E420, E421, E953, E965, E966, E967, E968, E1200.

Jos tuon jälkeen suoli vielä oireilee, sitten kyse on jostain muusta(kin), esim. ruoka-aineallergiasta.

Vierailija
26/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoida ensin se ärtynyt suoli parempaan kuntoon Fodmap-ruokavaliolla. Sitten kun suoli alkaa toimia kunnolla ja ilmavaivat loppuvat pystyt rentoutumaan vessassakin.

Ja sille kaverillesi, joka ilkkuu sun vessassa ramppaamisesta, voi kertoa että kyse on sairaudesta, joten arvostaisit ettei asiasta pilailla.

olen ollut jo fodmapilla ja oireet eivät lopu. Ettäjuu... ei senyt ihan niin vaan toimi

1. Jätä kahvi pois.

5. Tarkista käyttämistäsi ruokatuotteista ettei niihin ole lisätty hunajaa, agavesiirappia, fruktoosia, fruktoosiglukoosisiirappia, inuliinia, sikuria, frukto-oligosakkarideja, eikä minkäänlaisia kuituja. Eikä mitään omenamehua, maidon osia, tms.

6. Tarkista myös ettei ruoassa ole näitä lisäaineita: E412, E415, E418, E420, E421, E953, E965, E966, E967, E968, E1200.

Jos tuon jälkeen suoli vielä oireilee, sitten kyse on jostain muusta(kin), esim. ruoka-aineallergiasta.

check. joo en tosiaan tiiä. Veikkaan sitä stressi ibs paskaa

Vierailija
27/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tällä palstalla osataan aina olla niin kapeakatseisia eikä osata asettua toisen asemaan, jos ollaan häpäisty kaikista normaaleista tarpeista koko lapsuuden niin miten voiskaan olettaa että kykenee yhtäkkiä unohtamaan ne ja olemaan "normaali". Olen alkanut kykenemään syömään julkisesti vasta vuosi sitten että... sellaista elämää täällä. 

ap

Tuon taustan takia sulle teksi hyvää myös hoitaa hermojasi. Suolistoa hallitsee ns. tahdosta riippumaton hermosto. Siihen voi ainoastaan vaikuttaa hengitysharjoituksilla, rentoutumistekniikoilla sekä mielialaharjoituksilla.

Nythän teet ikään kuin päinvastoin, eli jännität ja stressaat, joten sekin vaikuttaa suoleesi negatiivisesti. Joogan hengitysharjoitukset yms. voi olla avuksi.

Vierailija
28/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos juot aamulla kahvia tai mustaa teetä, ja sen jälkeen juokset vessassa, jätä nuo pois. Kofeiini voi ärsyttää entisestään ärtynyttä suolta.

Juo jotain yrittiteetä, esim. piparminttutee tai rooibos.

Vierailija
29/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokeile muutama päivä gluteenitonta ruokavaliota se luultavasti auttaa.

fodmap auttaa, kauraa  kvinoaa ja riisiä saa syödä, tattaria vähän,omenat, päärynät pois ja sipuli

Vierailija
30/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Jätä kahvi pois.

Niin mun piti vielä mainita tuossa ym. listassa että todellakin pitää katsoa myös mitä mausteita käyttää. Maustekasteikkeissa on kaikenlaista. Kaikki yrtit ja kuivatut mausteet eivät sovi myöskään ärtyneelle suolelle.

Ne yrtit mitkä sopivat ovat basilika, ruohosipuli, korianteri, persilja, timjami, rosmariini tuoreena. Mausteista käyttäisin ensimmäisten 4 viikon aikana vain kurkumaa, suolaa ja pippuria.

Vierailija
31/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyllium-kuitu saattaisi auttaa.

Vierailija
32/49 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyllium-kuitu saattaisi auttaa.

tästäkin oon kuullu, ei tässä kai muu auta enää kun tää fodmap ei hirveän pitkälle oo mua vienyt ongelman kanssa

Vierailija
33/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä sun kanssa ja kärsin aivan samasta ongelmasta. Ymmärrän sua niin hyvin ja sen, miten paljon asia voi ahdistaa. Sama asia tuottaa mulle vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa. Vatsa on täynnä ilmaa jatkuvasti ja WC käynnit ei onnistu ilman ääniefektejä, mikä johtaa siihen, että en uskalla valita yhteistä hotellimajoitusta, en uskalla syödä mitä tahansa, jos tiedossa vastakkaisen sukupuolen kanssa yhdessäoloa, en pysty rentoutumaan 100%:sti kun tuntuu että kaikki tuottaa vatsaan ilmaan ja kuolisin häpeästä, jos mahasta pääsisi vahingossa ilmaa esim ollessa intiimisti tai WC käynnin aikana. Itsellä myös asunto, jossa ihan kaikki kuuluu. Naapurit ovat jo kuulleet varmasti osansa. 🤣

Vierailija
34/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla poikaystäväsi edessä kaikki reiät levällään mutta pierun ääni kaataa maailman?

Ehkä niillä on seksitön suhde?

Vierailija
35/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niin hyvin ap:ta. Itselläni myös ärtyvä suoli ja sama ongelma.

Vessakäynnit todella äänekkäitä ilman takia, kuulostavat tältä" prötprötpröötpröötprööt". Ja jotkut neuvovat, että laita paperia pönttöön.. Voi tsiisus. Niitä pierujen ääniä ei vain voi peittää.

Itselläni joskus 15-vuotiaana kun alkoi tämä, pidättelin pitkiä aikoja ulostusta, koska hävetti ne vessaäänet ja ammattikoulussa vessoissa oli monta koppia ja yleensä aina oli muitakin wc:ssä, vaikka vain meikkaamassa.

Nykyään aikuisena sitten omaan myös peräsuolen laskeuman, joka ilmeisesti on osin kudostyypin ansiota, mutta osin sen, että suoli on venynyt pidättelyn takia :( Eli ei kannata kuitenkaan pidätellä.

En osaa auttaa, mutta tunnen tuskasi. Tsemppiä.

Vierailija
36/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta tekee silti mieli kommentoida että aika voi auttaa tuosta yli. En tiedä miten mieheni jaksoi olla minusta kiinnostunut alkuajan yli koska peruin jatkuvasti tapaamisia vatsan takia ja jopa välillä ajoin hänet tekosyyllä kotiin päästäkseni vessaan. Olin niin sievistelevä kuin olla ja voi. Pikkuhiljaa kuitenkin aloin puhua vatsa-ongelmista suoraan ja se paransi koko tilanteen kun ei enää vain yrittänyt esittää muuta. Itse asiassa mulla on maha parantunut huomattavasti kun aloin muutenkin puhua ongelmasta ja stressi väheni. Se oli ainakin omalta osalta osin myös psyykkinen vaiva.

Vierailija
37/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit olla poikaystäväsi edessä kaikki reiät levällään mutta pierun ääni kaataa maailman?

Joillain ihmisillä nämä asiat on oikeasti vaikeita ja elämää rajoittavia, mua ei ainakaan naurata yhtään...Olen kärsinyt yläasteesta saakka näistä ongelmista. Koen vaan suurta häpeää vessajutuista..

ap

Jätä ainakin se kuspäinen ystäväsi. Ansaitset parempaa. 

Vierailija
38/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kokeile muutama päivä gluteenitonta ruokavaliota se luultavasti auttaa.

fodmap auttaa, kauraa  kvinoaa ja riisiä saa syödä, tattaria vähän,omenat, päärynät pois ja sipuli

Yksilöllisiä ovat. Kaura, rypsiöljy ja lisätty sokeri isoissa määrin itselleni pahimmat. 

Tavallinen setiritsiini hillitsee oireita, mutta ehkei ole hyvä jatkuvaan käyttöön. 

Vierailija
39/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jään seuraamaan ketjua. Vtuttaa kun oma vatsa työntää kaasua siis ihan koko ajan. Voin käydä vessassa ja jo käsiä pestessä sattuu uudestaan mahaan. Usein vessakäynnin yhteydessä painan ja rullaan mahaa käsillä sisäänpäin että painan kaasut ulos, ja silti vaan jatkuu.

Ärsyttää, hävettää ja nolottaa kun vatsavaivat häiritsee sosiaalisia tilanteita. Esim. uuden ihmisen luona kylässä, jaetussa huoneessa nukkuessa, matkaillessa jne jne jne. Kerran heräsin kun päästin jumalattomat kaasut uuden poikaystävän päälle nukahtaessa, ihmiset joskus kysyy onko kaikki hyvin kun vessassa menee pitkään, seurassa on päässyt kaasua monta kertaa jne jne jne. Haluan vain räjäyttää koko ruoansulatuselimistöni ydinpommilla pois. Pelkästään totaalisyömättömyys antaa rauhallisen vatsan.

Vierailija
40/49 |
10.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro.