Vierailija

otsikko vähän outo, en keksinyt muuta tapaa muotoilla.

En siis oikein kykene käymään vessassa niin että on seuraa samassa kämpässä. Pieni asunto ja kaikki äänet kuuluu. Varsinkin poikaystävän kanssa tästä on tullut iso ongelma. Yökyläily vaikeaa kun en voi käydä vessassa kun niin paljon ilmavaivoja ja ei niitä ääniä saa millään kaikkia peitettyä. Kuolen häpeään jos kuuluu pieraisun ääni :/ Ihmissuhteeni kärsii tästä kun jää aika yksipuoliseksi kyläilyt sun muut. Ja asiaa ei auta se että kaverini ikään kuin kiusoittelee vatsavaivoistani ja vessassa ramppaamisesta.

Jos vatsani toimisi normaalisti niin asia olisi vähän erilainen mutta tosiaan saattaa heittää ripulista aivan ummetukselle, jatkuvasti ilmavaivoja.

Olisko jotain varmaa ruokaa mitä voisi syödä mistä ei tulis ilmavaivoja? minulle ei tunnu oikein mikään sopivan. Jos yökyläilyä tiedossa niin olen aina vaan syömättä jotta välttäisin vessareissun...

kyseessä myös tälläinen henkinen blokki siis, en vaan kykene. Aiheuttaa suurta häpeää ja koen olevani epäviehättävä nainen vatsaongelmineni.

• ylös 22
  • alas 3

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Miten voit olla poikaystäväsi edessä kaikki reiät levällään mutta pierun ääni kaataa maailman?

• ylös 20
  • alas 4
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla poikaystäväsi edessä kaikki reiät levällään mutta pierun ääni kaataa maailman?

Joillain ihmisillä nämä asiat on oikeasti vaikeita ja elämää rajoittavia, mua ei ainakaan naurata yhtään...Olen kärsinyt yläasteesta saakka näistä ongelmista. Koen vaan suurta häpeää vessajutuista..

ap

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
kokeile muutama päivä gluteenitonta ruokavaliota se luultavasti auttaa.

ikävä kyllä ei ole auttanut ... ibs itsellä myös varmaan stressiin liittyvää mutta ois kiva kun olis jtn varmaa ruokaa enemmän... 

ap

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Hoida ensin se ärtynyt suoli parempaan kuntoon Fodmap-ruokavaliolla. Sitten kun suoli alkaa toimia kunnolla ja ilmavaivat loppuvat pystyt rentoutumaan vessassakin.

Ja sille kaverillesi, joka ilkkuu sun vessassa ramppaamisesta, voi kertoa että kyse on sairaudesta, joten arvostaisit ettei asiasta pilailla.

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hoida ensin se ärtynyt suoli parempaan kuntoon Fodmap-ruokavaliolla. Sitten kun suoli alkaa toimia kunnolla ja ilmavaivat loppuvat pystyt rentoutumaan vessassakin.

Ja sille kaverillesi, joka ilkkuu sun vessassa ramppaamisesta, voi kertoa että kyse on sairaudesta, joten arvostaisit ettei asiasta pilailla.

olen ollut jo fodmapilla ja oireet eivät lopu. Ettäjuu... ei senyt ihan niin vaan toimi

Vierailija

Kokeile piimaa- nimistä luontaistuote/mineraalia. Suojaa suolinukkaa. Mitä menetät, jos kokeilet?

Vierailija

Mulla on ärtyvä suoli mutta ei mua hävetä käydä vessassa kun se on ihan normia että ihminen paskoo ja pieree... Ja mies tietää että mulla on ärtyvä suoli.

Muutenkaan ei miehen kanssa häpeillä pieruja vaan piereminen on ihan normia meen elämässä :D

Minua on auttanut ärtyvälle vatsalle sopiva ruokavalio. Foodmap.
N22

• ylös 19
  • alas 0
Vierailija

Minusta tuntui aluksi aika pitkälti samalta. Sitten päädyin ihan rehellisesti kertomaan (en missään ruokapöydässä, enkä suoraan ripulista koska olen sievistelevä).
Kyllä sen jokainen ymmärtää ja yllättävän monilla on myös itsellään vaivoja joista ei suoraan kehtaa puhua.
Miesystävä jotenkin ymmärtää että se on minulle nolo vaiva ja usein pituus tupakalle jos minä menen vessaan.
Kumpikin kyllä on aikuisia ja tietää normaalit ruumiintoiminnot.

• ylös 12
  • alas 0
Vierailija

Ootko kokeillut Cuplatonia? Myös iSaylta on tullut uusi tuote (I SAY TURVOTUS ja IBS) turvotuksen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn, apteekeista. 30 kaps paketti maksaa n. 14 euroa.

Vierailija

Kannattaisi mennä varmaan ihan ravitsemusterapeutin juttusille kyselemään ruokavalioneuvoja ja lääkärille myös, jos vaikka jokin lääke hillitsisi vaivoja. 

Jos vessassa käynti nolottaa, sen voi sanoa ihan suoraan ja ottaa mukaan vessaan vaikka kännykän ja pistää jonkin hyvän biisin soimaan ja volyymit täysille. Helpottaa ehkä suoriutumista.

Poikaystävän kanssa voi myös tehdä vessassa käynnistä tavoitteen. Kun lopulta voi käydä vessassa poikaystävän kuullen, poikaystävä voi iloita siitä, että hän on ansainnut luottamuksen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla on ärtyvä suoli mutta ei mua hävetä käydä vessassa kun se on ihan normia että ihminen paskoo ja pieree... Ja mies tietää että mulla on ärtyvä suoli.

Muutenkaan ei miehen kanssa häpeillä pieruja vaan piereminen on ihan normia meen elämässä :D

Minua on auttanut ärtyvälle vatsalle sopiva ruokavalio. Foodmap.
N22

suhde onkin hyvin tuore joten ei hirveästi huvitella alkaa piereen hänen seurassa ottaen huomioon että kukaan ei ole ikinä kuullut kun pieren, ei edes perheenjäseneni. En vain kykene.

ja itekin olen fodmapilla mutta se ei auta

Vierailija

Usko pois, sinulla ei ole ärtyneen suolen oireyhtymää. Jos olisi, sinua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ääniä vessasta kuuluu, koska vaihtoehtona on että tavara tulee housuun. Silloin ei todellakaan pidätellä ja mietitä, millä verukkeella saa toisen ulos että käy vessassa. Tämä tauti ei todellakaan ole hauska, olisit kiitollinen ettei sinulla ole sitä. 

Sinulla voi olla lievä laktoosi-intoleranssi, vehnä yliherkkyys tmv, muttei ärtyneen suolen oireyhtymää.

• ylös 6
  • alas 13
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kokeile piimaa- nimistä luontaistuote/mineraalia. Suojaa suolinukkaa. Mitä menetät, jos kokeilet?

olen kuullut tästä, vois kokeilla

Vierailija

Suosittelen työstämään tota häpeää. Itse oon ollut ihan terapiassakin, kun ärtyneeseen suoleen liittyvä häpeä ja sos. pelot alkoivat rajoittaa elämää liikaa. Mullakaan ei mitkään ruokakokeilut oo vieneet pahimpia oireita pois, vaan ne tulevat aina etenkin just sos. tilanteissa.

Loppujen lopuksi parhainta on, jos voit kertoa läheisillesi, että sulla on tällainen vaiva, mitä se tarkoittaa ja millaisten tunteiden kanssa kamppailet sen takia - esim. juuri se häpeä. Ihmiset, jotka oikeasti välittävät susta ja rakastavat sua, ovat tukenasi, mikä itsessään sulattaa pois sitä häpeää.. Mutta mä tosiaan tarvitsin ammattiapua päästäkseni siihen pisteeseen, että pystyin lakata piilottelemasta tätä vaivaa ja alkaa kertoa siitä avoimesti. Vieläkin se on vaikeaa! Et ole yksin ongelman kanssa <3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Usko pois, sinulla ei ole ärtyneen suolen oireyhtymää. Jos olisi, sinua ei voisi vähempää kiinnostaa mitä ääniä vessasta kuuluu, koska vaihtoehtona on että tavara tulee housuun. Silloin ei todellakaan pidätellä ja mietitä, millä verukkeella saa toisen ulos että käy vessassa. Tämä tauti ei todellakaan ole hauska, olisit kiitollinen ettei sinulla ole sitä. 

Sinulla voi olla lievä laktoosi-intoleranssi, vehnä yliherkkyys tmv, muttei ärtyneen suolen oireyhtymää.

en käytä ollenkaan maitotuotteita ja olen gluteenittomalla fodmap ruokavaliolla, että sinne meni ne sun argumentit. Ja lääkärit ovat olleet sitä mieltä että ärtynyt suoli ja stressi pahentaa

ota huomioon että minä otan aina ripulilääkkeen ja en syö oikeastaan mitään jos tiedän tapaavani jonkun, näin vältän yllätysripulit jne. Ei terveellistä mutta pakko toimia näin. Tänään sängystä noustuani olen jo ripuloinut 5 kertaa että voi kuule, tiedän kyllä mitä se ibs on.

Vierailija

Kyllä tällä palstalla osataan aina olla niin kapeakatseisia eikä osata asettua toisen asemaan, jos ollaan häpäisty kaikista normaaleista tarpeista koko lapsuuden niin miten voiskaan olettaa että kykenee yhtäkkiä unohtamaan ne ja olemaan "normaali". Olen alkanut kykenemään syömään julkisesti vasta vuosi sitten että... sellaista elämää täällä. 

ap

• ylös 13
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

en käytä ollenkaan maitotuotteita ja olen gluteenittomalla fodmap ruokavaliolla, että sinne meni ne sun argumentit. Ja lääkärit ovat olleet sitä mieltä että ärtynyt suoli ja stressi pahentaa

ota huomioon että minä otan aina ripulilääkkeen ja en syö oikeastaan mitään jos tiedän tapaavani jonkun, näin vältän yllätysripulit jne. Ei terveellistä mutta pakko toimia näin. Tänään sängystä noustuani olen jo ripuloinut 5 kertaa että voi kuule, tiedän kyllä mitä se ibs on.

No sitten sinulla vain on stressistä johtuvaa maha vaivaa, ei silti IBS. 

• ylös 1
  • alas 14

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.