Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pystytte ajamaan ilman nelivetoa?

Vierailija
19.01.2018 |

Ikinä en enää nelivedosta luovu. Pysyy hyvin tiellä liukkaallakin eikä jää risteyksissä junnaamaan paikoilleen.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skills

Nimenomaan. Taidolla ajetaan, ei autolla.

Ei tässä kysytty millä ajetaan vaan miten.

Vierailija
22/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortin ajamisesta on sen verran aikaa, että liukkaan kelin ajo-opetus tapahtui omatoimisesti vanhoilla autoilla. Kun niillä on oppinut ajamaan, selviytyy ilman nelivetoa. Se tosin helpottaa huomattavasti. Uusimmilla autoilla ajavien olisi ehkä hyvä päästä harjoittelemaan jäälle ilman nelivetoa, ja ilman autokouluakin tämä kyllä sujuu. Ei voi tietää missä oloissa vastedes joutuu autoa hallitsemaan.

Kyllä olen ajanut vaikka minkälaisilla rotiskoilla ennen enkä ole niitäkään ojaan saanut. Nyt kun on päässyt kokeilemaan parempaa niin miksi vaihtaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillee yleensä oikea jalka suorana.

Vierailija
24/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä missä landella sä asut, mutta kyllä kaupungissa etuvetoisella pärjää oikein hyvin. Nelivetoinen on haastava, kun peränheittäminen on niin saakelin hauskaa, ettei kunnolla ajamisesta tuu mitään :D

Niin muuten vaan jäävät liikennevaloihin sutimaan niin että letka sen kun kasvaa kun siihen jäädään junnaamaan.

Vierailija
25/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan nyt siis lähinnä talvea, kuinka helppoa nelivedolla on ajella myös talvella. Entinen automme oli etuveto, ero ajomukavuudessa on huomattava. Ap

Etuveto vetelee ja puskee (aliohjaa) niin ymmärrän kantasi.

Vierailija
26/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin. Oon opetellut ajelemaan Ladalla 80-luvulla.

Mä Datsun Finniä, sen kanssa oppi ajamaan kyllä.

Vierailija
27/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taloudessa neliveto ja etuveto. Molemmilla pystyn ajamaan ja pysyn tiellä. Etuvetoisella ei pääse niin näppärästi valoista ja kurveista liikkeelle, mutta ei sillä mikään mahdottomuus ole ajaa. Nelivedolla tottakai helpompaa, eikä tarvitse olla niin taitava kuski ja silti ajo sujuu kuin tanssi :) Nelivedon minäkin valitsen aina kun mahdollista.

Vierailija
28/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan neliveto hyvä on. Itse olen pysynyt tiellä 60-2000-luvun etu-, taka ja nelivedolla ilman ongelmia sekä automaatti- että manuaalivaihteilla ihan harjoittelemalla ajamaan autoa kyseisen auton ominaisuuksien, tien ja kelin mukaan. Ihan talviolosuhteissakin olen onnistunut välttämään muut autot, eläimet, ojat ja penkat kaikilla keleillä.

Vierailija
29/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skills

Nimenomaan. Taidolla ajetaan, ei autolla.

Autot tykkää kun niillä ajetaan.

Vierailija
30/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se neliveto alkaa olemaan vältttämättömyys nykyisillä teillä.

Sellasta kyntöpeltoa ja vuoroin jääpintaa ettei muut autot edes kestä.

Kuoppia  (hidastetöyssy) vaan tielle tehdään.

Vierailija
31/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun tänne heti köyhät huutelee etteivät tarvi nelivetoa kun osaavat ajaa.

Oon ajanu 20 vuotta etuvedoilla, mutta nyt kun on jatkuva neliveto, en enää muita harkitsekkaan. Se mukavuus, vaivattomuus ja pito ovat aivan ylivertaisia.

Kakkosautona on edelleen etuveto, joten vertailua on helppo tehdä kokoajan

Vierailija
32/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa kun tänne heti köyhät huutelee etteivät tarvi nelivetoa kun osaavat ajaa.

Oon ajanu 20 vuotta etuvedoilla, mutta nyt kun on jatkuva neliveto, en enää muita harkitsekkaan. Se mukavuus, vaivattomuus ja pito ovat aivan ylivertaisia.

Kakkosautona on edelleen etuveto, joten vertailua on helppo tehdä kokoajan

Meillä on ollut nelivetokin, mutta nykyinen etuveto on niin ärhäkkä, että jäät säkin sutimaan nelivetos kanssa =)

Vierailija
33/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puskeehan se etuveto vähän mutkissa, mutta se kertoo vaan liiasta tilannenopeudesta. Liikkeellelähtö ei ole mikään ongelma, kunhan muistaa kytkeä power-moodin pois ja on kevyellä kaasulla tai muuten automaattiloota puskee hybridin molemmista moottoreista aivan liikaa tehoa. Itse panostan siis enempi ympäristöystävälliseen autoiluun kuin siihen, että pystyn niinä vuoden kahtena tai kolmena oikeasti liukkaan kelin päivänä ajamaan jokaisen mutkan vähän rajoituksen yli. Eikä ole muuten rahasta kiinni ostaa neliveto useimmilla varmaan, ainahan voi ostaa jonkun Dacia Dusterin.

Vierailija
34/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puskeehan se etuveto vähän mutkissa, mutta se kertoo vaan liiasta tilannenopeudesta. Liikkeellelähtö ei ole mikään ongelma, kunhan muistaa kytkeä power-moodin pois ja on kevyellä kaasulla tai muuten automaattiloota puskee hybridin molemmista moottoreista aivan liikaa tehoa. Itse panostan siis enempi ympäristöystävälliseen autoiluun kuin siihen, että pystyn niinä vuoden kahtena tai kolmena oikeasti liukkaan kelin päivänä ajamaan jokaisen mutkan vähän rajoituksen yli. Eikä ole muuten rahasta kiinni ostaa neliveto useimmilla varmaan, ainahan voi ostaa jonkun Dacia Dusterin.

Dusterin neliveto vetää jossain alle 20km/h nopeuksissa. Mitä sellaisella tiekäytössä tekee? Saksalaisissa premiumeissa on kunnolliset jatkuvat nelivedot.

Vierailija
35/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vaan niin kauhean taitava ja kokenut kuljettaja. 😇

Vierailija
36/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä pystytty.

Voi vitsi, taidankin olla ihan katujen ja maanteiden ässä.

Vierailija
37/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dusterin neliveto vetää jossain alle 20km/h nopeuksissa. Mitä sellaisella tiekäytössä tekee? Saksalaisissa premiumeissa on kunnolliset jatkuvat nelivedot.

Varmaan auttaa ainakin siihen risteyksissä sutimiseen. Pari viikkoa sitten oli yksi saksalainen premiumi ottanut keulan sisään aika huolella ykköstien risteyksessä osana ketjukolaria, veikkaan että oli kuitenkin takaveto. Neliveto antaa pahimmillaan kuskille valheellisen käsityksen omista kyvyistään, sen huomaa hyvin juuri niissä keleissä missä osa ajaa perustellusti alle rajoitusten ja osa vetää sen normit +10-20 ylinopeutta, mikä onkin varmasti ihan turvallista kesällä. Pinta-alaa nelivedon renkaissa ei ole kuitenkaan yhtään enempää kuin etu- tai takavetoisessa. Neliveto on varmasti ihan tarpeellinen työkseen nopeasti ajavalle rallikuskille, muista en nyt niin tiedä.

Vierailija
38/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kyllä nelivedon. Mitä muita takavetoisia on vielä olemassa kuin BMW? Takavetoisilla pääsi ennen vanhaan hyvin parkkipaikan kinoksesta liikkeelle ja ylös liukasta mäkeä. 

Vierailija
39/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan auttaa ainakin siihen risteyksissä sutimiseen. Pari viikkoa sitten oli yksi saksalainen premiumi ottanut keulan sisään aika huolella ykköstien risteyksessä osana ketjukolaria, veikkaan että oli kuitenkin takaveto. Neliveto antaa pahimmillaan kuskille valheellisen käsityksen omista kyvyistään, sen huomaa hyvin juuri niissä keleissä missä osa ajaa perustellusti alle rajoitusten ja osa vetää sen normit +10-20 ylinopeutta, mikä onkin varmasti ihan turvallista kesällä. Pinta-alaa nelivedon renkaissa ei ole kuitenkaan yhtään enempää kuin etu- tai takavetoisessa. Neliveto on varmasti ihan tarpeellinen työkseen nopeasti ajavalle rallikuskille, muista en nyt niin tiedä.

Olen harkinnut nelivetoista ihan vaan siksi että pärjäisin huonosti aurattujen teiden ylämäissä ja pääsisin kadunreunaparkista lumivallin yli liikkeelle, eikö neliveto auta siihen?

Vierailija
40/61 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut nelivetoista ihan vaan siksi että pärjäisin huonosti aurattujen teiden ylämäissä ja pääsisin kadunreunaparkista lumivallin yli liikkeelle, eikö neliveto auta siihen?

Ehdottomasti auttaa. Varmasti on mm. maaseudulla on paljon tarpeellisempi kuin täällä pk-seudulla, itse ajaisin varmaan jollain kunnon maavaran (=oikea maasturi) nelivedolla siellä, kuten Toyotan Hiluxilla. Tarkoitus ei ollut varsinaisesti kieltää nelivedon hyötyjä, vaan ainoastaan vähän vinoilla jollekin, joka kuvittelee jonkun vanhan nelivetoaudin olevan automaattisesti uutta etuvetoa muka jotenkin edellä turvallisuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän