Syntyikö Jeesus 25.12.0000, 25.12.0001 vai 25.12. 1ekr?
Kommentit (27)
Kaikki noi on väärin. Jeesushan syntyi joskus syksyllä.
mitenkäs se voisi syntyä 'eKr.', ennen Kristusta, jos on itse Kristus?
Kesällä joskus. Edes muinaisessa Israelissa, Juudean vuorimaalla ole talvella niin lämmintä että paimenet pyörisivät laitumilla laumoineen. Siellä tulee useinkin lunta talviaikaan. Varhaiskirkon aikana Jeesuksen syntymäpäiväksi päätettiin Saturnalia-juhlan ajankohdaksi. Vuodesta paha mennä sanomaan mitään, kun ajanlaskussamme ei edes ole vuotta nolla, vaan vuodesta 1ekr siirrytään suoraan vuoteen 1jkr.
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs se voisi syntyä 'eKr.', ennen Kristusta, jos on itse Kristus?
Kivisissä ja Sorasissakin juhlivat uuttavuotta 300ekr tai jotain
Jeesuksen oletetaan syntyneen syyskuussa. Vuosiluvusta ei olla varmoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei syntynyt vaan joskus keväällä/alkukesästä.
Niin mutta virallisen tulkinnan mukaan, minä vuonna??
Ap.
Kaikki vuodenajat on jo tiedetty varmoina =)
Syntyi alkukesästä, ja vuosikin saattaa heittää sinne 4 jotain ennen ajanlaskun alkua. Siihen aikaan vaan tietäjillä kesti vähän kauemmin reissata perille :)
Vierailija kirjoitti:
Nyt syksylläkö? Kristus on jälleensyntynyt! Hallelujaa!
syntyi muuten kesällä, karkausvuosien takia laskelmat heitti ja ei haluttu korjata koska markkinointikikka ja immeiset saa veronpalautukset juuri sopivasti "tuhlattavaksi uudestaan", olisi muuten pitänyt keksiä joku muu syy tilalle loppuvuodeksi?
eihänse voi olla ekr helvetti :D
ENNEN KRISTUSTA, eli aika jolloin oli kohdussa ja ennen sitä, näin
vaan 0.000000000000000001 jkr, riippuen kuinka tarkasti sen haluut ilmottaa
Itsekin olen kuullut puhuttavan syyskuusta. Ilmeisesti se voidaan jotenkin ajoittaa tuon verollepanon perusteella.
Jostain luin, että Jeesuksen arvioitaisiin syntyneen n. 4 vuotta ennen nykyisen ajanlaskumme alkua.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen kuullut puhuttavan syyskuusta. Ilmeisesti se voidaan jotenkin ajoittaa tuon verollepanon perusteella.
Jostain luin, että Jeesuksen arvioitaisiin syntyneen n. 4 vuotta ennen nykyisen ajanlaskumme alkua.
Taaperoikää ei siis lasketa jeesustelun alkamiseen. Kuulostaa perustellulta.
Ajanlaskussa ei ole vuotta nolla. Nolla opittiin arabeilta kristittyyn Euroopaan vasta 1200-luvulla. Niinpä syntymä olisi vuonna 1.
m85 kirjoitti:
syntyi muuten kesällä, karkausvuosien takia laskelmat heitti ja ei haluttu korjata koska markkinointikikka ja immeiset saa veronpalautukset juuri sopivasti "tuhlattavaksi uudestaan", olisi muuten pitänyt keksiä joku muu syy tilalle loppuvuodeksi?
eihänse voi olla ekr helvetti :D
ENNEN KRISTUSTA, eli aika jolloin oli kohdussa ja ennen sitä, näin
vaan 0.000000000000000001 jkr, riippuen kuinka tarkasti sen haluut ilmottaa
No mutta eihän sen syntymähetki ole se, josta ajanlasku oikeasti alkaa. Kaikki vuosiluvut, joissa on eKr. tai jKr. on siis tavallaan johonkin suuntaan hieman vääriä, koska vuosia verrataan vuoteen 0 eikä just oikeasti siihen Kristuksen syntymään.
Onko ruskealla talolla mielipidettä asiaan?
7 ennen ajanlaskun alkua. meiän ussan ope sano
Jaa, vuotta 0 ei ole, no kumminkin, kaikkia vuosilukuja verrataan siihen, mistä ajanlasku katsotaan alkavan, eikä se ala Jeesuksen syntymästä oikeasti tarkkaan. Eikö se heitä muutamalla vuodella?
Vuosiluvussa ei ainakaan käytetä koskaan etunollia.
Siitä lienee yhteisymmärrys että jeesus ei ainkaan syntynyt joulun aikoihin.