Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävimpiä väärin kirjoitettuja sanoja?

Vierailija
18.01.2018 |

?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä-aste

Minua ärsyttää myös sanana koko yläaste, sillä sellaista ei ole olemassakaan. Se on alakoulu ja yläkoulu. Mikäli haluaa sanoa pidemmin, voi sanoa "peruskoulu, joka tarjoaa opetusta 7-9:nnen vuosikurssin oppilaille"

Joku kävi kansakoulun ja toinen oppikoulua. Itse kävin ala- ja yläasteen eri kouluissa.

Vierailija
62/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalidemokraattinen puolue.

Ihan kuin siinä olisi muka sosiaalisuudesta kysymys. No ei ole, vaan aatteen pohjana on sosialismi.

Siksipä siis sosialidemokraattinen puolue.

Tätä eivät suurimpien päivälehtienkään toimittajat osaa kirjoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy, miksi se kirjoitetaan väärin? :D

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein telkkariohjelmien tekstityksissä käytetään sanaa alentUva, kun tarkoitetaan alentAva: miksi noin?

Esimerkiksi alentuva on hän, joka alistuu. Alentava on hän, joka alistaa toista.

Juurikin noin, mutta kun siis jossakin telkkariohjelmassa on puhe alistAvasta ihmisestä, niin tekstityksessä lukee alentUva ihminen! Tämä on tapahtunut lukemattomia kertoja!

Alentuva on nimenomaan ylenkatsova ja katsoo muita alaspäin. Näin olen sen itse oppinut. Halveksii alemmaksi katsomaan ihmisiä.

Ei vaan juuri toisin päin. Alentuva on se alistuja, joka alistuu toisen alle. Ja alentava se, joka katsoo toista alaspäin.

Mieti muita sanoja, joissa on myös tuo "-uva" rakenne. Esimerkiksi jos sanotaan, "hän on istuva". Eli hän on luonteltaan "istuva", eli istuu paljon. 

Vierailija
64/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein telkkariohjelmien tekstityksissä käytetään sanaa alentUva, kun tarkoitetaan alentAva: miksi noin?

Alentuva tarkoittaa että alentaa toisia. Eli itselläsi taitaa olla sanan sisältö hakusessa.

Vierailija
65/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinjami

Vierailija
66/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiwi tai kiiwi, kun kirjoitetaan suomea.

Vierailija
67/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyynerpää. Esiintyi jopa yhden lukemani romaanin suomennoksessa. En ole vieläkään toipunut järkytyksestä.

Vierailija
68/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva tarkoittaa että alentaa toisia. Eli itselläsi taitaa olla sanan sisältö hakusessa.

Alentuva = alistuva

Alentava  = alistaja.

Vierailija
69/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi alentuva on hän, joka alistuu. Alentava on hän, joka alistaa toista.

Juurikin noin, mutta kun siis jossakin telkkariohjelmassa on puhe alistAvasta ihmisestä, niin tekstityksessä lukee alentUva ihminen! Tämä on tapahtunut lukemattomia kertoja!

Alentuva on nimenomaan ylenkatsova ja katsoo muita alaspäin. Näin olen sen itse oppinut. Halveksii alemmaksi katsomaan ihmisiä.

Ei vaan juuri toisin päin. Alentuva on se alistuja, joka alistuu toisen alle. Ja alentava se, joka katsoo toista alaspäin.

Mieti muita sanoja, joissa on myös tuo "-uva" rakenne. Esimerkiksi jos sanotaan, "hän on istuva". Eli hän on luonteltaan "istuva", eli istuu paljon. 

Just näin!, siis omasta mielestäni. Tuo istuva tosin vähän kaukaa haettu esimerkki.

Olisiko tämäkin sellainen sana, joka vaihtelee murteen mukaan? Vertauksena esim. vihta / vasta.

Vierailija
70/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenliha

Vierailija
71/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiwi tai kiiwi, kun kirjoitetaan suomea.

Kiivi ja kiwi hyväksytään suomen kieliopin mukaan, muta kiiwi ei ole sitä nähnytkään.

Vierailija
72/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin!, siis omasta mielestäni. Tuo istuva tosin vähän kaukaa haettu esimerkki.

Olisiko tämäkin sellainen sana, joka vaihtelee murteen mukaan? Vertauksena esim. vihta / vasta.

Kirjakielessä se on joka tapauksessa päinvastoin.

Vierailija
73/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitsa, desing

Pitsa on ihan oikein.

Vierailija
74/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva = alistuva

Alentava  = alistaja.

Ihminen on alentuva, kun hän alentuu sen tasolle, jota pitää itseään alempiarvoisena.

Alentuvan ihmisen käytös on alentavaa.

Vierailija
75/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva = alistuva

Alentava  = alistaja.

Ei. Alentuva ei ole alistuva. Vaan lähempänä alistajaa. Mielestäni ylenkatsova voisi olla selkeä. Alentuva on ylenkatsova.

Vierailija
76/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva = alistuva

Alentava  = alistaja.

Ihminen on alentuva, kun hän alentuu sen tasolle, jota pitää itseään alempiarvoisena.

Alentuvan ihmisen käytös on alentavaa.

Näin juuri, en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän alentuva-sanaa muussa merkityksessä.

Vierailija
77/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä-aste

Minua ärsyttää myös sanana koko yläaste, sillä sellaista ei ole olemassakaan. Se on alakoulu ja yläkoulu. Mikäli haluaa sanoa pidemmin, voi sanoa "peruskoulu, joka tarjoaa opetusta 7-9:nnen vuosikurssin oppilaille"

Ja kauanko uudet sanat on ollut käytössä? Wilmassa ne muuttui nyt syksyllä. Järkevä tajuaa muutoksen vievän aikaa. Ja itse en ole käynyt alakoulussa. Meillä alakoulu oli virallinen nimi apukoululle.

Vierailija
78/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana, kun kysymys on kananpojasta tai broilerista. Lähimarketeistani en ole löytänyt kanaa kolmeenkymmeneen vuoteen. Joskus olisi mukava keittää kanaa pitkän kaavan kautta, sen kypsyminenhän kestää noin 3 tuntia. Broilerista ei tule hyvää keittämällä, olen kokeillut sitä useampaankin kertaan.

Vierailija
79/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leobardi, tai oikeasti se oli hauskaa.  Leobardikuvioidut varret hansikkaissa.

Vierailija
80/107 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kana, kun kysymys on kananpojasta tai broilerista. Lähimarketeistani en ole löytänyt kanaa kolmeenkymmeneen vuoteen. Joskus olisi mukava keittää kanaa pitkän kaavan kautta, sen kypsyminenhän kestää noin 3 tuntia. Broilerista ei tule hyvää keittämällä, olen kokeillut sitä useampaankin kertaan.

Itse en taas tajua kun kuitenkin on kyse samasta eläimestä, kanasta. Sen ymmärrän jos lihakaupassa ostaessa erottaa broilerin, kanan ja jopa kukon. Mutta teknisesti liha on kanan lihaa kaikissa tapauksissa. Eli kanakiusaus on ihan hyvä nimi broileriperunasotkulle oli ne eläimetkin sitten mitä sukupuolta tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän