Tilaisuus tekee varkaa, vai tekeekö? Varastaisitko nämä asiat näissä tilanteissa?
A) Löydät kadulta kirjekuoren, jossa on nippu 20€:n seteleitä, arvo yhteensä 1000€. Kirjekuoressa on kortti lapsenlapselle, eli rahasumma vaikuttaisi olevan jonkun isovanhemman lahjarahoja. Kuoresta ei käy ilmi rahojen omistaja tai lahjan saaja. Lähistöllä ei näy ketään.
B) Olet unohtanut jumppakassisi kuntosalille, haet sen ja kun kotona avaat jumppakassin, huomaat, että kassissa on myös kallis merkkineule, joka ei ole sinun. Neule on sinun kokoasi ja tyyliäsi ja uudenveroinen. Otatko neuleen itsellesi?
C) Ovelta ovelle kiertävä myyjä tarjoaa ilmaisen risteilyn kaikille, jotka päästävät hänet kotiin näyttämään uutta pölynimuria / ilmanpuhdistinta / kodinturvajärjestelmää. Et päästä sisälle. Myyjän lähdettyä viet roskia ulos ja huomaat, että pihatielle on pudonnut kymmenen risteilykuponkia. Näillä pääsisist viikonlopuksi ilmaiseksi Tukholmaan kymmenen kertaa tai voisit myydä niitä eteenpäin.
D) Työpaikallesi tulee hyvinvointipäivä ja siihen liittyen erilaisia esittelijöitä. Yksi esittelijä levittää kymmeniä ja kymmeniä näytepakkauksia työpaikan kahvihuoneen pöydälle ja lähtee käymään muualla. Jäät yksin kahvihuoneeseen. Näytepakkaukset ovat kasoissa, joissa on kymmeniä erilaisia, sinua kiinnostavia voiteita ja seerumeita, pikkupulloja kallista shampoota ja monivitamiinipakkauksia. Päivän päätteeksi on luvattu jokaiselle työntekijälle yksi näytepakkaus kutakin, mutta sinulla olisi nyt tilaisuus kahmia haluamiasi tuotteita vähän enemmän.
E) Sinä ja kaverisi menette leffaan ja käytte sitä ennen kaupassa ostamassa leffakarkkeja. Kaverisi ostaa samalla yhden rivin Lottoa. Kassojen jälkeen kaveri pyytää sinua ottamaan lottokupongin taskuusi, koska hänellä ei ole vaatteissaan minkäänlaista taskua. Kumpikin unohtaa kupongin, eikä kaveri palaa asiaan viikkokausiin. Kahden kuukauden päästä huomaat rypistyneen lottokupongin taskussasi kaupan kassalla. Ojennat kupongin, jolloin kassa sanoo, että näin suuri voitto täytyy siirtää tilille. Voittosumma on 8500€.
Mitä tekisit näissä tilanteissa? Tekeekö tilaisuus sinusta varkaan?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin kaikki muut paitsi sen hikisen neuleen.
En usko puoliakaan teistä senkin jeesustelijat.
Lämmittääkö sinua tieto, että olen kyllä varastanut töistä mielenkiintoisen työhöni liittyvän kirjan? Tässä vain nyt oli tarjolla sellaista pöllittävää, ettei kiinnostanut, pl. raha. Ja sitäkään en kaverilta veisi.
a) omaan taskuun, yksittäisten seteleiden omistajan löytäminen mahdotonta
b) roskiin tai takaisin salille, muiden kuteet ei kiinnosta
c) mielestäni arvotonta roskaa
d) lisää roskaa, ei kiinnosta edes
e) heittäisin varmaan muutenkin roskiin kun ei hajuakaan mistä on tullut enkä antaisi kassalle
En ottaisi mitään, olen itse hukannut monta kertaa lompakon, kerran laukun jne. Ja aina rehellinen ihminen on palauttanut ne asianmukaisesti. En ole mikään uskovainen, mutta uskon jollain tasolla karmaan. Koska minua on usein autettu tällaisissa tilanteissa en pystyisi elämään vääryydellä hankittujen tavaroiden/rahan kanssa. Arvostan rehellisyyttä yli kaiken, välissä meillä on tässä asiassa miehen kanssa erimielisyyttä koska hän on hyvin ”jokainen vastaa vain itsestään” -tyyppi. Itse palautan kassalla väärin saadut 50 senttiäkin...
Lapsena, teininä ja parikymppisenä varastelin ja ihan vaan varastelun ilosta, saatoin heittää varastamani tavarat roskiin heti kun olin selvillä vesillä.
Nykyään 30+ perheellisenä ihmisenä en saa varastelusta iloa, sekä pelkään mitä perheeni ajattelee jos jäisin kiinni (vaikka olenkin taitava).
Tuon rahan veisin mutta muuta krääsää en tartte.
Vierailija kirjoitti:
a) omaan taskuun, yksittäisten seteleiden omistajan löytäminen mahdotonta
b) roskiin tai takaisin salille, muiden kuteet ei kiinnosta
c) mielestäni arvotonta roskaa
d) lisää roskaa, ei kiinnosta edes
e) heittäisin varmaan muutenkin roskiin kun ei hajuakaan mistä on tullut enkä antaisi kassalle
1000€ arvoinen rahapaketti viedään poliisilaitokselle, jos siellä on synttärikortti lapselle niin kyllä se on aika hyvin selvitettävissä ja joku varmaan sitä kaipailee. Jos taas ei löydy kenen rahat ovat saat itse rahat kunhan seteleiden säilytys maksetaan ensin. Valitettavasti kaltaisiasi ihmisiä on paljon, ihmisiä jotka on valmiita varastamaan lapsen synttärilahjan omaan taskuun koska ”tosi epätodennäköistä että löytyy omistaja”
A) Veisin poliisille
B) Veisin kuntosalin aspaan
C) Jos yrityksen yhteystiedot on olemassa, ilmoittaisin heille, että saa noutaa
D) Öh? Miksi ottaisin enemmän, kuin on tarkoitettu?
E) Antaisin tietenkin kaverille voiton?
Kannattaako ahneus?
Hienoa, että näinä moni on rehellinen ja hyväsydäminen ihminen. Lämmittää mieltä.
A) Pitäisin rahat. Olisi kiva syödä joskus muutakin kuin spagettia/riisiä T.Opiskelija.
B) En kyllä tunnistaisi, onko merkkineule vai ei. Toisekseen salikassi kyllä pysyy lukollisessa kaapissa, joten tämä on täysin mahdoton tilanne. Veisin kuitenkin salin löytötavaralaatikkoon.
C) Risteily ei kyllä jaksa kiinnostaa. Kaipa ne kuitenkin mukaan ottaisin, kysyisin kavereilta yms haluaako joku ja loput roskiin.
D) En ottaisi, odottaisin kiltisti että saan sen oman pakkauksen.
E) Luultavasti antaisin kupongin takaisin kaverille edes tarkistamatta, onko voittoa.
Vierailija kirjoitti:
A) Pitäisin rahat. Olisi kiva syödä joskus muutakin kuin spagettia/riisiä T.Opiskelija.
B) En kyllä tunnistaisi, onko merkkineule vai ei. Toisekseen salikassi kyllä pysyy lukollisessa kaapissa, joten tämä on täysin mahdoton tilanne. Veisin kuitenkin salin löytötavaralaatikkoon.
C) Risteily ei kyllä jaksa kiinnostaa. Kaipa ne kuitenkin mukaan ottaisin, kysyisin kavereilta yms haluaako joku ja loput roskiin.
D) En ottaisi, odottaisin kiltisti että saan sen oman pakkauksen.
E) Luultavasti antaisin kupongin takaisin kaverille edes tarkistamatta, onko voittoa.
Kysymys sulle:
Jos hukkaisit 1000e ja tietäisit, että joku on ne ottanut tahallaan ymmärtäisitkö olla suuttumatta tälle ihmiselle? Sillä miten voiisit vaatia muilta eri sääntöjä kuin itseltäsi? Jos itse olet valmis pöllimään rahat lapselta ym, niin muista vastaavaisuudessa se, että et ole oikeutettu suuttumaan jos uslle käy näin itsellesi.
Ihmiset vetävät puoleensa ihmisiä ja tapahtumia, jotka vastaavat heidän omaa käytöstään. Joten odota tulevaisuudessakin ryösteleviä ihmisiä ja huijareita lähipiirissäsi.
Risteilykupongit varmaan ottaisin, jakaisin ylimääräiset tutuille. E on hankala.. Ei tosiaan tiedä. Muihin Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varastaisi missään näistä tapauksissa.
Minä varastaisin, jos sillä säästäisi ihmishengen, parantaisi vakavan sairauden tai estäisi ihmishenkiä vaativan tai laajamittaista tuhoa aiheuttavan katastrofin.
Entäs sitten?
Odotatko kiitosta?
Ei, en odottaisi. Kiitos kuuluu hyviin tapohin, muttei kuulu hyvien tekojen ehtoihin.
En varastaisi. Kerran tosin sain kaupassa 5e liikaa vaihtorahaa, enkä myöhemmin huomattuani asian palannut kauppaan korjaamaan asiaa. Kerran minulke myytiin 6 siideritölkkiä yhden hinnalla, enkä silloinkaan sanonut mitään. Kyseessä S-ketjun kauppa.
Vierailija kirjoitti:
En varastaisi missään näistä tapauksissa.
Minä varastaisin, jos sillä säästäisi ihmishengen, parantaisi vakavan sairauden tai estäisi ihmishenkiä vaativan tai laajamittaista tuhoa aiheuttavan katastrofin.
Mä olen aikanaan varastanut paljon pienemmistä syistä, ihan vaan syödäkseni ja saadakseni vaatetta. Tunnustan syyllisyyteni, mutta ne rikokset ovat jo vanhentuneet.
Missään esimerkin tapauksessa en pöllisi. Esim rahakuoren omistaja on helppo löytää.
Aikanaan 12 v koulutyttö löysi mun pudottaman ison setelin ja vei sen koulunsa reksille. Se löysi tiensä takaisin mulle. (Ilmoituksia tyyliin ”oletko kadottanut jotain tämän tien varteen?”
Vein tytölle palkkioksi puolet rahasta koko hänen luokkansa läsnäollessa. Toivottavasti jäi mieleen useammallekin.
Oon vaivaa nähden etsinyt arvokkaalle löytötavaralle omistajat. Maailma on antanut kaiken mulle takaisin.
Luin kaikki kohdat ajatuksen kanssa ja jokaisessa mieleeni tuli intuitiivinen vastaus että ei, en varastaisi. Sen verran ytimessä asia. En väitä, etten ikinä missään tilanteessa toimisi väärin, vastoin lakia tai omaakin moraaliani, mutta materia ei vaan ole niin merkityksellistä, että olisi huonon omantunnon, sydämentykytysten tai ahdistuksen väärti. Mielenrauha paljon arvokkaampaa, ja sitä en saavuta varastamisella.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin kaikki muut paitsi sen hikisen neuleen.
En usko puoliakaan teistä senkin jeesustelijat.
Rehellisyys ei ole uskon asia. Minusta on ihanaa että näin monta rehellistä ihmistä löytyy. :)
Minä olen palauttanut 4 kännykkää, kaksi lompakkoa ja yhden sormuksen.
Veisin rahat poliisille.
Turha puhua työpaikoistakaan näin kuten kuultua: Kukaan ei näe. Todella koko ajan on joku nähnyt. Ei kannata luottaa.
5 euron setelin joskus olen poiminut maasta, itsekin pudotellut rahoja vahingossa. Joku ne kuitenkin ottaisi.
Mutta isompi summa voi olla syötti, koettu 60-luvulla, veljeni sai 100 markkaa jotta viedä isälle, hän piti itsellään.
Ne imurikauppiaan kupongit houkuttaisi pitää, muut ei.