Tilaisuus tekee varkaa, vai tekeekö? Varastaisitko nämä asiat näissä tilanteissa?
A) Löydät kadulta kirjekuoren, jossa on nippu 20€:n seteleitä, arvo yhteensä 1000€. Kirjekuoressa on kortti lapsenlapselle, eli rahasumma vaikuttaisi olevan jonkun isovanhemman lahjarahoja. Kuoresta ei käy ilmi rahojen omistaja tai lahjan saaja. Lähistöllä ei näy ketään.
B) Olet unohtanut jumppakassisi kuntosalille, haet sen ja kun kotona avaat jumppakassin, huomaat, että kassissa on myös kallis merkkineule, joka ei ole sinun. Neule on sinun kokoasi ja tyyliäsi ja uudenveroinen. Otatko neuleen itsellesi?
C) Ovelta ovelle kiertävä myyjä tarjoaa ilmaisen risteilyn kaikille, jotka päästävät hänet kotiin näyttämään uutta pölynimuria / ilmanpuhdistinta / kodinturvajärjestelmää. Et päästä sisälle. Myyjän lähdettyä viet roskia ulos ja huomaat, että pihatielle on pudonnut kymmenen risteilykuponkia. Näillä pääsisist viikonlopuksi ilmaiseksi Tukholmaan kymmenen kertaa tai voisit myydä niitä eteenpäin.
D) Työpaikallesi tulee hyvinvointipäivä ja siihen liittyen erilaisia esittelijöitä. Yksi esittelijä levittää kymmeniä ja kymmeniä näytepakkauksia työpaikan kahvihuoneen pöydälle ja lähtee käymään muualla. Jäät yksin kahvihuoneeseen. Näytepakkaukset ovat kasoissa, joissa on kymmeniä erilaisia, sinua kiinnostavia voiteita ja seerumeita, pikkupulloja kallista shampoota ja monivitamiinipakkauksia. Päivän päätteeksi on luvattu jokaiselle työntekijälle yksi näytepakkaus kutakin, mutta sinulla olisi nyt tilaisuus kahmia haluamiasi tuotteita vähän enemmän.
E) Sinä ja kaverisi menette leffaan ja käytte sitä ennen kaupassa ostamassa leffakarkkeja. Kaverisi ostaa samalla yhden rivin Lottoa. Kassojen jälkeen kaveri pyytää sinua ottamaan lottokupongin taskuusi, koska hänellä ei ole vaatteissaan minkäänlaista taskua. Kumpikin unohtaa kupongin, eikä kaveri palaa asiaan viikkokausiin. Kahden kuukauden päästä huomaat rypistyneen lottokupongin taskussasi kaupan kassalla. Ojennat kupongin, jolloin kassa sanoo, että näin suuri voitto täytyy siirtää tilille. Voittosumma on 8500€.
Mitä tekisit näissä tilanteissa? Tekeekö tilaisuus sinusta varkaan?
Kommentit (71)
Toi C on ainoa, jossa ehkä hetken aikaa harkitsisin varkautta. Ovelta ovelle myynti on mun mielestä vielä alempaa pohjasakkaa kuin puhelinmyynti. Muissa ei kävisi mielessäkään, tuossa näytepakkausjutussakin ihan jo sen takia, että en pysty tuollaisia hajustettuja tuotteita edes käyttämään eli en ottaisi edes niitä "omiani" vastaan.
Kaikkiin ei, paitsi ehkä noihin risteilylappusiin. En viitsisi esim. jonnekin poliisiasemalle raahata. Saattaisin käyttää ja antaa köyhille kavereille.
Lottojuttu ei voisi tuollaisenaan mulle varmaan tapahtuakaan, koska antaisin sen lapun kaverille enkä menisi itse kysymään tuliko voittoa.
Tuli offtopicina mieleen, että viittaakohan tuo sanonta vain kirjaimellisesti varastamiseen vai myös muihin pahoihin tekoihin tilaisuuden (voi tehdä jäämättä kiinni) tullessa? Esim. Anonyymiys voisi olla se "tilaisuus", joka tekee "varkaan" eli sanoo jotain, mitä kiinni jäädessä ei sanoisi.
A) En veisi lapselta. Veisin kuoren poliisilaitokselle, jos sitä ei tuntomerkkejä vastaan joku hae, niin sen kai saa löytäjä sitten joskus. Kyllä harmittaisi jonkun isovanhemman vuoksi niin paljon, etten tuota rahaa heiltä veisi, vaikka kuinka olisi taloudellinen ahdinko itsellä.
B) En, veisin sen takaisin salille. En halua käyttää muiden vaatteita, yöh.
C) En, korkeintaan veisin roskiin tai jättisin johonkin portaille, josko joku muu haluaa. Ei kiinnostaisi alkaa kaupittelemaan, eivät ne minun ole.
D) En, jos kerran on luvattu näytteet haluaville. Itse en varmaan voi edes niitä käyttää, joten voisin ottaa näytteet ja antaa sitten jollekulle kaverilleni.
E) En missään tapauksessa pimittäisi kaverini rahoja! Millainen ystävä sellaista tekee? Soittaisin kaverilleni iloisena, että löysin lapun, tule pian hakemaan, niin saan voittorahat tillillesi.
En viitsinyt edes lukea aloitusta, mutta sen sanon että varastamieni juttujen arvolla voisi rakentaa vaikka kerrostalon. Ikinä en ole jäänyt kiinni. Onko se sitten kehumisen arvoista - on taas toinen juttu. Ihan hyvin toimeentuleva perusmuija olen, enkä mikään huumehörhö. Kukaan ei voisi edes kuvitella minusta tätä.
Lottokupongin pitäisin itselläni ja lunastaisin voiton. Kukaan ei menettäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
En varastaisi missään näistä tapauksissa.
Minä varastaisin, jos sillä säästäisi ihmishengen, parantaisi vakavan sairauden tai estäisi ihmishenkiä vaativan tai laajamittaista tuhoa aiheuttavan katastrofin.
Entäs sitten?
Odotatko kiitosta?
Vierailija kirjoitti:
a - veisin kirjekuoren poliisille. Jos omistaja ei lunasta sitä, saan rahat itselleni.
b - palauttaisin neuleen kuntosalille.
c - käyttäisin ehkä yhden kupongin, en myisi muita
d - en ottaisi
e -kertoisin kaverille
Et mitään ottaisi mutta itsetuntoasi hivelee kovasti kun saat kehuja rehellisyydestäsi?
Sinulla ei ole hajuaakaan siitä että mikä on uutinen.
Mä olen kamala ihminen, mutta ottaisin kaikki :( Tai riipuu niistä näytepakkauksista, mutta shampoot ja hoitoaineet ainakin nyysisin. Otan hotelleissakin aina kaikki putelit mukaan, mitkä irti lähtee.
En varastaisi missään noista tilanteista. Omatuonto ei nataisi myötä ja ainaakin kolkuttelesi niin pahasti sen jälkeen, ettei olisi sen arvoista.
A) Löydät kadulta kirjekuoren, jossa on nippu 20€:n seteleitä, arvo yhteensä 1000€. Kirjekuoressa on kortti lapsenlapselle, eli rahasumma vaikuttaisi olevan jonkun isovanhemman lahjarahoja. Kuoresta ei käy ilmi rahojen omistaja tai lahjan saaja. Lähistöllä ei näy ketään.
Veisin poliisiasemalle tai löytötavaratoimistoon riippuen siitä, kumpi olsii lähempänä/helpommin omien yhteyksien varrella
B) Olet unohtanut jumppakassisi kuntosalille, haet sen ja kun kotona avaat jumppakassin, huomaat, että kassissa on myös kallis merkkineule, joka ei ole sinun. Neule on sinun kokoasi ja tyyliäsi ja uudenveroinen. Otatko neuleen itsellesi?
Palauttaisin seuraavalla kerralla salille. Jos salilla olisi esim. faceryhmä, voisin jo siellä kysellä, onko keltään neuletta hukassa.
C) Ovelta ovelle kiertävä myyjä tarjoaa ilmaisen risteilyn kaikille, jotka päästävät hänet kotiin näyttämään uutta pölynimuria / ilmanpuhdistinta / kodinturvajärjestelmää. Et päästä sisälle. Myyjän lähdettyä viet roskia ulos ja huomaat, että pihatielle on pudonnut kymmenen risteilykuponkia. Näillä pääsisist viikonlopuksi ilmaiseksi Tukholmaan kymmenen kertaa tai voisit myydä niitä eteenpäin.
Veisin todennäköisesti joko löytötavaratoimistoon/poliisille tai nostaisin näkyvälle paikalle tai jos tietäisin, minkä firman edustaja oli kyseessä, laittaisin firmaan viestiä.
D) Työpaikallesi tulee hyvinvointipäivä ja siihen liittyen erilaisia esittelijöitä. Yksi esittelijä levittää kymmeniä ja kymmeniä näytepakkauksia työpaikan kahvihuoneen pöydälle ja lähtee käymään muualla. Jäät yksin kahvihuoneeseen. Näytepakkaukset ovat kasoissa, joissa on kymmeniä erilaisia, sinua kiinnostavia voiteita ja seerumeita, pikkupulloja kallista shampoota ja monivitamiinipakkauksia. Päivän päätteeksi on luvattu jokaiselle työntekijälle yksi näytepakkaus kutakin, mutta sinulla olisi nyt tilaisuus kahmia haluamiasi tuotteita vähän enemmän.
En ole koskaan kokenut tarvetta hamstrata muiden nenän edestä. Ottaisin päivän päätteeksi omani ja jos silloin jäisi yli, voisin osallistua jäljelle jääneiden tasajakoon. Aika monet messut tullut aikanaan seisoskeltua ständillä ja seurattua, kun ihmiset lastaavat kourakaupalla kaikkea turhaa kasseihinsa ja tulevat vielä rohmuamaan lisää, kun nyt kerran saa, välittämättä siitä, jääkö jollekulle muullekin vai ei. En jaksa tajuta moista ahneutta ja itsekkyyttä.
E) Sinä ja kaverisi menette leffaan ja käytte sitä ennen kaupassa ostamassa leffakarkkeja. Kaverisi ostaa samalla yhden rivin Lottoa. Kassojen jälkeen kaveri pyytää sinua ottamaan lottokupongin taskuusi, koska hänellä ei ole vaatteissaan minkäänlaista taskua. Kumpikin unohtaa kupongin, eikä kaveri palaa asiaan viikkokausiin. Kahden kuukauden päästä huomaat rypistyneen lottokupongin taskussasi kaupan kassalla. Ojennat kupongin, jolloin kassa sanoo, että näin suuri voitto täytyy siirtää tilille. Voittosumma on 8500€.
No ei tulisi pieneen mieleenkään viedä kaverin rahoja. Ensinnäkään en menisi edes sinne kassalle asti, vaan palauttaisin kupongin kaverille heti sen taskustani löydettyäni. Ja toiseksi, jos kassalla olisikin kupongin kanssa, viimeistään siinä vaiheessa soittaisin kaverille ja kertoisin iloiset uutiset ja hälyttäisin hänet äkkiä paikalle.
Olette muka rehellisiä, mutta kuitenkaan ette ajattele kauniisti esim. Wahlroosista koska hän on rikas.
Portotkin menee taivaaseen ennen teitä.
Vierailija kirjoitti:
Olette muka rehellisiä, mutta kuitenkaan ette ajattele kauniisti esim. Wahlroosista koska hän on rikas.
Portotkin menee taivaaseen ennen teitä.
Minä en ole rehellinen. En ajattele kauniita ajatuksi Wahlroosista. Olen matkalla taivaaseen, koska uskon Jeesukseen. Olen syntinen ja vaikka kuinka pyristelen synnistä eroon, en siitä omin voimin irti pääse. Jeesus on kuollut syntieni edestä ja kun tämän armon uskon, pääsen taivaaseen.
A) En ottaisi vaan veisin poliisiasemalle.
B) En ottaisi vaan veisin takaisin kuntosalille.
C) Tämä on ainoa kohta, jossa ehkä toimisin "moraalittomasti". Joko jättäisin kupongit maahan lojumaan, heittäisin roskiin tai tarjoaisin jollekin kaverille tämän halutessa. Vaikea sanoa, mikä noista olisi se ex tempore päätös, jos tilanne osuisikin kohdalle.
D) En ottaisi, riittäisi vallan hyvin se yksi ja kahmiminen olisi muilta pois
E) En ottaisi, kertoisin kaverille
Vierailija kirjoitti:
Ei tee. Minulla on omatunto enkä pysty nauttimaan vääryydellä saadusta omaisuudesta.
Sinusta siis ei tulisi kansanedustajaa tai yleensäkään poliitikkoa.
En, en pystyisi mistään kuitenkaan nauttimaan. Esim. varastettu risteily oispa siellä "tosi kivaa".
Saattaisin varastaa jotain pientä mitä ei kuitenkaan huomattaisi/kaivattaisi ja mikä unohtuisi itseltäkin äkkiä esim ylimääräisen pikkuleivän.
Ainoastaan raha herättäisi jonkinlaisen kiusauksen, eli tapaukset A ja E. Luultavasti taistelisin kuitenkin urhoollisesti vastaan. Kaveri varmaan tarjoaisi lottovoittonsa kunniaksi vähintään kahvit ja mahdollisesti enemmänkin, kyllä sekin lämmittäisi.
Jos neule tosiaan olisi niin erinomainen niin lähinnä kiinnostaisi tietää, mistä se on hankittu, niin voisin hommata samanlaisen. Ristelyt ei kiinnosta pienimmässäkään määrin enkä jaksaisi ruveta niitä myymään; toisaalta tuollainen ovelta ovelle -kaupustelu ärsyttää niin paljon, etten isompaa työtä viitsisi tehdä myöskään kuponkeja palauttaakseni. Samoin tuote-esittelijän tuotevalikoima ei oikein itseäni kiinnostavaa sorttia niin että oikein näpistää haluaisin.
"Tilaisuus tekee varkaan" on huono sanonta. Oikeampi olisi "Varas näkee tilaisuuden".
Vastaukseni kaikkiin kohtiin on en varastaisi.
En varastais missään näistä tapauksista, mutta kohta A) on jännä kyllä ainoa, jossa ees houkuttais. Satun nimittäin tuntemaan etäisesti muutamia näitä perheitä, joissa lapsille ihan oikeasti annetaan mun kuukausipalkkani suuruisia rahalahjoja. Se vähän pistää miettimään tän maailman menoa. Summa summarum, veisin sen rahakuoren poliisilaitokselle, mut pitäisin itseäni tomppelina.
Ottaisin kaikki muut paitsi sen hikisen neuleen.
En usko puoliakaan teistä senkin jeesustelijat.
Näitä tapauksia on tosiaan oikeasti.
Ystäväni järkkäsi synttäribileitä ja olin hänen luonaan käymässä pari päivää ennen juhlia. Hänellä oli silloin pieni käteisvaranto lippaassa kotonaan, ja hän pohti mihin sen piilottaisi.
Ihmettelyni jälkeen vastasi, että kutsutuista vieraista pari tyyppiä on sellaista, joita ei voi jättää valvomatta samaan tilaan rahan tai jonkin arvokkaan, nopeasti taskuun sujautettavan kanssa.