Yhteishuoltajuudessa toinen määrää tapaamisrytmin eikä suostu kompromisseihin!
Mitä tehdä? Tapaamisrytmi 9-vuotiaan lapsen kannalta on meidän mielestä epäedullinen hänelle, eli epäilemme ettei hän mm. saa tarpeeksi unta toisessa kodissa ja on koko ajan väsynyt. Hän on 1/3 ajasta meillä ja 2/3 toisessa kodissa, koska tämä oli lapsen toive. Olemme ehdottaneet, että voisi kokeilla vaihteeksi tasapuolisempaa rytmiä (joka meillä aiemmin oli), toisiko se muutosta tilanteeseen, mutta vastapuoli ei suostu keskustelemaan/ottamaan meidän näkökantaa huomioon ja kiistää, että mitään ongelmaa olisi. Voiko näin jatkua vain siksi, että tämä on lapsen tahtotila? Emme siitäkään voi olla täysin varmoja vai onko hänet vain manipuloitu ajattelemaan niin. Mitä tehdä kun toista vanhempaa ei kuunnella ollenkaan? Perheneuvolasta ei ole ollut apua.
Kommentit (25)
Joo, meilläkin lapset "menee nukkumaan 20:30 mennessä", mutta käytännössä menee myöhempään jos ollaan oltu liikenteessä tai jos olen itse väsynyt enkä pidä tahtia yllä iltatoimissa.
Ei ole helppo asia luovuttaa lapsesta jos lapsi itse ilmoittaa haluavansa olla mieluummin luonasi: meillä tasajako mutta lapsi aina sanoo että olisi mieluummin enemmän minun luonani, ja ihmettelee miksi hän on viikon isän luona kun toiset eroperheiden lapset tekevät niitä lyhyempiä isikeikkoja.
Epäilen että ero on siinä miten tunnepuolen asioita eri kodeissa hoidetaan: meillä saa olla pahalla päällä (ja hyvälläkin, ei sen puoleen), mutta meillä myös pyydetään ja annetaan anteeksi, etenkin minä tuuskahduksiani.
Lapsen isä on saanut autoritäärisemmän kasvatuksen, ja epäilen että ei ole kovin kaksinen anteeksipyytäjä edelleenkään.
Ehdottaisin että alkaisitte työstämään näitä tunneasioita, jos niissä olisi kehitettävää: kokemukseni mukaan lapset eivät ole lelujen tai valvomisen perään, vaan ymmärtävän ja hyväksyvän ympäristön. Rajat ovat rakkautta myös, mutta rakkautta ei osoiteta pelkällä rajaamisella.
On paljon helpompaa kokeilla erilaisia vastuun ja ajan jakamisen muotoja jos lapsi itsekin olisi myötäsukainen.
Seuratkaa tilannetta nyt rauhassa, sillä välin joudutte kuvittelemaan, että kun lapsi on teillä, on silloin ns viikonloppu, jolloin nukutaan univelkoja, joita tulee arkena.
Kateellinen kyllä olen, jos teillä on lapsia, jotka vaativat päästä nukkumaan jo kahdeksalta illalla!
Eli se toinen vanhempi on ihan paska ja te olette täydellisiä. Lapsen on hyvä tietää se. Sillä on paska vanhempi. Toivottavasti lapsi ei tule häneen.
Varmaan kaikki lapsen huonot puolet johtuvat tuosta luuseri vanhemmasta. :-)
Vierailija kirjoitti:
Eli se toinen vanhempi on ihan paska ja te olette täydellisiä. Lapsen on hyvä tietää se. Sillä on paska vanhempi. Toivottavasti lapsi ei tule häneen.
Varmaan kaikki lapsen huonot puolet johtuvat tuosta luuseri vanhemmasta. :-)
Naulan kantaan! Itsehän tässä pitää pyrkiä olemaan se paras ja täydellisin! Pahalta kyllä näyttää, että lapsi omaksuu tapoja ja arvoja toisesta kodista, siis huonoja, mikä ei tietenkään ole toivottavaa. Sen takia tässä taistellaankin, ideaalitilanne olisi, että hän olisi kokonaan meillä!
Kiitos fiksuista kommenteista!
Niin ja lapsella on toki omat vanhemmat ja heidän uudet puolisot, jotka kaikki välittävät hänestä. Pitäisi olla tästäkin onnellinen sillä aina ei näin ole.
Ps. Kukin lapsi on kaiketi yksilöllinen, meillä mennään klo 20 nukkumaan jos lapsi niin vaatii. Jos valvomme esim. klo 22, seuraavasta päivästä tulee ihan painajainen.