Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maalaiset ajattelevat kun ovat matkustaneet Helsinkiin?

Vierailija
18.01.2018 |

Onko Helsingin keskusta tuttu alue kaikille Suomen ihmisille? Minkälaisia ajatuksia Helsinginreissu herättää maalaisissa?

Maalaisella tarkoitan ketä tahansa Helsingin ulkopuolellea asuvaa. Joskus kun kävelee (Helsingin) keskustassa, sitä huomaa, että osa vastaan tulevista ihmisistä puhuu murteella. Sitä usein unohtaa, että osa ihmisistä on vain käymässä. Pidättekö te maalaiset Helsingistä? Jännittääkö Helsinki?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä pian poies kottiin.

Vierailija
42/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaiset puhuvat aina Helsingistä Hesingin ydinkestustan luomista mielikuvista käsin. 

Ei tarvitse kuin siirtyä Meilahden puolelle (n. kolme kilsaa keskustasta), niin on rauhallisessa ja puistomaisessa lintukodossa. 

Puhumattakaan lähiöistä, joissa voi kokea asuvansa miltei metsässä. Esim. Itä-Helsingissä on laajoja luonnontilassa olevia metsäalueita. 

Tuokin joka sanoi et Hki on rautatieasema ja Foorumi. Muualla ei mitään. Toisaalta eipä haittoo et eivät löydä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi jännää et vastaajat onkin jostain maailman metropoleista. Että siellä kokee olevansa "maalainen". Että Hki on vaan heille pieni tuppukylä.

No ap itse määritteli aloituksessa maalaisen tarkoittavan muualla kuin Helsingissä asuvaa. ..

Vierailija
44/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että luokittelee kaikki ei-helsinkiläiset maalaisiksi on moukkamaista.

Vierailija
45/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalaiset puhuvat aina Helsingistä Hesingin ydinkestustan luomista mielikuvista käsin. 

Ei tarvitse kuin siirtyä Meilahden puolelle (n. kolme kilsaa keskustasta), niin on rauhallisessa ja puistomaisessa lintukodossa. 

Puhumattakaan lähiöistä, joissa voi kokea asuvansa miltei metsässä. Esim. Itä-Helsingissä on laajoja luonnontilassa olevia metsäalueita. 

Olen kyllä Helsingissä asuessani liikkunut noissa metsissä . Mutta nyt kun asun maalla ei niihin tule mentyä . Helsingistä hakee sitä kaupunkifiilistä ja metsään pääsee kotonakin. Ei mulla maalaisena ole halua hakeutua Helsingin metsiin.

Vierailija
46/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikollisten määrä hämmensi. Ja se,että saavat kokoontua sekä siellä lentoasemalla että päärautatieasemalla ihan vapaasti, poliisi ei puutu kaupantekoon tai varasteluun. Eikä meillä maalla huoritella ketään julkisesti, taitaa olla ainoa näiden hutelijoiden suomeksi osaama sana.

Eli satunnaiselle kävijälle Helsinki on ruma kaupunki verrattuna vaikka Wieniin tai Prahaan.

Vierailija
47/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin: tässäkö kaikki?

Vierailija
48/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista päätellen:

- vastaajat eivät lukeneet, kenelle kysymys oli tehty

- vauvapalsta on niiiiiiin kansainvälinne (tai sitten vastaajat näkevät päiväunta)

Vierailija
49/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

- vauvapalsta on niiiiiiin kansainvälinne (tai sitten vastaajat näkevät päiväunta)

Luepa itse miten maalaisuus määriteltiin aloituksessa .

Vierailija
50/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä ole sitä "elämää" ja "menoa" mitä keskustalta voi odottaa, kuten vaikka New York tai Tokio. .

Niin, unohditko, että tässä koko maassa on väkiluku miljoonia vähemmän, kuin pelkästään Tokiossa tai New Yorkissa?

Vierailija
51/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

Ja vastaajista päätellen  maalaiseksi itsensä laskevat mm. Tukholmassa tai Singaporessa asuvat. 

Vierailija
52/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi jännää et vastaajat onkin jostain maailman metropoleista. Että siellä kokee olevansa "maalainen". Että Hki on vaan heille pieni tuppukylä.

Muutama sellainen taisi vastata joka asuu jossain metropolissa. Muut taisi olla normaaleita maalaisia jotka on joskus asuneet tai käyneet muuallakin kuin kotikylässään ja Helsingissä.

Vierailija
53/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

Ja vastaajista päätellen  maalaiseksi itsensä laskevat mm. Tukholmassa tai Singaporessa asuvat. 

Osalla kaupunkielämä taisi olla menneisyyttä. Yllättäen maalla asuu sellaisiakin jotka ovat joskus asuneet muualla.

Vierailija
54/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokin joka sanoi et Hki on rautatieasema ja Foorumi. Muualla ei mitään. Toisaalta eipä haittoo et eivät löydä muuta.

Ei tässä varmaan sitä haettu, miltä tuntuu kun tulee maalta ja löytääkin itsensä omakotitaloalueelta metsänreunasta?? Rauhalliseltahan se sitten varmaan tuntuisi.

Vierailija
55/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

Niinhän avauksessa sanottiin. Maalaisia ovat kaikki Helsingin ulkopuolelta tulevat.

Vierailija
56/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

Näyttää olevan kovin vaikea hyväksyä, että sellaista mielikuvien maalaisuutta, jossa pääkaupunkiin tullaan lakki kourassa ja suu ammollaan ihmetellään kaikkia kahta kerrosta korkeampia rakennuksia, ei enää ole. Ihmiset liikkuvat aiempaa enemmän, ja mediaa kulutetaan kaikkialla samalla tavalla. Ihmiset ovat nähneet erilaisia kaupunkeja ympäri maailman sekä median välityksellä että matkustaessaan, ja yhä useampi myös asuu useilla paikkakunnilla ja useammassa maassakin elämänsä aikana. Kaupunkilaisten ja maalaisten (joiksi ap määrittelee kaikki pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat) välinen vastakkainasettelu tuntuu nykyaikana kovin tarpeettomalta.

Vierailija
57/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta ei ollut tuttu, mutta jokaisen käyntikerrat jälkeen on tullut tutummaksi ja tutummaksi. Suunnistan yleensä puhelimen navigaattorilla ja välillä kysyn neuvoja vastaantulevilta ja he ansaitsevat kyllä ison kiitoksen joka kerta on neuvottu ja oltu ymmärtäväisiä. :)

Välillä jännittää liikkua varsinkin jos menee sellaisiin paikkoihin missä ei ole ennen käynyt, mutta muuten ei. Metrolla matkustaminenkin oli aluksi todella jännittävää kun en osannut käyttää, sain onneksi apua kun pyysin!

Pidän Helsingistä ja aika pitkään unelmoin siellä asumisesta, mutta en enää. Ehkä vielä joskus tuo unelma syttyy uudelleen tai sitten asuinpaikkani on jossain muussa kaupungissa.

Itse en puhu murretta. Olen Keski-Suomesta ja täällä puhutaan aikalailla yleiskieltä eli on hyvin vaikeaa arvioida mistäpäin olen. :D

Vierailija
58/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin, että vau!

Nykyään on lähinnä pakkopullaa, jos siellä joutuu käymään.

Vierailija
59/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisen vaikeaa myöntää että on maalainen. (Onko siinä jotain noloa??) Täällä kuitenkin yksi. Asun kyllä keskisuomalaisessa pikkukaupungissa. Mutta helsinkiläisiin verrattuna kyllä. Mielipiteeni jätin aiemmin. Harvoin tulee kåytyä ja mulle näyttäytyy kiireisen elämäntahdin paikkana. Ei ainakaan lasten kanssa sopisi pysyvään asumiseen. Syinä kiivas tahti, likaisuus, melu, liikenne, hiipparit, kalleus, jne. Mutta kiva väliin käydä, niinkuin missä tahansa vieraassa paikassa.

Vierailija
60/67 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista päätellen:

Näyttää olevan kovin vaikea hyväksyä, että sellaista mielikuvien maalaisuutta, jossa pääkaupunkiin tullaan lakki kourassa ja suu ammollaan ihmetellään kaikkia kahta kerrosta korkeampia rakennuksia, ei enää ole. Ihmiset liikkuvat aiempaa enemmän, ja mediaa kulutetaan kaikkialla samalla tavalla. Ihmiset ovat nähneet erilaisia kaupunkeja ympäri maailman sekä median välityksellä että matkustaessaan, ja yhä useampi myös asuu useilla paikkakunnilla ja useammassa maassakin elämänsä aikana. Kaupunkilaisten ja maalaisten (joiksi ap määrittelee kaikki pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat) välinen vastakkainasettelu tuntuu nykyaikana kovin tarpeettomalta.

Tuollaisiin mielikuviin törmää kyllä edelleen yllättävän usein. Itse jouduin muutama vuosi sitten oleskelemaan töiden takia kuukauden Helsingissä. Useampikin ihminen, jolle sanoin olevani paikkakunnalta x , totesi tai kysyi minulta jotain sen tyylistä että "onko jännittävää olla isossa kaupungissa " tai "miten pärjään ison muutoksen kanssa ". No hyväntahtoistahan se oli joskin niissä metropoleissakin joskus asunutta maalaista se tietysti huvitti. Kuukauden aikana tuli kuitenkin juteltua noidenkin ihmisten kanssa enemmän ja ehkäpä heidänkin käsityksensä maalaisista vähän avartui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä